تست QA وب سایت: عناصر کلیدی برای بازرسی

ایجاد یک وب سایت با کیفیت بالا گامی مهم در جذب و حفظ مشتریان است. با این حال، حتی خوب‌ترین وب‌سایت‌هایی که از نظر بصری جذاب‌تر طراحی شده‌اند، اگر به درستی کار نکنند، ممکن است کوتاهی کنند. به همین دلیل است که تست تضمین کیفیت وب سایت (QA) بسیار مهم است. در این پست وبلاگ، دلایل ضروری بودن QA وب سایت، نحوه آماده شدن برای آن، انواع آزمون هایی که باید اجرا کنید، ابزارهایی که نیاز دارید و بهترین شیوه هایی که در طول فرآیند باید در نظر داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

تضمین کیفیت وب سایت (QA) چیست؟

تضمین کیفیت وب سایت شامل فرآیندی جامع برای حصول اطمینان از اینکه وب سایت از استانداردهای کیفی خاصی برخوردار است و عملکردهایی را که باید انجام می دهد، می باشد. تست QA وب سایت یک فرآیند مداوم است که در طول توسعه وب سایت شروع می شود و شامل یافتن و رفع اشکالات و سایر مسائل است.

QA وب سایت در مقابل تست کاربر

اگرچه هدف هر دو بهبود تجربه کاربر در وب سایت شما است، اما QA وب سایت و تست کاربر دو فرآیند متفاوت هستند. آزمایش کنندگان QA QA وب سایت را در طول توسعه، مدت ها قبل از راه اندازی وب سایت انجام می دهند. تست کاربر شامل مشاهده نحوه تعامل کاربران آزمایشی و کاربران واقعی با سایت شما پس از راه اندازی است.

تست قابلیت استفاده برای اطمینان از آسان بودن استفاده از وب سایت شما و ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه بسیار مهم است. این نوع آزمایش شامل مشاهده نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما برای شناسایی هرگونه مشکل ناوبری، طرح بندی و محتوا است.

وقتی با هم انجام می شود، هم QA وب سایت و هم تست کاربر به شما کمک می کند تا تجربه بهتری برای افرادی که از سایت شما استفاده می کنند ایجاد کنید.

چرا QA وب سایت ضروری است

در اصل، QA وب سایت این است که مطمئن شوید وب سایت شما همانطور که باید کار می کند. در اینجا فقط چند مزیت این فرآیند ضروری است.

  • بهبود تجربه کاربری: کاربران می توانند به راحتی وب سایت شما را مرور کنند که می تواند احتمال ماندن آنها در سایت و خرید را افزایش دهد.
  • رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو: با بررسی عملکردهای وب سایت خود، به احتمال زیاد در موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهید داشت که می تواند منجر به افزایش دید و ترافیک شود.
  • بهبود عملکرد وب سایت: از زمان بارگذاری کند، لینک های شکسته و سایر مشکلات مربوط به عملکرد با مشخص کردن و رفع مشکلات زودهنگام جلوگیری کنید.
  • کاهش زمان توقف: زمان از کار افتادن می تواند پرهزینه باشد، هم از نظر درآمد از دست رفته و هم از نظر صدمه به شهرت. تست QA می تواند به حل مشکلات قبل از اینکه منجر به خرابی شود کمک کند و در دراز مدت در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند.
  • افزایش رضایت و اعتماد مشتری: یک وب سایت با کیفیت بالا به مشتریان خود نشان می دهد که به تجربه آنها اهمیت می دهید، که می تواند اعتماد و وفاداری را بهبود بخشد.

آماده سازی برای QA وب سایت

قبل از شروع فرآیند QA، تعیین اهداف و مقاصد، تعیین محدوده و جدول زمانی آزمایش و شناسایی تیم QA ضروری است. در اینجا چند مرحله عملی وجود دارد که به شما در شروع کار کمک می کند:

1. اهداف و مقاصد را تعیین کنید

آنچه را که امیدوارید از طریق تست QA وب سایت به دست آورید، تعریف کنید. حوزه های خاصی را که می خواهید روی آنها تمرکز کنید (مثلاً عملکرد، قابلیت استفاده، سازگاری) را شناسایی کنید و اهداف واقعی و قابل اندازه گیری را برای پیگیری پیشرفت خود تعیین کنید.

2. محدوده و جدول زمانی را ارزیابی کنید

محدوده تست QA خود را مشخص کنید و روی کدام قسمت از وب سایت خود تمرکز کنید. یک جدول زمانی برای فرآیند آزمایش خود ایجاد کنید و مطمئن شوید که مطابق با برنامه پروژه شما است.

3. تیم QA را شناسایی کنید

مشخص کنید چه کسی مسئول نظارت بر فرآیند تست QA خواهد بود. تعیین کنید که چه کسانی در فرآیند آزمایش شرکت دارند، مانند توسعه دهندگان، طراحان، و متخصصان تضمین کیفیت، و چه کسانی مسئول اجرای تغییرات هستند.

انواع تست QA وب سایت + چک لیست

تست QA وب سایت باید شامل تست های مختلفی باشد تا اطمینان حاصل شود که وب سایت شما همانطور که باید کار می کند. در اینجا انواع مختلفی از تست های QA وب سایت وجود دارد که باید انجام دهید.

1. تست عملکرد

تست عملکرد برای اطمینان از عملکرد وب سایت شما همانطور که در نظر گرفته شده بسیار مهم است. این شامل آزمایش تمام ویژگی ها و عملکردهای وب سایت شما برای بررسی درست کارکرد آنها است. شما باید این نوع آزمایش را در طول فرآیند توسعه انجام دهید. بدون آزمایش عملکرد مناسب، وب سایت شما ممکن است دارای لینک های شکسته، ویژگی های از دست رفته یا سایر مشکلاتی باشد که می تواند بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارد.

برخی از ویژگی هایی که باید در طول تست عملکرد ارزیابی کنید عبارتند از:

  • منوها و دکمه های کشویی
  • فرم ها و فیلدهای ورودی
  • جریان فرآیند
  • پیوندها
  • بیسکویت ها
  • نقشه سایت
  • درگاه های پرداخت

2. تست سازگاری

کاربران در دستگاه های مختلف از جمله دستگاه های تلفن همراه، رایانه های رومیزی، لپ تاپ ها و تبلت ها به وب سایت ها دسترسی دارند. بنابراین، وب سایت شما باید در همه دستگاه های محبوب به درستی کار کند تا از دست دادن مشتریان بالقوه جلوگیری شود.

تست سازگاری همچنین شامل آزمایش وب سایت شما در مرورگرهای مختلف برای رسیدگی به مشکلاتی است که ممکن است بر تجربه کاربر در سیستم عامل های خاص تأثیر بگذارد. نحوه نمایش تصاویر در مرورگرها و پلتفرم‌های مختلف و عملکرد و ظاهر در اندازه‌ها و وضوح صفحه‌های مختلف را ارزیابی کنید.

3. تست عملکرد

تست عملکرد سرعت و عملکرد وب سایت شما را ارزیابی می کند. زمان بارگذاری کند و عملکرد ضعیف می تواند منجر به ناامیدی کاربران و از دست رفتن درآمد شود. تست عملکرد به شما کمک می کند تا مشکلاتی را که ممکن است باعث کندی زمان بارگذاری یا عملکرد ضعیف شوند، مانند تصاویر سنگین یا کدهای بهینه ضعیف، شناسایی و برطرف کنید.

مراقب باشید:

  • سرعت بارگذاری صفحه
  • عملکرد سایت در هنگام افزایش ترافیک، چندین بار ورود به سیستم، افزایش حجم کاری و سرعت اتصال به اینترنت کند

4. تست امنیت

تست امنیتی برای محافظت از وب سایت و داده های کاربر شما در برابر هکرهای احتمالی و سایر موارد نقض امنیتی بسیار مهم است. این نوع آزمایش شامل بررسی وب سایت شما برای آسیب پذیری ها و تهدیدات امنیتی بالقوه است. تست امنیتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تست نفوذ
  • اسکن آسیب پذیری
  • ارزیابی ریسک
  • گواهی SSL
  • سیاست حفظ حریم خصوصی
  • مجوز
  • قابلیت رمز عبور

5. تست محتوا

در نهایت، باید تأیید کنید که محتوای سایت شما یکدست و با کیفیت بالا است. با توجه به مخاطبان خود، باید قالب و اطلاعات محتوای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای سئو مفید و بهینه است.

در هنگام تست محتوا حتما موارد زیر را بررسی کنید:

چک لیست دقیق سئوی ما را بررسی کنید تا از استراتژی محتوای خود نهایت استفاده را ببرید.

بهترین روش ها برای QA وب سایت

برای به حداکثر رساندن اثربخشی تست QA وب سایت خود، بهترین شیوه ها مانند موارد زیر را اجرا کنید:

آزمایش زودهنگام و اغلب

وب سایت خود را تا حد امکان در مراحل اولیه توسعه آزمایش کنید. هر ویژگی و عملکرد را همانطور که توسعه داده است آزمایش کنید. به طور منظم وب سایت خود را پس از راه اندازی آزمایش کنید تا مشکلاتی را که ممکن است ایجاد شود برطرف کنید.

یک گزارش باگ تفصیلی ایجاد کنید

هرگونه اشکال یا مشکلی را که در طول فرآیند آزمایش یافت می شود، مستند کنید. شامل اطلاعات دقیق درباره مشکل، از جمله مراحل بازتولید آن و هر گونه اسکرین شات یا ویدیوی مربوطه. برای کمک به اولویت بندی رفع اشکال، یک سطح شدت برای هر اشکال تعیین کنید.

همه ذینفعان را در فرآیند تست مشارکت دهید

اطمینان حاصل کنید که همه افراد درگیر در فرآیند توسعه از فرآیند آزمایش و اهمیت آن آگاه هستند. بازخورد و نظرات همه ذینفعان را تشویق کنید. مطمئن شوید که همه از نتایج آزمایش و هرگونه اصلاحات لازم آگاه هستند.

قبل از راه اندازی وب سایت یک بررسی نهایی انجام دهید

آخرین دور آزمایش را انجام دهید تا بررسی کنید که تمام اشکالات برطرف شده اند و وب سایت آماده راه اندازی است. همه مطالب را مرور کنید و مطمئن شوید که دقیق و به روز هستند. اطمینان حاصل کنید که همه ذینفعان از تاریخ راه اندازی و اقدامات لازم قبل از آن باید انجام دهید آگاه باشند.

QA وب سایت: مسائل رایجی که باید جستجو کنید

وقتی صحبت از QA وب سایت می شود، موارد زیادی در چک لیست وجود دارد. با این حال، در اینجا برخی از رایج ترین مسائلی که در طول آزمایش باید به آنها توجه کنید، آورده شده است.

  1. لینک های خراب: لینک های شکسته می توانند باعث ناامیدی کاربران شوند و بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر منفی بگذارند. برای رفع لینک های خراب، با استفاده از کنسول جستجوی گوگل، گوگل آنالیتیکس یا Ahrefs، پیوندها را به طور منظم بررسی کنید. پس از شناسایی لینک های شکسته، آنها را به روز کنید یا به طور کامل حذف کنید.
  2. زمان بارگذاری کند: زمان بارگذاری کند می تواند باعث ناامیدی کاربران و ترک وب سایت شما شود. برای رفع کندی زمان بارگذاری، بهینه سازی تصاویر، کاهش تعداد درخواست های HTTP، استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) و پیاده سازی تکنیک های کش و فشرده سازی.
  3. بهینه سازی ضعیف موبایل: با ظهور دستگاه های تلفن همراه، وب سایت شما باید برای کاربران تلفن همراه بهینه شود. برای رفع بهینه‌سازی ضعیف تلفن همراه، از تکنیک‌های طراحی واکنش‌گرا استفاده کنید، تصاویر را بهینه کنید، درخواست‌های HTTP را کاهش دهید و همه محتوا را به راحتی در دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس قرار دهید.
  4. اشکال شکسته: فرم های شکسته می توانند کاربران را از انجام اقدامات مهم مانند ارسال فرم تماس یا خرید بازدارند. فرم‌های آزمایشی به‌طور منظم برای تأیید همه فیلدهای الزامی به این صورت علامت‌گذاری شده‌اند و دستورالعمل‌های واضحی را برای کاربران ارائه می‌دهند.
  5. مشکلات سازگاری مرورگر: مرورگرهای مختلف می‌توانند وب‌سایت‌ها را به‌صورت متفاوتی نمایش دهند که باعث مشکلات سازگاری می‌شود. وب سایت خود را بر روی مرورگرها و دستگاه های مختلف آزمایش کنید، از ابزارهای تست متقابل مرورگر استفاده کنید و بررسی کنید که وب سایت شما برای همه مرورگرهای محبوب بهینه شده است.
  6. مشکلات استفاده: مشکلات قابلیت استفاده می تواند باعث ناامیدی کاربران شود و منجر به تجربه کاربری ضعیف شود. برای رفع مشکلات قابلیت استفاده، آزمایش قابلیت استفاده منظم انجام دهید، پیمایش را ساده کنید، از زبان واضح و مختصر استفاده کنید و فراخوان‌هایی برای اقدام واضح ارائه دهید.
  7. آسیب پذیری های امنیتی: آسیب پذیری های امنیتی می تواند وب سایت و داده های کاربر شما را در معرض خطر قرار دهد. آزمایشات امنیتی منظم را انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما از HTTPS استفاده می کند، از رمزهای عبور قوی و روش های احراز هویت استفاده می کند، و همه نرم افزارها و افزونه ها را به روز نگه دارید.

QA وب سایت: نگرانی های دسترسی به وب سایت

وب سایت شما باید یک تجربه عالی برای همه کاربران ارائه دهد، بنابراین دسترسی باید در طول آزمایش QA تمرکز مهمی باشد. این خطاهای رایج دسترسی به وب سایت را بررسی کنید و قبل از تبدیل شدن به سردرد آنها را برطرف کنید:

  1. کنتراست رنگ ناکافی: تضاد رنگ ناکافی می تواند خواندن و پیمایش وب سایت شما را برای کاربران کم بینا دشوار کند. با استفاده از رنگ‌های با کنتراست بالا برای متن و پس‌زمینه، از تضاد رنگ ناکافی خودداری کنید. از ابزارهای بررسی کنتراست رنگ استفاده کنید تا بررسی کنید وب سایت شما با استانداردهای دسترسی مطابقت دارد.
  2. مشکلات ناوبری صفحه کلید: مشکلات ناوبری صفحه کلید می تواند مانع از حرکت موثر کاربران دارای معلولیت حرکتی در وب سایت شما شود. اطمینان حاصل کنید که کاربران می توانند با استفاده از صفحه کلید به تمام عناصر تعاملی دسترسی داشته باشند و آنها را پیمایش کنند و از میانبرهای صفحه کلید و نشانگرهای فوکوس واضح برای کمک به کاربران در جهت یابی وب سایت خود استفاده کنند.
  3. فرم های غیر قابل دسترس: فرم‌های غیرقابل دسترس می‌توانند از انجام اقدامات مهم در وب‌سایت شما، مانند خرید یا ارسال فرم تماس، توسط کاربران دارای معلولیت جلوگیری کنند. برای رفع اشکال غیرقابل دسترس، اطمینان حاصل کنید که تمام فیلدهای فرم دارای برچسب هستند، دستورالعمل‌های واضحی ارائه دهید و از پیام‌های خطایی استفاده کنید که به راحتی قابل درک باشد.
  4. متن جایگزین برای تصاویر موجود نیست یا کافی نیست: از دست دادن یا ناکافی بودن متن جایگزین برای تصاویر می‌تواند از درک محتوای وب‌سایت شما توسط کاربرانی که دارای اختلالات بینایی هستند جلوگیری کند. برای رفع این مشکل، متن جایگزین را برای تمام تصاویر موجود در وب سایت خود ارائه دهید و محتوای تصویر را به شکلی معنادار و مفید برای کاربران توصیف کنید. به یاد داشته باشید که برای ویدیوها زیرنویس و رونوشت اضافه کنید و از متن لنگر توصیفی و معنادار استفاده کنید.

وب سایت خود را با سئو بهبود بخشید

وب سایت شما یک ابزار بازاریابی حیاتی است. مطمئن شوید که به کار شما بستگی دارد. هنگامی که نگرانی های فنی را برطرف کردید، زمان آن رسیده است که آن را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید. یک استراتژی جامع سئو می تواند به شما کمک کند ترافیک ارگانیک به وب سایت خود را افزایش دهید. چک لیست جامع سئوی ما را دانلود کنید تا استراتژی خود را شروع کنید یا یاد بگیرید که در طول ممیزی سئو اکنون به دنبال چه چیزی باشید.

چک لیست سئو

چک لیست سئو و ابزارهای برنامه ریزی

آیا آماده اید که سوزن را روی سئوی خود حرکت دهید؟ چک لیست تعاملی و ابزارهای برنامه ریزی را دریافت کنید و شروع کنید!

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور