کارخانه دوم TSMC در آریزونا به تعویق افتاد زیرا کمک های مالی ایالات متحده همچنان در جریان است | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت تولید نیمه هادی تایوان از تاخیر دیگری در سایت 40 میلیارد دلاری خود در آریزونا خبر داد و ضربه بیشتری به برنامه های دولت بایدن برای تقویت تولید قطعات حیاتی در خاک ایالات متحده وارد کرد.

مدیران گفتند کارخانه دوم آنها در آریزونا، که پوسته آن اکنون در حال ساخت است، در سال 2027 یا 2028، دیرتر از دستورالعمل قبلی TSMC در سال 2026، شروع به کار خواهد کرد. این پس از آن است که این شرکت در ماه ژوئیه اعلام کرد که سایت اول را به تاخیر انداخته است، اکنون به دلیل شروع ساخت تراشه های 4 نانومتری تنها در سال 2025، به دلیل کمبود نیروی کار ماهر و هزینه های بالاتر.

رئیس، مارک لیو، روز پنجشنبه در کنفرانس درآمد TSMC در تایپه گفت: “تصمیمات ما در خارج از کشور بر اساس نیازهای مشتری و سطح لازم یارانه یا حمایت دولتی است.” چشم‌انداز خوش‌بینانه این شرکت برای سال جاری باعث افزایش سهام تراشه‌ها در سراسر آسیا در روز جمعه شد و سهام TSMC تا 6.3 درصد افزایش یافت.

پیش از این، TSMC گفته بود که تراشه‌های 3 نانومتری را در کارخانه دوم می‌سازد، که انتظار می‌رود از تراشه اول در آریزونا پیشرفته‌تر باشد. اما روز پنجشنبه، این شرکت گفت که مشوق‌های دولت ایالات متحده به تعیین میزان پیشرفت فناوری در داخل کمک می‌کند و عدم اطمینان را به نتیجه پروژه می‌افزاید.

به گفته مدیر مالی وندل هوانگ، TSMC به دلیل عقب‌نشینی با اولین کارخانه، کارخانه دوم خود را نیز به تاخیر انداخته است. لیو گفت که سازنده تراشه تایوانی در حال مذاکره با دولت ایالات متحده در مورد مشوق ها و اعتبارات مالیاتی است. او همچنین تاکید کرد که TSMC با اتحادیه محلی و شرکای تجاری در ایالت کار می کند. این شرکت در برابر طرح هایی برای جذب تکنسین ها از تایوان برای پروژه ساخت و ساز با مقاومت مواجه شده است.

عقب انداختن شروع فاز دوم می تواند به معنای تاخیری تا دو سال باشد، زمان کافی برای پیشرفت فناوری نیمه هادی تا یک نسل.

بیش از یک سال پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانون چیپس و علم را امضا کرد – که قرار است ده ها میلیارد دلار یارانه به سازندگان تراشه در حال توسعه در ایالات متحده ارائه دهد – دولت هنوز هیچ کمکی به سازندگان تراشه های بزرگ مانند تراشه اعطا نکرده است. TSMC یا شرکت اینتل تا کنون تنها به دو بازیگر کوچک صنعت کمک مالی کرده است.

در مقابل، TSMC برنامه های خود را برای یک کارخانه ساده تر در ژاپن دیرتر از پروژه آریزونا خود منتشر کرد، اما قبلاً از دولت ژاپن بودجه دریافت کرده است. طبق آخرین به‌روزرسانی‌هایی که این شرکت ارائه کرده است، این کارخانه در مسیر شروع تولید در اواخر سال 2024 است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور