مطالعه نشان می‌دهد، اگر تلاش کنید، نمی‌توانید توصیه‌های YouTube را تغییر دهید

YouTube مملو از میلیون‌ها ساعت محتوا است و سیستم توصیه‌های این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا محتوایی را که ممکن است به آن‌ها علاقه مند باشید به صفحه اصلی و حوزه‌های مختلف محتوای پیشنهادی هدایت کنید. اما بر اساس یک مطالعه جدید، روش‌های کنترل توصیه‌های یوتیوب واقعاً تأثیر زیادی روی آنچه نشان داده می‌شود، ندارد.

در حالی که ویدیویی که تماشا می‌کنید عموماً تمرکز هر صفحه خاصی در YouTube است، توصیه‌هایی را در سراسر صفحه در وب یا حتی از طریق برنامه‌ها پیدا خواهید کرد. ویدیوهای توصیه شده در کنار یا زیر ویدیوها در حین پخش نمایش داده می‌شوند، و پخش خودکار شما را مستقیماً به ویدیوی دیگری در پایان ویدیوی فعلی سوق می‌دهد و توصیه‌های بیشتری در چند ثانیه قبل از شروع پخش ویدیوی بعدی نشان داده می‌شود.

با این حال، غیرمعمول نیست که این توصیه‌ها کمی از کنترل خارج شوند و موضوعاتی را که واقعاً به آن‌ها علاقه ندارید، تحت فشار قرار دهند.

YouTube می‌گوید که می‌توانید با استفاده از دکمه «نپسندیدن»، «علاقه‌مند نیستم» در توصیه‌ها، و همچنین حذف محتوا از سابقه تماشای خود یا استفاده از گزینه «توقف توصیه» یک کانال خاص، به تنظیم توصیه‌های خود کمک کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بنیاد موزیلا با استفاده از یک ابزار منبع باز به نام «RegretsReporter»، این دکمه‌ها تا حد زیادی در تغییر آنچه در توصیه‌های شما نشان داده می‌شود، بی‌اثر هستند. این نتیجه پس از تجزیه و تحلیل نزدیک به نیم میلیارد ویدیوی تماشا شده توسط شرکت کنندگان به دست آمد. ابزار منبع باز یک دکمه عمومی “توقف توصیه” را در صفحه قرار می دهد که به طور خودکار یکی از چهار گزینه را به عنوان بخشی از گروه های مختلف شرکت کنندگان انتخاب می کند، از جمله یک گروه کنترل که هیچ بازخوردی برای خود YouTube ارسال نمی کند.

علیرغم استفاده از گزینه‌های مختلفی که YouTube ارائه کرد، این دکمه‌ها در حذف توصیه‌های «بد» مؤثر در نظر گرفته نشدند، توصیه‌هایی که مستقیماً حاوی محتوایی بود که کاربران از آن ابراز نارضایتی کرده بودند. مؤثرترین ابزارها برای گفتن YouTube به توصیه نکردن محتوای یک کانال خاص و همچنین حذف محتوا از سابقه تماشای کاربر بود. دکمه “علاقه ندارم” کمترین تأثیر را روی توصیه ها داشت.

در بیانیه ای از یوتیوب که به آستانهیک سخنگوی از این گزارش انتقاد کرد.

نکته مهم این است که کنترل‌های ما کل موضوعات یا دیدگاه‌ها را فیلتر نمی‌کنند، زیرا این می‌تواند اثرات منفی مانند ایجاد اتاق‌های اکو برای بینندگان داشته باشد. ما از تحقیقات آکادمیک در پلتفرم خود استقبال می کنیم، به همین دلیل است که اخیراً دسترسی به Data API را از طریق برنامه پژوهشگر YouTube خود گسترش داده ایم. گزارش موزیلا نحوه عملکرد واقعی سیستم‌های ما را در نظر نمی‌گیرد و بنابراین به‌دست آوردن بینش‌های زیادی برای ما دشوار است.

با این حال، در نهایت، کاملاً مشخص شده است که کاربران از الگوریتم‌های توصیه‌ای مانند اینها کاملاً ناامید هستند. با ظهور برنامه‌های ویدیویی کوتاه‌مدت که با توصیه محتوای مشابه رشد می‌کنند، مانند TikTok، Instagram Reels و Shorts خود YouTube، کنترل‌هایی مانند این‌ها تا حد زیادی در بین کاربرانی که اغلب یک موضوع مشابه را مشاهده می‌کنند، بی‌اثر می‌دانند. دوباره، حتی اگر آنها واقعا علاقه مند نباشند. این پلتفرم‌ها بیش از هر چیز برای تقویت تعامل کاربر طراحی شده‌اند، که مطمئناً در آن مؤثر هستند.

مطالعه موزیلا از یوتیوب می‌خواهد تا کنترل‌های خود را «درک و دسترسی آسان» کند و وقتی نوبت به توصیه‌های کاربران می‌رسد، در «صندلی راننده» قرار گیرد.

بیشتر در یوتیوب:

FTC: ما از پیوندهای وابسته خودکار برای کسب درآمد استفاده می کنیم. بیشتر.


برای اخبار بیشتر، 9to5Google را در YouTube بررسی کنید: