هوش مصنوعی در مقابل ESG – یک معمای فوری تجاری

پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های جهانی برای تحول دیجیتال کسب‌وکار افزایش یابد 3.9 تریلیون دلار تا سال 2027 – روندی که عمدتاً با پذیرش فناوری‌های اتوماسیون و هوش مصنوعی تقویت می‌شود، زیرا کسب‌وکارها به دنبال بهینه‌سازی فرآیندهای کلیدی برای افزایش بهره‌وری و همگام شدن با رقبا هستند.

فناوری های دیجیتال مانند هوش مصنوعی نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت های دیجیتال برای امکان ذخیره سازی و پردازش تقریباً آنی حجم عظیمی از داده ها دارد. مراکز داده ای که این زیرساخت را در خود جای می دهند به سیستم های خنک کننده قابل توجهی نیاز دارند که در برخی موارد از انرژی عظیمی استفاده می کنند.

در نتیجه این امر و افزایش دیجیتالی شدن، مراکز داده در حال حاضر مصرف می کنند 1.5٪ از تمام برق تولید شده جهانی در زمانی که قیمت انرژی در سطوح بی سابقه است، این امر پیامدهای مالی گسترده ای برای کسب و کارهایی که به دنبال استفاده از این فناوری ها هستند، دارد.

در عین حال، معرفی قانونی که نیازمند افشای اطلاعات در مورد فعالیت‌هایی است که بر محیط تأثیر می‌گذارد که ممکن است بر وضعیت مالی شرکت منعکس شود، مانند وضعیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار در دستورالعمل گزارش‌دهی پایداری ایالات متحده یا شرکت (CSRD) در اتحادیه اروپا، فشار فزاینده ای بر کسب و کارها برای پایبندی به ابتکارات ESG و پایداری وارد می کنند.

مربوط:پارک گشت و گذار نیوزیلند که توسط مرکز داده گرم می شود، از رگولاتور اشاره می کند

قانون تعادل مرکز داده

آگاهی از رابطه بین این دو روند به ظاهر نامرتبط در حال برجسته‌تر شدن است و کسب‌وکارها را با یک معمای مبرم برای حل مواجه می‌کند: چگونه می‌توان افزایش نیازهای دیجیتال را با طرح‌های پایداری متعادل کرد، به‌گونه‌ای که توان پرداخت بدهی یا موفقیت کسب‌وکار را کاهش ندهد؟

یک راه حل برای این چالش این است که موقعیت جغرافیایی مرکز داده خود را در نظر بگیرید.

به طور سنتی، مراکز داده در مجاورت مکان های اصلی کسب و کار واقع شده اند. نگرانی ها تمام شد شبکه سرعت اتصال و تأخیر در گذشته این امر را ضروری کرده است – و البته، برخی از مجموعه داده‌ها وجود دارند که هنوز به سایت‌های لبه نیاز دارند، چه از منظر سرعت پردازش یا به دلایل امنیتی.

با این حال، با افزایش اتصال جهانی، اکنون می‌توان به مکان‌هایی نگاه کرد که با نیازهای فناوری هوش مصنوعی مطابقت دارند و به کاهش کربن نیز کمک می‌کنند.

به شمال نگاه کن

به عنوان مثال، منطقه نوردیک از اتصال عالی و شبکه‌های با تأخیر کم بهره می‌برد، بدون اینکه به وضعیت اقتصادی پایدار و دسترسی به نیروی کار ماهر اشاره کنیم. با این حال، وجه تمایز واقعی، آب و هوای مداوم خنک است که امکان اجرای فناوری‌های خنک‌کننده بسیار کارآمد، مانند خنک کننده مایع مستقیم به تراشه، که نیاز به تهویه مطبوع را کاهش می دهد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می کند.

مربوط:نقشه برداری از بهترین مکان های مرکز داده در سال 2024

با گسترش سریع صنعت مرکز داده، دسترسی به منابع برق قابل اعتماد در حال تبدیل شدن به یک امتیاز است. برخی از کشورها در حال حاضر نمی‌توانند سایت‌های مرکز داده اضافی را به شبکه ملی خود متصل کنند، زیرا به سادگی کافی نیست قدرت در دسترس. اسکاندیناوی ها از فراوانی منابع انرژی پایدار، کم کربن و انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی آبی، خورشیدی، زمین گرمایی و باد بهره می برند.

این منابع انرژی به طور قابل توجهی ارزان تر از تاسیسات گاز طبیعی هستند و با قیمت های رقابتی در دسترس هستند. در واقع، بسیاری از ارائه دهندگان انرژی در شمال اروپا توافق نامه های بلندمدت انرژی ارائه می دهند که خطر نوسانات زیاد در قیمت ها را کاهش می دهد.

علاوه بر این، مفهوم استفاده مجدد از گرما به طور گسترده در شمال اروپا به عنوان بخشی از اصول اقتصاد دایره ای پذیرفته شده و تشویق شده است و بسیاری از ارائه دهندگان انرژی آماده بازیافت گرمای اتلاف از سایت های مرکز داده برای استفاده در جوامع محلی هستند.

این عوامل به این معنی است که مراکز داده مدرن در منطقه نوردیک به مشتریان اجازه می دهد تا از زیرساخت به عنوان یک پلت فرم کربن زدایی استفاده کنند که می تواند به کاهش کربن کسب و کار و سایر اهداف ESG کمک کند.

مقابله با معمای ESG

رهبران شرکت‌ها ناگزیر باید با بسیاری از خواسته‌های دنیای تجارت کنار بیایند تا از سودآوری اطمینان حاصل کنند. افزایش آگاهی از معمای هوش مصنوعی در مقابل ESG نمونه دیگری از دو چالش است که در دستور کار تیم های رهبری حیاتی تر می شوند.

با درک رابطه بین این عوامل، می توان الزامات فناوری آینده را اثبات کرد و اثرات مالی و زیست محیطی را که در غیر این صورت ممکن است رخ دهد، کاهش داد.

Eva Sóley Guðbjörnsdóttir، CFO و معاون مدیر عامل atNorth است.


Source link