نشانه گذاری طرحواره اصطلاحی برای ساختاردهی داده ها در یک صفحه وب به منظور بهبود نحوه درک موتورهای جستجو از محتوای ارائه شده و نحوه نمایش آن در نهایت در نتایج جستجو است.
پیادهسازی نشانهگذاری طرحواره در صفحات شما به موتورهای جستجو کمک میکند تا موارد دادهای را که میتوانند برای غنیسازی قطعههای نتیجه جستجوی شما با اطلاعات بیشتر استفاده کنند، تشخیص دهند.
چرا نشانه گذاری طرحواره مهم است؟
آینده نتایج موتورهای جستجو
ساختار داده ها با نشانه گذاری طرحواره زمینه ای را فراهم می کند تا به موتورهای جستجوی اصلی کمک کند تا محتوا را به عنوان یک کل درک کنند و تجربه جستجو را برای همه بهبود بخشد. این یک گام کوچک برای نمایه سازی و یک جهش بزرگ برای پاداش دادن به محتوای با کیفیت بالا و مرتبط است.
چرا باید علامت گذاری طرحواره را اکنون پیاده سازی کنید
- غنیسازی قطعهها با اطلاعات شناساییشده توسط طرحواره به جستجوگران کمک میکند تا تصمیم آگاهانهتری در مورد کیفیت محتوای شما بگیرند.
- ریچ اسنیپت ها فضای بیشتری را در صفحه اشغال می کنند و حاوی عناصر چشم نوازی هستند که توجه کسانی را که می توانند از محصولات و خدمات شما بهره مند شوند را به خود جلب می کند.
شواهد نشان میدهد که قطعههای غنی میتوانند نرخ کلیک (CTR) شما را تا 35 درصد بهبود بخشند. و با توجه به SEMrush Sensor، بیش از نیمی از SERP های گوگل دارای قطعات غنی هستند. برای استفاده از این امر، صاحبان سایت باید از نشانه گذاری های طرحواره برای به دست آوردن دید بیشتر استفاده کنند. در این مقاله به سراغ قطعات غنی بروید.
شرایط نشانه گذاری طرحواره، تعریف شده است
تا کنون، چند اصطلاح را که ممکن است با آنها آشنا نباشید، مورد بررسی قرار دادهام، پس بیایید پشتیبانگیری کنیم و تعاریفی را ارائه کنیم.
تفاوت بین Schema Markup، Schema.org، Microdata، JSON-LD و داده های ساختاریافته چیست؟
داده های ساخت یافته
داده های ساختاریافته یک فرمت استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه است. این به کاربران اجازه می دهد تا محتوای آن را با جفت کردن آن با مقداری طبقه بندی کنند که به موتورهای جستجو کمک می کند آن را فهرست و دسته بندی کنند.
میکروداده
ریزداده یکی از شکلهای داده ساختاریافته است که برای قرار دادن ابرداده در محتوای موجود در صفحات وب استفاده میشود. Microdata اطلاعاتی در مورد عناصر خاص در یک صفحه ارائه می دهد که به موتورهای جستجو کمک می کند تا آن عناصر را تفسیر و دسته بندی کنند.
طرف دیگر ریزداده، ابرداده است، که اطلاعات کلی در مورد یک صفحه – مانند URL، عنوان صفحه، و توضیحات متا – ارائه می دهد که برای جستجوگران مفید است.
JSON-LD
JSON-LD شکل دیگری از داده های ساخت یافته است. JSON-LD مخفف عبارت JavaScript Object Notation برای داده های پیوندی است. این شبیه به microdata است زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا عناصر موجود در صفحه را تفسیر کنند.
گوگل برای این قالب پیاده سازی ترجیح داده است. توسعهدهندگان وب پیادهسازی JSON-LD را آسانتر از میکروداده میدانند، زیرا میتوان آن را در کل یک بخش از صفحات مشابه با افزودن آن به هدر اعمال کرد.
) کد. این روشی است که من به صاحبان سایت هایی که منابع توسعه وب سایت دارند توصیه می کنم داده های ساخت یافته را در سایت های خود پیاده سازی کنند.
اگر صاحب سایت یا بازاریاب هستید که کلاههای زیادی بر سر دارید، میتوانید دادههای ساختاریافته را به صورت صفحه به صفحه با استفاده از JSON-LD پیادهسازی کنید، حتی اگر تجربه کدنویسی ندارید. این به سادگی کپی و چسباندن کد منبع از یک مولد نشانه گذاری طرحواره در صفحه وب شما است. (راهنمای طرحواره گام به گام در زیر وجود دارد.)
میتوانید در مورد JSON-LD و Microdata در Schema.org اطلاعات بیشتری کسب کنید.
Schema.org
Schema.org یک پروژه مشترک است که توسط گوگل، مایکروسافت، یاهو و یاندکس تاسیس شده است. از یک مفهوم جامعه باز برای ایجاد مجموعه ای از تعاریف توافق شده برای برچسب های طرحواره مختلف استفاده می کند که در مجموع به آن نشانه گذاری طرحواره می گویند.
طرحواره و سئو
همه این اطلاعات در مورد طرحواره وب سایت و نرخ کلیک عالی هستند، اما می خواهید بدانید که آیا طرحواره به شما کمک می کند تا در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی انتخابی خود رتبه بالاتری داشته باشید یا خیر.
به عبارت دیگر، آیا تگ های طرحواره برای سئو خوب هستند؟
در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سئوی داده های ساختاریافته به طور مستقیم بر رتبه بندی جستجوی ارگانیک تأثیر می گذارد.
بنابراین، اگر عاملی در رتبه بندی شما نیست، چرا باید به زحمت یاد بگیرید که چگونه نشانه گذاری طرحواره را بنویسید؟
جواب: طرحواره داده محتوای شما را برای نتایج غنی مانند کارتهای غنی، قطعههای غنی و نمودار دانش واجد شرایط میکند. همه این گزینهها دید موتور جستجوی قطعه جستجوی شما را افزایش میدهند، که میتواند نرخ کلیک شما را بهبود بخشد و ترافیک بیشتری را به صفحه شما هدایت کند.
انواع نشانه گذاری طرحواره
واژگان schema.org شامل قالب هایی برای ساختاردهی داده ها در اطراف افراد، مکان ها و چیزهای مختلف است. شما می توانید لیست کامل مواردی را که طرحواره می تواند تعریف کند را در اینجا بیابید.
اینها فقط چند مورد هستند که می توانید از طرح داده برای تعریف آنها استفاده کنید:
در اینجا درباره زمان و نحوه استفاده از انواع مختلف طرحواره اطلاعات بیشتری کسب کنید.
نحوه اضافه کردن نشانه گذاری طرحواره به صفحات وب خود
من قصد دارم نحوه افزودن موارد نشانه گذاری به صفحات را با استفاده از فرآیندی که برای صاحبان سایتی که منابع توسعه دهنده وب ندارند توصیه می کنم به شما آموزش دهم. اگر وب سایت بزرگی دارید، توصیه می کنم با یک مشاور فنی SEO تماس بگیرید تا به شما در پیاده سازی JSON-LD از طریق روش مقیاس پذیرتر کمک کند.
در زیر، من برخی از ابزارهای رایگان موجود را فهرست کرده ام تا به شما در تولید داده های طرحواره و ایجاد HTML برای صفحات خود کمک کنند.
برای این راهنما، یکی از آن ابزارها را انتخاب میکنم و نحوه ایجاد قطعه کد خود را برای سؤالات متداول در پایین این صفحه توضیح میدهم.
به یاد داشته باشید، این فرآیند بسته به نوع نشانه گذاری که پیاده سازی می کنید کمی متفاوت به نظر می رسد.
- به ابزار مولد نشانهگذاری طرحواره Merkle بروید و «صفحه پرسشهای متداول» را انتخاب کنید.
توجه به این نکته مهم است که میتوانید برای ایجاد کل صفحه سؤالات متداول نشانهگذاری ایجاد کنید، اما برای بخش سؤالات متداول در یک مقاله، پست وبلاگ یا صفحه محصول/خدمت مناسب است.
- من سه سؤال متداول در پایین این پست دارم، بنابراین با کلیک روی دکمه «افزودن سؤال»، سؤال و سپس پاسخ را یکی یکی قرار میدهم.
می بینید که مولد سوالات و پاسخ های من را به کد اضافه می کند.
- برای تست کد، روی دکمه Google در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
- و “ابزار تست داده های ساختاریافته” را انتخاب کنید.
- این ابزار اعتبار سنج Schema.org را باز می کند و کد شما را در آن قرار می دهد.
- برای تأیید اعتبار کد، فلش سبز را فشار دهید.
- صفر خطا یا هشدار ما خوب هستیم که برویم!
- من کدی را کپی می کنم که به صورت پویا ایجاد شده است.
- و آن را در HTML صفحه قرار دهید. (دستورالعمل های زیر برای نحوه مشاهده کد در صفحات وردپرس شما وجود دارد.)
توجه: کد JSON-LD برای کاربران نامرئی است. نکن جایگزین کنید محتوای صفحه شما با طرح داده HTML برای خواندن کاربران است و داده های طرحواره برای موتورهای جستجو برای خواندن است.
- وقتی با ویرایشگر بصری خود به صفحه نگاه می کنید، چیزی شبیه به این را خواهید دید:
- وقتی صفحه خود را پیشنمایش میکنید، فقط HTML را میبینید.
حتما HTML خود را دوباره چک کنید. من دیدهام که برخی از سیستمهای مدیریت محتوا کدهای اشتباهی را به نشانهگذاری طرحواره اضافه میکنند، مانند شکست خط یا برچسبهای پاراگراف. هر کد اضافی اضافه شده به نشانه گذاری JSON-LD باعث می شود گوگل آن را “غیرقابل تجزیه” کند.
برای اینکه ببینید آیا این خطا را دارید، وارد کنسول جستجوی گوگل خود شوید و از نوار کناری سمت چپ “Unparsable structured data” را انتخاب کنید (در قسمت Enhancements قرار دارد).
با این کار یک گزارش داده ساختاریافته باز می شود که به شما می گوید آیا خطا دارید و کجا. اگر خطایی دارید، باید به نشانه گذاری طرحواره خود نگاهی بیندازید تا هر کد اشتباهی را شناسایی کنید. پس از رفع مشکل، روی خطا کلیک کنید تا صفحه شما مجدداً تأیید شود.
در صورت امکان، نشانه گذاری طرحواره را در یک بلوک HTML سفارشی اضافه کنید تا از تغییرات ناخواسته محافظت کنید.
درباره نحوه خواندن گزارش داده های ساختار یافته GSC در اینجا بیشتر بیاموزید.
ابزارهای نشانه گذاری طرحواره رایگان
همانطور که عمیق تر در افزودن داده های طرحواره به صفحات خود غوطه ور می شوید، ممکن است برخی از این ابزارها را مفید بیابید.
- راهنمای نشانه گذاری داده های ساخت یافته
- Merkle Schema Markup Tool
- ابزار تست داده های ساختاریافته Schema.org
- راهنمای نشانه گذاری محتوا گوگل
سوالات متداول درباره نشانه گذاری طرحواره
آیا استفاده از داده های ساخت یافته باعث بهبود رتبه بندی جستجو می شود؟
گمانهزنیهای زیادی در مورد اینکه آیا طرحواره وبسایت بر رتبهبندی تأثیر میگذارد وجود دارد، بنابراین باید تکرار شود – هیچ مدرک قطعی مبنی بر تأثیر دادههای ساختاریافته بر موقعیت جستجو وجود ندارد.
همانطور که در بالا ذکر شد، مطالعاتی در مورد تأثیر قطعههای غنی (تولید شده از برچسبهای طرحواره) انجام شده است. این مطالعات نشان میدهد که قطعههایی با دادههای غنی، درصد بیشتری از کلیکها را دریافت میکنند. این با دیدگاه استراتژیک ما در Victorious سازگار است.
استفاده از طرحواره برای بهینه سازی برای قطعه های غنی به شما کمک می کند تا از موقعیت جستجوی خود نهایت استفاده را ببرید تا ترافیک ارگانیک به صفحات خود را افزایش دهید.
آیا باید برای هر صفحه نشانه گذاری طرحواره اضافه کنم؟
نه، شما مطلقاً نیازی به اضافه کردن برچسب های طرحواره به هر صفحه در وب سایت خود ندارید. توصیه می کنم همیشه با صفحاتی شروع کنید که هسته اصلی تلاش های سئو شما هستند.
به یاد داشته باشید، نشانه گذاری طرحواره چه کمکی به شما می کند؟ نرخ کلیک خود را بهبود بخشید.
کجا قرار است اهمیت بیشتری داشته باشد؟ در صفحاتی که در حال حاضر رتبه بندی شده اند.
از آنجایی که بازاریابان با منابع محدود کار می کنند، توصیه من این است که فعالیت هایی را که می توانند بیشترین تأثیر را بر سئوی شما داشته باشند، اولویت بندی کنید. آیا اضافه کردن نشانه گذاری طرحواره در هر صفحه ضرر دارد؟ نه، به شرطی که به درستی از آن استفاده کنید.
هنگامی که نشانهگذاری طرحواره را به صفحات مهم استراتژیک اضافه کردید، راههایی برای مقیاسبندی پیادهسازی خود (شاید از طریق برونسپاری، نصب داخلی یا اتوماسیون) پیدا کنید، سپس به افزودن نشانهگذاری به صفحات دیگر ادامه دهید.
چگونه نشانه گذاری طرحواره را به سایت وردپرس اضافه کنم؟
نحوه اضافه کردن طرحواره به سایت وردپرس (WP) خود به این بستگی دارد که آیا آن را در یک زمان به یک صفحه اضافه میکنید یا پیادهسازی در مقیاس بزرگ انجام میدهید. برای پیاده سازی در مقیاس بزرگ، توصیه می کنم با یک توسعه دهنده وب سایت کار کنید که می تواند JSON-LD را به بخش هدر موضوع WP شما اضافه کند.
اگر شما در حال پیاده سازی طرح داده در یک صفحه در یک زمان هستید، می توانید به راحتی کد خود را در جایی که می خواهید قرار دهید، چه از ویرایشگر بلوک (گوتنبرگ) یا ویرایشگر کلاسیک استفاده کنید.
در ویرایشگر بلوک، روی سه نقطه انباشته در گوشه سمت راست بالای ویرایشگر کلیک کنید و انتخاب کنید ویرایشگر کد از پیمایشی که ظاهر می شود.
در ویرایشگر کلاسیک، نما را با کلیک کردن روی آن تغییر دهید برگه متن.
کد خود را در جایی که می خواهید قرار دهید و تغییرات خود را ذخیره کنید.
نشانه گذاری طرحواره و کمپین جستجوی اول شما
استفاده از نشانه گذاری طرحواره برای بهینه سازی ریچ اسنیپت یکی از بخش های کمپین سئوی جامع است. در حالی که اجرای طرحواره در صفحات شما خیلی سخت نیست، این یک تاکتیک SEO است که به اندازه استراتژی پشت آن موثر است.
یک آژانس SEO مانند Victorious میتواند به کارکرد واژگان دادههای ساختاریافته در یک استراتژی کلی SEO کمک کند – و ما میتوانیم به شما کمک کنیم آن را با خدمات نگهداری وب خود پیادهسازی کنید. با استفاده از فرصتهای rich snippet در چارچوب اهداف بازاریابی خود، میتوانید از هر فرصتی برای هدایت ترافیک واجد شرایط به وبسایت خود نهایت استفاده را ببرید. تماس بگیرید، و بیایید در مورد چگونگی افزایش دید نتایج جستجو صحبت کنیم.