گوگل بهروزرسانی اصلی مارس ۲۰۲۴ را رسماً تکمیل کرد و به بیش از یک ماه نوسان رتبهبندی در سراسر وب پایان داد.
با این حال، گوگل تا 26 آوریل (یک هفته کامل پس از تکمیل به روز رسانی در 19 آوریل) نتیجه انتشار را در صفحه ناهنجاری داده های خود تایید نکرد.
بسیاری از جامعه سئو برای روزها در مورد اینکه آیا این به روز رسانی آشفته به پایان رسیده است، گمانه زنی می کردند.
شفافیت تاخیری نمونه ای از مشکلات ارتباطی Google با ناشران و نیاز به وضوح در طول به روز رسانی های اصلی است.
جدول زمانی و وضعیت بهروزرسانی اصلی Google در ماه مارس 2024
برای اولین بار در 5 مارس اعلام شد، به روز رسانی الگوریتم اصلی تا 19 آوریل کامل شد. تکمیل آن 45 روز طول کشید.
برخلاف بهروزرسانیهای معمول اصلی، گوگل هشدار داد که این مورد پیچیدهتر است.
در اسناد گوگل آمده است:
از آنجایی که این یک بهروزرسانی پیچیده است، عرضه آن ممکن است تا یک ماه طول بکشد. این احتمال وجود دارد که نوسانات بیشتری در رتبهبندی نسبت به یک بهروزرسانی معمولی اصلی وجود داشته باشد، زیرا سیستمهای مختلف بهطور کامل بهروزرسانی میشوند و یکدیگر را تقویت میکنند.»
بر اساس داده های ناظران صنعت، پس لرزه ها ملموس بودند و برخی از وب سایت ها بیش از 60 درصد از ترافیک جستجوی ارگانیک خود را از دست داده اند.
اثرات موجدار همچنین منجر به حذف فهرست صدها سایتی شد که ظاهراً دستورالعملهای گوگل را نقض میکردند.
پرداختن به تلاش های دستکاری
گوگل در دستورالعمل رسمی خود معیارهایی را که هنگام هدف قرار دادن هرزنامه ها و تلاش های دستکاری لینک به دنبال آن است، برجسته کرده است:
- ایجاد “محتوای کم ارزش” صرفا برای به دست آوردن لینک های دستکاری و افزایش رتبه بندی.
- پیوندهایی که قصد دارند به طور مصنوعی رتبه سایت ها را افزایش دهند، از جمله لینک های خروجی دستکاری.
- “تغییر منظور” دامنه های منقضی شده با محتوای کاملاً متفاوت برای مشاهده جستجوی بازی.
دستورالعمل های به روز شده هشدار می دهد:
هر پیوندی که برای دستکاری رتبهبندی در نتایج جستجوی گوگل در نظر گرفته شده باشد، ممکن است به عنوان هرزنامه لینک در نظر گرفته شود. این شامل هر رفتاری می شود که لینک های سایت شما یا لینک های خروجی از سایت شما را دستکاری می کند.”
جان مولر، یکی از مدافعان جستجو در گوگل، به ناشران توصیه کرد تا زمانی که بهروزرسانی اصلی ادامه دارد، تغییرات عجولانه ایجاد نکنند.
با این حال، او پیشنهاد کرد که سایتها میتوانند به طور فعال مشکلاتی مانند پیوندهای غیرطبیعی پولی را برطرف کنند.
مولر در Reddit اظهار داشت:
“اگر مواردی را که ارزش بهبود را در سایت خود دارند، مشاهده کرده اید، من ادامه می دهم و کارها را انجام می دهم. ایده این نیست که فقط برای موتورهای جستجو تغییرات ایجاد کنید، درست است؟ کاربران شما خوشحال خواهند شد اگر بتوانید اوضاع را بهتر کنید حتی اگر موتورهای جستجو هنوز دیدگاه خود را از سایت شما به روز نکرده باشند.
تاکید بر کیفیت بر روی لینک ها
به روز رسانی اصلی تغییرات قابل توجهی در نحوه رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل ایجاد کرد.
مهمتر از همه، گوگل اهمیت لینک ها را در تعیین رتبه وب سایت کاهش داد.
برخلاف توصیف پیوندها بهعنوان «عامل مهم در تعیین ارتباط»، سیاستهای هرزنامه بهروز شده گوگل، نام «مهم» را از بین برد و پیوندها را به سادگی «یک عامل» نامید.
این تغییر با اظهارات گری ایلیز گوگل که پیوندها در بین سه سیگنال رتبه بندی تاثیرگذار برتر نیستند، همسو است.
در عوض، گوگل به کیفیت، اعتبار و محتوا اهمیت بیشتری می دهد.
در نتیجه، کمپینهای طولانیمدت به نفع کسب لینک با کیفیت پایین و بهینهسازی کلمات کلیدی تنزل یافتهاند.
با تکمیل بهروزرسانی، سئوکاران و ناشران باید استراتژیها و وبسایتهای خود را بررسی کنند تا از همسویی با دیدگاه جدید Google در رتبهبندی مطمئن شوند.
بازخورد بهروزرسانی هسته
گوگل فرم بازخورد رتبه بندی مربوط به این به روز رسانی اصلی را باز کرده است.
میتوانید تا 31 مه از این فرم برای ارائه بازخورد به تیم جستجوی Google در مورد هرگونه مشکلی که پس از بهروزرسانی اصلی متوجه شدهاید استفاده کنید.
در حالی که بازخورد ارائه شده برای ایجاد تغییرات برای جستجوها یا وب سایت های خاص استفاده نمی شود، گوگل می گوید ممکن است به بهبود کلی سیستم های رتبه بندی جستجوی خود برای به روز رسانی های آینده کمک کند.
گوگل همچنین اسناد راهنمای خود را در مورد «اشکالزدایی در ترافیک جستجوی Google کاهش میدهد» بهروزرسانی کرد تا به مردم کمک کند تغییرات رتبهبندی را پس از بهروزرسانی اصلی درک کنند.
تصویر ویژه: Rohit-Tripathi/Shutterstock
سوالات متداول
پس از بهروزرسانی، وبسایتها برای همسویی با معیارهای رتبهبندی جدید گوگل چه اقداماتی را باید انجام دهند؟
پس از بهروزرسانی اصلی Google در مارس 2024، وبسایتها باید:
- کیفیت، قابلیت اطمینان و عمق محتوای وب سایت خود را بهبود بخشند.
- از تمرکز شدید بر دریافت لینک های بیشتر خودداری کنید و به جای آن لینک های مرتبط و با کیفیت را در اولویت قرار دهید.
- هر گونه تاکتیک سئوی مشکوک یا هرزنامه مانند را در سایت های خود برطرف کنید.
- استراتژی های سئوی آنها را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که از دستورالعمل های جدید گوگل پیروی می کنند.