به دنبال راه هایی برای جلب توجه بیشتر به محصولات خود هستید؟ Google Merchant Center با نشان دادن محصولات خود در Google Shopping، Images و Maps به شما کمک میکند این کار را انجام دهید. علاوه بر این، به شما امکان دسترسی به داده های عملکرد دقیق را می دهد که می توانید از آنها برای بهینه سازی تبلیغات خود استفاده کنید.
اما Google Merchant Center چیست و چگونه میتوان شروع کرد؟ این راهنما شما را در مراحل اولیه از جمله ثبت حساب کاربری و وارد کردن جزئیات محصولتان راهنمایی می کند.
Google Merchant Center چیست؟
Google Merchant Center بهعنوان یک مرکز مرکزی عمل میکند که در آن میتوانید اطلاعات محصول مورد نیاز برای نمایش در نتایج Google Shopping را وارد کنید و تبلیغات را در سرویسهای مختلف Google نشان دهید، از جمله:
- تصاویر گوگل. فهرستهایی که در کنار جستجوی تصویر نشان داده میشوند میتوانند عملکرد خوبی داشته باشند زیرا به کاربران اجازه میدهند ببینند یک محصول چگونه به نظر میرسد و تصور کنند که چگونه با سبک زندگی آنها مطابقت دارد. به عنوان مثال، افرادی که به دنبال تعویض پرده های خود هستند، ممکن است تصاویر گوگل را برای الهام گرفتن بررسی کنند و به دلیل راحتی داشتن محصولات مناسب در لیست نتایج، اقدام به خرید کنند.
- نقشه های گوگل بسیاری از مردم محصولات خاصی را از طریق Google Maps جستجو میکنند، زیرا این سرویس در ارجاع آنها به کسبوکارهایی – چه آنلاین و چه به صورت آنلاین – که آن محصولات را میفروشند، کار بسیار خوبی انجام میدهد. حتی میتوانید از فهرستهای موجودی محلی استفاده کنید تا به جستجوگران اطلاع دهید که آیا محصول مورد نظرشان در فروشگاههای فیزیکی شما موجود است یا خیر.
- یوتیوب. ویدیوهای یوتیوب می توانند تبلیغات قابل خرید را نشان دهند، و سرویس خرید YouTube همچنین به کانال ها اجازه می دهد محصولات را تبلیغ کنند. مانند سایر سرویسهای Google، دادههای این نوع تبلیغات مستقیماً از حساب Google Merchant Center شما میآیند.
مزایای Google Merchant Center
اگر میخواهید محصولاتتان در اکثر سرویسهای Google ظاهر شوند، ثبتنام در وبسایت Google Merchant Center ضروری است، اما این تنها مزیت نیست. داشتن یک حساب کاربری همچنین فراهم می کند:
- قابلیت خرید گوگل ویژگیهای خرید Google رایگان و غیررایگان میتوانند به جذب بیشتر برای کسب و کار شما کمک کنند.
- مدیریت آسان تر گوگل ادوردز میتوانید از دادههای فهرستهای محصولات در Google Merchant Center برای ایجاد سریع تبلیغات استفاده کنید. با این حال، داده ها همچنین به روز رسانی تبلیغات را خودکار می کند و ارتباط را به حداکثر می رساند. هنگامی که محصولات شما تغییر می کند، جستجوگران اطلاعات جدید را می بینند.
- دامنه تبلیغات بهبود یافته در حالی که تبلیغات سنتی می تواند موثر باشد، آنها تمایل دارند طیف کوچکتری از محصولات انتخاب شده را ارائه دهند. Google Merchant Center به افراد امکان میدهد کل محدوده محصول شما را ببینند و باعث فروش بیشتر شود.
- آگاهی از برند بهبود یافته است. Merchant Center دیده شدن نام تجاری شما را در چندین محصول کلیدی Google افزایش می دهد، که می تواند عملکرد فروش را همزمان با بهینه سازی نمایه کسب و کار Google و SEO صفحه محصول بهبود بخشد.
- دسترسی به داده های عملکرد دادههای عملکرد دقیق موجود از طریق Merchant Center به شما امکان میدهد معیارهایی مانند نرخ کلیک و نرخ تبدیل را برای همه محصولات خود مشاهده کنید و به شما امکان میدهد رفتار مشتری را درک کنید و بهینهسازی تبلیغات را بهبود ببخشید. این اطلاعات را با داده های ابزارهای سئوی تجارت الکترونیک جفت کنید تا تمام جنبه های بازاریابی برند خود را مدیریت کنید.
