آیا نرم افزار DCIM می تواند تلاش های پایداری مرکز داده را هدایت کند؟ | دانش مرکز داده

راه حل های مدرن محاسباتی در محل تقریباً هیچ شباهتی به راه حل های دهه های گذشته ندارند. برای مدت طولانی، تعریف محاسبات در محل، یک مین فریم در اتاقی با تهویه مطبوع بود که فقط کمی بزرگتر از یک اتاق نشیمن در یک خانه معمولی بود.

آن روزها تمام شد. اتاق‌های کامپیوتر جای خود را به مراکز داده بزرگ‌تر از یک مرکز خرید داده‌اند، و یک مین‌فریم ساده تا حد زیادی جایگزین شده است (اگرچه هنوز از مین‌فریم‌ها استفاده می‌شود) با ردیف‌هایی از قفسه‌های کامپیوتر در کابینت‌هایی به اندازه یخچال.

این سرورها نیاز به مدیریت و نگهداری دارند. اما آنها همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد زیادی خودکار باشند و نیازی به مداخله انسانی کمی باشد. بیشتر اتوماسیون برای راه اندازی و نگهداری یک مرکز داده از نرم افزار مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM) حاصل می شود، که به طور خاص برای انجام آنچه DCIM مخفف آن است طراحی شده است – به سازمان ها کمک می کند زیرساخت مرکز داده خود را مدیریت کنند.

اولین راه حل نرم افزاری DCIM IntraVista نام داشت که توسط Sunbird Software در سال 2007 منتشر شد. ردیابی و مدیریت اساسی زیرساخت های فناوری اطلاعات را از یک مکان مرکزی ارائه می داد. از آن زمان، بازار به بیش از 100 بازیکن، از جمله غول های مراکز داده مانند اشنایدر الکتریک، IBM و CA Technologies گسترش یافته است.

نرم افزار DCIM یک نمای متمرکز از تمام عناصر تشکیل دهنده یک مرکز داده کامل، مانند سرورهای محاسباتی، ذخیره سازی، تجهیزات شبکه و سیستم های خنک کننده ارائه می دهد. برای نظارت بر عملکرد مرکز داده، شناسایی مشکلات احتمالی، رفع و رفع مشکلات در صورت امکان و بهینه سازی کارایی آن استفاده می شود.

نقطه ضعف DCIM: پایداری

نرم افزار DCIM طی 16 سال گذشته به طور قابل توجهی به بلوغ رسیده است، اما یک حوزه کاستی وجود دارد: تلاش های پایداری. DCIM برای نظارت بر مصرف برق و یافتن نقاط داغ مازاد مصرف خوب است، اما در کمک به دستیابی به اهداف پایداری کم است، صرفاً به این دلیل که مفهوم پایداری بسیار جدید است و هنوز به نرم افزار راه پیدا نکرده است.

“DCIM عقب مانده است، و یک فرصت فوق العاده برای اولین حرکت برای DCIM وجود دارد که پایداری، حسابداری کربن و مسیر صفر خالص را به یک ماژول قوی تبدیل می کند. ما بسیار فراتر از قدرت و PUE هستیم، اما در نقطه ای عالی برای شروع هستیم.” شان فارنی، رئیس استراتژی مرکز داده برای مراکز داده در آمریکا در JLL، که بیش از 900 مرکز داده را در سراسر جهان اداره می کند.

جای تعجب نیست که گرگ جانسون، مدیر فروش نرم افزار مرکز داده برای آمریکای شمالی در اشنایدر الکتریک، التماس می کند که متفاوت باشد. او می‌گوید که در طول توسعه نرم‌افزار DCIM، فروشندگان (از جمله اشنایدر) تصمیم گرفتند آن دارایی‌های مرکز داده را با یک مدل مصرف انرژی مرتبط کنند و سپس بفهمند کدام دستگاه‌ها انرژی بیش از حد مصرف می‌کنند و تصمیمات هوشمندانه‌تری اتخاذ کنند.

«مدیران دارایی [like DCIM] بسیار مهم هستند، در درجه اول برای اطمینان از اینکه محاسبات و زیرساخت های خنک کننده شما تا حد امکان کارآمد اجرا می شوند. و چیزی که ممکن است پیدا کنید برخی از دارایی‌های قدیمی ناکارآمد است که نمی‌دانستید دارید و احتمالاً به مدل مصرف انرژی بالاتر از آنچه می‌دانستید کمک می‌کنند. بنابراین مدیریت دارایی هنوز به ESG و پایداری بستگی دارد.”

جانسون اضافه کرد که خنک‌سازی کارآمد بسیار دشوار است زیرا مراکز داده خنک‌کننده محیطی سنتی دارند که برای بدترین سناریو – گرمترین روز سال یا بالاترین بار – طراحی شده است، اما همیشه تمام نمی‌شود.

«ابزارهای خنک‌کننده جدید به مشتریان اجازه می‌دهند تا CRAC قدیمی خود را کنترل کنند [computer room air conditioning] و CRAH [computer room air handler] واحدها برای مطابقت با بار محاسباتی واقعی. و ما معیارهایی را از مشتریان خود دریافت کرده‌ایم که می‌گوید: «من در مجموع 38 درصد کاهش در مصرف برق خود دریافت می‌کنم و فقط خنک‌کننده را سخت‌تر از خودم مدیریت می‌کنم».


روی ایلسلی، تحلیلگر ارشد Omdia، موافق است و می گوید برخی از فروشندگان ابزارهای مستقل بسیار خوبی برای پایداری ایجاد کرده اند، اما هیچ چیزی به عنوان بخشی از بسته DCIM نیست. Schneider چیزی را که Data Center Lifecycle Co2e Calculator می نامد به عنوان یک ابزار مستقل دارد، اما بخشی از نرم افزار EcoStruxure DCIM این شرکت نیست. او گفت: “آیا این بخشی از DCIM و تولید انواع گزارش ها مورد نیاز است؟ نه، هنوز نه. اما در برنامه های فروشندگان است.”

فارنی گفت که 96 درصد از 50 مشتری برتر جهانی JLL دارای اهداف پایداری در سطح هیئت مدیره هستند، اما تنها 19 درصد از آنها برنامه هایی را برای اجرا و ارائه این اهداف به طور عمومی متعهد و تأمین مالی کرده اند. دلیل این شکاف اجرایی دو چیز است: 1) این کار سخت است و 2) آنها نمی دانند چگونه یا از کجا شروع کنند.

او گفت: «از آنجایی که نمی‌توانید آنچه را که اندازه‌گیری نمی‌کنید مدیریت کنید، ما به مشتریان توصیه می‌کنیم که اولین گام در سفر پایداری آن‌ها ایجاد یک خط پایه کربن – هم تجسم یافته و هم عملیاتی – یا حسابداری کربن است.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت انرژی ایالات متحده – انرژی (ARPA-E) با برنامه‌ای به نام COOLERCHIPS، مخفف عملیات خنک‌سازی بهینه‌سازی شده برای جهش در انرژی، قابلیت اطمینان و کارایی کربن برای سیستم‌های پردازش اطلاعات، در حال جهش باند پایداری است.

وزارت انرژی اخیراً 40 میلیون دلار کمک مالی به 15 فروشنده و آزمایشگاه دانشگاهی به عنوان بخشی از برنامه ای با هدف کاهش مصرف برق برای خنک کننده مرکز داده به تنها 5 درصد از کل مصرف انرژی آنها اعطا کرده است.

چهل میلیون دلار پول ناهار برای انویدیا یا اینتل است، اما فارنی معتقد است هر ذره ای کمک می کند. “این برنامه بدون شک توسعه و پذیرش رویکردهای جدید انقلابی مانند خنک کننده مستقیم به تراشه و غوطه وری را تسریع خواهد کرد. بیش از نیمی از آن [of the projects] خنک کننده مایع را شامل می شود. با توجه به اینکه بازار خنک کننده مایع با CAGR 15 درصد در حال رشد است و برخی از بزرگترین بازیگران مرکز داده در جهان همگی به طور عمومی به فناوری جدید متعهد هستند، جای تعجب نیست.

چه باید کرد

بنابراین، در حالی که توسعه دهندگان DCIM عملکردهای پایداری را به برنامه های خود اضافه می کنند، چه کاری می توان انجام داد؟ Farney گفت که نرم افزار DCIM فعلی کاملاً بی فایده نیست و می توان از آن برای شروع اندازه گیری مصرف استفاده کرد.

او گفت: «اولین گام برای پایداری چیزی است که من آن را حسابداری کربن می نامم. “شما باید مصرف، توان آب، همه این موارد مختلف و ردیابی این اطلاعات را در نظر بگیرید. شما نمی توانید تلاش های خود را برای کارآمدتر بودن هدایت کنید مگر اینکه مصرف خود را اندازه گیری کنید. بنابراین من فکر می کنم همه چیز با داده ها و اندازه گیری داده ها شروع می شود. “

ایلسلی موافق است و بیان می‌کند که نرم‌افزار اکنون می‌تواند دیدگاه‌هایی درباره نحوه استفاده سازمان از انرژی، نیرو و هر چیزی که همراه با آن است ایجاد کند و می‌تواند آن آمار را با سایر افراد در سازمان به اشتراک بگذارد تا نقشه حجم کاری ایجاد کند. .

این به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا دو تکه کاغذ با اطلاعات داشته باشند، بنابراین می‌توانند خطوط را ترسیم کنند و نقاط را خودشان به هم متصل کنند. چیزی وجود دارد که آنها به طور بالقوه می توانند انجام دهند،” ایلسلی گفت.

جانسون گفت که نرم افزار DCIM موجود می تواند کار را انجام دهد، فقط یک برنامه برای ابزار دقیق همه چیز داشته باشید. «اگر فکر می‌کنید باید ابزار شود [and] مدیریت شده، یک برنامه فرآیند خوب در محل داشته باشید. و اطمینان حاصل کنید که با فروشنده ای که نه تنها در زمینه پایداری، بلکه در ساخت مراکز داده با DCIM در مجموعه ابزار نظارت تجربه دارد، شریک هستید.”

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور