در سالهای اخیر، شاهد رشد اقتصاد دیجیتال آسیای جنوب شرقی بودهایم و موانع ناشی از همهگیری و بادهای مخالف اقتصاد کلان را پشت سر گذاشتهایم. انعطافپذیری آن در برابر این چالشها در اعداد و ارقام خود نشان میدهد: سال گذشته، گزارش E-Conomy SEA توسط Google، Temasek و Bain & Company نشان داد که اقتصاد دیجیتال آسیای جنوب شرقی در آستانه رسیدن به 200 میلیارد دلار ارزش ناخالص کالا (GMV) است. در سال 2022، سه سال زودتر از آنچه در گزارش افتتاحیه خود در سال 2016 پیش بینی کرده بودیم.
امسال، e-Conomy SEA 2023 به ما نشان میدهد که اقتصاد دیجیتال آسیای جنوب شرقی چقدر قوی و سازگار است. اقتصاد دیجیتال منطقه قرار است به 100 میلیارد دلار درآمد برسد – یک افزایش هشت برابری درآمد برای مشاغل دیجیتال در هشت سال گذشته. در واقع، درآمد 1.7 برابر سریعتر از GMV در حال رشد است که امسال به 218 میلیارد دلار رسیده است.
با این حال، آسیای جنوب شرقی از تغییرات جو اقتصادی جهانی مصون نبوده است. بودجه خصوصی پس از رکوردهای بی سابقه به پایین ترین سطح خود در شش سال گذشته کاهش یافته است. اما با وجود این افت، هنوز سرمایه زیادی برای سرمایه گذاری در دسترس است. و همانطور که سرمایه گذاران انتظارات خود را دوباره تنظیم می کنند، شرکت های دیجیتال باید مسیرهای شفافی را برای سودآوری نشان دهند و به سرمایه گذاران ثابت کنند که گزینه های خروج قوی دارند.
قابل توجه است که آسیای جنوب شرقی به طور مداوم هم رشد GMV و هم رشد درآمد را ارائه می دهد، که نشان می دهد افزایش سودآوری و رشد کلی بازار در تضاد نیستند. تمرکز کسبوکارها بر سود نتیجه داده است و اکثر بخشهای اصلی اقتصاد دیجیتال – تجارت الکترونیک، سفر آنلاین، حملونقل، تحویل غذا و رسانههای آنلاین – مسیرهای رشد مثبتی را نشان میدهند. سفر و حمل و نقل حتی در مسیری قرار دارند که در سال 2024 از سطح قبل از همه گیری فراتر می روند.