نحوه ثبت نام در Google Merchant Center
برای شروع آماده اید؟ راه اندازی حساب Merchant Center ساده است.
1. یک حساب Google داشته باشید
یک حساب Google برای دسترسی به Merchant Center، Google Ads و بسیاری دیگر از خدمات Google ضروری است. همچنین به شما امکان می دهد یک نمایه کسب و کار گوگل ایجاد کنید، که برای سئوی محلی ضروری است و می تواند به شما در افزایش ترافیک وب سایت کمک کند.
برای ایجاد حساب Google خود، به صفحه ثبت نام بروید، سپس نام و سایر مشخصات خود را در صورت درخواست وارد کنید. در حالی که میتوانید یک حساب معمولی برای دسترسی به Merchant Center راهاندازی کنید، یک حساب تجاری به شما امکان دسترسی به Workspace و دسترسی مشترک برای همکاری تیمی آسانتر را میدهد.
2. کسب و کار خود را در نمایه کسب و کار Google تأیید کنید
اگر قبلاً یک نمایه کسبوکار Google ندارید، باید نمایه بعدی ایجاد کنید (یا برای استفاده از Google Merchant Center، نمایهای که به صورت خودکار ساخته شده است ادعا کنید).
برای انجام این کار، وارد Google Maps شوید و یا در هر نقطه از نقشه کلیک راست کرده و «افزودن کسب و کارتان» را انتخاب کنید یا این کار را از طریق منوی بالا سمت چپ انجام دهید.
در مرحله بعد، باید نمایه خود را تأیید کنید. بسته به نوع کسب و کار، باید این کار را از طریق یک یا چند گزینه زیر انجام دهید.
- تلفن یا اس ام اس
- پست الکترونیک
- ضبط ویدیو یا تماس ویدیویی زنده
- ایمیل
ممکن است Google نیاز به بازبینی تأیید شما داشته باشد، که حداکثر هفت روز کاری طول میکشد. در صورت ادعای یک نمایه موجود، ممکن است چند هفته طول بکشد تا اطلاعات شما در همه سرویس ها به روز شود.
3. ارسال اطلاعات محصول…
قبل از استفاده از Merchant Center برای نمایش محصولات در Google، باید اطلاعات مربوط به هر مورد را وارد کنید. این کار از طریق فید Google Merchant Center انجام می شود.
برای ایجاد فید:
- روی پیمایش سمت چپ کلیک کنید و به “Feeds” دسترسی پیدا کنید.
- روی دکمه مثبت در زیر «فیدهای اولیه» کلیک کنید.
- برای وارد کردن تمام دادههای لازم، مانند کشورها و زبانهای هدف، دستورالعملها را دنبال کنید.
- یک روش ورودی (کاربرگنگار Google یا یک فایل XML) را انتخاب کنید.
فایل ورودی شما باید دادهها را با استفاده از ویژگیهایی سازماندهی کند که به Google میگوید چگونه از هر قطعه اطلاعات استفاده کند. شما باید حداقل موارد زیر را در نظر بگیرید:
- ID: یک شناسه منحصر به فرد برای هر محصول
- عنوان: محصولی را که میفروشید مشخص میکند و بخشی از فهرستهای تبلیغاتی را تشکیل میدهد
- توضیحات: اطلاعات دقیق در مورد محصول برای کمک به Google برای نشان دادن آن به افراد مناسب
- پیوند: آدرس صفحه فرود محصول
- لینک تصویر: تصویر محصول
- قیمت: قیمت مورد چقدر است (در Google Shopping و سایر خدمات به کاربران نشان داده می شود)
- دسته بندی محصول: نوع محصول، مانند لوازم الکترونیکی، پوشاک یا نرم افزار
- وضعیت: نو، بازسازی شده یا استفاده شده
- در دسترس بودن: آیا محصول در انبار موجود است
- نام تجاری: نام تجاری محصول
- GTIN: شماره کالای تجارت جهانی ارائه شده توسط سازنده
البته، اشکال بیشتری از داده ها وجود دارد که می توانید از طریق فید خود ارائه دهید تا موارد ضروری بالا. برای درک کامل هر ویژگی ممکن، مهم است که اطلاعات مشخصات داده های محصول Google را بررسی کنید.
برای مثال، اگر لباس میفروشید، باید ویژگیهایی مانند اندازه و متریال را اضافه کنید، زیرا این ویژگیها باعث افزایش تبلیغات شما میشوند. به همین ترتیب، افرادی که لوازم آرایشی می خرند ممکن است بخواهند مواد تشکیل دهنده را بدانند تا بتوانند آلرژن های بالقوه را بررسی کنند. برای ارائه این جزئیات گسترده، معمولاً باید از ویژگی جزئیات محصول استفاده کنید.
4. …یا فروشگاه تجارت الکترونیک خود را به حساب تجاری خود پیوند دهید
تنظیم یک فید در اولین بار می تواند کمی مشکل باشد. خوشبختانه، اگر از پلتفرمهای تجارت الکترونیک خاصی استفاده میکنید، میتوانید به طور کامل از این فرآیند صرف نظر کنید زیرا بسیاری از آنها میتوانند با Google Merchant Center یکپارچه شوند، از جمله:
- Shopify
- ووکامرس
- تجارت بزرگ
- پرستاشاپ
برای ادغام پلت فرم تجارت الکترونیک خود با Google Merchant Center:
- وارد حساب کاربری خود شوید و روی نماد ابزار و تنظیمات کلیک کنید.
- در بخش تنظیمات به «حسابهای مرتبط» بروید و روی برگه «شریکها و پلتفرمها» کلیک کنید.
- روی دکمه پیوند کلیک کنید و تمام اطلاعات لازم را وارد کنید.
سؤالات متداول Google Merchant Center
آیا Google Merchant Center رایگان است؟
بله، Google Merchant Center رایگان است. این به شما کمک می کند به طور ارگانیک با خریداران بالقوه ای که محصولات شما را جستجو می کنند ارتباط برقرار کنید. همچنین اگر میخواهید دید خود را افزایش دهید، میتوانید محصولات خود را از طریق Google Ads تبلیغ کنید.
چگونه میتوانم محصولاتی را به Google Merchant Center اضافه کنم؟
برای افزودن محصولات جدید به Google Merchant Center، فایل فید خود را به روز کنید یا محصول جدید را به صورت دستی وارد کنید. برای انجام این کار، Google Sheets یا فایل خارجی را که حاوی تمام داده ها است باز کنید و بر اساس آن آن را ویرایش کنید.
برای افزودن یک محصول به صورت دستی:
- از منوی پیمایش روی «محصولات» و سپس «همه محصولات» کلیک کنید.
- روی دکمه «افزودن محصولات» کلیک کنید و روش ورود یک به یک را انتخاب کنید.
- تمام فیلدهای داده را پر کنید.
- محصول را ذخیره کنید.
از طرف دیگر، اگر پلتفرم تجارت الکترونیک شما با Google Merchant Center ادغام می شود، جزئیات خود را از طریق آن پلتفرم به روز کنید. این به طور خودکار Merchant Center شما را به روز می کند.
چگونه یک فید داده برای Google Merchant Center ایجاد کنم؟
برای ایجاد یک فید داده برای Google Merchant Center، باید چند جزئیات را در مورد فید پر کنید و سپس یک فایل ورودی برای ارائه دادههای مربوط به هر محصول تنظیم کنید.
فایل ورودی شما باید یک فایل Google Sheets یا یک فایل XML/TXT باشد. باید دارای ویژگیهای زیر باشد: شناسه، عنوان، توضیحات، پیوند، پیوند تصویر، در دسترس بودن، قیمت، رده محصول_google، نام تجاری، GTIN و شرایط. این ویژگی ها اطلاعاتی را ارائه می دهند که تعیین می کند چه کسی تبلیغات شما را پیدا کرده و چه چیزی را می بیند.
بیشترین بهره را از حضور خود در گوگل ببرید
به استراتژیهای سئو برای بازاریابی تجارت الکترونیک و سایر روشهای مؤثر برای بهبود دید آنلاین برند خود نیاز دارید؟ سئو می تواند به سوق دادن صفحات حیاتی کسب و کار شما به بالای نتایج جستجو کمک کند. با ترکیب سئو با فهرست محصولات Google Merchant Center، آگاهی از برند و دیده شدن جستجو را افزایش دهید. یک مشاوره رایگان سئو را برنامه ریزی کنید تا ببینید چگونه یک استراتژی اول جستجو می تواند امروز برای کسب و کار شما مفید باشد.