زمانی که جنگ در اوکراین شروع شد، این Googlerها وارد میدان شدند

روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد در حافظه آگاتا محو شد. این کارمند Google مستقر در ورشو که مجبور به اقدام شد، نام خود را در Google Doc قرار داد که فهرستی از کارمندانی که خانه‌های خود را به کسانی که از اوکراین فرار می‌کنند ارائه می‌دادند. روز بعد، خانواده آگاتا از شش نفر به 11 نفر افزایش یافت. یک کارمند اوکراینی گوگل در جمهوری چک در مورد اسکان پنج عزیزی که به لهستان فرار کرده بودند اما نتوانستند مسکن پیدا کنند، تماس گرفته بود.

آگاتا گفت: “شما خیلی خوشحالید که دارید کاری انجام می دهید، زیرا احساس درماندگی بدترین است.” او نه تنها یک روز قبل از ورود مهمانانش را صرف آماده کردن خانه کرد، بلکه زمان خرید یک کیک را نیز پیدا کرد. ما می‌خواستیم جشن بگیریم؛ می‌خواستیم آنها احساس خوشایندی کنند.»

از آنجایی که خانواده آگاتا در روال جدید خود با 11 نفر زیر سقف خود قرار گرفتند، جنگ روسیه در اوکراین ادامه یافت. امروز، بیش از 7 میلیون پناهنده از اوکراین فرار کرده اند – اکثر آنها زن، کودک و سالخورده هستند – این بزرگترین بحران پناهجویان اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. کارمندان گوگل مانند آگاتا برای کمک به کسانی که از جنگ آسیب دیده اند، از میزبانی از پناهندگان و انتقال مردم به آن سوی مرز گرفته تا تهیه تدارکات و راه اندازی سازمان های کمک رسانی، اقدام کرده اند.

در ابتدا، فوری ترین نیاز، کمک به افرادی بود که از کشور فرار می کردند، مکانی امن برای اقامت پیدا کنند. کارمندان Google از Docs استفاده می‌کردند – مانند همان چیزی که آگاتا نام خود را روی آن گذاشت – تا نیازمندان را با کسانی که مایل به کمک هستند ارتباط برقرار کنند. این ارتباطات به اولگا کارمند گوگل مستقر در دوبلین کمک کرد تا مادر، خواهر شوهر، برادرزاده و خواهرزاده‌اش را از اوکراین خارج کند و به امنیت برساند.

اولگا که یک برادر دارد گفت: “زمانی که جنگ شروع شد، سخت ترین کار متقاعد کردن خانواده ها برای فرار بود. هیچ کس نمی خواهد به ناشناخته ها برود – آنها همه چیز را پشت سر می گذارند و نمی دانند که آیا برمی گردند.” که مجبور شد در اوکراین بماند. “من نیاز داشتم که آنها بدانند که جایی برای رفتن دارند.”

به لطف ماریا، که زمانی که در براتیسلاوا مستقر بود، برای گوگل کار می‌کرد، خانواده اولگا زمانی که یک رانندگی دلخراش و چند روزه به سمت مرز اسلواکی می‌کردند، جایی برای رفتن داشتند. بعد از اینکه دیگر کارمندان گوگل این دو زن را به هم وصل کردند، ماریا ترتیبی داد که پدرش خانواده اولگا را با یک تابلوی مقوایی و قول مکانی برای خواب از گذرگاه مرزی سوار کند. خانواده ماریا از آنها میزبانی کردند تا اینکه آنها توانستند دوباره با اولگا در دوبلین متحد شوند.

اولگا گفت: “من همیشه از ماریا و خانواده اش سپاسگزار خواهم بود.” “بسیار فوق العاده مهربان بود – بسیار فراتر از مهربانی که از غریبه ها انتظار دارید.”

حسن نیت غریبه ها موضوع اصلی در طول جنگ بوده است، همانطور که زمانی که یک گروه چهار نفره از کارمندان گوگل مستقر در ایتالیا با تمایل به کمک به یکدیگر پیوستند، اتفاق افتاد. جیووانی، فدریکا، ویلیام و جاکوپو بودجه و هماهنگی یک ماموریت چند روزه را برای بیش از 40 ساعت رانندگی برای سوار کردن یک خانواده 10 نفره در مرز اوکراین و متحد کردن آنها با مادربزرگشان در رم تامین کردند.

فدریکا با رانندگی از ونیز به مرکز پناهندگان در مرز لهستان و اوکراین کمک کرد تا با این گروه ملاقات کند. “این دو مادر بودند که بچه هایشان را پیش ما گذاشتند، و یک هفته سفر کرده بودند تا به این نقطه برسند. برای تماشای خداحافظی آنها – چون می دانستند که به یک منطقه جنگی باز می گردند و بچه هایشان با مردم می روند. آنها قبلا هرگز ملاقات نکرده بودند – تصویری بود که تقریباً برخلاف طبیعت است. در نهایت با استفاده از گوگل ترنسلیت، این دو مادر به ما گفتند: “خیلی خوشحالیم که بچه هایمان را نزد مادربزرگشان می آورید.” خداحافظی با این دو زن، سخت ترین قسمت این سفر بود.”

جیوانی گفت: “زمانی که سفر را سازماندهی و برنامه ریزی می کردیم، پر از استرس و ترس بودم. اما وقتی شروع کردیم، انرژی جایگزین آن ترس شد.” “وقتی به رم برگشتیم و مادربزرگشان را دیدم که درهای این خانه بزرگی را که یکی از دوستان به او داده بود تا خانواده در آن بمانند باز می کند و بچه ها به سمت او هجوم آوردند و در آغوش گرفتند” این یک نوع انرژی متفاوت بود. . دیدن این ارتباط انسانی بسیار رضایت بخش بود. احساس می کنید کمی برای کمک کردن انجام دادید – پاسخ دادید.

این چهار کارمند گوگل تنها کسانی نبودند که ماشین‌ها را با افراد و وسایل کمک می‌کردند. Slawek کارمند Google در ورشو چندین بار گروه‌های هشت نفره و چمدان‌ها و حیوانات خانگی‌شان را در یک استیشن واگن قرض‌گرفته بارگیری کرد و در حالی که کاروانی متشکل از پنج خودرو را به سمت اوکراین هدایت می‌کرد. اسلاوک و سایر رانندگان داوطلب با هم، پناهندگانی را که در ایستگاه‌های شلوغ راه‌آهن در لویو گیر کرده بودند، به گذرگاه‌های مرزی منتقل کردند.

اصرار اولیه برای حمایت از کسانی که تحت تأثیر جنگ قرار گرفتند فراتر از Google Google ساکن اروپا بود. هنگامی که جنگ شروع شد، مایک، یک کارمند لهستانی الاصل گوگل که در میشیگان مستقر است، احساس می کرد که می خواهد به کشور خود بازگردد. او پس از یک ماه جمع آوری کمک های مالی، آوریل را در لهستان در نزدیکی مرز اوکراین گذراند. در آنجا، مایک بیش از 6000 مایل رانندگی کرد تا غذا، لوازم بهداشتی و سایر لوازم را به مراکزی برساند که به آنها نیاز داشتند. و همیشه جا برای شیرینی باز می کرد تا بچه ها را شاد کند.

مایک در اوایل سفر خود با پسر 14 ساله ای آشنا شد که یک هفته قبل به لهستان آمده بود. پسری که پدرش برای دعوا مانده بود، چند روز بود که از پدرش خبری نداشت. مایک گفت: “من یک توپ فوتبال با خودم داشتم و آن را به او دادم – چشمانش کاملاً روشن شد.” او واکنش نشان داد برای همیشه با من خواهد ماند.”

فراتر از حمایت اولیه، برخی از کارمندان Google مانند ایسا بر تلاش‌های بلندمدت بازسازی تمرکز کرده‌اند. ایسا، مستقر در آلمان، با یک تیم کوچک اوکراینی-آلمانی برای ایجاد Lighthouse Ukraine کار کرد. فانوس اوکراین میزبان رویدادهایی است که ده ها سازمان غیردولتی را در یک مکان برای ارائه اطلاعات و حمایت مستقیم از پناهندگان جمع آوری می کند. اولین رویداد در زادگاه عیسی در برلین بود و در ماه می، Lighthouse Ukraine را جهانی کردند. طی چند ماه گذشته فانوس دریایی اوکراین به بیش از 20000 پناهنده رسیده است.

برای نینا، کارمند گوگل، متولد اوکراین و مستقر در برلین، کار برای بازسازی بسیار شخصی است. بسیاری از اعضای خانواده او در زمان شروع تهاجم در کشور بودند و بسیاری هنوز راهی برای خروج ندارند.

تنها چند روز پس از تهاجم، نینا «در کنار گروهی از داوطلبان» «یونایتد برای اوکراین» (UFU) را ایجاد کرد، یک سازمان غیرانتفاعی که به هزاران آواره کمک می‌کند خدمات و پشتیبانی برای مواردی مانند مسکن موقت، کمک حقوقی و حمایت روانی پیدا کنند. امروزه، این سازمان غیرانتفاعی به بیش از 150 داوطلب رسیده است و شامل کارمندان Google مانند الا در دوبلین و متولد اوکراین است. تا پایان تابستان، یونایتد برای اوکراین اطلاعات حیاتی را در اختیار بیش از 200000 نفر قرار داده بود – به بیش از 10000 نفر در اسکان موقت کمک کرد و از بیش از 4500 نفر با کمک حقوقی حمایت کرد.