انویدیا پردازنده را به عنوان رقیب به چالش می کشد و سلطه هوش مصنوعی را به چالش می کشد | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت انویدیا، با ارزش ترین سازنده تراشه جهان، پردازنده هوش مصنوعی H100 خود را به روز می کند و قابلیت های بیشتری را به محصولی اضافه می کند که به تسلط آن در بازار محاسبات هوش مصنوعی دامن زده است.

انویدیا روز دوشنبه گفت که مدل جدید که H200 نام دارد، توانایی استفاده از حافظه با پهنای باند بالا یا HBM3e را خواهد داشت که به آن امکان می دهد بهتر با مجموعه داده های بزرگ مورد نیاز برای توسعه و پیاده سازی هوش مصنوعی کنار بیاید. Amazon.com Inc. AWS، Alphabet Inc. Google Cloud و Oracle Corp. Cloud Infrastructure همگی متعهد شده اند که از تراشه جدید از سال آینده استفاده کنند.

نسخه فعلی پردازنده Nvidia – که به عنوان یک شتاب دهنده هوش مصنوعی شناخته می شود – در حال حاضر تقاضای زیادی دارد. این یک کالای باارزش در میان سنگین‌وزن‌های فناوری مانند لری الیسون و ایلان ماسک است که به توانایی‌های خود در دستیابی به تراشه افتخار می‌کنند. اما این محصول با رقابت بیشتری روبرو است: Advanced Micro Devices Inc. تراشه رقیب خود MI300 را در سه ماهه چهارم به بازار می آورد و شرکت اینتل ادعا می کند که مدل Gaudi 2 آن سریعتر از H100 است.

انویدیا با این محصول جدید در تلاش است تا با اندازه مجموعه داده‌های مورد استفاده برای ایجاد مدل‌ها و خدمات هوش مصنوعی هماهنگی داشته باشد. افزودن قابلیت حافظه پیشرفته، H200 را در بمباران نرم‌افزار با داده‌ها بسیار سریع‌تر می‌کند – فرآیندی که هوش مصنوعی را برای انجام وظایفی مانند تشخیص تصاویر و گفتار آموزش می‌دهد.

دیون هریس، که بر محصولات مرکز داده انویدیا نظارت می کند، گفت: «وقتی به آنچه در بازار اتفاق می افتد نگاه می کنید، اندازه مدل ها به سرعت در حال گسترش است. “این نمونه دیگری از ما است که به سرعت به معرفی جدیدترین و بهترین فناوری ادامه می دهیم.”

انتظار می رود که سازندگان بزرگ کامپیوتر و ارائه دهندگان خدمات ابری استفاده از H200 را در سه ماهه دوم سال 2024 آغاز کنند.

کریس کاسو در یادداشتی نوشت: انویدیا معمولا پردازنده‌های مرکز داده خود را به‌روزرسانی نمی‌کند، «بنابراین این نشان‌دهنده‌ی شواهد بیشتری از سرعت بخشیدن به آهنگ محصولات انویدیا در پاسخ به رشد بازار هوش مصنوعی و الزامات عملکرد است، که باعث گسترش بیشتر خندق رقابتی آنها می‌شود.» به مشتریان کاسو گفت که شرکت ممکن است بتواند با توجه به افزایش عملکرد نسخه جدید، قیمت های بالاتری را درخواست کند.

سهام انویدیا در روز دوشنبه در نیویورک تا 1.5 درصد افزایش یافت و آن را به یکی از دو سهم بزرگ نیمه هادی تبدیل کرد که رشد کرده است. انویدیا امسال تا کنون بیش از 200 درصد رشد داشته است و آن را به بهترین عملکرد در شاخص نیمه هادی بورس اوراق بهادار فیلادلفیا تبدیل کرده است.

انویدیا شروع به ساخت کارت های گرافیک برای گیمرها کرد، اما پردازنده های قدرتمند آن اکنون در میان اپراتورهای مراکز داده طرفدارانی را به دست آورده اند. این بخش از یک تجارت جانبی به بزرگترین پولساز شرکت در کمتر از پنج سال تبدیل شده است.

تراشه های گرافیکی انویدیا به پیشگامی رویکردی به نام محاسبات موازی کمک کردند که در آن تعداد زیادی از محاسبات نسبتاً ساده به طور همزمان انجام می شود. این به آن اجازه می‌دهد تا با هزینه پردازنده‌های سنتی عرضه‌شده توسط اینتل، سفارش‌های عمده‌ای را از شرکت‌های مرکز داده کسب کند.

این رشد کمک کرد تا Nvidia در اوایل امسال به پوستر محاسبات هوش مصنوعی تبدیل شود – و ارزش بازار آن را افزایش داد. این شرکت مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا به اولین سازنده تراشه با ارزش یک تریلیون دلار تبدیل شد و شرکت هایی مانند اینتل را تحت الشعاع قرار داد.

با این حال، امسال با چالش هایی از جمله سرکوب فروش شتاب دهنده های هوش مصنوعی به چین مواجه است. دولت بایدن به دنبال محدود کردن جریان فناوری پیشرفته به آن کشور بوده و به فروش انویدیا در بزرگترین بازار تراشه‌های جهان لطمه می‌زند.

طبق گزارش رسانه‌های محلی هفته گذشته، قوانین H100 و سایر پردازنده‌ها را از چین منع کردند، اما Nvidia در حال توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی جدید برای بازار بوده است.

انویدیا در هفته آینده تصویر واضح تری از وضعیت به سرمایه گذاران ارائه خواهد داد. قرار است درآمد را در 21 نوامبر گزارش کند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور