آمازون تا 4 میلیارد دلار در استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic سرمایه گذاری می کند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — Amazon.com Inc به اندازه 4 میلیارد دلار در Anthropic سرمایه گذاری خواهد کرد و شریک حیاتی در تلاش خود برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در هوش مصنوعی مولد و ارائه رای اعتماد به استارتاپ داغ خواهد بود.

به عنوان بخشی از این قرارداد، آنتروپیک بیشتر نرم افزارهای خود را به مراکز داده خدمات وب آمازون منتقل می کند و از تراشه های بومی شرکت رایانش ابری برای آموزش مدل هایی که برای تقویت ربات های چت و سایر برنامه ها استفاده می کند، استفاده می کند. علاوه بر دسترسی به قدرت محاسباتی آمازون، آنتروپیک به یک سرمایه مالی کمک می کند که به آن کمک می کند تا هزینه های هنگفت مورد نیاز برای آموزش و اجرای مدل های عظیم هوش مصنوعی را بپردازد.

آدام سلیپسکی، مدیر اجرایی AWS در مصاحبه ای در تلویزیون بلومبرگ گفت که سرمایه گذاری اولیه این شرکت در آنتروپیک 1.25 میلیارد دلار است. این شرکت ها روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کردند که آمازون در این استارتاپ یک موقعیت اقلیت خواهد داشت.

سهام آمازون در ساعت 1:05 بعد از ظهر در نیویورک با 1.6 درصد افزایش به 131.21 دلار رسید.

غول تجارت الکترونیک و رایانش ابری مدت‌هاست که شرکای خود را در زمینه‌هایی که اولویت می‌داند، از جمله خطوط هوایی باربری، توزیع‌کننده مواد غذایی و تولیدکننده کامیون‌های برقی، به عهده گرفته است. اما اگر سرمایه گذاری در زمین های Anthropic نزدیک به 4 میلیارد دلار باشد، بزرگترین معامله شناخته شده شرکتی است که مستقیماً با AWS مرتبط است. این واحد به جای تکیه بر فناوری یا کسب‌وکارهای خریداری‌شده از دیگران، تمایل دارد محصولات خود را بسازد و در بازاری با ارزش‌گذاری‌های میلیارد دلاری، خریدهای نسبتاً متوسطی انجام دهد. آمازون می گوید مهندسان آن، از جمله کسانی که خارج از AWS کار می کنند، به مدل های آنتروپیک دسترسی خواهند داشت.

AWS بزرگ‌ترین فروشنده قدرت محاسباتی و ذخیره‌سازی اطلاعات درخواستی در جهان است. اما به طور گسترده ای به عنوان یک عقب مانده در زمینه نوظهور مدل های کامپیوتری آموزش دیده برای تولید متن، تصاویر و سایر محتواها دیده می شود، زیرا هم محصول موفق و هم یک شریک انحصاری برجسته در عرصه را ندارد. OpenAI خالق ChatGPT نرم افزار خود را بر روی مراکز داده شرکت مایکروسافت اجرا می کند، مشارکتی که بر اساس سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری است که باعث تجدید حیات همسایه آمازون در منطقه سیاتل شده است.

پونام گویال، تحلیلگر بلومبرگ در یادداشتی در روز دوشنبه نوشت: «سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری آمازون در استارت‌آپ هوش مصنوعی Anthropic ممکن است در کوتاه‌مدت به واحد خدمات ابری خود کمک نکند، اما نشان می‌دهد که رهبری هوش مصنوعی مایکروسافت را جدی می‌گیرد.

مدیران آمازون گفته اند که برای به اصطلاح AI مولد روزهای اولیه است و بیش از 100000 مشتری تا به امروز از ابزارهای یادگیری ماشینی این شرکت استفاده کرده اند. مدل پایه آنتروپیک، به نام کلود، قبلاً به عنوان بخشی از سرویس آمازون به نام Bedrock در دسترس بود، که هنوز در مراحل اولیه عرضه است، که هم آمازون و هم مدل های شخص ثالث را در دسترس مشتریان خود قرار می دهد.

اندی جاسی، مدیرعامل آمازون در بیانیه‌ای گفت: «ما برای تیم و مدل‌های بنیاد آنتروپیک احترام زیادی قائل هستیم و معتقدیم که می‌توانیم از طریق همکاری عمیق‌تر به بهبود بسیاری از تجربیات مشتری، کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کنیم».

آنتروپیک که توسط جانبازان OpenAI تأسیس شده است، تا به امروز بیش از 1 میلیارد دلار با طرحی جمع آوری کرده است تا نوع ایمن تر چت بات برای کارهایی مانند خلاصه کردن، جستجو، پاسخ دادن به سؤالات و کدنویسی ایجاد کند. بلومبرگ در ماه فوریه گزارش داد که حامیان این شرکت عبارتند از Google Alphabet Inc. که تقریباً 400 میلیون دلار در Anthropic سرمایه گذاری کرد. گوگل همچنین یک رقیب ابری AWS و سازنده مدل های مورد استفاده در هوش مصنوعی مولد است.

داریو آمودی، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Anthropic گفت: “با گسترش قابل توجه مشارکت خود، می توانیم امکانات جدیدی را برای سازمان ها در هر اندازه ای باز کنیم، زیرا آنها سیستم های هوش مصنوعی ایمن و پیشرفته Anthropic را همراه با فناوری ابری پیشرو AWS به کار می برند.” .

این معامله همچنین نقطه عطفی برای تلاش آمازون در ساخت تراشه داخلی است که شامل پردازنده‌هایی به نام Trainium و Inferentia است که برای تقویت برنامه‌های یادگیری ماشینی طراحی شده‌اند. بیشتر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی پیشرفته به تراشه‌های گران‌قیمتی که توسط Nvidia Corp ساخته شده است، متکی هستند که دستیابی به آنها دشوار است. به گفته این شرکت‌ها، آنتروپیک از تراشه‌های AWS برای ساخت و آموزش مدل‌های بنیادی آینده استفاده خواهد کرد.

سلیپسکی گفت: «تقاضای زیادی» برای طیف وسیعی از تراشه‌هایی وجود دارد که هوش مصنوعی مولد نیرو می‌دهند و AWS زنجیره تأمین تراشه‌هایی را که طراحی می‌کند، افزایش داده است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور