گزارش سئو برای آژانس ها (با نمونه های گزارش واقعی)

آژانس های سئو بر روی روند گزارش سئوی خود وسواس دارند. این روش اصلی آنها برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با مشتریان است. بدون آن، مشتریان ممکن است در مورد پیشرفت SEO خود در تاریکی رها شوند – و به من، شما اعتماد کنید نکن آن را می خواهند

در این مقاله، ساختار برخی از گزارش‌های آژانس در دنیای واقعی را که با من به اشتراک گذاشته شده‌اند و نحوه رویکرد آژانس‌های اندازه‌های مختلف به گزارش سئو را به اشتراک می‌گذارم.

آژانس‌های سئو چندین مشتری را فریب می‌دهند، بنابراین زمان صرف شده برای یک کار ثابت مانند گزارش‌دهی می‌تواند به سرعت افزایش یابد.

به عنوان مثال، فرض کنید آژانس شما پنج مشتری دارد و دو ساعت در ماه را برای کل فرآیند گزارش سئو صرف می کند.

این بیش از یک روز در ماه است فقط صرف گزارش سئو شده است.

به همین دلیل، به عنوان مالک آژانس، می‌خواهید مشتریانتان با ارائه گزارش‌های استاندارد شده، درآمد بالایی داشته باشند، اما این اغلب از واقعیت دور است.

و اغلب می تواند چیزی شبیه به این باشد:

آژانس مشتری واقعیت را گزارش می دهد

و اغلب، هر چه بودجه بیشتر باشد، گزارش شما متناسب‌تر می‌شود.

بیایید با آن روبرو شویم: اگر یک مشتری سازمانی ماهانه XX,000 دلار بپردازد، احتمالاً از یک گزارش اولیه PDF که در 10 ثانیه با استفاده از ابزار شخص ثالث ایجاد کرده اید، تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

به همین ترتیب، مشتری با پرداخت 1000 دلار در ماه احتمالاً نمی‌داند از کجا شروع کند، اگر شما یک گزارش 60 صفحه‌ای سئو به او بدهید و آنها را با داشبورد Tableau متصل کنید.

بنابراین، بر این اساس، می توان گفت که دو نوع اصلی گزارش مشتری وجود دارد:

  • گزارش های سئو کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​(SMB).
  • گزارشات سئوی کسب و کارهای سازمانی

اما قبل از اینکه در مورد جزئیات صحبت کنیم، اجازه دهید تفاوت های اصلی بین SMB و گزارش SEO سازمانی را بررسی کنیم.

عنصر گزارش سئو کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​(SMB). گزارش سئو کسب و کار سازمانی
محدوده معمولاً یک دامنه در یک دسته تجاری می تواند چندین دامنه، چندین قلمرو و چندین دسته تجاری داشته باشد
مخاطب هدف صاحبان سایت، تیم بازاریابی تیم بازاریابی، تیم توسعه، سهامداران ارشد، تیم های دیگر
KPI ها بازگشت سرمایه، ترافیک وب سایت، تبدیل، سرنخ تیم های مختلف ممکن است KPI های متفاوتی برای سئو داشته باشند
توصیه ها تغییرات با تاثیر بالا که به راحتی قابل اجرا هستند تغییرات تدریجی که رشد طولانی مدت را فراهم می کند

در تجربه من، گزارش SEO برای SMB ها معمولاً از سه عنصر تشکیل شده است:

تصویر گزارش سئوی SMBتصویر گزارش سئوی SMB
  • داشبوردهای سئو – به مشتری امکان می دهد عملکرد سئو یا KPI خود را در هر زمان بررسی کند – معمولاً کاملاً خودکار
  • گزارش سئو – به روز رسانی دوره ای در کل کمپین سئو، معمولا ماهانه. تمرکز بر تفسیر و بینش است و قالب گزارش می تواند متفاوت باشد
  • ارائه – اغلب، تماس تصویری با مشتری برای اجرای گزارش و دریافت بازخورد در مورد عملکرد سئو

Sidenote.

گاهی اوقات داشبوردها و گزارش های سئو با هم ترکیب می شوند و یک فرمت ترکیبی ایجاد می کنند.

آژانس‌ها می‌توانند گزارش سئوی خود را به راحتی با استفاده از یک راه‌حل رایگان و آسان مانند Google Looker Studio (GLS) خودکار کنند.

با Google Looker Studio، سه گزینه وجود دارد:

گزینه دشواری سرمایه گذاری در زمان
داشبورد خود را تنظیم کنید متوسط زمان بر
از قالب های موجود استفاده کنید آسان زمان کمتر
از الگوهای Ahrefs GLS استفاده کنید آسان ترین کمترین

اگر نمی‌خواهید داشبورد خود را ایجاد کنید، ما کار سختی را برای شما انجام داده‌ایم و سه رابط Google Looker Studio داریم که بهترین بیت‌ها را از Ahrefs می‌کشند.

اگر به API ها اطمینان ندارید، این یکی از بهترین راه ها برای دریافت داده ها از Ahrefs است تا مشتریان شما بتوانند بدون گزارش دستی وقت گیر آن را ببینند.

گزارش های سئو برای SMB ها معمولاً سندی است که به روز رسانی دوره ای عملکرد یک وب سایت را ارائه می دهد.

بنابراین معمولاً چه چیزی در گزارش SEO SMB گنجانده می شود؟ در تجربه من، می تواند برخی یا همه موضوعات زیر را پوشش دهد – بسته به تمرکز مشتری.

گزارش SEO برای تصویر SMBsگزارش SEO برای تصویر SMBs

نکته

اگر آژانس شما با یک SMB کار می کند، ساده ترین راه برای شروع گزارش سئو این است که از یک قالب ساده و رایگان مانند الگوی گزارش سئو به روز ما استفاده کنید و آن را مطابق با نیازهای دقیق مشتری خود تغییر دهید.
تصویر الگوی گزارش SEOتصویر الگوی گزارش SEO

نمی دانید چگونه آن را تغییر دهید؟ در اینجا چند نمونه ساختار گزارش آژانس سئو واقعی وجود دارد که می توانید از آنها الهام بگیرید.

ساختار گزارش آژانس سئو شماره 1

با این گزارش، بسیاری از جزئیات در بخش دید ارگانیک بود، جایی که دید به بخش تقسیم می‌شد.

همچنین جالب است که لینک‌های کسب‌شده در طول ماه برای آژانس را در یک گزارش پیوند کلاسیک شرح داد – در سطح سازمانی، این امر کمتر رایج است زیرا مشتریان سازمانی همیشه لینک‌ها را بدون بلند کردن انگشت به دست می‌آورند.

ساختار گزارش آژانس سئو شماره 2

این یک گزارش متمرکز بر تحویل است. بخش “تجزیه و تحلیل تاثیر” جالب است زیرا تأثیر کار بهینه سازی صفحه فرود آنها را شرح می دهد و با دو رقم رشد به پایان می رسد.

این یک راه خوب برای انتقال ارزش کاری که انجام می دهید به مشتری است.

مشتریان دوست دارند وقتی نوبت به تماس های سئو می رسد، نظر خود را بیان کنند – در نهایت، آنها هزینه آن را پرداخت می کنند. برای SMB ها، اطمینان از دریافت ROI خوب معمولاً در ذهن آنهاست.

در سطح SMB، آژانس باید بتواند ارزیابی جامعی از وضعیت SEO وب سایت ارائه دهد و از مشتری بازخورد دریافت کند.

برای اکثر مشتریان SMB، فرمت معمول به این صورت است:

  • تماس به روز رسانی وضعیت هفتگی
  • تماس گزارش ماهانه پس از تحویل گزارش ماهانه

در تجربه من، به ندرت از این قالب منحرف می شود.

اولین قانون گزارش سئوی سازمانی این است که هیچ قانونی وجود ندارد. بنابراین، به طور کلی، آنچه مشتری می خواهد، مشتری (معمولا) به دست می آورد.

در اینجا چند نمونه از سناریوهایی وجود دارد که ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که مشتریان سازمانی در آژانس شما وارد شوند و شروع به صحبت در مورد گزارش سئو کنند:

  • ما در حال حاضر گزارش داخلی خود را داریم. می توانید از قالب ما استفاده کنید (الگوی وحشتناکی را برای شما می فرستد).
  • آژانس قدیمی ما این گزارش را داشت، آیا می‌توانید کاری مشابه انجام دهید؟
  • “ما می خواهیم گزارش داشبورد را ارائه دهیم تا بتوانیم نتایج را در زمان واقعی نظارت کنیم.”
  • “گزارش سئوی خود را با ابزارهای موجود ما ادغام کنید.”
  • “ما می خواهیم گزارش SEO با PPC یکپارچه شود.”
  • “ما می خواهیم SEO در یک گزارش عملکرد منظم گنجانده شود.”

از آنجایی که گزارش سئوی سازمانی اغلب فقط یک فصل از گزارش بازاریابی عملکرد بزرگ‌تر است، بخش سئو باید دقیقاً مطابق با آنچه مشتری می‌خواهد تنظیم شود، بدون کرک.

وقتی صحبت از گزارش داشبورد به میان می آید، مشتریان سازمانی معمولاً انتظار یک Tableau، PowerBI، یا یک راه حل سفارشی ساخته شده، به اضافه مقداری داده از Google Looker Studio.

در اینجا یک عکس فوری از آنچه می تواند به نظر برسد آمده است:

بررسی اجمالی عملکرد داشبورد تابلوبررسی اجمالی عملکرد داشبورد تابلو

زمانی که با مشتریان سازمانی کار می کردم از Tableau استفاده کردم و آن را برای گزارش سئو بسیار مفید دیدم.

قابل تحویل برای گزارش های سئوی سازمانی به طور کلی مانند گزارش های SMB است، اما مثل همیشه، شیطان در جزئیات است.

به طور خلاصه، معمولاً وجود دارد:

  • شخصی سازی بیشتر به کسب و کار مشتری
  • ابزار بیشتری استفاده شده است – به جای داشتن یک یا دو ابزار قابل اعتماد برای گزارش سئو، یک آژانس “بزرگ شش” به اکثر، اگر نه همه، بهترین ابزارهای سئو سازمانی در بازار دسترسی خواهد داشت.
  • گزارش های بیشتری ایجاد شد و با تیم های مختلف به اشتراک گذاشته شد
تصویر گزارش سئوی سازمانیتصویر گزارش سئوی سازمانی

در اینجا سه ​​نمونه از گزارش سئوی سازمانی برای الهام گرفتن آورده شده است.

ساختار گزارش آژانس رسانه ای شماره 1

این مثال گزارش نشان می دهد که بیشتر بر روی عملکرد و سئو فنی متمرکز است. این گزارش آژانس یک گزارش محتوای جداگانه داشت که آن ها با تیم محتوا به اشتراک گذاشتند.

ساختار گزارش آژانس رسانه ای شماره 2

در این مثال، مشتری قبلاً داشبوردهای Tableau و Google Looker Studio را راه‌اندازی کرده بود و بیشتر داده‌های خود را از این دو منبع دریافت می‌کرد.

این گزارش برای برقراری ارتباط بین فعالیت سئو در کسب و کار و آموزش سهامداران در مورد ارزش آن ایجاد شده است.

همانطور که می بینید، تمرکز این گزارش بر عملکرد ارگانیک، سئو فنی، عملکرد رقبا و منصرف کردن مشتریان از خود خرابکاری (AMP) بود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید: هیچ خلاصه اجرایی وجود ندارد.

مشتری فقط می خواست مستقیماً وارد عملکرد ارگانیک شود، و این یک اسکرین شات مستقیم از داشبورد Tableau با تفسیر بود.

این مشتری در 20 بازار عمده بین المللی فعالیت می کرد و به خلاصه ای از مهم ترین حرکت ها در آن بازارها نیاز داشت.

این گزارش عمدتاً برای آموزش سایر ذینفعان در مورد مزایای سئو و به دست آوردن خرید برای بهبود بیشتر سئو وب سایت مورد استفاده قرار گرفت. بخش “به روز رسانی صنعت” به انجام این کار کمک کرد.

ساختار گزارش آژانس رسانه ای شماره 3

اگرچه ممکن است برای برخی گزارش‌دهی با صفحه‌گسترده قدیمی به نظر برسد، اما این همان کاری بود که این مشتری SEO سازمانی همیشه انجام می‌داد – و آن‌ها آماده تغییر نبودند.

در این مثال، گزارش صفحه گسترده یک نیاز هفتگی بود و مشتری نیز گزارش ماهانه و فصلی را در قالب اسلاید درخواست کرد.

ارائه گزارش های خود به مشتریان سازمانی کار بزرگی است و شما اغلب یافته های خود را در طول ماه به بیش از یک تیم ارائه می دهید.

در اینجا سه ​​نمونه از برنامه های ارائه گزارشی که با برخی از مشتریان قبلی خود داشتم آورده شده است. همانطور که می بینید، یک گزارش یا داشبورد واحد به ندرت برای اکثر مشتریان سئوی سازمانی کافی است.

مشتری 1

  • گزارش عملکرد روزانه در KPIهای اصلی Adobe Analytics/GA 360 با تماس در صورت لزوم
  • به روز رسانی تفسیر هفتگی با نکات برجسته عملکرد SEO با استفاده از Ahrefs، Pi Datametrics، GSC و ابزارهای دیگر
  • تماس عملکرد هفتگی برای بحث در مورد عملکرد هفته
  • تماس دو هفته ای با تیم توسعه برای بحث در مورد اولویت‌ها، یادداشت‌های نوشته شده با استفاده از بلیط‌های Confluence و Jira ارسال شده است
  • گزارش عملکرد ماهانه چند کاناله اسلایدهایی که شخصاً برای برجسته کردن برنده‌های کلیدی و بحث درباره استراتژی ارائه می‌شوند

مشتری 2

  • گزارش هفتگی با یادداشت های تماس گرفته شده در Trello برای تیم بازاریابی
  • صفحه گسترده گزارش هفتگی، داده های Adobe Analytics، در تماس مورد بحث قرار گرفت
  • گزارش عملکرد ماهانه چند کاناله تماس حضوری یا ویدیویی
  • بررسی فصلی کسب و کار حضوری برای بحث در مورد استراتژی

مشتری 3

  • تماس هفتگی همراه با یادداشت نوشته شده در Confluence و ارسال بلیط JIRA برای درخواست های توسعه
  • گزارش ماهانه با استفاده از اسلایدها و ارائه از طریق تماس تصویری

افکار نهایی

نوع گزارش سئوی یک آژانس معمولاً به بودجه مشتری شما بستگی دارد. در سطح SMB، استاندارد کردن عناصر گزارش سئو آسان‌تر است، اما در سطح سازمانی، گاهی اوقات مجبور می‌شوید قالب‌های قابل اعتماد خود را از پنجره بیرون بیندازید و از ابتدا شروع کنید. از آنجایی که هر مشتری متفاوت است، نیازهای گزارش دهی آنها نیز متفاوت خواهد بود.

گزارش سئو یک هنر برای بسیاری از آژانس های سئو است. این کار را به خوبی انجام دهید و مشتریان حتی به کمپین های سئو که عملکرد ضعیفی دارند فرصتی دوباره خواهند داد. اما این کار را بد انجام دهید، و تقریباً مطمئناً زمانی که نوبت به زمان تمدید قرارداد به میان می‌آید، نتیجه را خواهید گرفت.

سوالات بیشتری دارید؟ به من پینگ کن در X. 🙂


Source link