اکثر کاربران شبکه های اجتماعی اذعان می کنند که اگر این رسانه وجود نداشت، خوشحال تر می شدند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اکثر کاربران رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه جوانان، همچنان به استفاده از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تیک تاک ادامه می‌دهند، حتی اگر این کار آنها را ناراضی کند. آنها احساس می کنند در استفاده از این برنامه ها گرفتار شده اند، زیرا می ترسند در صورت عدم شرکت در آن شرکت نکنند.

نظرسنجی آزمایشی آنلاین 1000 دانشجوی کالج

محققان دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه بوکانی و دانشگاه کلن یک آزمایش نظرسنجی آنلاین از 1000 دانشجوی کالج در سراسر ایالات متحده با تمرکز بر استفاده از اینستاگرام و TikTok انجام دادند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در گروه های مختلف قرار گرفتند.

ابتدا از دانش‌آموزان پرسیده شد که برای غیرفعال کردن حساب‌های اینستاگرام یا TikTok خود به مدت چهار هفته، در حالی که همتایانشان همچنان از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، چه مقدار پول باید پرداخت کنند. این مازاد مصرف کننده فردی را اندازه گیری کرد.

سپس از آنها پرسیده شد که برای اینکه کل شبکه دانشگاهی خود، از جمله خودشان، پلتفرم ها را به مدت چهار هفته غیرفعال کنند، چقدر می پردازند. این عامل سرریزهای منفی بود.

در نهایت، دانش‌آموزان گزارش دادند که وقتی دیگران روی پلتفرم‌ها هستند، در مقابل زمانی که هیچ‌کس دیگر روی آن‌ها نیست، چقدر ارزش قائل هستند. این اثر شبکه را کمی سازی کرد.

اکثریت استفاده از رسانه های اجتماعی را برآورده نمی کند

این مطالعه نشان داد که دانش آموزان باید پول دریافت کنند 59 دلار به طور متوسط ​​حساب های TikTok خود را غیرفعال کنند و 47 دلار برای غیرفعال کردن اینستاگرام به مدت یک ماه، با این فرض که همتایان خود همچنان از این پلتفرم ها استفاده می کنند.

با این حال، اگر هم آنها و هم همتایانشان حساب های خود را غیرفعال کنند، دانش آموزان اعلام کردند که مایلند پرداخت به طور متوسط ​​28 دلار برای حذف TikTok و 10 دلار برای حذف اینستاگرام.

نویسندگان می نویسند:

در مجموع، این نتایج حاکی از وجود یک «تله رسانه‌های اجتماعی» برای سهم بزرگی از مصرف‌کنندگان است که کاربردشان از پلتفرم‌ها منفی است، اما اگر از رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کردند، حتی منفی‌تر می‌شدند.»

این مطالعه با در نظر گرفتن اثرات سرریز نامطلوب برای غیر کاربران، آن را محاسبه می کند 64% از کاربران TikTok و 48% کاربران اینستاگرام در وهله اول از دست دادن رفاه خالص از محصولات موجود را تجربه می کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان برای پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌طور قابل‌توجهی ارزش بیشتری قائل هستند، زمانی که همسالانشان از آن‌ها استفاده می‌کنند، و تأثیر شبکه قوی را آشکار می‌کند. استفاده از TikTok در میان همتایان خود 33 درصد بیشتر ارزیابی شد، در حالی که اینستاگرام 24 درصد بیشتر ارزش گذاری شد.

این پلتفرم‌ها متوجه شده‌اند که چگونه می‌توانند به مردم احساس کنند که به دلیل عدم شرکت در آن شرکت نکرده‌اند. حتی زمانی که خود کاربران از گذراندن وقت در برنامه‌ها بهزیستی منفی گزارش می‌کنند.

به طور خلاصه

این تحقیق نشان می دهد که اکثر کاربران جوان رسانه های اجتماعی احساس می کنند در دام پلتفرم هایی افتاده اند که در نهایت باعث کاهش شادی آنها می شود. در حالی که ترس از دست دادن و اثرات شبکه به شدت مشارکت را وادار می‌کند، اگر همتایان حساب‌ها را رها کنند، کاربران عدم استفاده را ترجیح می‌دهند.

همانطور که رسانه های اجتماعی همچنان در حال رشد هستند، جامعه باید با اثرات پیچیده آن بر رفاه دست و پنجه نرم کند.


تصویر ویژه: nito/Shutterstock