چگونه نویز سرور را در مرکز داده خود کاهش دهید | دانش مرکز داده

اگر یک اپراتور مرکز داده هستید، احتمالاً قابلیت اطمینان را در اولویت قرار داده اید، بهره وری انرژی، و بهینه چیدمان سرورهای شما در طبقه مرکز داده اما در اینجا یکی دیگر از ملاحظات مربوط به سرورها وجود دارد که ممکن است از آن غافل شوید: انتشار نویز مرکز داده.

در واقع، اگرچه ممکن است نویز ایجاد شده توسط سرورها نگران کننده به نظر نرسد، به خصوص در تاسیساتی که کارمندان در نزدیکی رک های سرور کار می کنند، می تواند نگران کننده باشد.

بیایید بررسی کنیم که چرا نویز سرور می تواند در مراکز داده مشکل ساز باشد و همچنین مراحلی که اپراتورهای مرکز داده می توانند برای ساکت نگه داشتن سرورها انجام دهند.

چه چیزی سرورها را پر سر و صدا می کند؟

سطح نویز یک سرور و اتاق سرور بسته به عوامل مختلفی می تواند بسیار متفاوت باشد:

  • به کدام نوع تجهیزات خنک کننده متکی است: به عنوان مثال، سرورهایی که توسط چندین فن خنک می شوند، معمولا نویز بیشتری نسبت به سرورهایی که استفاده می کنند منتشر می کنند خنک کننده مایع.
  • تراکم سرور: هر چه سرورهای بیشتری را در یک فضای کوچک جمع کنید، صدای آن بلندتر خواهد بود.
  • طراحی رک سرور: رک هایی که عایق بندی شده و/یا با مواد ضخیم ساخته شده اند که نویز را کاهش می دهد، معمولاً منجر به اتاق های سرور ساکت تر می شود.
  • تجهیزات جانبی: سوئیچ‌های شبکه، سیستم‌های HVAC و سایر تجهیزاتی که در کنار سرورها نصب می‌شوند، می‌توانند به سطح نویز کلی اتاق سرور کمک کنند.

به دلیل این متغیرها، نتیجه گیری اینکه اتاق های سرور همیشه پر سر و صدا هستند اشتباه است. با این حال، در کل، آنها تمایل دارند. طبق تحقیقات شرکت Sensear (که تجهیزات کاهش نویز را می فروشد)، میانگین سطوح نویز در اتاق سرور مرکز داده 92 دسی بل (A) – که کمی ساکت تر است از قطار مترو و کمی بیشتر از سطح نویز که OSHA آن را ایمن می داند برای کارگرانی که در معرض قرار گرفتن طولانی مدت هستند.

آیا نویز اتاق سرور مشکل دارد؟

حالا اگر شما مرکز داده تا حد زیادی خودکار است و تعداد کمی از انسان ها در مجاورت سرورهای شما کار می کنند، اتاق سرور با صدای بلند احتمالاً مشکلی نیست، و شما دلیل کمی برای سرمایه گذاری در اقداماتی برای ساکت نگه داشتن سرورهای خود ندارید.

اما انسان ها در بسیاری از اتاق های سرور حضور مشترک دارند. مراکز داده که در آن سرورها اغلب به روز می شوند یا نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند، تکنسین های بیشتری در اتاق های سرور برای مدت طولانی کار می کنند. علاوه بر این، در برخی موارد اتاق‌های سرور در امکاناتی قرار دارند که فضای اداری را نیز در خود جای داده‌اند و کارگران دفاتر مجاور را در معرض نویز طولانی‌مدت سرورها قرار می‌دهند.

در چنین شرایطی، یافتن راه هایی برای کاهش نویز سرور منطقی است. تجربه کارمندان را بهبود می بخشد و در عین حال به اطمینان از انطباق با مقررات محل کار کمک می کند که کارفرمایان را ملزم به حفظ سطح صدای معقول می کند.

راهکارهایی برای کاهش نویز مرکز داده

ساکت نگه داشتن سرورها در بیشتر موارد آنقدرها هم سخت یا گران نیست. در اینجا نگاهی به اقدامات عملی که اپراتورهای مرکز داده می‌توانند برای مهار نویز اتاق سرور بردارند، آورده شده است.

طرفداران را عوض کنید

فن هایی که سازندگان روی سرورها نصب می کنند ممکن است بی صداترین فن های موجود نباشند. جایگزینی آن ها با فن های کم صداتر یک راه نسبتا ارزان و ساده برای کاهش نویز سرور است.

تنظیمات فن را تنظیم کنید

سرورها همچنین ممکن است به طور پیش فرض پیکربندی شوند تا فن ها را در سطوح بالاتر از حد لازم اجرا کنند. در حالت ایده‌آل، فن‌ها باید طوری پیکربندی شوند که سرعت فقط زمانی افزایش یابد که گرمای خروجی سرور افزایش یابد. به این ترتیب، در مواقعی که لازم نیست، فن هایی ندارید که نویز تولید کنند.

برخی از سازندگان سرور ابزارهایی را برای کنترل تنظیمات فن ارائه می دهند. نرم افزار کنترل فن شخص ثالث همچنین موجود است که با اکثر سخت افزارها کار می کند.

هیت سینک ها را به روز کنید

تعویض هیت سینک های کارآمدتر (که گرمای اضافی را از اجزای سرور مانند CPU منتقل می کنند) نیز می تواند سطح نویز را کاهش دهد. هرچه هیت سینک شما کارآمدتر باشد، فن ها یا سایر سیستم های خنک کننده شما کار کمتری باید انجام دهند.

فن ها را با سیستم های خنک کننده کم صدا جایگزین کنید

در صورت امکان، جایگزینی سیستم های خنک کننده مبتنی بر فن با سیستم های خنک کننده مایع یک راه بسیار موثر برای کاهش نویز سرور است. نقطه ضعف در اینجا این است که خنک کننده مایع گران تر است، بنابراین این رویکرد احتمالاً تنها زمانی منطقی به نظر می رسد که سرورهای ساکت تر در اولویت باشند.

رک های سرور ضد صدا

افزودن عایق و درزگیرهای هوا به رک های سرور یکی دیگر از راه های نسبتا ارزان و آسان برای کاهش نویز است. همچنین این مزیت را ارائه می دهد بهبود راندمان سیستم خنک کننده با کمک به جلوگیری از نشت هوای سردی که به قفسه های سرور پمپ می کنید قبل از اینکه تجهیزات شما را خنک کند.

دیوارهای اتاق سرور عایق صدا

اگر اولویت اصلی شما کاهش صدایی است که از اتاق سرور به فضاهای مجاور نشت می کند (بر خلاف ساکت شدن اتاق سرور)، نصب مواد عایق صدا در داخل یا روی دیوارهای اتاق سرور می تواند انتقال نویز را کاهش دهد.

علاوه بر این، نصب موادی که صدا را بر روی دیوارهای اتاق سرور جذب می کنند، می تواند اثر اکو نویز منتشر شده از سرورها را کاهش دهد و منجر به کاهش سطح نویز در داخل اتاق سرور شود.

نتیجه گیری: سرورهای ساکت تر به معنای مراکز داده بهتر است

کاهش انتشار نویز از سرورها ممکن است اولویت شماره 1 برای اکثر اپراتورهای مرکز داده نباشد. اما هنگامی که سایر جنبه‌های عملیات خود را بهینه کردید، مانند مصرف انرژی، سرمایه‌گذاری در کاهش نویز سرور – که باز هم در بیشتر موارد سخت یا پرهزینه نیست – راهی مؤثر برای بهبود کیفیت زندگی کارکنان است. به عنوان یک امتیاز، بسیاری از مراحلی که نویز سرور را کاهش می‌دهند، مزیت اضافه‌تری را برای افزایش کارایی سرور ارائه می‌دهند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور