بهره وری مرکز داده بر چالش های ساخت و ساز مبتنی بر هوش مصنوعی غلبه خواهد کرد | دانش مرکز داده

اگر سال گذشته در این زمان گفت‌وگو می‌کردیم، درست زمانی که OpenAI ChatGPT را در طبیعت منتشر کرد، شاید می‌گفتم که شور و شوق جمعی در مورد هوش مصنوعی مولد تقریباً به اندازه Metaverse در سال 2021 بیش از حد منتشر شده بود. یک سال بعد، مشخص شد که هوش مصنوعی فناوری انقلابی است و تأثیر چشمگیری بر ساخت مرکز داده، استقرار و طراحی معماری شبکه دارد.

واقعیت گسترش سیری ناپذیر مصرف داده و اشتهای ما برای خدمات مبتنی بر ابر است که با وعده های درخشان هوش مصنوعی مولد تسریع شده است، یعنی نیاز به ذخیره سازی قوی و ایمن داده، انتقال سریعتر داده ها، شدت محاسبات بالاتر و افزایش کارایی مرکز داده است. هرگز مهم تر از این نبوده است

من این را از زمانی که شرکت‌ها برای اولین بار شروع به حرکت به سمت فضای ابری کردند، گفته‌ام: اگر یک چیز را به طور قطع بدانیم، این است که وابستگی ما به مراکز داده فقط افزایش خواهد یافت.

در اینجا چهار روند کلیدی وجود دارد که معتقدم همچنان بر عملیات مرکز داده تا سال 2024 تأثیر می گذارد و تأثیر می گذارد:

1. هوش مصنوعی مولد باعث ایجاد مرکز داده تهاجمی و توسعه یافته خواهد شد

بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی سینرژی، تحلیلگران پیش بینی می کنند که ردپای مراکز داده در مقیاس فوق العاده در شش سال آینده سه برابر افزایش یابد تا نیازهای هوش مصنوعی مولد را برآورده کند. فقط باید میلیاردها دلاری را که اخیراً توسط چندین غول فناوری برای پرورش قابلیت‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی متعهد شده‌اند در نظر گرفت تا متوجه شود صنعت چقدر به پتانسیل هوش مصنوعی نگاه جدی دارد.

سرعت در بازار – سرعت فرامقیاس، شرکت‌ها و اپراتورها با چه سرعتی می‌توانند مراکز داده را راه‌اندازی و راه‌اندازی کنند – همچنان یک چالش و مزیت رقابتی خواهد بود. با افزایش داده های بسیار زیاد و تشدید بیشتر توسط محاسبات به میزان قابل توجهی برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و بار کاری، سازمان ها باید به طور کلی در مورد نحوه برنامه ریزی، طراحی و ساخت تاسیسات جدید (یا بازسازی مکان های موجود) تجدید نظر کنند تا نه تنها تقاضای افزایش یافته امروز را برآورده کنند، بلکه پیش بینی کنند که چگونه که در ماه ها و سال های آینده نگاه خواهد کرد.

اما نکته اینجاست…

2. در دسترس بودن نیروی کار و نیرو مانع از ساخت مرکز داده خواهد شد

با رفتن به سال 2023، یک نگرانی اساسی برای عملیات مرکز داده تاخیرهای زنجیره تامین بود که منجر به کمبود تراشه ها و سایر محصولات اساسی و مواد خام شد. در حالی که این چالش‌ها تا حد زیادی کاهش یافته‌اند، اکنون جای خود را به کمبود نیروی کار و در دسترس بودن نیرو داده‌اند – اگر بخواهید در انتهای کابل فیبر نوری ظاهراً هیچ نوری وجود ندارد.

شرایط کلی بازار کلان بانک‌های مرکزی را به افزایش نرخ‌های بهره در سطح جهانی سوق داده است، که اساساً اقتصاد مربوط به ساخت مرکز داده را تغییر داده و هزینه‌های نیروی کار ساختمانی را که قبلاً با کمبود مواجه بود، افزایش داده است. در حالی که نیروی کار عملیاتی – آن مشاغل ماهر که برای مدیریت و نگهداری مراکز داده مورد نیاز است – نیز یک چالش باقی می‌ماند، تقریباً به همان فوریت صدها یا حتی هزاران کارگر در ده‌ها شغل مورد نیاز برای دریافت تسهیلات 100000 فوت مربعی از زمین نیست. مواد اولیه برای برش روبان.

استقرارهای جدید هوش مصنوعی انرژی بیشتری را در هر رک مصرف می کنند. این چالش را در مراکز داده موجود برای تطبیق خوشه‌های هوش مصنوعی افزایش می‌دهد و مشکل را در شناسایی مکان‌های جدیدی که می‌توانند از افزایش مصرف انرژی پشتیبانی کنند، افزایش می‌دهد. نیروگاه‌های جدید و زیرساخت‌های ارائه و مدیریت آن نیرو برای این مراکز داده پرمصرف، چالش‌ها را در شناسایی سایت‌های جدید و کسب تأییدیه نظارتی افزایش می‌دهد.

در حالی که افزایش بهره وری و بهره وری از ویژگی های بارز هوش مصنوعی مولد هستند، احتمالاً تأثیر معکوس در جبهه ساخت و ساز/کار و نیرو خواهد داشت. با افزایش استفاده و تراکم هوش مصنوعی، نیروی کار و نیروی مورد نیاز برای همگام شدن با نصب و نگهداری فیزیکی اجزای ضروری، مانند تراشه‌های جدید، سرورها و کابل‌کشی، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

3. پایداری استقرار مرکز داده را ذخیره یا غرق خواهد کرد

با افزایش آگاهی در اتاق‌های هیئت مدیره از تأثیرات آب و هوای شرکت‌ها، شرکت‌ها باید شیوه‌های بسیار کارآمد و پایدار را در هر سه سطح چرخه حیات مرکز داده (موقعیت سایت، ساخت و ساز و بهره‌برداری) بشناسند و اجرا کنند و در عین حال از افزایش هزینه‌های مواد در روز جلوگیری کنند. عملیات هر چیزی که یک میلی‌وات برق یا توان مصرف می‌کند باید بهینه‌سازی شود، از تراشه‌ها، سرورها، سوئیچ‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده گرفته تا ماشین‌های خودکار در اتاق استراحت. این چالشی است که به‌طور فزاینده‌ای با بارهای کاری هوش مصنوعی مولد محاسباتی تشدید می‌شود.

در واقع، ممکن است اخیراً با داستان‌هایی از مناطق مترو مواجه شده باشید که از چشم‌انداز پیشنهاد یک مرکز داده جدید، و تمام تأثیرات الکتریکی، فضایی و آبی که می‌تواند همراه با آن‌ها باشد، وحشت را نشان می‌دهند. محیط کنونی محیطی است که مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی را به اندازه رونق اقتصادی ارج می نهد.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها منابعی را برای رسیدگی به ردپای کربن مستقیم خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در سال 2024 شاهد افزایش بررسی‌ها بر روی ردپای غیرمستقیم نیز خواهیم بود، از تأثیرات زنجیره تأمین گرفته تا اعلامیه‌های کربن تک تک محصولات و مواد خریداری شده برای مرکز داده. عملیات

با این حال، بادهای معکوس اقتصاد کلان کنونی همچنان فشار زیادی را بر رهبران شرکت‌ها وارد می‌کند تا یک رقص ظریف را اجرا کنند – اجرای شیوه‌ها و فرآیندهای پایدار بدون افزایش هزینه‌ها یا مهم‌تر از همه، تأثیر بر سودآوری. بر اساس نظرسنجی جهانی ESG سرمایه‌گذاران پرایس واترهاوس کوپرز در سال 2021، 81 درصد از سرمایه‌گذاران برای دستیابی به اهداف ESG، بیش از یک درصد کمتر از بازده سرمایه‌گذاری را نمی‌پذیرند و تقریباً نیمی (49 درصد) تمایلی به پذیرش ندارند. هر کاهش بازده

4. طناب کشی مقررات جهانی در مراکز داده افزایش خواهد یافت

ما همچنان شاهد کشمکش بین قانون‌گذاران و شرکت‌ها بر سر دو نقطه مهم مرکز داده خواهیم بود – پایداری (زمین و انرژی مورد نیاز برای کار کردن) و حاکمیت داده (محل و نحوه ذخیره داده‌ها).

برخی از حوزه‌های قضایی در حال حاضر تعلیق کامل یا توقف موقت ساخت مرکز داده جدید را وضع کرده‌اند، در حالی که بسیاری دیگر محدودیت‌هایی را در مکان‌هایی از جمله لندن، آمستردام و سنگاپور اعمال کرده‌اند که اعتراض‌ها مرتباً خبرساز می‌شوند.

از یک طرف، تقاضاهای تأخیر و قوانین حاکمیت داده، مراکز داده را به مناطق محلی تر وادار می کند. از سوی دیگر، علیرغم نقش ضروری آنها برای جلوگیری از به اشتراک گذاری و پردازش داده ها در خارج از کشور، مراکز داده احتمالاً با مقاومت شدید مقامات منتخب و بی اعتمادی جوامع محلی روبرو هستند.

البته، یک عامل تشدید کننده در این بحث هوش مصنوعی است و همچنان خواهد بود، به خصوص که شرکت‌های بیشتری تلاش می‌کنند تا این فناوری را در فرآیندهای عملیاتی خود توسعه دهند و به کار ببرند و در عین حال آگاهی بیشتری در مورد یکپارچگی داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های خود حفظ کنند.

آنچه که بدون شک این فضا را بیشتر به چالش می‌کشد، مقررات اجتناب‌ناپذیر هوش مصنوعی است که به آرامی در واشنگتن به رشد خود ادامه می‌دهد، از جمله فرمان اجرایی اخیر بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قانون هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا و سایر حوزه‌های قضایی محلی، منطقه‌ای، ملی و فراملی. در حال حاضر، شرکت‌ها و اپراتورهای مراکز داده در یک الگوی ثابت باقی می‌مانند که چگونه این نرده‌های محافظ پیشنهادی تکان می‌خورند و تأثیر آن‌ها بر اکتشاف، توسعه و استقرار هوش مصنوعی چه خواهد بود.

گلوله نقره ای: بهره وری تنها راه رو به جلو است

در فضای گسترده‌تر فناوری، به ندرت به یک گلوله نقره‌ای برخورد می‌کنیم، یک راه‌حل کامل و سفارشی، اما برای هزاران موانعی که مراکز داده در سال 2024 با آن روبرو هستند، به نظر می‌رسد همه مسیرها به یک راه‌حل واحد و ذاتی منتهی می‌شوند. بهره وری.

در جبهه کارگری، مراکز داده کارآمدتر – از نظر طراحی، مصرف انرژی و چگالی توان – به معنای کمتر مورد نیاز است، در نتیجه باعث کاهش هزینه ساخت و نگهداری می شود. محصولات و معماری‌های زیرساختی «plug-and-play» با طراحی کارآمدتر، نصب آسان‌تری دارند، که به معنای صرف زمان کمتر – و اتکای کمتر به نیروی کار بسیار ماهر است.

از نقطه نظر پایداری، مراکز داده کارآمدتر که از ترکیبی از منابع انرژی تجدیدپذیر – باد، خورشید، زمین گرمایی، آبی/ جزر و مدی، و حتی انرژی هسته ای ایمن و قابل اعتماد استفاده می کنند – به معنای اتکای کمتر به منابع انرژی محلی بالقوه کمیاب است. پیشرفت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی این کارایی را با مشخص کردن و آدرس‌دهی یکپارچه نقاط محاسباتی پرمصرف بیشتر می‌کنند.

علاوه بر این، ما شاهد تغییر چرخه عمر محصول از گهواره به گهواره به جای چرخه عمر محصول سنتی از گهواره به گور خواهیم بود تا ضایعات را محدود کنیم، جایی که اجزای مرکز داده که به طور منظم ارتقا می یابند، مانند سرورها و سوئیچ ها، برای استفاده مجدد قوی فیلتر می شوند/ بازار بازیافت به جای رفتن مستقیم به محل های دفن زباله.

در نهایت، در اکوسیستم گسترده نظارتی، کارایی مرکز داده – که با به حداقل رساندن ردپای فیزیکی، کربن و انرژی مشخص می شود – به علاوه رعایت شفافیت حاکمیت داده می تواند به کاهش مقاومت اجتماعی و سیاسی در برابر استقرار مرکز داده کمک کند. کارایی فیزیکی، استفاده از زیرساخت‌های چند مستاجر یا هم‌مکانی موجود، می‌تواند هزینه‌های سربار را کاهش دهد و اضطراب را برای مقامات محلی و جوامعی که ممکن است با تماشای ماشین‌های سنگین در مجتمع‌های مستقل و وسیع جدید مخالفت کنند، کاهش دهد.

از آنجایی که نوآوری‌های فناوری رقیب، نیروی کار، پایداری، شرایط اقتصاد کلان، و فشارهای نظارتی بر مقیاس‌های بزرگ، شرکت‌ها و اپراتورها فشار می‌آورند، اشتهای جهانی بی‌امان باید با تعهدی سرسختانه به کارایی متعادل شود – در سراسر مکان/کشف، ساخت و ساز/طراحی، و مراحل عملیات/مدیریت – برای تقویت رشد و گسترش مرکز داده در سال 2024.


اریک گرونوال معاون Hyperscale و Global Cloud Enterprise در CommScope است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور