ژانویه است، و این بدان معناست که بسیاری از بازاریابان وظیفه دارند پروژه ای را برای شناسایی کانال ها و منابع نفوذ جدید برای سرمایه گذاری های بالقوه جدید انجام دهند. امسال با توجه به کاهش ترافیک جستجوی گوگل، افزایش هوش مصنوعی، خروج از توییتر و رشد شهابآمیز Threads و Bluesky، احتمالاً امسال فعالتر از سالهای دیگر خواهد بود.
اما در بسیاری از مواقع شاهدیم که بازاریابان از تاکتیکهایی برای پاسخ به این سوال استفاده میکنند که بهشدت شکست میخورد. بدتر از آن، شکست آشکار نیست، بنابراین شرکتها این روشها را برای سالها دوچندان میکنند، فرصتها را احمقانه از دست میدهند و در کانالهایی که ممکن است ایدهآل نباشند، بیش از حد هزینه میکنند. تخته سفید 5 دقیقه ای این هفته اینجاست تا به شما کمک کند.
رونوشت
سلام، طرفداران SparkToro. به نسخه دیگری از تخته سفید 5 دقیقه ای خوش آمدید. این هفته، ما سال 2025 را آغاز می کنیم. سال جدید به این معنی است که بسیاری از شما تقریباً مطمئناً وظیفه یک پروژه جدید را خواهید داشت، به خصوص اگر در دنیای بازاریابی هستید یا یک بنیانگذار/کارآفرین هستید و سعی می کنید بفهمید که منابع تأثیر مشتریان شما چیست. سال جدید، کمپینهای بازاریابی جدید، کانالهای جدید، مکانهای جدیدی که ممکن است برای امتحان کردن و جذب مشتری به آنها بروید، که زمان خوبی برای انجام آن است.
مشکل بزرگ اینجاست. این بزرگترین مشکلی است که من می بینم، که اکثر مردم به طور پیش فرض به نظرسنجی ها و مصاحبه های مخاطبان می پردازند، که چیز بدی نیست. صحبت کردن با مشتریان عالی است. من کاملا آن را توصیه می کنم. نمی توانم آن را به اندازه کافی توصیه کنم. اما… اتفاقی که می افتد این است که وقتی این نظرسنجی ها را اجرا می کنید، می دانید، ممکن است از گروهی از افرادی که در لیست ایمیل شما هستند، سؤالاتی بپرسید یا، شاید سعی کنید به کانال های اجتماعی خود بروید و از آنها استفاده کنید. نظرسنجی را به این ترتیب انجام دهید. و چیزهایی از این قبیل خواهید پرسید: از کدام شبکه های اجتماعی استفاده می کنید و چه کسانی را در آن ها دنبال می کنید؟ چه نشریاتی را می خوانید؟ از چه وب سایت هایی بازدید می کنید؟ چقدر از ChatGPT یا Gemini یا، می دانید، سایر LLM ها استفاده می کنید؟
خوب
من واقعاً میخواهم واضح بگویم که فکر نمیکنم پرسیدن این سؤالات چیز وحشتناکی باشد، اما باید آماده باشید که نسبت به پاسخها بسیار بدبین باشید، زیرا وقتی مردم به این سؤالات پاسخ میدهند، به ندرت دقیق هستند. رفتار واقعی آنها و درک آنها از رفتار خودشان قطع شده است.
نمی گویم به شما دروغ می گویند، می گویم خودشان هم نمی دانند. پرسیدن این نوع سوالات به شما پاسخ دقیق یا پاسخ جامع نمی دهد.
کار دیگری که مردم انجام می دهند این است که پس از خرید این سوال را می پرسند. بنابراین یک نفر به مرحله پرداخت رسیده است، می دانید، مثلاً چیزی برای وب سایت شما خریده است، و سپس گروهی از آن افراد را می گیرند و می گویند، چگونه ما را پیدا کردید؟ چطور در مورد ما شنیدی؟ این بدترین چیز تا به حال نیست، اما من یک حکایت کوچک را با شما به اشتراک میگذارم که این است که ما این را با یک شرکت، یک شرکت محصولات مصرفی آزمایش کردیم، و آنها یک نظرسنجی پس از خرید انجام دادند. و کاری که آنها انجام دادند این بود که، می دانید، برخی از پاسخ ها را در بالا، برخی در پایین قرار دادند. آنهایی که در بالا هستند همیشه بیشترین امتیاز را داشتند. بنابراین، بسیار خوب، میتوانید آنها را تصادفی کنید و سپس کنترل کنید که بالا همیشه بیشتر پاسخها را دریافت کند.
اما آنها همچنین کاری فوقالعاده هوشمندانه انجام دادند که این بود که در این نظرسنجی تسویهحساب پاسخی دادند که میگفت، من در مورد شما از این خاص شنیدم، فکر میکنم در این مورد یک یوتیوببر بود که هرگز در مورد آنها صحبت نکرده بود. آنها هرگز در آن کانال ذکر نشده بودند. حدس بزنید چی؟ بسیاری از مردم، چون آن مخاطبان با آن یوتیوبر آشنایی زیادی داشتند، گفتند که از آنجا در مورد آنها شنیده اند.
فکر میکنم پانزده یا بیست درصد از پاسخدهندگان پاسخ جعلی را دادند. درسته؟ گفت آره آنجا بود که در مورد شما شنیدم.
من در مورد شما از این شخص شنیدم که هرگز در مورد شما صحبت نکرده است.
بنابراین شما پاسخ های بدی دریافت می کنید، اما این بزرگترین اشتباه نیست. بزرگترین اشتباه، بزرگترین مشکل این است که این افراد چه کسانی هستند؟ این همه افرادی که در اینجا در مورد آنها صحبت می کنیم چه کسانی هستند، درست است که شما با آنها نظرسنجی و مصاحبه از طریق کانال های اجتماعی خود، از طریق لیست ایمیل خود، از طریق نظرسنجی های پس از خرید انجام داده اید. آنها چه کسانی هستند؟
اینها افرادی هستند که قبلاً اسیر کرده اید. اینها افرادی هستند که قبلاً درباره شما می دانند.
بنابراین یک جهان وجود دارد، درست است؟ این جهان بسیار بزرگتر از مردم، و شما دلتنگ تک تک این افراد هستید. وقتی از افرادی که قبلاً از شما خرید کردهاند، افرادی که قبلاً در لیست ایمیل شما یا از طریق کانالهای اجتماعی شما بودهاند، نمیتوانید آنها را ضبط کنید. شما فقط اینها را از دست خواهید داد. و به همین دلیل است که نمیتوانم به اندازه کافی بیرون بروید و اطلاعات گستردهای درباره گروههایی از مردم از اینترنت دریافت کنید. شما می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید، می توانید، می دانید، از طریق لینکدین یا سایر شبکه های اجتماعی بخزی، می توانید نگاهی به آنچه مردم دنبال می کنند و به اشتراک می گذارند بیندازید، می توانید به کنفرانس ها و رویدادها بروید و به صحبت های مردم گوش دهید.
اما به طور کلی، آنچه شما واقعاً به آن نیاز دارید نوعی تحقیق در مورد مخاطبان در مقیاس است. واضح است که این کاری است که ما در SparkToro انجام می دهیم. مشکلی وجود دارد که امیدوار بودیم زمانی که شرکت را ساختیم، آن را حل کنیم.
اما من فقط میخواهم مردم را برای این ایده آماده کنم که این روش بدی برای اولویتبندی بازاریابی، انتخاب کانالها، انتخاب منابع نفوذ و سرمایهگذاری است زیرا اشتباهات زیادی دریافت خواهید کرد.