چه کسی جایگزین اینتل و AMD در شبکه های چین خواهد شد؟ | دانش مرکز داده

رقابت فناوری پیشرفته بین ایالات متحده و چین با تراشه های شبکه ساخت ایالات متحده آخرین قربانی است.

این داستان که MIIT دستور حذف تراشه‌های اینتل و AMD از شبکه‌های مخابراتی چین را داده است، با قضاوت در مورد عدم تکذیب مقامات چینی – قابل اعتمادترین راهنمای ما برای تأیید اخبار چین – به نظر می‌رسد که درست باشد.

اما این ممنوعیت کاملاً هدفمند است و تا سال 2027 اعمال نخواهد شد. اگرچه چین بخش قابل توجهی از فروش کل اینتل و AMD را به خود اختصاص داده است، درآمد حاصل از بخش شبکه مخابراتی بخش نسبتاً کمی است. بانک‌های چینی، شرکت‌های ابری و شرکت‌های اینترنتی همچنان آزادند تا تجهیزات خود را به کار گیرند.

این به ما یادآوری می‌کند که چین، مانند ایالات متحده، همچنین به دنبال دستیابی به «شبکه‌های پاک» عاری از تهدید بالقوه تجهیزات خارجی است. این بخشی از یک روند در حال تحول در ارتباطات مخابراتی چین در یک دهه و نیم گذشته است، با فروشندگان خارجی که در تامین تجهیزات شبکه، به‌ویژه شبکه‌های اصلی، به سهمی از بازیگران کوچک کاهش یافته‌اند.

ما نمی‌توانیم بدانیم که هوچوها در شرکت‌های مخابراتی فوق‌محرمانه چینی در این مورد چه فکر می‌کنند، اما این احتمال وجود دارد که آنها به اندازه اپراتورهای غربی وقتی از دسترسی به تجهیزات هواوی محروم شدند، احساس گرمی داشته باشند.

هواوی به نجات؟

جایگزین های محلی فقط وجود ندارند. انتخاب های اصلی همه خارجی هستند – Broadcom، Texas Instruments، Arm، IBM و Samsung جایگزین هایی هستند که درجات مختلفی از ابزار را ارائه می دهند.

Arm ممکن است یک گزینه محتمل به نظر برسد زیرا گفته می شود واحد چین مستقل از شرکت مادر بریتانیا است. اما چه Arm یا هر کس دیگری، نیاز به نوعی بازسازی شبکه سنگین در این جدول زمانی نسبتا بلندپروازانه سه ساله دارد.

ممکن است بار دیگر هواوی به نجات برسد. این به چاقوی ارتش سوئیس چین برای فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شده است. به سختی قسمتی وجود دارد که در آن دخیل نباشد.

هوآوی در حال حاضر یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران جهان در زمینه تحقیقات است و در سال 2023 مبلغ 23 میلیارد دلار به تحقیق و توسعه اختصاص داده است. معروف است که سال گذشته نیز تحریم‌های ایالات متحده را نادیده گرفت و اولین تراشه هفت نانومتری گوشی هوشمند خود را با کمک SMIC و تقریباً به طور قطع، برخی از مراکز سنگین ساخت. بودجه دولتی.

بر اساس گزارش هفته گذشته Asia Nikkei، اکنون در حال گسترش قابلیت های تراشه خود به ساخت تجهیزات تراشه، از جمله ماشین های لیتوگرافی است.

مرکز تحقیقات و توسعه عظیم جدید آن در Qingpu، در غرب شانگهای، ظاهراً 35000 نفر را در زمینه طراحی تراشه، هوش مصنوعی، محاسبات ابری و فناوری بی سیم و سایر موارد استخدام خواهد کرد.

اگر واقعاً قرار است یک تراشه چینی وجود داشته باشد که بتواند در سه سال آینده جایگزین اینتل یا AMD شود، شرط خوبی است که از Qingpu خواهد آمد.