متا تراشه هوش مصنوعی جدیدی را با هدف کاهش وابستگی به Nvidia معرفی کرد | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — متا پلتفرم در حال استقرار یک تراشه بومی جدید برای کمک به تقویت خدمات هوش مصنوعی خود است و هدف آن کاهش اتکای خود به نیمه هادی های شرکت انویدیا و سایر شرکت های خارجی است.

این تراشه که چهارشنبه معرفی شد، آخرین نسخه Meta Training and Inference Accelerator یا MTIA است که به رتبه بندی و توصیه محتوا در فیس بوک و اینستاگرام کمک می کند. متا اولین محصول MTIA را سال گذشته منتشر کرد.

چرخش متا به خدمات هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای قدرت محاسباتی شده است. سال گذشته، این غول رسانه‌های اجتماعی نسخه خود را از یک مدل هوش مصنوعی برای رقابت با ChatGPT OpenAI منتشر کرد. همچنین ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی را به برنامه‌های اجتماعی خود اضافه کرد، از جمله برچسب‌های سفارشی‌شده و شخصیت‌های چت بات با چهره‌های مشهور.

در ماه اکتبر، این شرکت گفت که به همان اندازه هزینه خواهد کرد 35 میلیارد دلار برای زیرساخت های پشتیبانی از هوش مصنوعی، از جمله مراکز داده و سخت افزار. مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی، در آن ماه به سرمایه گذاران گفت: هوش مصنوعی بزرگترین منطقه سرمایه گذاری ما در سال 2024 خواهد بود.

احتمالاً مقدار قابل توجهی از این هزینه‌ها همچنان به سمت انویدیا می‌رود که کارت‌های گرافیک محبوب H100 را می‌سازد که مدل‌های هوش مصنوعی را تقویت می‌کنند. در اوایل سال جاری، زاکربرگ گفت که این شرکت 350000 تراشه از این تراشه ها را خریداری خواهد کرد که هر کدام ده ها هزار دلار قیمت دارند.

اما یک حرکت رو به رشد در میان غول های فناوری برای توسعه تراشه های داخلی وجود دارد. متا به رقبای Amazon.com Inc. AWS، Microsoft Corporation و Google Alphabet در تلاش برای رهایی از وابستگی بسیار گران قیمت می‌پیوندد. هر چند این یک راه حل سریع نخواهد بود. تاکنون، این تلاش‌ها نیازی سیری ناپذیر صنعت به شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی انویدیا را ایجاد نکرده است.

رونق هوش مصنوعی به تبدیل انویدیا به سومین شرکت فناوری باارزش دنیا، پس از مایکروسافت و اپل کمک کرده است. فروش آن به اپراتورهای مراکز داده در سال مالی 2024 بالغ بر 47.5 میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال قبل از آن فقط 15 میلیارد دلار بود. تحلیلگران پیش بینی می کنند که این مبلغ دوباره در سال مالی 2025 بیش از دو برابر شود.