استارت‌آپ Cerebras با ابررایانه‌های هوش مصنوعی انویدیا را می‌پذیرد | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت Cerebras Systems، سازنده تراشه های نوپا، اعلام کرد که اولین ابررایانه از 9 ابرکامپیوتر هوش مصنوعی را با همکاری ابوظبی، بخشی از تلاش برای ارائه جایگزین هایی برای سیستم های با استفاده از فناوری Nvidia Corp، ساخته است.

به گفته اندرو فلدمن، بنیانگذار و مدیر اجرایی Cerebras، Condor Galaxy 1، واقع در سانتا کلارا، کالیفرنیا، اکنون راه اندازی شده است. او گفت که این ابرکامپیوتر که بیش از 100 میلیون دلار قیمت دارد، قرار است “در هفته های آینده” اندازه آن دو برابر شود. در نیمه اول سال آینده، سیستم‌های جدیدی در آستین و اشویل، کارولینای شمالی دنبال می‌شود و سایت‌های خارج از کشور در نیمه دوم سال 2024 آنلاین خواهند شد.

این پروژه بخشی از تلاشی برای افزودن قدرت محاسباتی برای خدمات هوش مصنوعی است که به نوعی پردازش سنگین نیاز دارد که به تخصص انویدیا – با ارزش ترین سازنده تراشه جهان – تبدیل شده است. ماشین‌های Cerebras که فلدمن آن را بزرگ‌ترین مرکز محاسباتی هوش مصنوعی می‌داند، تلاشی برای ارضای این نیاز با رویکردی جدید است.

امارات متحده عربی که با شرکتی به نام گروه 42 یا G42 روی فناوری نسل بعدی شرط بندی می کند، این امر همچنین نشان دهنده یک فشار عمیق تر به این حوزه است. این شرکت بر روی سوق دادن تحقیقات مصنوعی به سمت استفاده های عملی در زمینه هایی مانند حمل و نقل هوایی و مراقبت های بهداشتی متمرکز شده است.

بلومبرگاندرو فلدمن بنیانگذار و مدیر عامل Cerebras

اندرو فلدمن، بنیانگذار و مدیر اجرایی Cerebras قصد دارد انویدیا را در دنیای محاسبات هوش مصنوعی به چالش بکشد.

ابررایانه های جدید توسط Cerebras اداره می شوند و برای پروژه های G42 استفاده می شوند. هر ظرفیت اضافی به صورت تجاری به عنوان یک سرویس ارائه می شود.

ابوظبی اولین کشوری بود که وزیر هوش مصنوعی داشت. فلدمن گفت: آنها دانشگاهی برای هوش مصنوعی دارند. آنها بر این باورند که این یک فناوری متحول کننده برای اقتصاد آنها است.

برای Cerebras، مستقر در سیلیکون ولی، سیستم‌های جدید ویترینی را ارائه می‌دهند که امیدوار است منجر به پذیرش گسترده‌تر شود. پیشنهادات این شرکت بر تراشه‌های عظیمی است که از ویفرهای سیلیکونی کامل ساخته شده‌اند – دیسک‌هایی که معمولاً برای ایجاد اجزای متعدد بریده می‌شوند.

فلدمن استدلال می‌کند که پردازنده‌های او این مزیت را دارند که می‌توانند با مجموعه داده‌های بزرگ در یک زمان مقابله کنند، نه اینکه فقط بر روی بخش‌هایی از اطلاعات در یک زمان کار کنند. او گفت که در مقایسه با پردازنده‌های انویدیا، به نرم‌افزار پیچیده‌ای که برای ایجاد هماهنگی تراشه‌ها نیاز است، کمتر نیاز دارند.

امسال، ارائه‌دهندگان محاسبات ابری مانند Microsoft Corp. و Amazon.com’s AWS پردازنده‌های Nvidia را ذخیره کرده‌اند تا با تقاضای سرسام‌آور ChatGPT OpenAI و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی مولد پاسخ دهند. انویدیا حدود 80 درصد از بازار به اصطلاح شتاب دهنده هایی را در اختیار دارد که به مدیریت این حجم کاری کمک می کنند.

فلدمن با عرضه محاسباتی خود قصد دارد نشان دهد که انفجار هوش مصنوعی تنها به شرکت‌های فناوری غول‌پیکری که می‌توانند تجهیزات با بودجه‌ی کلان را تهیه کنند، سود نخواهد برد.

او گفت: “این تصور غلط وجود دارد که تنها هفت تا 10 شرکت در جهان وجود دارد که می توانند در مقیاس بزرگ خرید کنند تا تفاوت ایجاد کنند.” “این گفتگو را به شدت تغییر می دهد.”

پردازنده‌های فلدمن آنقدر بزرگ هستند که در ماشین‌های سنتی جا نمی‌شوند، و این امر باعث می‌شود تا Cerebras فناوری خود را در رایانه‌های ساخته شده ویژه ارائه دهد. این ماشین‌ها همچنین به پردازنده‌های استاندارد Advanced Micro Devices Inc. – شرکتی که استارت‌آپ قبلی Feldman، SeaMicro Inc را خریده است، متکی هستند.

سربراس گفت: یکی از ابرکامپیوترهای جدید قادر به آموزش نرم افزار بر روی مجموعه داده های متشکل از 600 میلیارد متغیر خواهد بود که توانایی افزایش آن به 100 تریلیون را دارد. هر یک از 54 میلیون هسته محاسباتی بهینه شده با هوش مصنوعی تشکیل شده است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور