تاثیری که هدف جستجو می تواند بر رتبه بندی کلمات کلیدی داشته باشد

اگر در چند سال گذشته کلمات کلیدی را زیر نظر داشته باشید، احتمالاً یکی از سناریوهای زیر را مشاهده کرده اید. یا رتبه شما تغییر کرده است و یک رقیب جدید غیرتجاری از شما پیشی گرفته است یا شما ناگهان شروع به برتری از آنها کرده اید.

شاید شما یک ارائه دهنده با رتبه بندی صفحه محصول در صفحه 1 هستید، و ناگهان یک سایت بررسی شما را در رتبه بندی سقوط کرده است.

یا شاید برعکس این اتفاق افتاده باشد – شما یک صفحه منبع اطلاعاتی دارید که قبلاً برای یک کلمه کلیدی عملکرد خوبی داشت و اکنون صفحه محصول رقیب دیگری در رتبه بندی تغییر کرده است و در نتیجه صفحه شما تغییر کرده است.

یک SERP با هدف مختلط احتمالاً مقصر است و این موارد بسیار رایج هستند.

در این مقاله به بحث خواهیم پرداخت:

  • هدف جستجو چیست
  • رایج ترین انواع هدف جستجو
  • SERP با هدف ترکیبی چیست
  • چگونه SERP با هدف ترکیبی می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر بگذارد
  • چگونه به آن تأثیرات رتبه بندی پاسخ دهیم

هدف جستجو چیست؟

پشت هر پرس و جو، هدفی نهفته است. کاربر به دنبال چیزی است و گوگل تمام تلاش خود را می کند تا مرتبط ترین و مفیدترین نتایج را ارائه دهد. گاهی اوقات، هدف یک پرس و جو کاملا واضح است. جستارهایی که شامل «_____ چیست» اغلب اطلاعاتی هستند و بنابراین، Google منابع اطلاعاتی را ارائه می‌کند. جستارهایی که حاوی “_____ برای فروش” یا “خرید ______” هستند اغلب تراکنشی هستند، به این معنی که Google نتایجی را ارائه می دهد که به کاربر اجازه می دهد چیزی بخرد (تجارت الکترونیک، فروشگاه های محلی و غیره).

جستجو کردن intent به انواع نتایجی که گوگل برای یک جستار خاص برمی گرداند اشاره دارد. اگر نتایج اطلاعاتی بیشتر یک SERP را تشکیل دهد، یک SERP اطلاعاتی است. اگر پر از پرس و جوهای تراکنشی و متمرکز بر محصول باشد، تراکنشی است. در حالی که این ممکن است در حال حاضر بدیهی به نظر برسد، زمانی که به SERP های مختلط و انواع پرس و جوهایی که آنها را برمی گرداند، پیچیده تر می شود.

قبل از اینکه به سراغ SERP های مختلط برویم، بیایید نگاهی گذرا به SERP های اطلاعاتی و تراکنشی بیندازیم.

SERP با هدف اطلاعاتی

هدف اطلاعاتی برای یک کلمه کلیدی به کلمات کلیدی اطلاق می شود که در آن کاربر بدون تمایل ظاهری برای خرید چیزی به پاسخ سوال خود نیاز دارد. اینها اغلب به شکل یک سؤال هستند، اما همیشه لازم نیست. SERP برای این کلمات کلیدی اغلب صرفا هستند اطلاعاتی یا فقط نتایج اطلاعاتی را برگردانید.

یک مثال خوب ممکن است این باشد، “آنچه که زودگذر است”. این کلمه کلیدی در هدف خود کاملاً واضح است: کاربر به دنبال پاسخی برای سؤال خود است، بنابراین Google نتایج صرفاً اطلاعاتی را برای ارائه آن سؤال ارائه می دهد.

SERP با هدف اطلاعاتی برای کلمه کلیدی

با این حال، سؤالات اطلاعاتی وجود دارد که احتمالاً می توانید استدلال کنید که این شخص است در حال بودن آماده خرید این پرسش‌ها معمولاً نشان می‌دهند که شخص در حال انجام تحقیقات برای خرید آینده است، مانند: «چیست بهترین فلچینگ”؟ ما گاهی اوقات به اینها به عنوان قصد “ملاحظه” یا “تحقیق تجاری” اشاره می کنیم، به این معنی که فرد بین مرحله تحقیق و خرید (یا تحقیق) قرار دارد. برای خرید آنها).

قصد معامله

قصد تراکنش به پرس و جوهایی اشاره دارد که مشخص است کاربر در تلاش برای خرید چیزی است. این پرس و جوها می توانند به همان اندازه واضح باشند که شامل عباراتی مانند «فروش»، «خرید»، «ارزان»، «نزدیک به من» و غیره باشند. با این حال، آنها معمولا کمی ظریف تر هستند. اینها منجر به SERPهای تراکنشی می شوند که در آن گوگل به فروشگاه های محلی، سایت های تجارت الکترونیک، تبلیغات محصول و غیره خدمات ارائه می دهد.

بیایید نگاهی به SERP برای “buy fletchings” بیندازیم، یک کلمه کلیدی که همینطور است به طور مشخص معاملاتی به دلیل استفاده از “خرید”:

یک SERP تراکنشی برای کلمه کلیدی

در اینجا، ما چیزی جز خرید گزینه‌ها، از تجارت الکترونیک گرفته تا فروشگاه‌های محلی آجر و ملات نمی‌بینیم. این نتایج تا حد زیادی در خدمت هدف پرس و جو هستند.

نیت مختلط

اکنون که ما یک به‌روزرسانی سریع در دو مورد از اهداف اصلی جستجو داشته‌ایم، می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم قصد مختلط

هدف ترکیبی به این معنی است که Google ترکیبی از نتایج اطلاعاتی و تراکنش‌ها را ارائه می‌کند، زیرا هدف پرس و جو کاملاً واضح نیست.

SERPهای با هدف مختلط اغلب به یک طرف یا آن طرف منحرف می شوند. من تمایل به دیدن تقسیم های 6/4، 7/3 و 8/2 دارم. به ندرت نصف و نیمه است. اگرچه این فقط بر اساس تجربه شخصی من است.

گاهی اوقات حتی ظریف ترین تغییرات در یک پرس و جو می تواند هدف را تغییر دهد. بیایید نگاهی به SERP برای “فلچینگ” بیندازیم:

SERP با هدف ترکیبی برای کلمه کلیدی

این یک SERP با هدف ترکیبی با شیب شدید به سمت اطلاعات است، با تعریف فرهنگ لغت در بالا، پانل دانش ویکی‌پدیا، چندین صفحه از نوع راهنمای اطلاعاتی، و غیره. مختلط نتیجه تراکنش آمازون در شماره 3 است.

اکنون، این جایی است که قصد می تواند مشکل ساز شود. بیایید به نسخه جمع کلمه کلیدی که اکنون به آن نگاه کردیم نگاه کنیم: “fletchings”.

SERP با هدف ترکیبی برای کلمه کلیدی

در اینجا، ویکی‌پدیا، به دنبال آن آمازون، و سپس 3Rivers Archery: یک نتیجه اطلاعاتی، و به دنبال آن دو نتیجه تراکنشی را داریم. این یکی دیگر است SERP با هدف ترکیبی با انحراف شدیدتر به سمت نتایج معاملاتی. اگر بخواهیم بیشتر به سمت پایین SERP حرکت کنیم، فقط یک نتیجه اطلاعاتی دیگر خواهیم دید. همه چیز دیگر معامله است. بنابراین، در این مورد، 8/2 با یک انحراف به سمت معامله تقسیم می شود.

نکته حیرت انگیز در مورد SERP های مختلط این است که می توانند فرار باشند و می توانند منجر به تغییر رتبه بندی شوند که درک یا توضیح آن دشوار است.

هنگامی که هدف جستجو تغییر می کند بر رتبه بندی شما تأثیر می گذارد

بیایید به زمان به آگوست 2022 برگردیم، زمانی که SERP برای “فلچینگ” شیب شدیدتری نسبت به تراکنش داشت:

SERP تاریخی برای کلمه کلیدی

در اینجا، می‌توانیم ببینیم که 3Rivers Archery در جایگاه شماره 2، درست پشت آمازون قرار دارد. ویکی‌پدیا، اولین نتیجه اطلاعاتی در این SERP، تا رتبه ۴ قرار نمی‌گیرد. این هنوز یک SERP با هدف مختلط است، اما دارای انحراف بسیار سنگین تری نسبت به تراکنش است زیرا موقعیت های 1 تا 3 همگی تراکنشی هستند.

به سرعت به جلو بروید، و 3Rivers Archery در جایگاه سوم پس از ویکی‌پدیا و آمازون قرار دارد. ویکی‌پدیا، آمازون، و 3Rivers Archery همچنان 3 نتیجه برتر هستند، اما ویکی‌پدیا، یک رقیب اطلاعاتی و غیرتجاری، در رتبه‌بندی‌ها ارتقا پیدا کرد که 3Rivers Archery را پایین آورد.

آیا رتبه بندی را از دست داد؟ از نظر فنی بله اما، اگر در مورد آن فکر کنید: هنوز هم همینطور است دومین نتیجه تراکنش در SERP بنابراین، آن را مانند یک نیست رقیب تجاری ناگهان شروع به غلبه بر آنها کرده است. گوگل به طور ناگهانی قصد این SERP را به نفع نتایج اطلاعاتی تغییر داده است. و متأسفانه، ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم تا نظر گوگل را در پشت این تغییر تغییر دهیم.

خوشبختانه، با این حال، تاکتیک هایی وجود دارد که می توانید برای بازیابی رتبه خود از آنها استفاده کنید.

چگونه رتبه خود را برای کلمات کلیدی با هدف جستجوی ترکیبی برگردانید

قبلاً اشاره کردم که هدف جستجو اغلب تغییر می کند. فردا یا حتی بعد از امروز، احتمالاً می‌توانیم آمازون را در شماره 1 و 3Rivers Archery را در شماره 2 ببینیم. بنابراین، گاهی اوقات، لازم نیست کاری انجام دهید تا رتبه خود را بازگردانید – این اتفاق می افتد.

اما، برای مثال، فرض کنید که این هدف جستجو قفل شده است. 3Rivers Archery چه کاری می تواند انجام دهد تا جایگاه شماره 2 خود را به دست آورد یا به شماره 1 برسد؟

آن طور که من آن را می بینم، آنها دو گزینه دارند:

  1. شماره 1 شوید نتیجه معامله با پیشی گرفتن از آمازون و در نتیجه تبدیل شدن به رتبه دوم پس از ویکی پدیا.
  2. یک محتوای اطلاعاتی ایجاد کنید که شایسته جایگاه شماره 1 باشد.

در این نمونه منحصر به فرد، هر دو گزینه چالش برانگیز خواهند بود، با توجه به اینکه ما در مورد برتری ویکی‌پدیا و آمازون صحبت می‌کنیم، اما این دو راه‌حلی هستند که من در بیشتر موارد با آنها شروع می‌کنم.

اگر در حال بررسی گزینه شماره 2 هستید، ممکن است چند سوال داشته باشید، مانند:

آیا محتوای معاملاتی یک سایت در کنار محتوای اطلاعاتی آن در صفحه 1 رتبه بندی می شود؟ آره.

آیا بین دو صفحه ای که کلمه کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند، محتوا خواری وجود خواهد داشت؟ اگر به درستی انجام شود نه.

بیایید به سوال اول بپردازیم:

آیا یک نتیجه تراکنشی و یک نتیجه اطلاعاتی در یک سایت برای یک پرس و جو در کنار یکدیگر رتبه بندی می شوند؟

من این را نمی بینم تن، اما من آن را دیده ام

برای این بخش از بحث، بیایید تمرکز کلمه کلیدی خود را تغییر دهیم و به «سیستم ردیابی متقاضی» نگاه کنیم. SERP برای کلمات کلیدی SaaS مانند این همه انواع ترکیبی هستند و در اینجا یک مثال عالی آورده شده است:

SERP تاریخی برای کلمه کلیدی

در این اسکرین شات، حداقل دو نکته قابل توجه وجود دارد:

  • صفحه محصول سیستم ردیابی متقاضی Jobscan درست در کنار پست وبلاگ اطلاعاتی آن قرار دارد. شایان ذکر است که این به سال 2021 بازمی گردد. بنابراین، شاید این روزها چندان شاهد این موضوع نباشیم.
  • این SERP همه نوع ترکیبی است: شامل نتایج صرفاً تراکنشی (به عنوان مثال، صفحه محصول Jobscan)، نتایج کاملاً اطلاعاتی (ویکی‌پدیا) و قصد در نظر گرفتن نتایجی مانند بررسی های G2.

بنابراین، بله، محتوای معاملاتی و اطلاعاتی از یک سایت می تواند در صفحه 1 برای همان پرس و جو قرار گیرد. با این حال، ما همچنین می توانیم آن را ببینیم قصد مختلط SERP ها می توانند پیچیده باشند و گوگل چندین هدف را ارائه می دهد.

و قبلاً به نوسانات اشاره کردم. فقط برای سرگرمی، بیایید به گزارش تاریخچه رتبه بندی Ahrefs برای این کلمه کلیدی نگاه کنیم:

سابقه تغییر رتبه برای کلمه کلیدی

وای.

اما اگر دو صفحه داشته باشید که کلمه کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند، آیا آدمخواری محتوا وجود خواهد داشت؟

تا زمانی که این دو صفحه مقاصد/ مقاصد منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند و مقاصد برای گوگل و کاربران واضح است، من می گویم “نه.”

در واقع، افرادی که سعی می کنند «سیستم ردیابی متقاضی» را با صفحات محصول خود هدف قرار دهند، احتمالاً فرصت بزرگی را از دست می دهند. نه داشتن یک منبع اطلاعاتی عمیق و اختصاصی به سیستم های ردیابی متقاضی.

همانطور که در بالا دیدیم، با یک SERP به شدت ترکیبی، یکی یا هر دو صفحه محصول و یک منبع اطلاعاتی می توانند در صفحه 1 رتبه بندی شوند. آیا هر دو ارزش داشتن را دارند؟ کاملا. اگر می خواهید برای این دوره رقابتی باشید، هر دوی آنها احتمالاً بسیار مهم هستند.

تغییرات قصد سخت هستند، اما حرکت کردن غیرممکن است

بنابراین، شما رتبه‌بندی را از دست داده‌اید و یک رقیب غیرتجاری شما را در SERP پایین می‌آورد.

از دست دادن رتبه ها هرگز سرگرم کننده نیست، اما این موقعیتی است که انتظار می رود و می توان با تاکتیک های مناسب به آن پرداخت.

آیا خودتان برای همه اینها وقت ندارید؟ ما تیم سئو این را اغلب می بیند و دوست دارد به شما کمک کند تا به اوج برگردید. در واقع، ما یک آژانس سئو 4 برابری در سال هستیم، با تجربه دستیابی به نتایج برای مشتریان خود، از جمله:

اخبار را مستقیماً در صندوق ورودی خود جستجو کنید

*ضروری