Yelp در دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو شکایتی علیه گوگل ارائه کرده است.
این شکایت ادعا می کند که گوگل به طور غیرقانونی از انحصار خود در جستجوی عمومی برای تسلط بر جستجوی محلی و بازارهای تبلیغات جستجوی محلی استفاده کرده است و به رقابت و انتخاب مصرف کنندگان آسیب می رساند.
اتهامات کلیدی
شکایت Yelp گوگل را به انجام رفتارهای ضدرقابتی متهم می کند، از جمله:
- ترجیح دادن خود محصول جستجوی محلی «حقیر» نسبت به رقبا
- دور کردن ترافیک و درآمد از رقبایی مانند Yelp
- دستیابی به مقیاس را برای رقبا دشوارتر می کند
- افزایش هزینه برای رقبا
- محدود کردن انتخاب مصرف کننده برای افزایش قدرت بازار
این شرکت ادعا میکند که فهرستهای محلی Google در مقایسه با Yelp و سایر ارائهدهندگان تخصصی «به طور متوسط، کوتاهتر، بیشتر مستعد خطا، کمتر تحت کنترل کیفیت هستند و کمتر برای مصرفکنندگان مفید هستند».
در این دعوا به دنبال جبران خسارات مالی، خسارات مالی، و قضاوت اعلامی مبنی بر اینکه رفتار Google قوانین ضد تراست را نقض می کند، است.
پس زمینه و زمینه
این اقدام قانونی، مبارزه Yelp را با اقدامات گوگل در جستجوی محلی تشدید میکند که بیش از یک دهه طول میکشد.
این به دنبال حکم اخیر قاضی آمیت مهتا است که مشخص کرد گوگل به طور غیرقانونی انحصار خود را در جستجوی عمومی حفظ کرده است. Yelp معتقد است که این تصمیم پایه و اساس پرونده خود را فراهم می کند.
نکات کلیدی از حکم قاضی مهتا عبارتند از:
- گوگل به عنوان یک انحصارگر شناخته شد که از موقعیت مسلط خود سوء استفاده کرد.
- قراردادهای پیش فرض پرداختی این شرکت با سازندگان دستگاه و مرورگرها حدود 50 درصد از بازار جستجو را از رقبا سلب کرد.
- رفتار گوگل اثرات ضدرقابتی داشت، از جمله کاهش انگیزه برای رقبا برای نوآوری.
Aaron Schur، مشاور عمومی Yelp، در بیانیه ای که به Search Engine Journal ارائه شده است، می گوید:
«حکم اخیر قاضی آمیت مهتا در پرونده ضد انحصار دولت علیه گوگل، به این معنی که گوگل به طور غیرقانونی انحصار خود را در جستجوی عمومی حفظ کرده است، نقطه عطفی در قانون ضد انحصار است و پایه محکمی برای پرونده Yelp علیه گوگل فراهم می کند.
درمان های بالقوه
در حالی که راهحلهای خاصی در فرآیند کشف شکل خواهند گرفت، Yelp به طرح «تمرکز روی کاربر» به عنوان یک راهحل بالقوه اشاره کرده است.
این پیشنهاد پیشنهاد میکند که الگوریتم جستجوی Google را تغییر دهید تا بهترین محتوا را از سرتاسر اینترنت به نمایش بگذارد، نه اینکه از ویژگیهای خود گوگل استفاده کنید.
نگاه کردن به جلو
این شکایت آخرین فصل در بحث تسلط بر بازار جستجوی گوگل است.
گوگل به این شکایت پاسخی نداده است. این شرکت قبلاً از اقدامات خود به عنوان سودمند برای کاربران دفاع کرده و استدلال کرده است که در جستجوی محلی با رقابت واقعی روبرو است.
تصویر ویژه: MacroEcon/Shutterstock