انویدیا با پیش‌بینی فوران تقاضای هوش مصنوعی به رکورد بالایی رسید | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت انویدیا در روز پنجشنبه پس از اینکه سازنده تراشه در خط مقدم مسابقه هوش مصنوعی در سراسر صنعت پیش بینی درآمدی را ارائه کرد که از تخمین های وال استریت پیشی گرفت، به رکورد بالایی رسید.

پس از اینکه انویدیا اعلام کرد فروش در سه ماه منتهی به اکتبر به حدود 16 میلیارد دلار خواهد رسید، سهام با 1.9 درصد افزایش به 480.01 دلار در نیویورک رسید. بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، تحلیلگران تنها 12.5 میلیارد دلار تخمین زده بودند. نتایج سه ماهه گذشته انویدیا همچنین پیش بینی های گذشته را منفجر کرد و 25 میلیارد دلار اضافی را برای بازخرید سهام تایید کرد.

این چشم انداز بر نقش انویدیا به عنوان ذینفع اصلی رونق محاسباتی هوش مصنوعی تاکید می کند. در مواجهه با تقاضای سرسام آور برای چت بات ها و ابزارهای دیگر، اپراتورهای مرکز داده در حال ذخیره سازی پردازنده های این شرکت هستند که در مدیریت بارهای سنگین مورد نیاز هوش مصنوعی ماهر هستند. این به انویدیا کمک کرد تا به سرعت از رکود جهانی تراشه خارج شود و رشد فروش را به سریع‌ترین نرخ در سال‌های اخیر سرعت بخشد.

جنسن هوانگ، مدیر اجرایی، در بیانیه ای گفت: «عصر محاسباتی جدیدی آغاز شده است. او گفت که شرکت‌ها در سراسر جهان به سمت محاسبات قدرتمندتری روی می‌آورند که می‌توانند هوش مصنوعی مولد به سبک ChatGPT را مدیریت کنند.

سهام در اوایل جلسه روز پنج‌شنبه تا 6.7 درصد رشد کرده بود، قبل از اینکه به عنوان بخشی از یک عقب‌نشینی گسترده‌تر، افزایش یابد. این باعث افزایش بیش از سه برابری سهام در سال جاری شد. این سهام روز چهارشنبه قبل از انتشار گزارش سه ماهه Nvidia در نیویورک به 471.16 دلار بسته شد.

بلومبرگواحد مرکز داده انویدیا شروع به کار کرد

این شرکت گفت: در سه ماهه دوم مالی که در 30 جولای به پایان رسید، درآمد دو برابر شد و به 13.5 میلیارد دلار رسید. سود هر سهم 2.70 دلار بود، منهای برخی موارد. تحلیلگران فروش حدود 11 میلیارد دلار و سود 2.07 دلار را پیش بینی کرده بودند.

انویدیا به اولین شرکت نیمه هادی تبدیل شد که پس از یک سه ماهه دیگر در ماه مه، ارزش بازار 1 تریلیون دلاری را به دست آورد. این شرکت به عنوان تامین کننده اصلی زیرساخت های مورد نیاز برای حمایت از استفاده رو به رشد از سیستم های هوش مصنوعی ظاهر شده است. اما سرمایه گذاران منتظر شواهد بیشتری هستند مبنی بر اینکه سه ماهه دوم آغاز یک رشد بلندمدت بوده و نه یک بار افزایش. چیزی که آنها در روز چهارشنبه به دست آوردند حتی بیشتر از آن چیزی که انتظار می رفت صعودی بود.

با تأکید بر رشد چشمگیر انویدیا، هدف درآمد این سه ماهه 28 درصد بالاتر از پیش بینی های وال استریت و تقریباً به اندازه کل فروش سالانه شرکت در سال 2021 است.

در نقطه عطف دیگر، فروش سه ماهه انویدیا برای اولین بار از اینتل پیشی گرفت. اگرچه انویدیا از سال 2020 ارزش بالاتری نسبت به اینتل داشته است، اما انتشار درآمد بیشتر از پیشگام تراشه نشان می دهد که محصولات آن چقدر فراگیر شده اند.

Nvidia در سال 1993 توسط Huang که هنوز هم این شرکت را اداره می کند، تاسیس شد. او با موفقیت کسب‌وکاری را که تراشه‌های گرافیکی برای بازی‌های ویدیویی می‌سازد، به تسلط بر بازار به اصطلاح شتاب‌دهنده‌ها تبدیل کرد – تراشه‌هایی که با بمباران داده‌ها به آموزش نرم‌افزار هوش مصنوعی کمک می‌کنند. معرفی سریع پردازنده‌های قوی‌تر انویدیا – همراه با نرم‌افزار همراه – رقبای احتمالی را بسیار عقب‌تر گذاشته است. مشتریانی مانند Microsoft Corp. و Alphabet Inc. در همین حال، گوگل صف می‌کشد تا تراشه‌هایی را که انویدیا می‌تواند عرضه کند، بگیرد.

مانند بسیاری از همتایان خود، انویدیا تولید تراشه خود را انجام نمی دهد و به تولید برون سپاری ارائه شده توسط شرکت تولید نیمه هادی تایوان و شرکت سامسونگ الکترونیک متکی است. این ترتیب آن را از مخارج و خطرات هنگفت سرمایه گذاری در تولید رها می کند. اما همچنین به آن توانایی کمتری برای تنظیم سریع عرضه می دهد.

نگرانی‌هایی وجود داشت که محدودیت‌های عرضه می‌تواند فروش انویدیا را در سه‌ماهه جاری مختل کند، اما پیش‌بینی‌های آن حاکی از آن است که عملیات به‌خوبی پیش می‌رود. مدیر مالی کلت کرس گفت که این شرکت از پیشرفتی که در تولید قطعات بیشتر انجام می دهد خوشحال است.

او در یک کنفرانس تلفنی به تحلیلگران گفت: “ما انتظار داریم عرضه هر سه ماهه تا سال آینده افزایش یابد.”

بخش انویدیا که تراشه‌ها را برای مراکز داده تامین می‌کند – که زمانی یک تجارت فرعی بود – به بزرگترین پول‌ساز آن تبدیل شده است. این واحد در سه ماهه گذشته 10.3 میلیارد دلار فروش داشت در حالی که تخمین زده می شد 7.98 میلیارد دلار باشد. درآمد بازی 2.49 میلیارد دلار در مقایسه با میانگین پیش بینی تحلیلگران 2.38 میلیارد دلار بود. تراشه های مرتبط با خودرو 253 میلیون دلار درآمد داشتند.

بازار رایانه های شخصی، که قبلاً بزرگترین منبع درآمد انویدیا بود، در سال گذشته دچار رکود شده بود. اما به محرک رشد بازگشته است. شرکت مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا گفت: تقاضا برای قطعات لپ‌تاپ به‌ویژه زیاد است.

هوش مصنوعی امسال داغ ترین موضوع برای سرمایه گذاران فناوری بوده است و هر شرکت بزرگی توانایی های خود را در این زمینه بیان کرده است. اما انویدیا یکی از معدود افرادی است که از این روند درآمد جدی کسب می‌کند، که از زمان عرضه عمومی ChatGPT OpenAI در ماه نوامبر سرعت گرفته است. این ابزار به نشان دادن پتانسیل هوش مصنوعی مولد به مخاطبان بیشتر کمک کرد.

رشد بیش از 200 درصدی سهام انویدیا در سال جاری، سودهای دیگر را در شاخص نیمه هادی بورس فیلادلفیا تحت نظارت قرار داده است.

بلومبرگسهام انویدیا به بالاترین حد خود رسید

دستاوردهای این شرکت بسیار قابل توجه است زیرا نمی تواند مجموعه کامل خود را به بزرگترین بازار تراشه، چین بفروشد. دولت ایالات متحده انویدیا را ملزم به دریافت مجوز برای عرضه بهترین تراشه های مرتبط با هوش مصنوعی به مشتریان چینی خود می کند.

اعلام این قانون در سال گذشته باعث کاهش محموله‌ها به کشور آسیایی شد و انویدیا را مجبور کرد یکی از محصولات کلیدی خود را دوباره کار کند. این شرکت یکی از واحدهای پردازنده گرافیکی یا GPU های خود را قطع کرد تا مطمئن شود که محدودیت چین را ایجاد نمی کند. بلومبرگ گزارش داد، اما دولت بایدن در حال بررسی مقررات جدیدی است که می تواند فروش آن جزء را نیز محدود کند.

کرس، مدیر مالی انویدیا، روز چهارشنبه در این تماس به این احتمال اشاره کرد.

او گفت: “با توجه به قدرت تقاضا برای محصولات ما در سراسر جهان، ما پیش بینی نمی کنیم که محدودیت های صادراتی اضافی بر پردازنده های گرافیکی مرکز داده ما، در صورت اتخاذ، تاثیر مادی فوری بر نتایج مالی ما داشته باشد.”

انویدیا همچنین به عنوان پیشرو در صنعت فناوری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. پیش‌بینی‌های سازنده تراشه پنجره‌ای را به برنامه‌های برخی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان ارائه می‌کند – و نشان می‌دهد که این کسب‌وکارها چقدر مایلند برای تعمیرات اساسی سیستم‌های رایانه‌ای برای تطبیق با هوش مصنوعی هزینه کنند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور