آیا مراکز داده بی سیم عملی هستند؟ | دانش مرکز داده

برای اپراتورهای مرکز داده، ایده یک مرکز داده بی سیم ممکن است مانند یک رویا به نظر برسد. حذف ضایعات کابل های شبکه فیزیکی که معمولاً سرورها را به هم متصل می کنند، می تواند راه اندازی و مدیریت تجهیزات مرکز داده را به طور چشمگیری ساده کند.

به علاوه، این واقعیت که فناوری شبکه‌های بی‌سیم به پیشرفت خود ادامه می‌دهد – با شبکه‌های بی‌سیم امروزی که می‌توانند حجم بسیار بیشتری از داده‌ها را در فواصل طولانی‌تر از مدل‌های قبلی خود انتقال دهند – ایده مرکز داده بی‌سیم را جذاب‌تر می‌کند.

اما متأسفانه این بدان معنا نیست که اکثر اپراتورهای مرکز داده باید انتظار داشته باشند که به این زودی کابل های شبکه فیزیکی خود را قطع کنند. اگرچه موارد استفاده عملی برای شبکه های بی سیم در مراکز داده وجود دارد، اما با وجود پیشرفت در فناوری بی سیم، آنها همچنان محدود هستند.

مراکز داده بی سیم چیست؟

مرکز داده بی سیم مرکزی است که در آن شبکه بی سیم، به جای کابل های فیزیکی، اتصال بین سرورها را فراهم می کند. به عبارت دیگر، یک مرکز داده بی سیم از همان نوع اتصال بی سیم استفاده می کند که اکثر مصرف کنندگان در خانه های خود با اتصال دستگاه ها به روترهای بی سیم استفاده می کنند.

شایان ذکر است که مرکز داده ای که بی سیم در نظر گرفته می شود ممکن است کاملاً عاری از کابل های شبکه سیمی نباشد. مگر اینکه رابط های شبکه بی سیم را در هر سرور و دستگاه دیگری که نیاز به اتصال دارید نصب کنید، احتمالا همچنان کابل های اترنت را در رک های سرور اجرا می کنید. اما ممکن است، برای مثال، یک روتر بی‌سیم در هر رک قرار داشته باشد که اتصال بی‌سیم را بین رک‌های سرور فعال می‌کند، سپس بسته‌ها را در داخل رک‌ها از طریق اترنت توزیع می‌کند.

همچنین باید توجه داشته باشیم که یک مرکز داده بی سیم همچنان کابل برق خواهد داشت. با اينكه برق بی سیم یک چیز است، این فناوری به اندازه کافی پیشرفته نیست که در مراکز داده عملی باشد، جایی که منبع تغذیه فوق العاده قابل اعتماد و با ظرفیت بالا حیاتی است.

مزایای یک مرکز داده بی سیم

تا به امروز، تعداد بسیار کمی از مراکز داده شبکه های بی سیم را مستقر کرده اند. گرایش های شبکه های مرکز داده همچنان محکم به کابل های فیزیکی متصل هستند.

اما با تغییر رویکرد شبکه‌های بی‌سیم، اپراتورهای مرکز داده به طور بالقوه می‌توانند از مزایای مهم مختلفی برخوردار شوند:

  • کابل کمتر: کابل‌ها فضای فیزیکی قابل توجهی را در مراکز داده سنتی اشغال می‌کنند، و پیگیری اینکه کدام کابل‌ها کجا می‌روند می‌تواند کار بزرگی باشد. مراکز داده بی سیم هر دو چالش را ساده می کند.
  • استقرار شبکه: از آنجایی که شبکه‌های بی‌سیم به کابل فیزیکی نیاز ندارند، استقرار یک شبکه جدید با استفاده از فناوری بی‌سیم سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.
  • ظرفیت بالاتر: تعداد اتصالاتی که یک شبکه سیمی می تواند پشتیبانی کند اغلب توسط اتصالات فیزیکی موجود در روترها و سوئیچ ها محدود می شود. شبکه های بی سیم مشمول این محدودیت نیستند.
  • هزینه های پایین تر: از آنجایی که شبکه های بی سیم به کابل نیاز ندارند، می توانند هزینه هایی را که اپراتورهای مرکز داده برای راه اندازی شبکه متحمل می شوند کاهش دهند.

به طور خلاصه، مراکز داده بی سیم روشی راحت تر و انعطاف پذیرتر برای شبکه را با قیمت کمتر ارائه می دهند.

چالش های شبکه های بی سیم در مراکز داده

از سوی دیگر، مراکز داده بی سیم در معرض برخی محدودیت های عمده هستند.

توان عملیاتی شبکه

یکی از بزرگترین محدودیت ها این است که شبکه های بی سیم ظرفیت پهنای باند کمتری نسبت به اکثر شبکه های سیمی دارند. آخرین استاندارد بی سیم، 802.11ax، پشتیبانی می کند حداکثر سرعت زیر 10 گیگابیت بر ثانیه. این کسری از صدها گیگابایت در ثانیه که شبکه های اترنت سیمی می توانند انتقال دهند.

برای مراکز داده با نیاز به توان عملیاتی شبکه بالا، بی سیم به اندازه کافی سریع نیست.

امنیت

فناوری مدرن امنیت شبکه‌های بی‌سیم از روزهایی که اکثر شبکه‌ها رمزگذاری نشده بودند یا به آن‌ها متکی بودند، راه درازی را پیموده است الگوریتم های رمزگذاری مانند WEP به راحتی هک می شوند. اما در نهایت، شبکه‌های بی‌سیم همچنان ناامن‌تر از شبکه‌های سیمی هستند، به این معنا که هر کسی که در مجاورت فیزیکی روتر بی‌سیم باشد، می‌تواند بسته‌هایی را که روی یک شبکه بی‌سیم جریان می‌یابند، رهگیری کرده و به طور بالقوه رمزگشایی کند. انجام این کار با شبکه های سیمی سخت تر است زیرا برای بو کشیدن بسته ها باید به سیم ضربه بزنید، که نیاز به دور زدن دارد. کنترل های امنیتی مرکز داده فیزیکی.

علاوه بر این، افرادی که می خواهند در عملیات مرکز داده اختلال ایجاد کنند، می توانند این کار را انجام دهند پارازیت شبکه های بی سیم، نوعی حمله انکار سرویس که مراکز داده بی سیم در معرض آن هستند.

تداخل شبکه و مشکلات عملکرد

حتی اگر هیچ کس عمداً سعی در مسدود کردن شبکه‌های بی‌سیم نداشته باشد، مراکز داده بی‌سیم ممکن است به دلیل تداخل بین شبکه‌هایی که از فرکانس‌های مشابهی استفاده می‌کنند، از اتصال ضعیف رنج ببرند. به طور کلی، نرخ از دست دادن بسته، تأخیر ضعیف و سایر مشکلات عملکرد هنگام استفاده از شبکه‌های بی‌سیم که به اندازه اتصالات سیمی قابل اعتماد نیستند، بیشتر می‌شوند.


چه زمانی یک مرکز داده بی سیم معنا پیدا می کند؟

چالش هایی که در بالا توضیح داده شد به این معنی نیست که مراکز داده بی سیم غیرممکن هستند. در شرایط مناسب، حداقل برای برخی از تجهیزات مرکز داده، ممکن است منطقی باشد که یک رویکرد بی سیم را در پیش بگیرید.

به عنوان مثال، اگر شما نیاز به اتصال سرورهایی دارید که در طبقه مرکز داده شما بسیار دور از یکدیگر قرار دارند و بارهای کاری در حال اجرا در آن سرورها به توان عملیاتی شبکه یا قابلیت اطمینان بالایی نیاز ندارند، راه اندازی یک پیوند بی سیم بین آنها می تواند ثابت کند. ساده تر و مقرون به صرفه تر از کابل های در حال اجرا.

به همین ترتیب، شبکه‌های بی‌سیم می‌توانند یک راه عالی برای ایجاد ارتباط باشند سیستم های نظارت و سایر دستگاه های جانبی که به برق رسانی به مراکز داده کمک می کنند. این دستگاه‌ها معمولاً به پهنای باند زیادی نیاز ندارند و می‌توانند بسته یا اتصال گهگاهی را تحمل کنند.

نتیجه

با این حال، برای اکثر سرورها در اکثر مراکز داده، شبکه های بی سیم احتمالا یک راه حل عملی نیستند. اگر فناوری بی سیم به پیشرفت خود ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که در طول زمان تغییر کند (اگرچه فناوری بی سیمی که به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای بیشتر مراکز داده عملکرد خوبی دارد، هنوز در افق نیست).

بنابراین، اکثر اپراتورهای مرکز داده نباید انتظار داشته باشند که به زودی با کابل های شبکه خود خداحافظی کنند – اما ممکن است بتوانند مدیریت شبکه را حداقل در برخی موارد با استفاده از اتصال بی سیم در جایی که منطقی است، ساده کنند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور