ممنوعیت تبلیغات متا رفتاری نروژی واقعاً به چه معناست؟

جنگ علیه حریم خصوصی کاربران این هفته ادامه دارد، زیرا متا دستور توقف تبلیغات رفتاری در نروژ را صادر کرده است.

متا این سفارش را در 14 جولای از سازمان حفاظت از داده های نروژ دریافت کرد.

این دستور بیان می‌کند که متا دیگر نمی‌تواند تبلیغات رفتاری شخصی‌شده را در فیس‌بوک و اینستاگرام به مشتریان ارائه دهد. این ممنوعیت از 4 آگوست شروع شده و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت.

بیایید به خود دستور ممنوعیت و معنای آن برای تبلیغ کنندگان – در حال حاضر و در آینده بپردازیم.

پس زمینه ممنوعیت تبلیغات شخصی سازی شده متا

در حکم قبلی در 4 ژوئیه، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا اعلام کرد که متا “به طور غیرقانونی داده های افراد را جمع آوری می کند تا آنها را با تبلیغات بدون رضایت صریح آنها و بر اساس “منافع قانونی” شرکت مورد هدف قرار دهد.

علاوه بر حکم اتحادیه اروپا، متا توسط کمیسیون حفاظت از داده های ایرلند به دلیل اقدامات تبلیغاتی مشابه مورد بررسی قرار گرفته است.

در ژانویه 2023، آنها متا را 410 میلیون دلار جریمه کردند زیرا معتقد بودند این شرکت حریم خصوصی مشتریان اروپایی را نقض کرده است. از آنجایی که متا به این تصمیم اعتراض کرد، این تحقیقات خاص هنوز در جریان است.

از آنجایی که تنظیم‌کننده حریم خصوصی ایرلندی انطباق با مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) را برای تمام اروپا رهبری می‌کند، کشورهای داخل آن منطقه می‌توانند تا سه ماه تصمیم‌های خود را بگیرند.

در نتیجه تحقیقات در حال انجام، نروژ اولین کشوری است که فقط در این هفته چنین ممنوعیتی را برای متا صادر کرد.

ممنوعیت تبلیغات رفتاری توضیح داده شد

در ظاهر، به نظر می رسد که متا نمی تواند تبلیغات شخصی سازی شده را به مصرف کنندگان ارائه دهد.

به عنوان یک تبلیغ کننده، این نوع اخبار برای بیدار نگه داشتن شما در شب کافی است.

با این حال، همانطور که ما بیشتر در مورد دستور ممنوعیت تحقیق می کنیم، آنچه هنوز قابل قبول است و پیامدهای عدم انطباق را روشن می کند.

بر اساس سفارش، فیس بوک و اینستاگرام همچنان می توانند تبلیغات سفارشی شده را فقط بر اساس بخش “درباره” نمایه کاربر ارائه دهند. از آنجایی که کاربر با میل خود آن اطلاعات را ارائه کرده است، این برخلاف خط‌مشی‌های عدم رضایت نیست.

متا همچنان می‌تواند تبلیغات هدف‌گیری متنی را اجرا کند که به ردیابی کاربران متکی نیستند.

اگر متا در هر زمان مشخص شود که از این قانون پیروی نمی کند، آنها با جریمه سنگین روزانه 1 میلیون کرون نروژ روبرو خواهند شد. این تقریباً معادل 99495 دلار آمریکا است.

این دستور گزینه ای برای لغو ممنوعیت ارائه می دهد – اما تنها در صورتی که متا روش جدیدی برای پردازش داده های شخصی توسط GDPR به صورت قانونی پیدا کند و ثابت کند. همچنین باید به کاربران اجازه داده شود که از تبلیغات هدفمند بر اساس ردیابی انصراف دهند.

پیامدهای تبلیغاتی ممنوعیت

بنابراین، آیا این بدان معناست که تبلیغ کنندگانی که می خواهند به جمعیت نروژ دسترسی پیدا کنند، دیگر نمی توانند از تبلیغات فیس بوک یا اینستاگرام استفاده کنند؟

قطعا نه.

با این حال، چند پیامد احتمالی وجود دارد که ممکن است به دلیل ممنوعیت رخ دهد:

  • کاربران همچنان تبلیغات را خواهند دید، اما احتمالاً بیشتر و مکرر.
  • تبلیغاتی که کاربران می بینند و با آنها درگیر می شوند کمتر مرتبط خواهند بود.
  • به دلیل محدودیت‌های هدف‌گیری، CPM تبلیغ‌کننده می‌تواند سر به فلک بکشد.

در حالی که اینها فقط حدس و گمان هستند، این سناریوها دور از ذهن نیستند.

اگر شرکت‌ها در طول مدت ممنوعیت استفاده از پلتفرم تبلیغات متا را متوقف یا انصراف دهند، این به معنای رقابت کمتر است. رقابت کمتر می تواند منجر به نمایش مکرر تبلیغات مشابه به کاربر شود. در نتیجه:

  • فرکانس تبلیغات و CPM بالاتر
  • تبلیغات کمتر به کاربران مربوط می شود

کسب و کارهای کوچک احتمالاً بیشترین تأثیر را خواهند داشت، به خصوص اگر تبلیغات متا یک محرک اصلی تجارت باشد. آن‌ها ممکن است مجبور شوند استراتژی رسانه‌ای پولی خود را بدون مکانیک هدف‌گیری که به آن عادت کرده‌اند منحرف کنند تا از دست دادن تجارت خود جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، فیس بوک به دلیل میزان درآمد تبلیغاتی که دریافت می کند، می تواند تصمیم بگیرد که به طور معمول به ارائه تبلیغات ادامه دهد. آنها می توانند جریمه روزانه 95000 دلاری را به عنوان حداقل هزینه برای حفظ سطح درآمد ببینند.

به طور خلاصه

جمع‌آوری ابرداده و شیوه‌های حفظ حریم خصوصی تا چند ماه آینده، اگر نه بیشتر، زیر ذره بین خواهد بود.

اگرچه نروژ اولین کشوری است که چنین دستوری را صادر کرده است، اما ممکن است کشورهای دیگری نیز از آن پیروی کنند. در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر اعلام ممنوعیت مشابه دیگر کشورها وجود ندارد.

این احکام و ممنوعیت ها ممکن است زمینه را برای تغییرات اجباری دیگری در دنیای مقررات پیچیده و دائماً در حال تغییر حریم خصوصی فراهم کند.

با پیشرفت های بیشتر شما را به روز خواهیم کرد.

تصویر ویژه: ایوان مارک/ شاتر استوک

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور