آرم می‌گوید محاسبات هوش مصنوعی در حال سرعت گرفتن برای مصرف انرژی بیشتر از هند است | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — به گفته مدیر اجرایی Arm Holdings Plc، رنه هاس، نیاز شدید هوش مصنوعی به قدرت محاسباتی تهدیدی برای غلبه بر منابع انرژی است و صنعت را ملزم به تغییر رویکرد خود نسبت به این فناوری می کند.

هاس گفت: تا سال 2030، مراکز داده جهان در مسیری قرار دارند که نسبت به هند، پرجمعیت ترین کشور جهان، برق بیشتری مصرف کنند. او گفت که اگر هوش مصنوعی به وعده خود دست یابد، یافتن راه هایی برای جلوگیری از سه برابر شدن مصرف انرژی بسیار مهم است.

هاس در مصاحبه ای گفت: “ما هنوز از نظر توانایی ها در روزهای اولیه هستیم.” او گفت برای اینکه سیستم‌های هوش مصنوعی بهتر شوند، به آموزش بیشتری نیاز دارند – مرحله‌ای که شامل بمباران نرم‌افزار با داده‌ها می‌شود – و این با محدودیت‌های ظرفیت انرژی مواجه خواهد شد.

هاس به تعداد فزاینده‌ای از مردم ملحق می‌شود که هشدارهایی را درباره تلفاتی که هوش مصنوعی بر زیرساخت‌های جهان وارد می‌کند، به صدا در می‌آورند. اما او همچنین علاقه مند به تغییر صنعت بیشتر به سمت طراحی های تراشه های Arm است که در مراکز داده جایگاه بیشتری پیدا می کنند. فناوری این شرکت – که قبلاً در گوشی‌های هوشمند رایج بود – برای استفاده مؤثرتر از تراشه‌های سرور سنتی توسعه داده شد.

Arm که سال گذشته پس از بزرگترین عرضه عمومی اولیه ایالات متحده در سال 2023، معامله در نزدک را آغاز کرد، هوش مصنوعی و محاسبات مرکز داده را یکی از بزرگترین محرک های رشد خود می داند. Amazon.com Inc. AWS، Microsoft Corp. و Alphabet Inc. از فناوری Arm به عنوان پایه تراشه های داخلی استفاده می کنند که به اجرای مزارع سرور آنها کمک می کند. به عنوان بخشی از این تغییر، اتکای آنها به قطعات خارج از قفسه ساخته شده توسط اینتل و Advanced Micro Devices Inc کاهش می یابد.

به گفته هاس، با استفاده از تراشه های سفارشی بیشتر، شرکت ها می توانند تنگناها را کاهش دهند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. چنین استراتژی می تواند قدرت مرکز داده را بیش از 15 درصد کاهش دهد.

او گفت: “نیاز به پیشرفت های گسترده ای وجود دارد.” “هر بخش از کارایی مهم است.”