گارتنر 10 روند برتر فناوری استراتژیک را برای سال 2024 پیش بینی کرد | دانش مرکز داده

این مقاله در اصل در ITPro Today منتشر شده است.

گارتنر در تاریخ 16 اکتبر لیست 10 گرایش فناوری استراتژیک برتر برای سال 2024 را در نمایشگاه Gartner IT Symposium/Xpo در اورلاندو، فلوریدا اعلام کرد.

جای تعجب نیست که هوش مصنوعی و اتوماسیون پشت تعدادی از این روندها هستند که گارتنر می بیند که در 36 ماه آینده باعث ایجاد اختلال و فرصت قابل توجهی برای رهبران فناوری اطلاعات می شود.

به گفته بارت ویلمسن، معاون تحلیلگر گارتنر، آنچه این روندها را برای سال 2024 استراتژیک می کند این است که برای رسیدگی به اختلالات تکنولوژیکی و عدم قطعیت های اقتصادی-اجتماعی ضروری هستند و می افزاید که رهبران فناوری اطلاعات نقش مهمی در اهرم استراتژیک سرمایه گذاری های فناوری ایفا می کنند تا موفقیت کسب و کار را در این شرایط نامطمئن تضمین کنند. بار.

کریس هاوارد، معاون تحلیلگر برجسته و رئیس تحقیقات گارتنر، گفت که ارزیابی تأثیرات و مزایای این روندها به دلیل سرعت سریع نوآوری های تکنولوژیکی چالش برانگیز است. هاوارد در بیانیه‌ای گفت: «به عنوان مثال، مولد و انواع دیگر هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را ارائه می‌دهند و چندین روند را هدایت می‌کنند. اما کسب ارزش تجاری از استفاده پایدار از هوش مصنوعی مستلزم رویکردی منظم برای پذیرش گسترده همراه با توجه به خطرات است.

ویلمسن گفت که همه 10 گرایش به دلیل ارتباط، تأثیر، قابلیت عمل و مزایای سازمانی انتخاب شدند. ITPro امروز. او گفت: “با این وجود، هوش مصنوعی مولد دموکراتیزه شده یکی از مواردی است که امروز باعث تغییرات و فرصت‌های عمده می‌شود و تا حدودی باعث ایجاد چندین روند دیگر نیز می‌شود. دسترسی گسترده باعث ایجاد اختلال در مقیاس می‌شود.” با این حال، تمام استفاده از هوش مصنوعی ذاتاً با خطرات خاصی همراه است و برای حفظ مزایای درک شده، اعتماد هوش مصنوعی، ریسک و مدیریت امنیت [TRiSM] برای افزایش ارزش و تاثیر مثبت بسیار ارزشمند است.”

در اینجا 10 روند برتر فناوری استراتژیک گارتنر برای سال 2024 آمده است:

1. هوش مصنوعی مولد دموکراتیک شده

جای تعجب نیست که هوش مصنوعی مولد – چه رسد به دموکراتیزه شدن GenAI – در فهرست گرایش های فناوری برای تماشای سال 2024 قرار گرفته است. برنامه های کاربردی فعال در محیط های تولید، جهشی از کمتر از 5 درصد در اوایل سال 2023.

به گفته گارتنر، دلیل این پرش سه مورد است:

  • به لطف برنامه های GenAI، کاربران به حجم وسیعی از اطلاعات دسترسی خواهند داشت.
  • پذیرش GenAI به طور قابل توجهی دانش و مهارت ها را دموکراتیک می کند.
  • مدل‌های زبان بزرگ (LLM) شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا کارکنان خود را با دانش به سبک مکالمه مرتبط کنند.

2. هوش مصنوعی اعتماد، ریسک و مدیریت امنیت

با این حال، دموکراسی‌سازی دسترسی به هوش مصنوعی دارای جنبه‌های منفی است که می‌تواند بیشتر از مزایای آن باشد، بنابراین نیاز فوری به اعتماد، ریسک و مدیریت امنیت هوش مصنوعی (TRiSM) در سال 2024 خواهد بود.

گارتنرنمودار AI TRISM

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2026، شرکت‌هایی که کنترل‌های AI TRiSM را اجرا می‌کنند، دقت تصمیم‌گیری را با حذف تا 80 درصد از اطلاعات غیرقانونی به طور قابل توجهی افزایش خواهند داد.

3. توسعه AI-Augmented

توسعه تقویت‌شده با هوش مصنوعی استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای کمک به مهندسان نرم‌افزار در طراحی، کدنویسی و آزمایش برنامه‌ها است. ابزارهای توسعه نرم افزار به کمک هوش مصنوعی بهره وری توسعه دهندگان را بهبود می بخشد و آنها را آزاد می کند تا زمان بیشتری را برای ایجاد برنامه های تجاری تأثیرگذار صرف کنند.

4. برنامه های کاربردی هوشمند

یک برنامه هوشمند، همانطور که از نام آن پیداست، دارای قابلیت هوشمندی است – که گارتنر آن را به عنوان «انطباق آموخته شده برای پاسخگویی مناسب و مستقل» تعریف می کند. برنامه‌های هوشمند از خدمات مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی برای تقویت یا خودکارسازی بهتر کار و ارائه تجربیاتی استفاده می‌کنند که به صورت پویا با کاربر منطبق می‌شود.

5. نیروی کار متصل به افزوده

در سال 2023، نظرسنجی مدیران ارشد و مدیران ارشد اجرایی گارتنر نشان داد که 26 درصد از مدیران عامل معتقدند که مخرب ترین خطر برای سازمان آنها کمبود استعداد است و بنابراین جذب و حفظ استعدادها اولویت اصلی نیروی کار آنها است. تاکتیک دیگر این است که از کارکنان فعلی خود بدون دریافت مالیات اضافی بهره بیشتری ببرند. برای به حداکثر رساندن ارزش کارمندان خود، سازمان‌های بیشتری استراتژی نیروی کار متصل تقویت شده (ACWF) را اجرا می‌کنند.

ACWF از برنامه های کاربردی هوشمند (به روند شماره 4 مراجعه کنید) و تجزیه و تحلیل نیروی کار برای ارائه زمینه و راهنمایی، بهبود رفاه، توسعه مهارت و تجربه کلی نیروی کار استفاده می کند. به گفته گارتنر، تا سال 2027، یک چهارم CIOها از ابتکارات ACWF برای کاهش 50 درصدی زمان رسیدن به شایستگی برای نقش های کلیدی استفاده خواهند کرد.

6. مدیریت مستمر مواجهه با تهدید

مدیریت مواجهه با تهدید مستمر (CTEM) یک رویکرد سیستمی برای سازمانها است تا به طور مستمر و پیوسته دسترسی، قرار گرفتن در معرض، و قابلیت بهره برداری از دارایی های فیزیکی و دیجیتالی خود را ارزیابی کنند. CTEM به جای تمرکز بر زیرساخت، ارزیابی‌ها و تلاش‌های اصلاحی را با بردارهای تهدید یا پروژه‌های تجاری همسو می‌کند و آسیب‌پذیری‌ها و حتی تهدیدات غیرقابل اصلاح را کشف می‌کند. گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2026، سازمان هایی که سرمایه گذاری های امنیتی خود را بر اساس برنامه CTEM اولویت بندی می کنند

7. مشتریان ماشین

گارتنر مشتری ماشینی را (که به آن “custobot” نیز می‌گویند) اینگونه تعریف می‌کند: “به عنوان یک بازیگر اقتصادی غیرانسانی که کالاها یا خدمات را در ازای پرداخت دریافت می‌کند.” تا سال 2028، حدود 15 میلیارد محصول متصل با پتانسیل به عنوان مشتری وجود خواهد داشت که در نهایت از ورود تجارت دیجیتال مهم تر خواهد شد.

ویلمسن گفت: «مشتریان ماشین‌آلات مطمئناً در این دهه تریلیون‌ها درآمد ایجاد خواهند کرد که تأثیر قابل‌توجهی بر ویترین فروشگاه‌های آجری، زنجیره‌های تأمین و داستان‌های خلق ارزش در سراسر جهان خواهد داشت».

به گفته گارتنر، سازمان‌ها باید فرصت‌های استراتژیک را برای پشتیبانی از این الگوریتم‌ها و دستگاه‌ها یا ایجاد custobots جدید در نظر بگیرند.

Willemsen-Gartner2.png

8. فناوری پایدار

فناوری پایدار شامل راه‌حل‌های دیجیتالی با هدف ارتقای اهداف زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) با تمرکز بر تعادل بلندمدت اکولوژیکی و حقوق بشر است. تاکید روزافزونی بر کارآمدتر و پایدارتر کردن استفاده از IT وجود دارد. به دلیل این نگرانی، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2027، 25 درصد از CIOها غرامت شخصی خود را با تأثیرشان بر فناوری پایدار مرتبط خواهند کرد.

«۸۰ درصد از CIOها در حمایت از استراتژی پایداری شرکت خود نقش دارند، و تحقیقات گارتنر نشان می‌دهد که مسئولیت‌ها به طور فزاینده‌ای به رهبران زیرساخت و عملیات (I&O) کاهش می‌یابد تا عملکرد زیست‌محیطی فناوری اطلاعات، به‌ویژه در اطراف مراکز داده (از جمله موقعیت مکانی، لبه، و ابر)” ویلمسن گفت. مدیران شرکت‌های اطلاعاتی و I&O بیشترین فرصت را برای بهبود جنبه‌هایی مانند بهره‌وری منابع، نوآوری/محصولات جدید، کاهش هزینه‌ها و بهبود نتایج کاهش ریسک دارند.

ویلمسن افزود که پیوند غرامت عمدتاً توسط دو نیرو هدایت می شود: فرصت برای بهبود موقعیت رقابتی و محرک بسیار فوری تر مقررات نوظهور، با اجرای دستورالعمل گزارش پایداری شرکتی (CSRD) در اتحادیه اروپا در سال 2025. “انتظار می رود که تهاجمی تر شود و به همه شرکت هایی که حتی مقدار کمی از تجارت در اتحادیه اروپا دارند (در یا شاید قبل از سال 2027) گسترش یابد، که پیامدهای جهانی خواهد داشت.”

9. مهندسی پلت فرم

هدف اصلی مهندسی پلتفرم، که شامل ایجاد و نگهداری پلتفرم‌های توسعه داخلی سلف‌سرویس است، افزایش بهره‌وری و تجربیات کاربر و در عین حال تسریع در ارائه ارزش تجاری است.

“مهندسی پلتفرم فقط یک مجموعه مهارت برای یک فرد در یک نقش خاص نیست. در عوض، این یک تلاش تیمی است، جایی که حداقل فضایی برای تمرکز واضح بر ارائه یک محصول خاص وجود دارد – که می تواند بستری برای توسعه دهندگان باشد.” ویلمسن گفت. برای کمک به کاربران و کاهش اصطکاک، شرکت‌ها شروع به ساختن پلتفرم‌هایی کرده‌اند که بین کاربر و سرویس‌ها یا پلتفرم‌های زیربنایی قرار می‌گیرد. یک تیم پلتفرم پلتفرم‌ها را ایجاد و نگهداری می‌کند. مهندسان پلت‌فرم قابلیت‌های مشترک را در یک سرویس مشترک ایجاد می‌کنند تا کاربران از آن استفاده نکنند. باید محیط های عملیاتی خود را بسازند.”

10. پلتفرم های ابری صنعت

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2027، بیش از 70 درصد از شرکت‌ها از پلتفرم‌های ابری صنعتی (ICP) برای تسریع پروژه‌های تجاری خود استفاده خواهند کرد که نسبت به کمتر از 15 درصد در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است. ICP ها راه حل های ابری قابل سفارشی سازی هستند که برای صنایع خاص طراحی شده اند و می توانند بیشتر برای رفع نیازهای سازمان ها طراحی شوند.