مدل محتوای Hub و Speke: دید جستجوی خود را بهبود بخشید

صفحات وب خوب نوشته شده و مفید بر نتایج موتورهای جستجو تسلط دارند، اما کیفیت تنها مورد توجه برای رتبه بندی خوب نیست. نحوه ایجاد این محتوا در معماری سایت خود نیز بر بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) تأثیر می گذارد.

با افزایش رقابت برای مشاهده آنلاین، ارزش این را دارد که ببینیم چگونه یک هاب و مدل محتوای گفتاری می توانند بر اعتبار وب سایت، رتبه بندی کلمات کلیدی و ترافیک ارگانیک تأثیر بگذارند. در این مقاله، توضیح خواهم داد که چگونه یک رویکرد هاب و گفتاری به محتوا کاملاً با فاکتورهای رتبه‌بندی موتور جستجوی گوگل همسو می‌شود و به ارتقای سایت شما در SERP کمک می‌کند.

مدل محتوای Hub و Speke چیست؟

هاب و مدل محتوای سخنرانی مجموعه ای از صفحات به هم پیوسته در یک موضوع واحد است. از استعاره چرخ استفاده می کند: صفحه اصلی به عنوان یک نقطه کانونی (مرکز) عمل می کند و به صفحات اضافی محتوای پشتیبانی مرتبط (پره ها) پیوند می دهد. هاب و پره ها به طور موثر با هم کار می کنند و به طور کلی قوی تر هستند. وب سایت شما ممکن است بسته به علایق مخاطبان و پیشنهادات شما، هاب ها و پره های متعددی داشته باشد.

  • هاب: هاب یک نمای کلی از یک موضوع را ارائه می دهد و خوانندگان را به صفحات صحبت دقیق تر هدایت می کند. می توانید آن را به عنوان یک مقاله یا صفحه فهرست با یک مقدمه کوتاه ساختار دهید. این صفحه کلیدواژه های کوتاه یا چاق با حجم جستجوی بالا را هدف قرار می دهد و مخاطبان را در بالای قیف بازاریابی قرار می دهد.
  • اسپک ها: یک هاب به چندین پره متصل می شود. هر اسپیکر بر روی یک موضوع فرعی تمرکز می کند و کلمات کلیدی میانی یا بلند را هدف قرار می دهد. هرچه به موضوعات فرعی بیشتری بپردازید، محتوای شما جامع تر است. کلمات کلیدی گفتاری معمولاً حجم جستجوی کمتری نسبت به کلیدواژه هاب دارند و کاربران را بیشتر در قیف بازاریابی جذب می کند.

من به شما چند مثال می زنم تا بتوانید ببینید که بازاریابی هاب و گفتاری در عمل چگونه به نظر می رسد.

  • کسب‌وکاری که محصولات زیبایی را به صورت آنلاین می‌فروشد، می‌تواند مشتریانی را که کلمه کلیدی کوتاه «مراقبت از موی سالم» را جستجو می‌کنند، هدف قرار دهد. صفحه هاب یک نمای کلی از انواع مو و پیوندهایی به صفحات پردار با تمرکز بر “ترمیم موهای آسیب دیده” و “کنترل موهای وز” ارائه می دهد.
  • مشاوری که در تلاش برای دستیابی به کارآفرینان است، می‌تواند یک صفحه مرکزی درباره راه‌اندازی یک کسب‌وکار بسازد. هاب به صفحات گفتاری در مورد موضوعات مرتبط پیوند می دهد: ساختارهای تجاری، تامین مالی، مجوزها و برنامه ریزی تجاری. از آنجایی که صفحات اسپیکر آنهایی را که در قیف قرار دارند هدف قرار می دهند، آنها شامل یک فراخوان برای اقدام برای تماس با مشاور برای مشاوره هستند.

استراتژی هاب و اسپک در مقابل ستون های محتوا

شبیه به استراتژی ستون محتوا، مدل هاب و اسپیکر به ایجاد قدرت در یک حوزه موضوعی خاص کمک می کند. در حالی که یک صفحه هاب مقدمه ای برای موضوع است و کاربران را به صفحات سخنگو هدایت می کند، صفحه ستونی یک محتوای طولانی است که موضوع را عمیقاً مورد بررسی قرار می دهد و سپس به محتوای مرتبط اشاره می کند.

به عنوان مثال، مشاوری که در بالا ذکر شد می‌تواند یک صفحه ستونی به نام «۵ گام برای شروع یک کسب‌وکار» بسازد و موضوعات صحبت شده را در یک راهنمای واحد و معتبر پوشش دهد.

مزایای استراتژی Hub و Spoke

بازاریابی هاب و اسپیک از دو عنصر کلیدی یک استراتژی موثر سئو پشتیبانی می کند: کمک به گوگل برای درک و فهرست بندی سایت و بهبود تجربه کاربر. در زیر، توضیح خواهم داد که چگونه یک رویکرد هاب و اسپیک می‌تواند منجر به رتبه‌بندی، ترافیک و تعامل بهتر شود.

اقتدار موضوعی را نشان می دهد

قبل از نمایش محتوا در SERP ها، گوگل به این اطمینان نیاز دارد که یک صفحه وب منبع قابل اعتمادی است. از سیگنال های متعددی برای تعیین قابلیت اطمینان محتوا، از جمله اعتبار موضوعی استفاده می کند.

داشتن یک یا دو صفحه در مورد یک موضوع، تخصص شما را ایجاد نمی کند، به خصوص اگر آن مقالات به طور تصادفی در وبلاگ شما پراکنده شوند. با این حال، یک گروه مشخص از مقالات در مورد یک موضوع، که همه به هم مرتبط هستند، وسعت دانش شما را به گوگل نشان می دهد.

هاب و استراتژی بازاریابی محتوای گفتاری یک موضوع را به طور عمیق پوشش می دهد و به عنوان یک منبع جامع عمل می کند. هر مقاله گفتاری جنبه جدیدی از موضوع را بررسی می‌کند، فرصت‌های بیشتری برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی فراهم می‌کند و قدرت شما را در جایگاه مشخص می‌کند. این رویکرد با جامع و آموزنده بودن، تخصص شما را ایجاد می کند و حضور آنلاین شما را تقویت می کند.

ارتقای استراتژی پیوند داخلی

یک استراتژی محتوای هاب و اسپیک رویکردی سیستماتیک برای پیوند دادن دارد، و اطمینان حاصل می کند که هر اسپیکر به هاب و سایر پره ها متصل است. این یک چارچوب محکم برای وب‌سایت شما ایجاد می‌کند و امکان ناوبری یکپارچه را برای کاربران فراهم می‌کند و در عین حال به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد به‌طور مؤثری بخزند و اطلاعاتی درباره ساختار سایت شما جمع‌آوری کنند.

بدون یک استراتژی پیوند داخلی به خوبی تعریف شده، وب سایت شما مجموعه ای تصادفی از صفحات است. شما می‌توانید فرصت‌های پیوند را برای هدایت ترافیک بین صفحات مرتبط از دست بدهید یا پیوند ناکارآمد داشته باشید و به موتورهای جستجو زمینه کافی در مورد سایت خود ندهید. پیوند ناکارآمد صفحات ممکن است منجر به اضافه شدن پیوندهای نامربوط شود که علاقه خوانندگان را برانگیخته نمی کند. حتی بدتر از آن، ممکن است هیچ لینکی وجود نداشته باشد و صفحه ای یتیم بماند. یک استراتژی پیوند داخلی منسجم و هدفمند برای بهبود تجربه کاربر و بهینه سازی پتانسیل وب سایت خود ایجاد کنید.

سفر مشتری را بهبود می بخشد

با استفاده از کلمات کلیدی کوتاه و بلند، یک استراتژی سئوی هاب و گفتاری مشتریان را در مراحل مختلف سفر خریدار جذب می کند. صرف نظر از اینکه در کدام صفحه قرار می گیرند، کاربران می توانند به راحتی بین محتوای ارزشمند حرکت کنند و بدون زحمت از هاب به پره های مختلف منتقل شوند. این تجربه یکپارچه نه تنها تعامل کاربر را بهبود می بخشد، بلکه کاوش کامل محتوای موجود را نیز تشویق می کند. نتیجه؟ کاهش نرخ پرش و معیارهای افزایش یافته در سایت، مانند افزایش زمان صرف شده در سایت.

با فراخوان‌های قوی برای اقدام در صفحات اسپیکر، می‌توانید مشتریان را برای تبدیل انگیزه دهید، خواه در حال دانلود کتاب الکترونیکی، ثبت‌نام برای آزمایشی رایگان، پیوستن به فهرست پستی، رزرو مشاوره یا خرید باشند. حتی اگر فوراً اقدامی انجام ندهند، باز هم از تخصصی که شما به اشتراک می‌گذارید بهره می‌برند، که وفاداری و آگاهی از برند را ایجاد می‌کند و پایه‌های یک رابطه آینده را می‌سازد.

سازماندهی معماری سایت

پیاده سازی یک مدل هاب و اسپیکر برای وب سایت شما یک ساختار سلسله مراتبی ایجاد می کند. صفحات هاب موضوعات اصلی را به نمایش می گذارند و پیوندهای مناسبی را به پره های متصل ارائه می دهند. این طراحی اجازه می دهد تا اطلاعات به راحتی از حالت عمومی به دقیق جریان یابد و تجربه کاربری منسجمی را تضمین می کند. وقتی محتوایی را بدون استراتژی رسمی منتشر می‌کنید، صفحات جداگانه به حال خود رها می‌شوند. بیایید دوباره به مشاور تخیلی خود که کارآفرینان تجاری را هدف قرار می دهد، مراجعه کنیم. اگر وبلاگ مشاور مجموعه ای از مقالات تصادفی باشد، یک قطعه مستقل در مورد ایجاد یک طرح تجاری در نهایت در آرشیو دفن می شود. موتورهای جستجو هیچ زمینه ای در مورد دلیل وجود آن ندارند. همچنین هیچ ساختاری برای هدایت خوانندگان به سایر محتوای مرتبط در مورد شروع کسب و کارشان وجود ندارد. بازدیدکنندگانی که می خواهند بیشتر بیاموزند باید بایگانی را جستجو کنند یا در جای دیگری به دنبال پاسخ بگردند.

توزیع رتبه صفحه را بهبود می بخشد

یک کمپین موثر سئو شامل یک استراتژی لینک سازی است که ترافیک ارجاعی را به صفحات شما ارسال می کند. تعداد و کیفیت دامنه‌های منحصربه‌فردی که به صفحه شما پیوند می‌دهند – که به عنوان PageRank شناخته می‌شوند – نشانگر کیفیت و قابل اعتماد بودن صفحه هستند.

از آنجایی که یک صفحه هاب و اسپیکر اقتدار پیدا می کند و در رتبه بندی بالا می رود، این اعتبار را با سایر صفحات پیوند داده شده به اشتراک می گذارد و اعتبار کلی گروه مقالات را افزایش می دهد. این ارزش پیوند به راحتی در یک هاب به هم پیوسته و مدل محتوای گفتاری جریان می یابد و مجموعه قدرتمند و معتبری از مقالات را در وب سایت شما ایجاد می کند. این ساختار محتوای منحصربه‌فرد به یک رویکرد جامع و جامع اجازه می‌دهد و تضمین می‌کند که خوانندگان شما می‌توانند موضوعات مرتبط را عمیقاً بررسی کنند و در عین حال وب‌سایت شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد و قابل استفاده در صنعت شما معرفی کنند.

نحوه اجرای استراتژی محتوای هاب و گفتاری

اگر وب سایت شما به اهداف ترافیک و تبدیل شما نمی رسد، ممکن است لازم باشد معماری وب سایت خود را به عنوان بخشی از چک لیست سئو خود بازبینی کنید. اگر تصمیم دارید که یک مدل هاب و اسپیکر می تواند دید آنلاین شما را افزایش دهد، مراحل زیر را دنبال کنید تا این استراتژی عملی شود.

مرحله 1: صفحه مرکز خود را انتخاب کنید

زمانی را به طوفان فکری موضوعات برای مراکز و پره های خود اختصاص دهید و کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار و مخاطبان خود را شناسایی کنید. به نیازها و نقاط درد مشتریان خود و همچنین کلمات کلیدی که رقبای شما هدف قرار داده اند نگاه کنید.

حتی اگر فکر می‌کنید موضوعات اصلی را می‌شناسید که می‌خواهید درباره آن محتوا بسازید، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید تا مطمئن شوید که علاقه به موضوع وجود دارد و مشتریان شما از آن کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. با ارزیابی حجم جستجو و رقابت، کلمات کلیدی را محدود کنید. صفحه هاب باید کلمات کلیدی دم کوتاه را هدف قرار دهد، اما اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مرتبط با دم بلند کافی برای ایجاد تعداد مناسبی از پره ها وجود دارد.

مرحله 2: صفحات اسپیک خود را انتخاب کنید

در مرحله بعد، کلمات کلیدی مرتبط میانی و دم بلند را برای صفحات اسپیکر پیدا کنید. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن عبارات مرتبط با کلمات کلیدی مرکز خود استفاده کنید. برای تقویت بیشتر تحقیقات کلمات کلیدی خود، وارد کردن کلمات کلیدی کوتاه در گوگل و بررسی پیشنهادات موجود در بخش “People also Ask” و جستجوهای مرتبط در SERPs را در نظر بگیرید. این بینش های ارزشمندی را ارائه می دهد و درک شما را از پرس و جوهای مرتبط گسترش می دهد.

هرچه پره های مرتبط تری ایجاد کنید، قدرت بیشتری می توانید ایجاد کنید، اما لازم نیست از ابتدا شروع کنید. به محتوایی که قبلاً منتشر کرده‌اید نگاه کنید تا ببینید کدام قطعات را می‌توانید به‌روزرسانی کنید تا در پره‌های خود قرار بگیرند. سپس، یک تقویم سرمقاله برنامه ریزی کنید تا به طور سیستماتیک مقالات جدید را در صورت نیاز ایجاد کنید.

مرحله 3: محتوا را بنویسید

بهترین شیوه های سئو را برای محتوا دنبال کنید. اطمینان حاصل کنید که مقالات شما اصلی، به خوبی تحقیق شده اند و دستورالعمل های Google برای محتوای مفید را رعایت می کنند. خوانندگان شما باید احساس کنند که شما به طور کامل به سؤال آنها پاسخ داده اید.

به سبکی دعوت‌کننده بنویسید که بازدیدکنندگان را تشویق به ادامه خواندن کند و هدف آن ارائه یک تجربه کاربری برتر باشد. مقاله را در بخش هایی که به طور منطقی جریان دارند سازماندهی کنید و از عناوین و سرفصل های توصیفی اما مختصر استفاده کنید که به وضوح مطالب را مشخص می کند. خوانندگان از چیدمان آسان برای خواندن و تصاویر یا نمودارهایی که اطلاعات متراکم را خلاصه می کنند قدردانی می کنند. در نهایت، برای اطمینان از صیقل بودن قطعه با املا و دستور زبان مناسب، نسخه را ویرایش و تصحیح کنید.

مرحله 4: صفحات خود را به صورت استراتژیک پیوند دهید

راه هایی برای اتصال هاب و صفحات اسپیکر خود بیابید تا خوانندگان بدون زحمت بین قطعات محتوا جریان پیدا کنند. حتما لینک کنید:

  • صفحه مرکز مرکزی برای هر صفحه اسپیکر پشتیبانی کننده.
  • هر صفحه صحبت به هاب.
  • صفحات اسپیک با صفحات اسپیک دیگر.

چند راه برای افزودن لینک به صفحات شما وجود دارد. می‌توانید آنها را در متن متن قرار دهید تا خوانندگان را به مقاله‌ای هدایت کنید که در مورد یک نکته توضیح می‌دهد. همچنین می‌توانید پست‌های مرتبط را در نوار کناری توصیه کنید یا مقاله‌ای را برای خواندن بعدی پیشنهاد دهید.

به یاد داشته باشید که از متن لنگر استفاده کنید که به وضوح محتوای صفحه مقصد را توصیف می کند تا زمینه موتورهای جستجو را ارائه دهد. برای افزایش تبدیل، فراخوان‌های قوی برای اقدام را در صفحات اسپیکر با پیوندهایی به صفحه فرود مناسب یا فرم ثبت‌نام قرار دهید.

مرحله 5: محتوا را تبلیغ کنید

هنگامی که آماده به اشتراک گذاری محتوای خود با جهان هستید، فرصت هایی را برای هدایت ترافیک به صفحات خود بیابید. برخی از این استراتژی های روابط عمومی دیجیتال را برای ایجاد علاقه به محتوای خود امتحان کنید:

  • مقالات را در پست های رسانه های اجتماعی برجسته کنید.
  • مقاله ها را در خبرنامه های ایمیلی تبلیغ کنید.
  • از تبلیغات پولی در موتورهای جستجو یا پلتفرم های رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
  • از طریق یک استراتژی ایجاد لینک، از جمله وبلاگ های مهمان، بک لینک ایجاد کنید.
  • با اینفلوئنسرها همکاری کنید.
  • در مورد بحث ها در انجمن های آنلاین نظر دهید، اما فقط در صورتی که لینک شما مفید و مرتبط باشد.

مرحله 6: نتایج خود را نظارت کنید

معیارهایی را انتخاب کنید که با اهداف کسب و کار شما مطابقت داشته باشد و عملکرد هاب و سئوی گفتاری شما را بسنجد. معیارهایی مانند رتبه‌بندی کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک، بازدید از صفحه، لینک‌های برگشتی، نرخ پرش، زمان صرف شده در صفحه و تبدیل‌های سئو را دنبال کنید.

از این داده ها برای بهبود محتوا استفاده کنید. اگر صفحات رتبه خوبی دارند، اما کلیک دریافت نمی کنید، اضافه کردن داده های ساختاریافته یا بهینه سازی عنوان و توضیحات متا را در نظر بگیرید تا به آنها کمک کند توجه بیشتری را به خود جلب کنند. اگر بازدیدکنندگان در صفحات شما نمانند، تجربه کاربری ضعیف ممکن است مشکل ساز باشد. بهینه سازی هاب و محتوای گفتاری شما ممکن است به چند ترفند نیاز داشته باشد، اما به کار بر روی آنها ادامه دهید تا به آنها کمک کنید جذابیت بیشتری کسب کنند.

به راحتی محتوای بهینه شده را با یک شریک SEO منتشر کنید

مدل هاب و اسپیک یک استراتژی سازمانی قدرتمند برای بهبود تلاش‌های بازاریابی محتوای شما و تثبیت جایگاه شما به عنوان یک رهبر فکری در حوزه کاری شما است. کار با یک سرویس نوشتن محتوای سئو می تواند به شما کمک کند تا تقویم انتشار خود را به حداکثر برسانید و برای حمایت از مهم ترین صفحات خود، برنده های رتبه بندی بزرگی کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، یک مشاوره رایگان سئو را برنامه ریزی کنید.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور