گزارش جهانی اخبار دیجیتال موسسه رویترز در سال 2022 نشان می دهد که اعتماد به اخبار تقریباً در نیمی از کشورهای مورد بررسی کاهش یافته است و افراد بیشتری به طور فعال از اخبار اجتناب می کنند. در همین حال، اکثر افراد مورد بررسی گفتند که نگران تشخیص تفاوت بین اخبار واقعی و اطلاعات نادرست در اینترنت هستند.
منطقه آسیا و اقیانوسیه با این روندها غریبه نیست، و پیش از انتخابات در مالزی، تایلند، پاکستان، هند و اندونزی، پنجمین اجلاس سالانه رسانه های مورد اعتماد APAC که توسط Google News Initiative (GNI) سازماندهی شد، روزنامه نگاران را گرد هم آورد. چککنندهها، مربیان، محققان، فعالان و سیاستگذاران برای به اشتراک گذاشتن بهترین شیوهها برای بررسی واقعیت و سواد رسانهای.
در اینجا نکات کلیدی ما از این رویداد است.
قبل از تخته به جای بی حجابی.
محققان دانشگاه کمبریج دریافتند که ویدئوهای کوتاه “prebunking” که به عنوان تبلیغات در رسانه های اجتماعی منتشر می شوند، در بهبود توانایی افراد برای شناسایی اطلاعات جعلی موثر هستند.
از سوی دیگر، Debunks معمولاً به اندازه اطلاعات نادرست به افراد زیادی دسترسی پیدا نمیکند، و تقریباً به سرعت پخش نمیشوند. تحقیقات قدرت اثر تأثیر مستمر را نشان میدهد: زمانی که فردی در معرض اطلاعات نادرست قرار میگیرد، بازگرداندن باورهایش به پایهای مشابه با باورهای فردی که از ابتدا هرگز در معرض آن نبوده، بسیار دشوارتر است.
به یاد داشته باشید که مردم اول از همه به احساسات واکنش نشان می دهند.
دکتر میشل وانگ، سازنده محتوا در Lab Muffin Beauty Science، 11 سال است که اطلاعات نادرست درباره محصولات زیبایی آنلاین را رد کرده است. او میگوید که با توجه کوتاه مردم، علاقهمندی به داستانهای واقعی به اندازه اطلاعات نادرست به این معنی است که محتوای رسانههای اجتماعی باید دو چیز داشته باشد: یک قلاب قانعکننده و یک توضیح آسان برای درک.
دکتر وانگ به ما یادآوری کرد که اطلاعات نادرست در فضای آنلاین سریعتر پخش می شود، زیرا بیشتر محتوا به احساسات قدرتمندی مانند ترس ضربه می زند. استفاده از همین تاکتیک برای بی اعتباری می تواند به دستیابی (و اطلاع رسانی!) به مخاطبان بسیار گسترده تری کمک کند.
ائتلاف سازی و توانمندسازی افراد.
پرداختن به اطلاعات نادرست به منابع و مهارتهای بیشتری فراتر از هر سازمان، صنعت، بخش یا دولتی نیاز دارد.
همانطور که توسط ماریا رسا، روزنامهنگار فیلیپینی-آمریکایی، نویسنده، هم بنیانگذار و مدیر عامل Rappler به اشتراک گذاشته شده است، #FactsFirstPH جنبشی را پیش از انتخابات اخیر فیلیپین ایجاد کرد. ائتلافی متشکل از 16 سازمان خبری و 116 گروه جامعه مدنی و کسبوکار گرد هم آمدند و شبکهای جمعی ساختند که حقایق واقعی را در الگوریتم با یک اثر موجی عظیم به نمایش گذاشت.
مهمتر از همه، همکاری باید از همه بخشها باشد، از شرکتهای فناوری مانند گوگل گرفته تا رسانهها، دولتها، بررسیکنندههای حقایق و تحقیقات. با همکاری یکدیگر میتوانیم رویکردی پایدار و در مقیاس بزرگ برای مبارزه با اطلاعات نادرست ایجاد کنیم.
راه رو به جلو برای آسیا و اقیانوسیه.
امسال، در پنجمین دوره خود، اجلاس رسانه های معتمد، 1960 ثبت نام کننده را از سراسر جهان از 24 کشور، به نمایندگی از بیش از 350 سازمان به هفت زبان، گرد هم آورد. اطلاعات غلط
شرکتکنندگان در رویداد امسال یاد گرفتند که چگونه جامعه میتواند با هم همکاری کند، روی پیشاندازهسازی کار کند و استراتژیهای موفق رسانههای اجتماعی اینفلوئنسرها را اتخاذ کند. من به کارمان که به گرد هم آوردن مردم کمک میکند افتخار میکنم و معتقدم آسیا-اقیانوسیه میتواند در ساختن آیندهای بهتر و آگاهتر برای همه پیشرو باشد.
اگر اجلاس رسانههای معتمد APAC 2022 را از دست دادید، ویدیوهای درخواستی از این رویداد را در اینجا گردآوری کردهایم.