کمیسیون اروپا بر اساس قانون جدید بازارهای دیجیتال (DMA) که هدف آن افزایش رقابت در صنعت فناوری است، گوگل را به عنوان دروازه بان تعیین کرده است. این قانون در مارس 2024 اجرایی خواهد شد.
گوگل در میان چندین شرکت بزرگ فناوری مانند اپل، آمازون، متا، مایکروسافت و بایت دنس قرار دارد که باید ظرف شش ماه از قوانین پیروی کند.
DMA به دنبال محدود کردن قدرت این شرکتها در بازارهای دیجیتال است که در آن جایگاهی ریشهدار دارند.
گوگل در بیانیهای اعلام کرد که «همیشه به ارائه انتخاب و کنترل به افراد و کسبوکارها معتقد بوده است» هنگام استفاده از خدمات خود.
این یعنی چی؟
برای پایبندی به DMA، Google باید محصولاتی مانند جستجو، نقشهها و فروشگاه برنامه خود را در دستگاههای Android تغییر دهد.
این شرکت قصد دارد با کارشناسان مشورت کند تا ضمن ارائه یک تجربه کاربری خوب، بین الزامات جدید تعادل برقرار کند. این بر روی دادن گزینه های بیشتر به مصرف کنندگان برای جابه جایی بین پلتفرم ها و ابزارهای بهتر برای مدیریت داده هایشان تمرکز خواهد کرد.
تأثیر گسترده تر DMA بر فناوری بزرگ
SMA یکی از سختگیرانهترین قوانین جهان است که سلطه بر بازار شرکتهای فناوری برتر را در سطح جهان هدف قرار میدهد.
هدف آن دستیابی به اهداف زیر است:
- به افراد انتخاب های بیشتری نسبت به برنامه های پیش فرض خود بدهید
- به فروشگاههای برنامه جایگزین اجازه دهید
- برنامههای پیامرسان را مجبور کنید که قابلیت همکاری داشته باشند
- ممنوعیت رفتار ترجیحی برای خدمات یک شرکت در رتبه بندی
علاوه بر این، شرکتها برای تبلیغات هدفمند به رضایت نیاز دارند و مشتریان تجاری شفافیت بیشتری در مورد دادههای تبلیغات خواهند داشت.
تأثیر DMA بر بخش های مختلف دیجیتال
کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۲ سرویس از شرکتهای بزرگ فناوری، از جمله آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و بایتدنس، مالک TikTok، بهعنوان «دروازهبان» خدمات آنلاین تعیین شدهاند.
این نام الزام می کند که شرکت ها محصولات خود را سازگار و قادر به برقراری ارتباط با برنامه های رقیب کنند. همچنین به کاربران این امکان را میدهد تا به جای محدود شدن به برنامههای پیشفرض، برنامههای پیامرسانی را که میخواهند از قبل روی دستگاههایشان نصب شده باشند، انتخاب کنند.
شرکت ها مهلت 6 ماهه برای اعمال تغییرات برای رعایت این مقررات جدید دارند.
این گونه است که انتظار می رود DMA بر صنایع مختلف تأثیر بگذارد.
تبلیغات
DMA ایجاب می کند که “دروازه بانان” باید قبل از ردیابی کاربران برای اهداف تبلیغاتی، مجوز صریح دریافت کنند.
بر اساس DMA، مشتریان تجاری که از خدمات تبلیغات آنلاین آمازون، گوگل و متا استفاده می کنند، حق دسترسی به اطلاعات کمپین های تبلیغاتی خود را خواهند داشت.
اپ استور
اپل و گوگل باید به فروشگاه های اپلیکیشن های دیگر به جز فروشگاه های خود در آیفون و دستگاه های اندرویدی اجازه دهند.
در حال حاضر، کاربران اندروید میتوانند برنامهها را از مکانهایی غیر از فروشگاه Google Play دانلود کنند، اما باید برخی از محافظتهای امنیتی را خاموش کنند.
پس از اعمال DMA، ممکن است فروشگاه های برنامه های بیشتری برای انتخاب وجود داشته باشد. این به کاربران گزینه های بیشتری می دهد اما خطرات امنیتی بالقوه را نیز به همراه خواهد داشت.
برنامه های پیش فرض
DMA به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که برنامه های پیش فرضی را که ترجیح می دهند در دستگاه های خود انتخاب کنند.
شرکتهایی که دسترسی به دستگاهها و برنامهها را کنترل میکنند (دروازهبانان) ملزم خواهند بود تا تغییر فروشگاه برنامه پیشفرض، مرورگر وب، برنامه نقشهها و سایر پیشفرضها را به گزینههای جایگزین برای کاربران آسان کنند.
تجارت الکترونیک، موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی
طبق مقررات پیشنهادی، پلتفرمهای آنلاین مانند آمازون، فیسبوک و گوگل اجازه نخواهند داشت به خدمات خود رفتار ترجیحی یا رتبهبندی بالاتری بدهند.
قوانین این شرکت ها را ملزم می کند که پیشنهادات خود و رقبا را به طور مساوی رتبه بندی کنند.
پیام رسانی
قوانین جدید قابلیت همکاری DMA به پلتفرمهای پیامرسانی نیاز دارد که به عنوان دروازهبان برای باز کردن و ارتباط با سایر سرویسهای پیامرسان عمل میکنند.
کاربران پلتفرمهای دروازهبان، مانند واتساپ یا iMessage، میتوانند به طور یکپارچه با مخاطبینی که از برنامههای پیامرسان مختلف مانند سیگنال یا تلگرام استفاده میکنند، ارتباط برقرار کنند.
با نگاه به آینده
تأثیر DMA آشکارتر خواهد شد زیرا شرکت ها تا سال 2024 تغییراتی را برای رعایت آنها اعمال می کنند.
در مورد گوگل، این شرکت میگوید که برای برآورده کردن الزامات، با تنظیمکنندهها همکاری سازنده خواهد داشت.
تصویر ویژه: FastMotion/Shutterstock