اینتل به عنوان مدیرعامل سرمایه گذاری در کارخانه ها پیش بینی سود ضعیفی ارائه می دهد

(بلومبرگ) — شرکت اینتل پیش‌بینی ناامیدکننده‌ای برای سود در سه‌ماهه جاری ارائه کرد و این نگرانی را تشدید کرد که هزینه طرح چرخش، مدیر اجرایی پت گلسینگر، بر عملکرد مالی سازنده تراشه تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

اینتل روز چهارشنبه اعلام کرد که درآمدها بدون احتساب برخی موارد، 80 سنت برای هر سهم در سه ماهه اول خواهد بود. تحلیلگران به طور متوسط ​​86 سنت برای هر سهم پیش بینی کردند. حاشیه‌های ناخالص نیز در اینتل که زمانی یکی از سودآورترین شرکت‌های صنعت بود، در حال کاهش است.

سهام شرکت مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا در جریان معاملات پیش از بازار در نیویورک در روز پنجشنبه حدود 3 درصد سقوط کرد. پیش از این گزارش، سهام امسال نسبت به سهام همتایان خود در تراشه عملکرد بهتری داشت.

اگرچه تقاضا برای تراشه‌های سرور به تقویت فروش کمک می‌کند، اما این پیش‌بینی شواهدی را اضافه می‌کند که نشان می‌دهد سود از هزینه‌های اینتل رنج می‌برد. گلسینگر که سال گذشته سکان هدایت این کشور را به دست گرفت، طرحی بلندپروازانه را برای بازنگری در تولید اینتل آغاز کرده است. این شامل یک مرکز کارخانه جدید در اوهایو است که هفته گذشته اعلام شد و ممکن است 20 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. امید این است که پیشرفت تکنولوژی اینتل را بازیابی کنیم و از چالش رو به رشد رقبای آسیایی جلوگیری کنیم.

رهبری این شرکت در یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران با یک سری سوالات در مورد حاشیه سود خود مواجه شد. شرکت کنندگان به دنبال تضمین این بودند که اینتل در مسیری برای بازگرداندن این معیار به سطوح تاریخی بالای 60 درصد است. گلسینگر و مدیر مالی جدید دیو زیننر تکرار کردند که – در حالی که شرکت در حال حاضر هزینه های زیادی را برای ظرفیت جدید و بهبود فناوری تولید خود صرف می کند – این سرمایه گذاری نتیجه خواهد داد و در نهایت حاشیه سود را بازگرداند.

مدیر مالی اینتل گفت که او مطمئن است که این شرکت می تواند حاشیه ناخالص – درصد درآمد باقی مانده پس از کسر هزینه های تولید – را در محدوده 51٪ تا 53٪ در سال جاری ارائه دهد. گلسینگر گفت و طی پنج سال، این اقدام به سطوح تاریخی باز خواهد گشت.

سرمایه گذاران امسال سهام تراشه ها را تنبیه کرده اند، زیرا می ترسند رونق همه گیر شرکت ها پایان یابد. اما اینتل تا حد زیادی از خشم آنها در امان مانده است. تا روز چهارشنبه، این یکی از تنها دو سهمی بود که در شاخص نیمه هادی بورس اوراق بهادار فیلادلفیا در سال 2022 افزایش داشت، همراه با رسیدهای سپرده آمریکایی شرکت تولید نیمه هادی تایوان.

همچنین از مدیر عامل اینتل پرسیده شد که آیا ممکن است بخشی از واحد تراشه قابل برنامه‌ریزی این شرکت را بفروشد، بخشی که بر اساس خرید آن در سال 2015 از شرکت Altera Corp. به عنوان الگویی برای سایر معاملات از این قبیل باشد.

رهبر اینتل تنها یک سال است که روی کار آمده است، به این معنی که او هنوز با محصولات و استراتژی‌هایی که توسط پیشینیانش شکل گرفته سروکار دارد. با این حال، سرمایه گذاران می خواهند شواهدی ببینند که ابتکارات او به معکوس کردن ضررهای سهم بازار و کاهش فروش کمک می کند. گلسینگر، 60 ساله، استدلال کرده است که محصولاتی که در ژانویه عرضه شده اند، برتری اینتل را نسبت به رقیب Advanced Micro Devices Inc بازگردانده اند.

فروش سه ماهه چهارم با افزایش 2.6 درصدی به 20.5 میلیارد دلار رسید که بیشتر از برآوردها بود که ناشی از تقاضا برای تراشه های مرکز داده بود. حاشیه سود ناخالص اینتل به استثنای برخی موارد به 55.4 درصد کاهش یافت. این موضوع باعث نگرانی است، حتی اگر تحلیلگران فشاری حتی بزرگتر را تا 53.6 درصد پیش بینی می کردند. درآمد هر سهم 1.09 دلار بود که بالاتر از تخمین 90 سنت بود.

حاشیه سود اینتل معمولاً در گذشته تنها زمانی به این سطوح کاهش یافته است که با سطوح بالاتری از رقابت مواجه شده و مجبور به قیمت گذاری تهاجمی شده است.

اینتل پیش بینی کرد که درآمد در سه ماهه جاری حدود 18.3 میلیارد دلار خواهد بود که بالاتر از میانگین تخمین تحلیلگران 17.7 میلیارد دلاری است. اما یک نشانه نگران کننده در پشت رشد فروش وجود دارد: بزرگترین مشتریان مرکز داده شرکت در حال عقب نشینی هستند.

حتی با رشد فروش کلی پردازنده‌های مرکز داده اینتل، خریداران برتر این تراشه‌ها – گروهی که شامل AWS شرکت Amazon.com و شرکت مایکروسافت است – در سه ماهه 5 درصد کاهش یافت. شرکت هایی مانند آمازون و مایکروسافت با هدف کاهش اتکای خود به تامین کنندگان خارجی در حال توسعه تراشه های خود هستند. اینتل، تنها چند سال پیش، بیش از 99 درصد از سهم بازار تراشه های سرور را در اختیار داشت.

در تجارت مشتری اینتل، که پردازنده‌ها را برای سازندگان رایانه شخصی تامین می‌کند، درآمد حدود 800 میلیون دلار در سه ماهه چهارم کاهش یافت. فروش نوت بوک 16 درصد کاهش یافت در حالی که بخش دسکتاپ 19 درصد رشد کرد.

اینتل برخی از کمبود نوت‌بوک‌ها را ناشی از «محدودیت‌های اکوسیستم» می‌داند – به عبارت دیگر، تولیدکنندگان نمی‌توانند قطعات دیگر را به اندازه کافی دریافت کنند، بنابراین پردازنده‌های کمتری سفارش می‌دهند. با پایان یافتن این بیماری همه گیر، نگرانی هایی وجود دارد که بازار کلی رایانه های شخصی به سطوح قبلی کاهش یابد. فشار کار از خانه باعث افزایش تقاضا برای رایانه و سایر فناوری ها شده بود.

نکته مثبت تر برای اینتل، این است که در حوزه نسبتاً جدید ارتباطات به خوبی به عملکرد خود ادامه می دهد. ارائه دهندگان خدمات تلفن و اینترنت به طور فزاینده ای از تراشه های رایانه ای آن به جای تجهیزات تخصصی تر در شبکه خود استفاده می کنند. درآمد در سه ماهه 22 درصد افزایش یافت.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور