چه چیزی یک وب سایت خوب را می سازد؟ تنها 2 چیز که مهم است

دو چیز باعث ایجاد یک وب سایت خوب می شود: محتوا و عملکرد. داشتن ظاهر زیباست اما آخرش است.

روی این دو حوزه تمرکز کنید تا وب سایتی ایجاد کنید که مردم بخواهند از آن بازدید کنند، به آن بازگردند و به دوستان خود اطلاع دهند. اگر سایت نوع محتوای مورد نیاز مردم را ارائه دهد و پیدا کردن و تعامل با آن محتوا را آسان کند، مردم حتی زشت ترین طرح ها را نادیده می گیرند. نمونه موردی: Hackernews.com – سایتی با 5 میلیون کاربر ماهانه (منبع) که به نظر می رسد:

چه چیزی یک وب سایت خوب را می سازد؟ تنها 2 چیز که مهم است

این مقاله ملزومات ساخت یک وب سایت موفق، تمرکز بر ایجاد محتوای ارزشمند و اطمینان از عملکرد قوی (چک لیست) را پوشش می دهد. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه از دام های رایج اجتناب کنید و ببینید کدام ابزار می تواند به شما در شروع کار کمک کند.

محتوای وب سایت شامل کلیه اطلاعات و رسانه های ارائه شده به بازدیدکنندگان از قبیل متن، تصاویر، فیلم ها، محصولات و توضیحات آنها می باشد.

مهم نیست که چقدر طراحی خوب باشد، محتوای ضعیف بازدیدکنندگان را از خود دور می کند. برعکس، محتوای با کیفیت بالا می تواند کاستی های طراحی را جبران کند.

فقط به چند سایت برتر نگاه کنید. آنها طرح‌بندی‌های ساده و تمیزی را که محتوای آن‌ها را برجسته می‌کند، اولویت می‌دهند، مانند Canva و Seeking Alpha.

مثال طرح بندی ساده: Canvaمثال طرح بندی ساده: Canva
مثال: Canva.com
مثال طرح بندی ساده: Seekingalphaمثال طرح بندی ساده: Seekingalpha
مثال: Seekingalpha.com

و فکر می‌کنم از اینکه وب‌سایت Slack چقدر ساده به نظر می‌رسد شگفت‌زده می‌شوید – این شرکت اخیراً به قیمت 27.7 میلیارد دلار فروخته شد (منبع).

نمونه طراحی وب سایت: Slack.نمونه طراحی وب سایت: Slack.

اما شما آن را با فقط انجام نمی دهید هر محتوا – شما به محتوای با کیفیت نیاز دارید. محتوای با کیفیت برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی، اگر این قوانین ساده را دنبال کنید، نمی توانید اشتباه کنید:

  • مربوط به مخاطبان شماست. محتوا باید متناسب با چیزی باشد که مخاطب شما به آن اهمیت می‌دهد، و این احتمال را افزایش می‌دهد که آن را مفید و جذاب بدانند. یکی از راه هایی که می توانید موضوعات مرتبط را پیدا کنید، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است.
  • از زبان ساده استفاده می کند و به خوبی سازماندهی شده است. محتوای خود را به راحتی درک کنید، از اصطلاحات پیچیده یا اصطلاحات فنی اجتناب کنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.
  • منحصر به فرد: محتوا باید چیزی جدید ارائه دهد یا اطلاعات را به شیوه ای تازه ارائه کند. محتوای منحصر به فرد به شما کمک می کند تا از رقبا متمایز شوید و تمایل بیشتری برای دسترسی به افراد بیشتری از طریق توصیه ها و SEO دارد.
  • برای کسب و کار شما ارزشمند است. نکته آخر اینکه، اگر سایت شما کسب و کار محور است، محتوای سایت شما باید به شما در راه اندازی آن کسب و کار کمک کند. یا باید نشان دهد که چگونه محصول/خدمت شما می تواند به حل مشکلات مربوطه کمک کند یا با استفاده از روش دیگری برای کسب درآمد به کسب درآمد بیشتر کمک کند.

من می‌خواهم لحظه‌ای روی آن نکته آخر مکث کنم و تأکید کنم که محتوا فقط این نیست که به مردم چیزی بخوانند یا تماشا کنند. همچنین این یک راه عالی برای معرفی محصول یا خدمات شما است.

در Ahrefs، ما از استراتژی محتوای مبتنی بر محصول استفاده می کنیم. ما محتوایی ایجاد می کنیم که با استفاده از محصول ما مشکلات را حل می کند و موضوعاتی را با پتانسیل جستجو هدف قرار می دهد تا ترافیک ثابت و مرتبط را جذب کند.

به عنوان مثال، راهنمای ما در مورد “وب سایت های دوستدار SEO” در رتبه اول در ایالات متحده قرار می گیرد و کاربران علاقه مند به نکات عملی را جذب می کند و آنها را با محصول ما معرفی می کند.

نمونه ای از رتبه بندی محتوای مبتنی بر محصول در 10 رتبه برتر.نمونه ای از رتبه بندی محتوای مبتنی بر محصول در 10 رتبه برتر.
نمونه ای از یک قطعه محتوای مبتنی بر محصول.نمونه ای از یک قطعه محتوای مبتنی بر محصول.

مردم ما را در گوگل پیدا می کنند و برای دریافت محتوا کلیک می کنند، نه برای تحسین ظاهر وبلاگ. اگر می‌خواهید ببینید که محتوای مبتنی بر محصول چگونه عمل می‌کند، این ویدیو را تماشا کنید:

عملکرد وب سایت به نحوه عملکرد یک سایت اشاره دارد که اطمینان می دهد کاربران می توانند به راحتی با آن حرکت کنند، تعامل داشته باشند و به اهداف خود برسند. این شامل بارگذاری سریع صفحه، فرم های پاسخگو و ناوبری بصری است.

اگر بازدیدکنندگان نتوانند به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، یا اگر سایت کند و استفاده از آن خسته کننده باشد، برای لذت بردن از آن محتوا کنار نمی روند. به همین دلیل است که نرخ پرش در سایت ها (این زمانی است که کاربر پس از باز کردن یک سایت به سرعت از آن خارج می شود) با هر ثانیه تاخیر بارگذاری صفحه به سرعت افزایش می یابد.

کارکرد برای موتورهای جستجو نیز اهمیت دارد. جنبه فنی سایت شما می تواند بر روی دید آن برای کلمات کلیدی مرتبط تاثیر بگذارد. هنگام رتبه بندی صفحات، گوگل موارد فنی مانند سرعت بارگذاری، سازگاری با موبایل و اینکه آیا از پروتکل HTTPS استفاده می کند را در نظر می گیرد.

ابزارهایی مانند ابزار رایگان وب مستر Ahrefs اطمینان از اینکه سایت شما از نظر فنی سالم است را آسان می کند. با ممیزی‌های منظم خودکار سایت، این ابزار مشکلات موجود در سایت شما را شناسایی می‌کند و توصیه‌هایی برای رفع آنها ارائه می‌کند. همچنین برای ردیابی آسان تر پیشرفت، یک نمره سلامت کلی دریافت خواهید کرد.

امتیاز سلامت در ممیزی سایت Ahrefsامتیاز سلامت در ممیزی سایت Ahrefs

این چک لیست ساده، عناصر اصلی یک وب سایت خوب را تجزیه می کند. می توانید خودتان از آن استفاده کنید یا آن را به مسئول وب سایت خود نشان دهید.

استراتژی محتوا برای اینکه چه نوع اطلاعات و مقالاتی را در سایت خود قرار دهید برنامه ریزی داشته باشید. از راهنمای ما استفاده کنید
ابزار تجزیه و تحلیل از ابزارهایی برای ردیابی نحوه استفاده بازدیدکنندگان از سایت شما و عملکرد سایت شما در گوگل استفاده کنید تا بتوانید بفهمید چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست.
سئو بدون خطا اطمینان حاصل کنید که هیچ خطای فنی وجود ندارد که موتورهای جستجو را از یافتن و ایندکس کردن سایت شما باز دارد. می توانید این کار را به صورت رایگان با Ahrefs Webmaster Tools (AWT) انجام دهید.
Core Web Vitals خوب (CWV) اطمینان حاصل کنید که سایت شما به سرعت بارگیری می شود و به خوبی به تعاملات کاربر پاسخ می دهد. درست داخل AWT یا کنسول جستجوی گوگل تست کنید.
قابل دسترس سایت خود را طوری طراحی کنید که همه از جمله افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. از ابزاری مانند
Accesibility Checker یا WAVE Web Accessibility Evaluation
موبایل پسند مطمئن شوید که سایت شما روی گوشی های هوشمند و تبلت ها به خوبی کار می کند، نه فقط روی رایانه. می‌توانید آن را درست در داخل AWT (بخش قابلیت استفاده و عملکرد در گزارش همه مسائل) آزمایش کنید.
از HTTPS استفاده می کند برای محافظت از اطلاعات کاربران، سایت خود را ایمن کنید. در اینجا می توانید به صورت رایگان گواهی دریافت کنید.
از بهترین شیوه های سئوی درون صفحه استفاده می کند هر صفحه را با کلمات کلیدی مرتبط، عناوین مناسب و توضیحات متا بهینه کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را بفهمند و رتبه بندی کنند. از راهنمای ما استفاده کنید
چیدمان ثابت از رنگ ها و فونت های یکسان در سراسر وب سایت خود استفاده کنید تا ظاهری منسجم و حرفه ای ایجاد کنید.
به روز محتوای خود را به روز و مرتبط نگه دارید.
بر روی کاربران تست شده است وب سایت را به چند نفر نشان دهید و از آنها بخواهید که از آن به طور معمول استفاده کنند. آنها را تشویق کنید در مورد چیزهایی که آنها را گیج کننده یا دشوار می دانند صادق باشند.

ساختن یک وب سایت یک فرآیند هیجان انگیز است، اما افتادن در دام های رایج بسیار آسان است. اجازه دهید مواردی را که در طول سال ها دیده ام با کمی توصیه در مورد چگونگی غلبه بر آنها به اشتراک بگذارم.

  1. طراحی توسط کمیته. بسیاری از ایده های متناقض می تواند منجر به طراحی گیج کننده و بدون تمرکز شود. سعی کنید تصمیم گیرندگان را محدود کنید و روی یک چشم انداز روشن تمرکز کنید. اولویت بندی تصمیمات بر اساس آنچه برای کاربر خوب است.
  2. فروش خیلی سخته. تاکتیک های فروش بیش از حد تهاجمی می تواند مشتریان بالقوه را از خود دور کند. با ارائه اطلاعات مفید به جای اعمال تاکتیک‌های فروش تهاجمی، اعتماد ایجاد کنید (ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند در این مورد کمک کنند).
  3. زبان نامفهوم. جمله بندی مبهم یا پیچیده می تواند کاربران را گیج کند و پیام شما را مبهم کند. ابزارهایی مانند برنامه Hemingway، Grammarly یا ChatGPT می توانند کمک کنند.
  4. شیوه های سئو ضعیف. خوشبختانه، روش‌های خوب سئو به راحتی قابل پیگیری است و از بهینه‌سازی بیش از حد به راحتی جلوگیری می‌شود.
  5. به روز نگه نداشتن سایت. عدم به روز رسانی منظم محتوا و ویژگی ها می تواند باعث شود که سایت شما نادیده گرفته شده و از دسترس خارج شود. حتی چیزی به سادگی تنظیم یک یادآوری ماهانه برای بررسی سایت شما، این کار را انجام می دهد.
  6. تست و تکرار نشدن. با امتحان کردن چیزهای مختلف در سایت خود شروع کنید تا ببینید چه چیزی بهترین نتیجه را می گیرد. توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان چه چیزی را دوست دارند و بیشتر به آن پاسخ می دهند. هنگامی که آنچه را که به خوبی کار می کند، پیدا کردید، روی انجام بیشتر آن کارها تمرکز کنید. به این ترتیب از یک سایت “خوب” به یک سایت “بزرگ” می روید.

درست همانطور که هیجان انگیز است، ساخت و مدیریت یک سایت می تواند بسیار سریع انجام شود. اما ابزارهای مناسب می توانند روند را روان تر و کارآمدتر کنند. در اینجا چند ابزار ضروری برای کمک به شما برای شروع وجود دارد (همه می توانند به صورت رایگان استفاده شوند).

  • Ahrefs Webmaster Tools. ابزاری رایگان برای تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت شما در گوگل. از Ahrefs برای بررسی مسائل سئو، ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی و دیدن افرادی که به سایت شما لینک می دهند استفاده کنید.
  • Wix. یک سازنده وب سایت که به شما امکان می دهد بدون نیاز به کدنویسی یک وب سایت ایجاد و طراحی کنید. برای ساخت سریع و آسان سایت خود، از بین الگوهای قابل تنظیم و عناصر با کشیدن و رها کردن انتخاب کنید. اگر به کنترل بیشتری روی طراحی خود نیاز دارید و از کدنویسی نمی ترسید، می توانید از یکی از چارچوب های طراحی وب مانند Foundation یا Semantic UI استفاده کنید.
  • کنسول جستجوی گوگل. ابزاری رایگان از Google که به شما کمک می‌کند تا حضور سایت خود را در نتایج جستجوی Google نظارت و حفظ کنید.
  • گوگل آنالیتیکس. ابزاری رایگان برای ردیابی و گزارش ترافیک وب سایت. Google Analytics را راه‌اندازی کنید تا ببینید بازدیدکنندگان چگونه با سایت شما تعامل دارند، کدام صفحات محبوب‌تر هستند، ترافیک شما از کجا می‌آید و موارد دیگر. از این داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد چگونگی بهبود سایت خود استفاده کنید (Matomo جایگزین خوبی است).
  • هاب اسپات. پلتفرمی که ابزارهایی برای بازاریابی، فروش، و خدمات مشتری به همراه سیستم مدیریت محتوا (CMS) ارائه می‌کند. از HubSpot برای ایجاد و مدیریت محتوا، جذب سرنخ ها و پیگیری تعاملات مشتری استفاده کنید.
  • شفافیت مایکروسافت. ابزاری رایگان برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در وب سایت شما. Microsoft Clarity را برای دیدن نقشه های حرارتی و ضبط جلسات تنظیم کنید تا نحوه تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما را درک کنید.
  • ChatGPT. یک مدل زبان هوش مصنوعی که می تواند به هر کار ساخت و مدیریت وب سایت کمک کند. از ChatGPT برای طوفان فکری ایده های محتوا و تولید متن و کد برای وب سایت خود استفاده کنید.

افکار نهایی

اشتباه نکنید اینطور نیست که جنبه بصری وب سایت اصلا مهم نباشد. همانطور که هنرمند مکس کولوماتسکی در این ویدئو اینستاگرام نشان می دهد، طراحی می تواند درک یک تجارت را تا حد زیادی بهبود بخشد.

طراحی بصری یک وب سایت، اگرچه مهم است، چیزی نیست که خواب را از دست بدهید. اگر با طراحی به اندازه کافی خوب – مانند یک قالب سفارشی – شروع کنید و بر ارائه ارزش واقعی از طریق محتوا و عملکرد خود تمرکز کنید، سایت شما سریعتر به موفقیت می رسد و آن را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.

طراحی بصری نیز چیزی است که به راحتی می توان آن را «بیش از حد» کرد. هنگامی که سعی می کنید یک وب سایت جذاب به نظر برسد، اضافه کردن عناصر، رنگ ها یا جلوه های بیش از حد معمول است که می تواند بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد و سرعت سایت را کاهش دهد. وب سایت یکی از آن چیزهایی است که باید قابل استفاده باشد، و به سختی توصیه ای بهتر از دیتر رامز وجود دارد که “طراحی خوب طراحی کمتر است.”

سوال یا نظری دارید؟ من را در لینکدین پیدا کنید.


Source link