آیا امتیازات Google Lighthouse روی سئو تاثیر می گذارد؟

Google Lighthouse بهترین ابزار توصیه شده برای اندازه گیری Core Web Vitals و سایر معیارهای عملکرد است.

بنابراین باید روی سئو تاثیر بگذارد، درست است؟

اشتباه.

اگر سوالاتی که توسط سئوکاران پرسیده می‌شوند قابل قبول هستند، قدرت Lighthouse به شدت بیش از حد برآورد شده است.

جان مولر گوگل در این هفته در انجمن r/SEO در Reddit به یکی از این سوالات پاسخ داد.

یک سوال در مورد نمرات عملکرد پایین در Lighthouse و اینکه آیا آنها بر رتبه بندی جستجوی ارگانیک تأثیر منفی می گذارند پرسیده می شود.

کاربر خاطرنشان می کند که آنها توانسته اند امتیاز را از 6 به 21 برسانند، اما هنوز راه هایی برای در نظر گرفتن امتیاز برتر 100 وجود دارد.

تبلیغات

ادامه مطلب زیر

خوشبختانه برای آنها، امتیازات Lighthouse مستقیماً بر SEO تأثیر نمی گذارد.

علاوه بر این، نمره 21 ممکن است آنقدر بد نباشد که این شخص فکر می کند.

مولر دلیل آن را توضیح می دهد.

جان مولر گوگل در مورد امتیازات و سئوی فانوس دریایی

مولر پاسخ خود را با اشاره به این نکته آغاز می کند که رفتن از نمره 6 به نمره 21 یک پیشرفت قابل توجه است.

وقتی بازدیدکنندگان وارد سایت می شوند، اکنون تجربه بهتری خواهند داشت. این چیز خوبی است حتی اگر سئو را از معادله خارج کنید.

اگرچه امتیازات Lighthouse معیاری برای سنجش قابلیت استفاده یک سایت است، اما گوگل از آن برای جستجو استفاده نمی کند.

تبلیغات

ادامه مطلب زیر

چرا؟

از آنجا که امتیاز در Lighthouse بر اساس داده های آزمایشگاهی است و گوگل بیشتر به عملکرد یک سایت که توسط بازدیدکنندگان واقعی تجربه می شود، توجه دارد.

رفتن از 6 به 21 احتمالاً برای کاربران قابل توجه خواهد بود، بنابراین شما مستقل از SEO این تأثیر را دارید.

گوگل از امتیاز X/100 فانوس دریایی برای جستجو استفاده نمی کند، ما از بخش حیاتی وب اصلی به طور جداگانه استفاده می کنیم (lcp، cls، fid). من فکر می کنم شما می توانید آن ها را از Lighthouse نیز دریافت کنید، اما ابزارهای زیادی وجود دارد که آنها را نیز نشان می دهد.

گوگل از مقادیری استفاده می‌کند که کاربران آن‌ها را می‌بینند، که ابتدا به مقدار مشخصی ترافیک نیاز دارد. اگر این یک سایت کوچکتر است (من نمی دانم)، ممکن است به هر حال ترافیک کافی نداشته باشید، بنابراین این یک عامل نیست (سرچ کنسول نشان می دهد که داده دارد).

از آنجایی که گوگل از امتیازات Lighthouse که با داده های آزمایشگاهی محاسبه می شود استفاده نمی کند، بر داده های میدانی جمع آوری شده از بازدیدکنندگان واقعی متکی است.

اگر سایتی ترافیک زیادی دریافت نمی کند، گوگل داده های میدانی کافی برای محاسبه امتیازات Core Web Vitals خود را نخواهد داشت.

در این شرایط امتیاز Lighthouse حتی غیر قابل اعتمادتر می شود.

مولر به پوستر اصلی یادآوری می‌کند که ارتقای رتبه‌بندی ارائه‌شده توسط به‌روزرسانی Core Web Vitals/Page Experience جایگزین ارتباط نمی‌شود.

یک سایت با امتیازهای وحشتناک همچنان می تواند رتبه بندی کند اگر محتوای آن با درخواست کاربر مرتبط باشد.

«تجربه‌های حیاتی وب اصلی/صفحه جایگزین ارتباط نیست، بلکه چیزی فراتر از صرفاً یک شکست است. برای پرس و جوهای رقابتی، ممکن است برخی از اثرات را مشاهده کنید. اگر کسی به دنبال نام کسب و کار شما است، اهمیت کمتری دارد. جستارهایی را که برای آنها رتبه بندی می کنید بررسی کنید و بر اساس آن تخمین بزنید.”

تبلیغات

ادامه مطلب زیر

در نهایت، مولر توصیه های عملی برای بهبود قابلیت استفاده ارائه می دهد.

“گاهی اوقات چیزهای کوچکتر می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند، مانند ذخیره تصاویر یا ارائه آنها (+ فیلم ها، تبلیغات و غیره) با ابعاد از پیش تعریف شده. فقط بخاطر اینکه یکی میگه سخته تسلیم نشو :). گاهی اوقات سخت است، گاهی اوقات یافتن چیزهای آسان است.»

منبع: Reddit


تصویر ویژه: m.mpphoto/Shutterstock

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور