ایالات متحده قوانین را با هدف دور نگه داشتن تراشه های پیشرفته از چین تشدید می کند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) – دولت بایدن قوانینی را با هدف دور نگه داشتن تراشه‌های پیشرفته و تولید تجهیزات از چین اصلاح می‌کند و به دنبال بستن خلأهایی است که ممکن است به رقیب ژئوپلیتیکش کمک کند تا فناوری‌های پیشرفته را به دست آورد.

به گفته افراد آشنا، آخرین مقررات تلاشی برای ساده‌سازی محدودیت‌های صادراتی است که اکتبر گذشته اعلام شد. این افراد که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که قوانین جدید کنترل فروش تراشه های گرافیکی برای کاربردهای هوش مصنوعی و تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه به شرکت های چینی را تقویت می کند.

این اقدام دستورالعمل‌های جدیدی را برای شرکت‌هایی مانند Nvidia تعیین می‌کند که نسخه ضعیف‌شده پردازنده پرچم‌دار خود را به شرکت‌های چینی می‌فروشد تا از قوانین فعلی پیروی کنند. استانداردهای سخت‌تر ممکن است این نوع راه‌حل‌ها را برای صادرکنندگان آمریکایی دشوارتر کند.

ایالات متحده از محدودیت های اولیه تراشه یک سال پیش در تلاشی تهاجمی برای محدود کردن توسعه فناوری چین رونمایی کرد، اقدامی که دولت بایدن معتقد بود برای امنیت ملی ضروری است. چین با محدودیت‌ها مقابله کرده و سرمایه‌گذاری‌ها را برای ایجاد توانایی‌های داخلی خود تسریع کرده است.

به عنوان بخشی از قوانین جدید، ایالات متحده بررسی های بیشتری را بر شرکت های چینی اعمال خواهد کرد که تلاش می کنند از محدودیت های صادراتی با مسیریابی محموله ها از طریق کشورهای دیگر فرار کنند. همچنین شرکت‌های چینی طراحی تراشه را به فهرست محدودیت‌های تجاری اضافه می‌کند و از تولیدکنندگان خارج از کشور می‌خواهد مجوز ایالات متحده را برای تکمیل سفارش‌های آن شرکت‌ها دریافت کنند.

افراد آشنا به این مذاکرات گفتند که محدودیت های به روز شده در اوایل این هفته منتشر خواهد شد. سخنگوی شورای امنیت ملی و همچنین سخنگوی دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی معمولی در پکن گفت که کشورش با «سیاسی‌سازی، ابزاری‌سازی و تسلیحاتی کردن مسائل تجاری و فناوری آمریکا» مخالف است.

وی افزود: ما به نظارت بر تحولات ادامه خواهیم داد و قاطعانه از حقوق و منافع خود دفاع خواهیم کرد.

پس از گزارش بلومبرگ در مورد آخرین محدودیت ها، سهام مرتبط با تراشه در آسیا کاهش یافت. در ژاپن، Tokyo Electron، Advantest Corp. و Disco Corp. همگی حداقل 1.7 درصد عقب نشینی کردند، در حالی که سهام کره جنوبی مانند Hana Micron Inc. نیز افت کردند.

در همین حال، سهام انویدیا در اوایل معاملات ایالات متحده قبل از بازگشت دوباره سقوط کرد. سهام تا ساعت 14:01 در نیویورک با کمتر از 1 درصد افزایش به 458.05 دلار رسید.

دولت بایدن به دلیل کاستی‌هایی که در کنترل‌های اولیه صادرات مشاهده می‌شود، مورد انتقاد قرار گرفته است. ایالات متحده این محدودیت‌ها را پیش از حمایت متحدان کلیدی خود، به ویژه هلند و ژاپن، که به شرکت‌های تجهیزات تراشه در آن کشورها اجازه می‌داد به فروش تجهیزات پیشرفته به مشتریان چینی ادامه دهند، رونمایی کرد.

این به تسهیل پیشرفت چین در توسعه قابلیت‌های فنی داخلی خود کمک کرد. شرکت فناوری هوآوی، یک غول مخابراتی چینی که در قلب تنش‌های آمریکا و چین قرار دارد، در ماه آگوست بی‌سروصدا یک گوشی هوشمند جدید با پردازنده پیشرفته ۷ نانومتری معرفی کرد. خرابی تلفن نشان داد که این تراشه توسط یک شرکت چینی تولید شده است و توانایی‌های تولیدی را فراتر از جایی که ایالات متحده به دنبال توقف پیشرفت آن بوده است، نشان می‌دهد.

این دستاورد توانایی واشنگتن برای خنثی کردن جاه‌طلبی‌های فناوری پکن را با تردید مواجه کرد و فشار سیاسی را برای دولت بایدن برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه هواوی و شریک تولید تراشه‌اش، شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا، تحریک کرد. ایالات متحده تحقیقات رسمی در مورد تلفن هواوی را آغاز کرده است. هرگونه محدودیت ناشی از هواوی یا SMIC فرآیندی مجزا از قوانین جدید کنترل صادرات خواهد بود.

گرگوری آلن، مدیر مرکز هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته Wadhwani در دانشگاه هوآوی می‌گوید: «در حالی که گوشی هوآوی به خودی خود یک مسئله مهم امنیت ملی برای ایالات متحده نیست، اما آنچه که تراشه‌های داخلی در مورد وضعیت صنعت نیمه‌رسانای چین به طور مطلق نشان می‌دهند، این است. مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، در گزارشی در این ماه نوشت. این قابلیت های پیشرفته تولید تراشه به ناچار در اختیار ارتش چین قرار خواهد گرفت، اگر قبلاً وجود نداشته باشد. بنابراین، پیشرفت هواوی و SMIC سؤالات سخت بسیاری را در مورد اثربخشی رویکرد فعلی ایالات متحده ایجاد می کند.

انتظار می‌رود که گوشی جدید هواوی در ماه‌های آینده بر فروش آیفون 15 جدید اپل تأثیر بگذارد. بر اساس برآوردهای اخیر، دستگاه اپل در حال حاضر در چین شروع به کندی کرده است. بر اساس تحقیقات Counterpoint ردیاب بازار، فروش این محصول در مقایسه با آیفون 14 در 17 روز اول پس از عرضه، 4.5 درصد کاهش داشته است.

چندین شرکت به استراتژی دولت بایدن اعتراض کرده اند. پیتر ونینک، مدیر اجرایی هلندی هلدینگ هلدینگ ASML، علناً با این اقدامات مخالفت کرد و هشدار داد که شرکت‌های چینی فناوری رقیب را توسعه خواهند داد. شرکت‌های آمریکایی مانند انویدیا – پیشرو در تراشه‌های گرافیکی که برای توسعه خدمات هوش مصنوعی استفاده می‌شوند – نیز اثربخشی طولانی‌مدت محدود کردن تجارت را زیر سوال برده‌اند.

با این وجود، دولت بایدن به دنبال رسیدگی به چندین موضوع باقی مانده با قوانین سختگیرانه تر، به ویژه توسعه هوش مصنوعی و ارسال فناوری ها از طریق کشورهای دیگر است.

کنترل های جدید بر روی تراشه های گرافیکی اجزایی به نام شتاب دهنده را پوشش می دهد که در مراکز داده برای آموزش نرم افزار هوش مصنوعی استفاده می شود. دولت بایدن در حال تغییر پارامترهایی است که بر صادرات این تراشه‌ها به چین نظارت می‌کنند – اقدامی که پس از آن صورت گرفت که انویدیا مدل خاص چین را برای کار کردن با محدودیت‌های سال گذشته توسعه داد.

این مقررات همچنین شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا قبل از فروش تراشه‌هایی که کمی کمتر از آستانه محدود شده است، به دولت ایالات متحده اطلاع دهند، با این احتمال که شرکت‌ها ممکن است نیاز به دریافت مجوز برای ارسال آن مدل‌های کمتر پیشرفته داشته باشند.

علاوه بر این، این قوانین، محموله‌های تراشه‌های خاص را به شرکت‌های تابعه و وابسته شرکت‌های چینی در خارج از کشور محدود می‌کند و شروع به درخواست مجوز برای صادرات فناوری‌های ممنوعه به کشورهایی می‌کند که می‌توان از آنها به عنوان واسطه استفاده کرد.

در همان زمان، واشنگتن به درخواست‌های شرکت‌ها برای محدودیت‌های عمومی کمتر تن داد، زیرا رهبران صنعت می‌گویند که باید به بزرگترین بازار تراشه‌های جهان بفروشند. بر اساس قوانین جدید، شرکت‌ها مجاز خواهند بود به جز قوی‌ترین تراشه‌های گرافیکی مصرفی که معمولاً در رایانه‌های شخصی گیمر استفاده می‌شوند، به چین صادر کنند و باید قبل از ارسال چند تراشه منتخب مصرف‌کننده در لبه برتر، دولت آمریکا را مطلع کنند.

انویدیا و رقیب Advanced Micro Devices Inc برای تامین مالی تحقیق و توسعه فناوری مرکز داده بر فروش انبوه تراشه های مصرف کننده خود متکی هستند.

به گفته مقامات آمریکایی آشنا با قوانین، قوانین به روز شده شامل محدودیت‌هایی برای دسترسی شرکت‌های چینی به خدمات رایانش ابری ایالات متحده یا متحدان آن نخواهد بود. دولت درخواستی برای اظهار نظر برای درک بهتر خطرات احتمالی امنیت ملی مرتبط با این دسترسی و گزینه هایی برای رسیدگی احتمالی به آنها صادر خواهد کرد.

ایالات متحده همچنین معافیت‌هایی را برای شرکت‌های کره‌جنوبی سامسونگ الکترونیکس و SK Hynix، به‌علاوه شرکت تولید نیمه‌رساناهای تایوان، غول تراشه‌های تایوانی، تمدید کرد تا به ارسال برخی از فناوری‌های تولید تراشه محدود به تأسیسات خود در چین ادامه دهند.