دمای هارد دیسک چقدر اهمیت دارد؟

دما یکی از بزرگترین عوامل موثر است هارد دیسک طول عمر در طول سالها ، مطالعات متعددی در مورد مقایسه میزان خرابی دیسک با دمای کار انجام شده است. اکثر این مطالعات نشان داده اند که با افزایش دمای کار دیسک ، احتمال خرابی آن نیز افزایش می یابد. این لزوما به این معنا نیست که دیسکی که داغ است (اما در محدوده دمای کارخانه سازنده) در معرض خطر قریب الوقوع خرابی است ، اما کار مداوم در دماهای بالا می تواند باعث کوتاه شدن طول عمر دیسکبه

خیلی داغ است؟

محدوده دمای کارکرد ایمن دیسک بسته به سازنده و نوع دیسک متفاوت است. به طور کلی ، اکثر هارد دیسک ها می توانند با خیال راحت در محدوده 5 درجه تا 50 درجه سانتیگراد (41 درجه تا 122 درجه فارنهایت) کار کنند. البته ، محدوده دمای عملیاتی واقعی بر اساس مارک و مدل دیسک متفاوت است. به عنوان مثال ، برخی از درایوهای Seagate می توانند دمای حداکثر 60 درجه سانتیگراد (140 درجه فارنهایت) را حفظ کنند.

دیسک های حالت جامد را فراموش نکنید

در نظر گرفتن درجه حرارت نیز مهم است دیسک های حالت جامدبه اگرچه این دیسک ها قطعات متحرک ندارند ، اما هنوز هم می توانند مقدار قابل توجهی گرما از خود خارج کنند. بار دیگر ، مشخصات بر اساس دیسک و مدل دیسک متفاوت است ، اما SSD های NVMe و SATA اغلب می توانند در محدوده 0 تا 70 درجه سانتیگراد (32 تا 158 درجه فارنهایت) کار کنند.

نظارت بر دمای دیسک

از آنجا که گرمای بیش از حد می تواند منجر به خرابی دیسک شود ، مهم است که دمای دیسک هایی را که استفاده می کنید کنترل کنید. تقریباً همه آرایه های ذخیره سازی دمای دیسک را در کنار سایر اطلاعات مربوط به سلامت دیسک گزارش می کنند. به عنوان مثال ، اگر به شکل 1 نگاه کنید ، می بینید که دیسک 12 در حال حاضر در دمای 46 درجه سانتیگراد / 114 درجه فارنهایت کار می کند ، در محدوده دمای کارخانه سازنده اعلام شده.

دمای هارد دیسک 1.jpg

شکل 1

می توانید از رابط وب آرایه برای نظارت بر دمای هر دیسک استفاده کنید.

آرایه های ذخیره سازی به طور کلی همچنین دارای یک مکانیزم هشدار است که می تواند به شما بگوید آیا هارد دیسک بیش از حد داغ می شود یا خیر. همانطور که در شکل 2 مشاهده می کنید ، این آرایه ذخیره سازی می تواند اعلان ها را از طریق ایمیل ، پیام کوتاه SMS یا سرویس push ارسال کند. با این حال ، نمی توانید تصور کنید که آرایه ذخیره سازی به طور خودکار اعلان های مربوط به درجه حرارت بالا را ارسال می کند. به طور معمول ، شما باید نوع اعلان هایی را که می خواهید دریافت کنید مشخص کنید. به عنوان مثال ، آرایه نشان داده شده در شکل می تواند اعلان های مربوط به هشدارها ، هشدارها و به روز رسانی سیستم عامل را ارسال کند. با این حال ، برخی از آرایه های ذخیره سازی از نظر پیکربندی اعلان ها از جزئیات بسیار بیشتری پشتیبانی می کنند.

دمای هارد دیسک 2.jpg

شکل 2

آرایه ذخیره سازی از انواع مکانیسم های هشدار پشتیبانی می کند.

تصویربرداری حرارتی

یکی دیگر از بهترین اقدامات در مورد نظارت بر دمای آرایه های ذخیره سازی این است که به طور دوره ای سخت افزار ذخیره سازی خود را با استفاده از یک دوربین تصویربرداری حرارتی بررسی کنید. قیمت این دوربین ها بسیار پایین آمده است ، برخی از مدل ها کمتر از هزار دلار قیمت دارند.

شما می توانید از یک دوربین تصویربرداری حرارتی برای ایجاد یک خط پایه دما از آرایه های ذخیره سازی خود استفاده کنید. به این ترتیب ، در آینده ، شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که آیا یک آرایه داغتر از آنچه که باید اجرا می شود یا خیر. اگرچه استفاده از دوربین تصویربرداری حرارتی دمای کلی یک آرایه ذخیره سازی را به شما نشان می دهد ، اما این تکنیک دمای دیسک های درون آرایه را به شما نمی دهد. دلیل این امر این است که دیسک ها در داخل آرایه و خارج از دسترس دوربین قرار دارند. با این وجود ، نشان دادن دوربین تصویربرداری حرارتی به محفظه های درایو جداگانه آرایه ذخیره سازی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا هرکدام از دیسک های شما به خصوص داغ هستند یا خیر. در شکل 3 ، می توانید (با رنگ سفید در مرکز) ببینید که دیسک در قسمت بالای درایو سمت چپ درایو داغ تر از سایر دیسک های آرایه کار می کند.

دمای هارد دیسک 4.jpg

شکل 3

یک دوربین حرارتی ممکن است بتواند دمای دیسک ها را نسبت به یکدیگر به شما نشان دهد.

اگر دیسک ها داغ در حال اجرا هستند چه؟

بنابراین اگر متوجه شدید که دیسک های درون یک آرایه داغ هستند ، چه باید بکنید؟ گاهی اوقات ، من دیسکی را می بینم که داغ شده است ، فقط به این دلیل که دیسک معیوب است. با این حال ، بیشتر اوقات ، دیسک ها در نتیجه جریان ناکافی هوا بیش از حد گرم می شوند. بنابراین ، مهم است که به طور دوره ای سخت افزار ذخیره سازی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دریچه ها با گرد و غبار مسدود نشده اند و فن های آرایه همه به درستی کار می کنند.

در واقع ، ردیابی منظم دمای هارد دیسک و دمای حالت جامد دیسک می تواند از خرابی دیسک-و عواقب آن جلوگیری کند خرابی دیسک

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور