چگونه Google به ناشران در نوآوری و مبارزه با اطلاعات نادرست کمک می کند

2023 سالی بود که شبیه هیچ سالی نبود. ناشران در سراسر اروپای مرکزی و شرقی (CEE) راه‌های جدیدی برای به کارگیری آخرین فناوری برای رشد یافتند، در حالی که روزنامه‌نگاران همچنان به خوانندگان خود کمک می‌کردند تا آنچه را که در اطرافشان اتفاق می‌افتد درک کنند و اغلب از فناوری برای جدا کردن واقعیت از داستان استفاده می‌کردند.

امروز آنچه را که امسال از ناشران و روزنامه‌نگاران سراسر CEE شنیده‌ایم به اشتراک می‌گذاریم و نگاهی اجمالی به آنچه در سال 2024 خواهیم داشت ارائه می‌کنیم.

1. ناشران تجدید تمرکز بر آموزش و توسعه دارند

ما در سراسر منطقه مشارکت کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که ناشران از مهارت‌های لازم برای به کارگیری فناوری جدید برای تسریع رشد برخوردار هستند. ما همراه با اتاق ناشران مطبوعاتی لهستان به‌عنوان سازمان‌دهنده‌های همکار، یک دوره آموزشی دو روزه برای 48 ناشر کوچک و متوسط ​​با موضوع توسعه مخاطب و درآمد خواننده ارائه کردیم. ما قصد داریم این برنامه را در اوایل سال 2024 ادامه دهیم.

و برای کمک به تقویت روحیه نوآوری، Google News Initiative آزمایشگاه استارت آپ را برای شرق اروپا با 14 استارت آپ خبری راه اندازی کرد که در یک برنامه فشرده شش ماهه متمرکز بر رشد مشترکین و ایجاد مدل های تجاری پایدار شرکت کردند.

ما همچنین یک دوره آموزشی سفارشی طراحی هوش مصنوعی را برای ناشران در لندن با شش شرکت کننده از CEE ارائه کردیم. ما این مدل را در سال 2024 با همکاری Mixer، شریک آموزشی قدیمی ما، به اروپای مرکزی و شرقی خواهیم آورد.

2. روزنامه نگاران به دنبال راه های جدیدی برای بررسی واقعیت و راستی آزمایی اخبار هستند

اهمیت اعتماد به روزنامه‌نگاری را نمی‌توان دست کم گرفت، نه فقط به دلیل پویایی در جهان – از جنگ‌ها، تا بیماری‌های همه‌گیر، تا 2.5 میلیارد نفر که در سال 2024 به پای صندوق‌های رای رفتند – بلکه به این دلیل که چالش اطلاعات نادرست در حال تحول است.

Pinpoint، یک ابزار تحقیقاتی که ما برای روزنامه‌نگاران ساخته‌ایم که با بهترین فناوری‌های جستجو و هوش مصنوعی Google پشتیبانی می‌شود، امسال توسط شرکای بالتیک ما برای مقابله با برخی از دشوارترین داستان‌هایشان استفاده شد. برای مثال، ناشران لیتوانیایی 15min و Delfi Lithuania از Pinpoint برای کمک به تحقیق استفاده کردند.

در سال 2023، ما با رهبران سواد رسانه‌ای همکاری کردیم تا به بیش از 3800 روزنامه‌نگار CEE بررسی واقعیت یا آموزش‌های فنی پیشرفته را برای شناسایی اطلاعات نادرست قبل از انتشار آن ارائه کنیم. این شامل یک دوره اطلاعات نادرست مربوط به انتخابات برای 500 روزنامه نگار محلی بود که توسط شریک ما Demagog Poland قبل از انتخابات مهم لهستان در اکتبر برگزار شد.

سال آینده، ما از روزنامه نگاران و ناشرانی که انتخابات حیاتی در منطقه را پوشش می دهند و همچنین به مبارزه با کمپین های اطلاعات نادرست سازمان یافته در اوکراین و فراتر از آن کمک خواهیم کرد. در اوکراین، ما با StopFake و VoxUkraine، دو سازمان برتر حقیقت‌سنجی این کشور، برای ارائه آموزش‌ها و منابع به موقع، شریک خواهیم شد.

3. گردهمایی های محلی می توانند به ساختن پل ها و به اشتراک گذاری بینش کمک کنند

در چشم‌انداز پیچیده رسانه‌ای CEE، یافتن فرصت‌هایی برای گرد هم آوردن رهبران خبری برای بحث در مورد چالش‌ها و فرصت‌های مشترک مفید است. امسال، ما میزبان شش روز و گردهمایی سفارشی ناشر در بخارست، بوداپست، براتیسلاوا، پراگ، ورشو و تالین بودیم.

ما همچنین رهبران سواد رسانه ای در سراسر CEE را در رویداد آنلاین مبارزه با اطلاعات نادرست در براتیسلاوا گرد هم آوردیم، جایی که شرکت کنندگان در مورد استراتژی های جدید برای مبارزه با کمپین های اطلاعات نادرست بحث کردند. ما همچنین یک همکاری بلندمدت جدید با Transitions را برای افزایش انعطاف پذیری جمعیت مسن در چک و اسلواکی در برابر اطلاعات نادرست اعلام کردیم.