به دنبال بزرگترین افت سهام یک روزه در تاریخ ثبت شده، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، قصد دارد تمرکز شرکت را به رشد ویدیوهای کوتاه فرم معطوف کند.
زاکربرگ این طرح را طی یک جلسه مجازی در سراسر شرکت به کارمندان فیس بوک ابلاغ کرد.
قیمت سهام شرکت مادر فیسبوک، متا پلتفرمها، پس از گزارش زیانهای عمده در گزارش درآمد سهماهه، در هفته گذشته بیش از 200 میلیارد دلار کاهش یافت.
نه تنها هزینه های فیس بوک از درآمد آن فراتر رفت، بلکه برای اولین بار در تعداد کاربران فعال روزانه کاهش یافت.
از سه ماهه سوم تا سه ماهه چهارم سال 2021، تقریباً نیم میلیون نفر هر روز وارد فیس بوک نشدند.
سرمایه گذاران پس از اطلاع از جزئیات گزارش سه ماهه فیس بوک وحشت کردند که باعث سقوط سهام شد.
چگونه این اتفاق افتاد؟
زاکربرگ می گوید دلیل از دست دادن کاربران فعال روزانه به دلیل TikTok است.
زاکربرگ در توضیح عملکرد ضعیف شرکتش، به «سطح رقابت بیسابقه» TikTok اشاره میکند.
هزینه های متورم متا در سه ماهه گذشته به دلیل چشم انداز بلند مدت شرکت برای آینده است.
متا در یک جنون خرج است زیرا تلاش می کند تا متاورس را به چیز بزرگ بعدی تبدیل کند – سرمایه گذاری که هنوز به نتیجه نرسیده است.
متا علاوه بر داشتن هزینه های بیشتر، درآمد کمتری از تبلیغات نیز به همراه دارد. گفته میشود که ویژگی شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل به درآمد تبلیغاتی کمک میکند.
این ویژگی که سال گذشته معرفی شد، توانایی اپلیکیشنهای آیفون را برای ردیابی اطلاعات کاربران محدود میکند.
این باعث کاهش قابلیت های هدف گذاری تبلیغات فیس بوک می شود که منجر به تعامل کمتر کاربران می شود.
تعامل کمتر به معنای هزینه کمتر تبلیغکنندگان است، زیرا آنها بازده رضایتبخشی از هزینههای تبلیغاتی خود دریافت نمیکنند.
ترکیبی از هزینههای بالاتر، درآمد کمتر، و از دست دادن کاربران، همگی باعث کاهش چشمگیر قیمت سهام میشوند.
این برای فیس بوک چه معنایی دارد؟
فیسبوک که قادر به رفع مشکل تبلیغاتی خود نیست، در عوض هدف خود را برای مقابله با مشکل TikTok قرار داده است.
فیسبوک با ساختن ویدیوی کوتاه بهعنوان جذابیت اصلی خود، با TikTok مقابله خواهد کرد.
اکنون گفته می شود که این شرکت Reels را در اولویت قرار داده است، یک ویژگی ویدیویی الهام گرفته از TikTok که در فیس بوک و اینستاگرام موجود است.
زاکربرگ در تماسی با سرمایه گذاران می گوید:
«مردم انتخابهای زیادی برای نحوه گذراندن وقت خود دارند و برنامههایی مانند TikTok به سرعت در حال رشد هستند. و به همین دلیل است که تمرکز ما بر روی Reels در دراز مدت بسیار مهم است.”
اینستاگرام از سال 2020 در جهت تبدیل شدن به یک پلتفرم اشتراک ویدیو پیش رفته است و اکنون به نظر می رسد که فیس بوک نیز از آن پیروی می کند.
این برای بازاریابان چه معنایی دارد؟
نوشته روی دیوار نشان می دهد که ویدیو آینده بازاریابی رسانه های اجتماعی است.
TikTok در حال رونق است، اینستاگرام بیش از یک سال است که ویدیو را در اولویت قرار داده است و فیس بوک اکنون به سمت ویدیو می چرخد.
حتی اسنپ چت بر اساس گزارش درآمد اخیر خود برای اولین بار سود می کند.
کاربران رسانههای اجتماعی با صدای بلند و واضح اعلام کردهاند که میخواهند به جایی بروند که محتوای ویدیویی به آنها ارائه میشود.
اکنون این وظیفه بازاریابان رسانه های اجتماعی است که به تقاضا پاسخ دهند.
اگر ویرایش و تولید ویدیو از قبل بخشی از مجموعه مهارت شما نیست، مطمئناً باید باشد.
اگر با آخرین روندهای ویدیویی همراه نیستید، باید آن را نیز دنبال کنید.
ترکیبی از متن و تصاویر خوب ساخته شده برای جلب توجه مخاطبان در رسانه های اجتماعی کافی بود.
اکنون اضافه کردن ویدیو به ترکیب تقریباً یک ضرورت است.
خوشبختانه، تا آنجا که به تولید مربوط می شود، نمی توان حد بالایی را برآورده کرد.
TikTok و Reels هر دو حول ویدیوهای عمودی ساخته شدهاند و همه میتوانند آنها را با گوشی هوشمند خود ایجاد کنند.
منابع: CNBC، Business Insider
تصویر ویژه: TY Lim/Shutterstock