جریان CentOS در مقابل لینوکس CentOS: کلاه قرمزی تفاوت ها را توضیح می دهد

با همه سر و صدایی که در مورد تصمیم ناگهانی Red Hat در ماه دسامبر برای جذب فرش از زیر کاربران CentOS Linux به نفع CentOS Stream ایجاد شده است ، Red Hat به سختی وقت داشته است تا به این سوال پاسخ دهد که توسعه دهندگان چگونه می توانند جریان CentOS را در مقابل CentOS ارزیابی کنند لینوکس

این آزمایش در دو جلسه Ask the Experts در اولین دور آوریل اجلاس کلاه قرمزی امسال انجام شد ، اما آنچه به نظر می رسید هر کسی می خواهد بداند تغییر این سوال است که “چرا شما عزیزان CentOS Linux 8 را از بین می برید؟”

اخیراً ، در دور دوم اجلاس سران ، خوش شانس تر بود. بیشتر س questionsالات متمرکز بر جریان CentOS بود و به مهندس کلاه قرمزی برایان استینسون این فرصت را داد تا به یا به نصب CentOS Stream در مقابل CentOS Linux پاسخ دهد و با جزئیات به آخرین تجسم CentOS بپردازد ، پیش رفتن.

درون جریان CentOS

ما قبلاً می دانستیم که CentOS Stream در بالادست Red Hat Enterprise Linux (RHEL) قرار دارد و به عنوان بستر ساخت نسخه های آینده RHEL عمل می کند (در ماه آوریل ، مایک مک گراث ، معاون اصلی مهندسی لینوکس Red Hat ، CentOS را با “ساخت شبانه” RHEL مقایسه کرد) ، و آن را اساساً یک توسعه توسعه یافته متمرکز می کند. این بسیار متفاوت از لینوکس سنتی CentOS است که به طور سنتی یک کلون پایین دست RHEL بوده و بر روی کاربرانی تمایل دارد که نسخه رایگان RHEL را بخواهند.

مانند CentOS Linux ، CentOS Stream برای بارگیری ، استفاده و توزیع کاملاً رایگان است ، بدون محدودیت در تعداد مواردی که کاربر یا سازمان شخصی می تواند مستقر کند. در حال حاضر ، هیچ انتشار “رسمی” ثابتی از جریان CentOS وجود ندارد ، اما کاربران می توانند یکی از چندین “ساخته” خود ساخته و آماده نصب را که عکسهای فوری از سیستم عامل در تاریخ های خاص هستند ، بارگیری کنند.

استینسون گفت که وقتی این پروژه “کمی بالغ تر شود” ، جریان CentOS از کانال های سنتی تر در دسترس خواهد بود.

وی گفت: “جریان CentOS قرار است در شبکه آینه CentOS منعکس شود ، مانند انتظار شما برای بارگیری در ایستگاه کاری شما.”

هنگامی که این مورد فرا می رسد ، اولین نسخه “پایدار” با عنوان CentOS Stream 9 ارائه می شود ، زیرا این پلتفرم ساخت Red Hat Enterprise Linux 9 خواهد بود.

اگرچه انتشار نسخه آینده را “پایدار” می دانند ، ممکن است مقداری بازتعریف کند که انتشار پایدار به طور معمول به چه معناست. در حالی که استینسون تمام تلاش خود را می کرد تا به این نکته اشاره کند که بسته های موجود در استریم باید همان آزمایش دقیق را انجام دهند که Red Hat برای درج بسته ها در یک نامزد انتشار RHEL نیاز دارد ، یک نامزد انتشار همان نسخه ثابت نیست. به محض اینکه توسعه دهندگان از عدم تضاد این بسته های جریان آزمایشی با نرم افزارهای دیگر مطلع شوند ، انتشار به عنوان پایدار تعیین می شود.

پس از تعیین عنوان Steam 9 ، سیستم عامل چیزی شبیه به انتشار جزئی جزئی را تجربه خواهد کرد. مشخص نیست نسخه چگونه تعیین می شود.

استینسون گفت: “زمان هایی وجود دارد که Stream RHEL 8.4 را هدف قرار می دهد و سپس ما وارد آن مرحله تثبیت می شویم که RHEL به حالت رفع اشکال می رود و در نهایت Stream محتوای RHEL 8.5 را هدف قرار می دهد.”

وی همچنین گفت که کاربران CentOS Stream به ابزارهایی دسترسی خواهند داشت که توسعه دهندگان Fedora و RHEL به عنوان بخشی از فشار Red Hat در پروژه CentOS برای استاندارد کردن ابزارهایی که افراد با آنها آشنا هستند ، استفاده می کنند.

تمام ابزاری که Red Hatters به ​​طور معمول در مراحل ساخت استفاده می کند ، مانند Mach ، Koji و Punji در مخازن بالادست موجود است.

وی گفت: “یک فشار بزرگ برای ما با شروع جریان 8 ، اما جذابیت بیشتر در جریان 9 ، استفاده از ابزاری است که افراد برای تولید تصاویر Fedora و RHEL با آنها آشنا هستند.”

گسترش مرزهای جریان با SIGS

Red Hat در حال کار فعالانه با گروههای علاقه مند ویژه است که می خواهند مرزهای Stream را فراتر از یک بستر سازنده برای RHEL گسترش دهند ، اقدامی بسیار شبیه به گفته گریگوری کورتزر که او با راکی ​​لینوکس انجام می دهد.

استینسون گفت: “Storage SIG روی خوشه های بالادستی ، Ceph و مواردی از این دست کار می کند. ما Cloud SIG را داریم که بیت های OpenStack بالادست ساخته شده در بالای CentOS Stream را انجام می دهد.

“دهانه هایی برای افرادی که علاقه مند به مناطقی مانند دسک تاپ هستند وجود دارد تا بیایند و مجموعه نرم افزارهای خود را در بالای CentOS Stream ایجاد کنند و سپس با استفاده از شبکه آینه ما آن را به افرادی که می توانند آن را مصرف کنند ارسال کنند. این چیزی است که برای ما واقعاً مهم است ، آنچه از نظر ویژگی ها و مجموعه محتوا در Red Hat Enterprise Linux موجود است ، اما همچنین به افراد اجازه می دهد آنچه را که لازم است انجام دهند تا نرم افزار مورد علاقه خود را انجام دهند.

“اگر راه حل های دسک تاپ متناسب با نیازهای خود پیدا نمی کنید ، مطمئناً موردی است که پروژه Centos می تواند مورد توجه قرار دهد – اگر کسی بخواهد حضور پیدا کند و نگاهی به برخی از کارها بیندازد.”

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور