آیا می دانستید که کاربران 44 درصد بیشتر احتمال دارد که بعد از یک تجربه منفی دیدگاه منفی نسبت به یک شرکت پیدا کنند؟
یا اینکه کاربران به دلیل تجربه بد تلفن همراه 52 درصد کمتر با یک شرکت ارتباط برقرار می کنند؟ و اینکه 53 درصد از کاربران اگر بیش از 3 ثانیه طول بکشد یک صفحه را رها می کنند؟
همه این آمارها حکایت از یک چیز دارند: تجربه کاربری (UX).
ایجاد یک UX مثبت برای تعامل و تبدیل مشتریان بالقوه بسیار مهم است. به همین دلیل است که می خواهید تجزیه و تحلیل UX انجام دهید تا مطمئن شوید که بهترین تجربه را برای مخاطبان خود ارائه می دهید.
اما آن چیست؟
در این صفحه، ما به هر چیزی که در مورد تجزیه و تحلیل UX نیاز دارید، از جمله:
به خواندن ادامه دهید تا تمام جزئیات شاداب در مورد تجزیه و تحلیل تجربه کاربر را دریافت کنید!
PS فراموش نکنید که در خبرنامه ایمیل ما مشترک شوید تا آخرین نکات بازاریابی را مستقیماً به صندوق پستی خود ارسال کنید!
ایمیل های خودی مدیر بازاریابی ما را از دست ندهید!
پیوستن 200000 بازاریابان هوشمند و داغترین اخبار و اطلاعات بازاریابی ماه را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید!
ایمیل خود را در زیر وارد کنید:
فرم اشتراک درون خطی – CTA 72
“*” فیلدهای الزامی را نشان می دهد
(نگران نباشید، ما هرگز اطلاعات شما را به اشتراک نخواهیم گذاشت!)
تجزیه و تحلیل UX چیست؟
تجزیه و تحلیل UX شامل جمع آوری و ارزیابی داده ها در مورد تجربه مخاطبان شما از تجارت شما، از بازاریابی گرفته تا محصولات و وب سایت شما است. تجزیه و تحلیل این داده ها شما را قادر می سازد تا بهبودهایی را برای کاهش اصطکاک و کسب نتایج بهتر برای شرکت خود انجام دهید.
برای این صفحه، ما بر تجزیه و تحلیل تجربه کاربر با بازاریابی و وب سایت شما تمرکز خواهیم کرد.
چرا تجزیه و تحلیل UX اهمیت دارد؟
قبل از اینکه به روش های تجزیه و تحلیل UX بپردازیم، بیایید در مورد اینکه چرا تجزیه و تحلیل UX اهمیت دارد صحبت کنیم. چرا به هر حال باید این کار را انجام دهید؟
UX در وب سایت شما به شدت بر موفقیت کسب و کار شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، UX بر اینکه افراد در وب سایت شما فعال بمانند یا ترک کنند، تأثیر می گذارد. UX ضعیف، مانند صفحات با بارگذاری آهسته، شلوغی و دکمه هایی که کار نمی کنند، باعث می شود کاربران از وب سایت شما خارج شوند و به جای آن از رقیب بازدید کنند.
ارائه یک UX مثبت منجر به افزایش تعامل، تبدیل و فروش می شود.
اما اگر نمیدانید که یک UX ضعیف ارائه میدهید، نمیتوانید آن را برطرف کنید.
اینجاست که تجزیه و تحلیل UX کمک می کند. تجزیه و تحلیل UX شما را قادر می سازد تا نقاط اصطکاک را که مخاطبان شما تجربه می کنند شناسایی کرده و آنها را برطرف کنید. این یک راه عالی برای شما برای بهبود مستمر برای افزایش تعامل و درآمد برای کسب و کارتان است.
4 روش تجزیه و تحلیل UX که می توانید استفاده کنید
قبل از اینکه به نحوه انجام تجزیه و تحلیل UX بپردازیم، بسیار مهم است که به تمام روش های تجزیه و تحلیل UX در دسترس نگاه کنیم. نوع روش هایی که استفاده می کنید به این بستگی دارد که چه بخشی از UX را می خواهید تجزیه و تحلیل کنید.
در اینجا چند استراتژی برای بررسی وجود دارد:
1. نقشه های حرارتی
استفاده برای: تجزیه و تحلیل تجربه وب سایت و صفحه فرود
یکی از بهترین روش های تجزیه و تحلیل UX، نقشه های حرارتی است. نقشه های حرارتی اطلاعات بصری در مورد وب سایت شما را در اختیار شما قرار می دهند. آنها به شما کمک می کنند تا ببینید کاربران چگونه با وب سایت شما تعامل دارند و ممکن است در کجا گیر کنند.
نقشههای حرارتی از رنگهای «گرم» مانند قرمز و نارنجی استفاده میکنند تا به شما نشان دهند که کاربران در کجای وبسایت شما بیشترین تعامل را دارند. از رنگهای سبز و آبی استفاده میکند تا نشان دهد که کاربران اغلب به کجا نمیروند.
سه نوع اصلی نقشه حرارتی وجود دارد:
- روی نقشه های حرارتی کلیک کنید: این نقشهها نشان میدهند که کاربران وقتی در یکی از صفحات شما هستند روی کجا کلیک میکنند. لکه های قرمز نشان می دهد که افراد در وب سایت شما بیشتر روی کجا کلیک می کنند. این نقشهها میتوانند به شما نشان دهند که افراد روی بخشهای مهم وبسایت شما، مانند دکمههای فراخوان (CTA) کلیک میکنند.
- اسکرول نقشه های حرارتی: این استراتژی تجزیه و تحلیل UX نشان می دهد که کاربران تا چه اندازه در صفحات شما پیمایش می کنند. تغییر رنگ به شما این امکان را میدهد تا ببینید که اکثر افراد در کجای وبسایت شما حرکت نمیکنند.
- نقشه های حرارتی شناور: این نقشه ها حرکت ماوس کاربر را در وب سایت شما نشان می دهد. استفاده از نقشههای شناور چالشبرانگیز است زیرا همیشه نشاندهنده درگیری با عناصر خاصی از وبسایت شما نیست – فقط به این دلیل که ماوس روی تصویر محصول قرار گرفته است به این معنی نیست که کاربر تمام مدت به آن نگاه کرده است.
استفاده از نقشه های حرارتی یک استراتژی عالی است که به شما کمک می کند وب سایت خود را ببینید که مخاطبان شما چگونه آن را می بینند و مناطقی را که ممکن است در آن مشکل داشته باشند و دلسرد شوند را شناسایی کنید.
2. تجزیه و تحلیل داده ها
استفاده برای: تحلیل کمپین بازاریابی
یکی از بزرگترین مزایای اجرای کمپین های بازاریابی این است که آنها را به شما ارائه می دهند زیاد از داده ها تجزیه و تحلیل این داده ها به شما کمک می کند تا متوجه شوید که مخاطبان شما در کجا ممکن است با کمپین های شما با مشکل مواجه شوند.
به عنوان مثال، فرض کنید یکی از کمپین های پرداخت به ازای کلیک (PPC) خود را تجزیه و تحلیل می کنید. متوجه شدید که تبلیغ شما دارای نرخ کلیک بالا (CTR) اما نرخ تبدیل پایینی است. که می تواند نشان دهد که:
- صفحه فرود شما با متن آگهی شما مطابقت ندارد
- صفحه فرود شما اطلاعاتی را که کاربران به دنبال آن بودند ارائه نمی کند
- دکمه CTA شما برجسته نیست یا به اندازه کافی خاص نیست که بتواند اقدام را تشویق کند
تجزیه و تحلیل داده ها شما را قادر می سازد تا کمپین های خود و متعاقبا UX را بهبود بخشید.
3. نظرسنجی
استفاده برای: تجزیه و تحلیل کمپین و وب سایت
یکی دیگر از بهترین روش های تجزیه و تحلیل UX برای انجام نظرسنجی. نظرسنجی ها روشی عالی برای به دست آوردن بینش از مخاطبان و دریافت نظرات آنها در مورد اینکه چه چیزی با کمپین ها یا وب سایت شما کار می کند یا ندارد.
چند رویکرد وجود دارد که می توانید هنگام انجام نظرسنجی از آنها استفاده کنید.
می توانید نظرسنجی ها را مستقیماً در یک صفحه ادغام کنید تا بازخورد فوری دریافت کنید. HotJar، یک ابزار تجزیه و تحلیل UX، به شما امکان می دهد سوالات نظرسنجی را در صفحاتی که با درگیر شدن کاربران در وب سایت شما ظاهر می شوند، ادغام کنید:
اگر می خواهید در مورد صفحات خاصی در وب سایت خود بازخورد دریافت کنید، این گزینه عالی است.
همچنین میتوانید نظرسنجیهای ایمیلی ارسال کنید و از مخاطبان خود سؤالات کلی در مورد تجربه آنها با شرکت خود بپرسید. این یک فرصت عالی برای شما است که در مورد تجربه آنها با وب سایت خود، مطالب تبلیغاتی که دیده اند و موارد دیگر سؤال کنید.
انجام نظرسنجی ها شما را قادر می سازد تا نظرات مخاطبان خود را در مورد آنچه که می توانید برای بهبود UX انجام دهید، دریافت کنید.
4. ضبط جلسات
استفاده برای: تجزیه و تحلیل وب سایت
برای جمع بندی این لیست از روش های تجزیه و تحلیل UX، اجازه دهید در مورد ضبط جلسات صحبت کنیم. ضبط جلسات راهی عالی برای مشاهده نحوه تعامل مخاطبان با وب سایت شما است.
ضبطهای جلسه، تعامل کاربران واقعی با وبسایت شما را ثبت میکنند تا به شما کمک کند ببینید چگونه در آن حرکت میکنند و کجا کلیک میکنند، ضربه میزنند یا اسکرول میکنند. این به شما ایده می دهد که کاربران در هنگام مرور وب سایت شما در کجا ممکن است گیر کنند.
داشتن این جلسات ضبط شده به شما کمک می کند تا مشکلات رایج را شناسایی کنید، بنابراین می توانید راه حلی برای ایجاد تجربه بهتر ارائه دهید.
نحوه انجام تجزیه و تحلیل UX
آیا آماده هستید تا تجزیه و تحلیل تجربه کاربری خود را شروع کنید؟ در اینجا چهار نکته برای کمک به تجزیه و تحلیل موثر UX وجود دارد:
1. روش های تجزیه و تحلیل UX خود را انتخاب کنید
قبل از شروع تجزیه و تحلیل UX، باید روش های تجزیه و تحلیل UX خود را تعیین کنید. شما باید از قبل تعیین کنید که چگونه می خواهید مخاطب خود را تجزیه و تحلیل کنید.
شما می توانید از هر ترکیبی از روش ها برای تجزیه و تحلیل تعاملات مخاطبان خود با وب سایت خود استفاده کنید. خوب است که هنگام تجزیه و تحلیل وب سایت و کمپین های خود از چندین روش استفاده کنید، بنابراین می توانید دیدگاه های متعددی داشته باشید که به شما کمک می کند تصویر بهتری بسازید.
به عنوان مثال، فرض کنید یک جعبه بازخورد را برای یکی از محصولات خود در صفحه خود ادغام کرده اید. متوجه میشوید که یک نقطه بازخورد رایج، افرادی است که میخواهند یک نمودار اندازه را داشته باشند – اما شما یک دکمه برای آن دارید. سپس به داده های نقشه کلیک نگاه می کنید و متوجه می شوید که افراد از روی آن می گذرند و روی آن کلیک نمی کنند، به این معنی که ممکن است آن را نبینند.
در نتیجه می توانید دکمه نمودار اندازه خود را برجسته تر کنید و این مشکل کاربری را حل کنید.
استفاده از ترکیبی از روش های تجزیه و تحلیل UX به شما کمک می کند تا درک بهتری از مکان هایی که برای بهبود وب سایت خود نیاز دارید به دست آورید.
2. به دنبال الگوها باشید
اگر می خواهید بدانید که چگونه تجزیه و تحلیل UX را به طور موثر انجام دهید، باید بدانید که چگونه الگوها را شناسایی کنید. الگوها به جای مشکلات یکباره، مشکلات بزرگتری را در UX نشان می دهند. شما باید این الگوها را شناسایی کنید تا بتوانید هر مشکلی را که ممکن است باعث آن شود برطرف کنید.
در داده هایی که جمع آوری می کنید به دنبال الگوها باشید. آیا متوجه میشوید که مردم در یک نقطه خاص از پیمایش توقف میکنند، دکمههای CTA را از دست میدهند یا از یک صفحه پرش میکنند؟ ممکن است به این معنی باشد که باید دکمه های CTA خود را بیشتر برجسته کنید یا اطلاعات صفحه خود را تنظیم کنید.
جستجوی الگوها به شما کمک میکند مکانهایی را که کمپینها و صفحات خود را برای بهبود نتایج تنظیم کنید، مشخص کنید.
3. یک مقیاس اولویت برای اصلاحات ایجاد کنید
هنگامی که شما تجزیه و تحلیل تجربه کاربری را انجام می دهید، ممکن است مشکلاتی بیش از حد انتظار پیدا کنید. شدت این مسائل بسته به مشکل متفاوت خواهد بود. مشکلاتی خواهید داشت که:
- استفاده از وب سایت خود را غیرممکن کنید
- ایجاد ناامیدی برای برخی از کاربران و باعث ترک آنها می شود
- کاربران را ناراحت می کند، اما یک معامله شکن نیستند
بنابراین، مسئله ای که استفاده از وب سایت شما را غیرممکن می کند، باید بر مشکلات جزئی اولویت داشته باشد.
شما باید یک مقیاس اولویت برای مشکلات UX که در وب سایت خود کشف می کنید ایجاد کنید. ممکن است از مقیاسی مانند «بحرانی، فوری، جدی، جزئی» استفاده کنید تا به شما کمک کند وظایف بهبود خود را بر اساس آن سازماندهی کنید.
4. تغییرات تست
وقتی تجزیه و تحلیل تجربه کاربری را انجام میدهید، مشکلاتی را پیدا میکنید و راههایی برای حل آنها ایجاد میکنید –- حتی ممکن است راهحلهای متعددی برای یک مشکل ایجاد کنید. برای کمک به یافتن بهترین راه حل، تغییرات خود را آزمایش کنید.
آزمایش تغییرات به شما امکان میدهد ببینید چه چیزی برای مخاطبان شما مفید است، بنابراین میتوانید UX بهتری ایجاد کنید.
وقتی تغییراتی ایجاد میکنید، آنها را یکی یکی آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نتایج را مخدوش نمیکنید. آزمایش تغییرات به صورت جداگانه تضمین میکند که نتایج واضحی را میبینید و درک میکنید که چگونه بر کسبوکارتان تأثیر میگذارند.
برای تجزیه و تحلیل UX خود به کمک نیاز دارید؟
پس از مشاهده این راهنمای تجزیه و تحلیل تجربه کاربر، ممکن است در تلاش برای پیدا کردن اینکه از کجا شروع کنید احساس غمگینی کنید. از انتخاب روشهای مناسب گرفته تا تجزیه و تحلیل دادهها، چیزهای زیادی به تجزیه و تحلیل و بهبود UX میرود.
خوشبختانه، شما نیازی به انجام آن به تنهایی ندارید – WebFX می تواند کمک کند. ما خدمات تجزیه و تحلیل UX را ارائه می دهیم که به شما کمک می کند مشکلات مربوط به UX را شناسایی کنید و راه حل هایی برای بهبود ارائه دهید. تیم ما متشکل از بیش از 500 کارشناس UX، تخصص خود را به شما ارائه خواهد کرد تا به شما در بهبود تجربه کاربری با نام تجاری خود کمک کند.
آیا آماده اید تا با بهبود UX درآمد خود را افزایش دهید؟ با ما به صورت آنلاین تماس بگیرید یا همین امروز با ما تماس بگیرید برای صحبت با یک استراتژیست!