شاخص های کلیدی سئو: 14 معیار برای ردیابی

استراتژی سئوی شما که با دقت طراحی شده اید در حال حرکت است و اکنون زمان آن رسیده است که ببینید آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید یا خیر. با زیر نظر گرفتن KPIهای ضروری SEO، می توانید ببینید که کمپین های شما در کجا به دست می آورند و کجا به کار اضافی نیاز دارند تا تأثیر بیشتری بر صفحات نتایج جستجو داشته باشند.

در حالی که KPIهای جستجوی به ظاهر بی پایانی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید، با گرفتن یک نمای کلی با تصویر بزرگ شروع کنید. در این مقاله، من ۱۴ معیار حیاتی را معرفی می‌کنم که نگاهی جامع به عملکرد سئو ارائه می‌دهند. همانطور که می بینید که چگونه قطعات استراتژی شما در کنار هم قرار می گیرند، می توانید گزارش خود را گسترش دهید تا شاخص های عملکرد کلیدی بیشتری را اضافه کنید.

1. ارزش طول عمر مشتری (CLV)

ارزش طول عمر مشتری (CLV) مقدار درآمدی است که مشتری متوسط ​​احتمالاً در طول زمان برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد. همانطور که CLV شما افزایش می یابد، هر مشتری که به دست می آورید برای قیمت نهایی شما ارزشمندتر می شود.

می‌توانید این KPI سئو را برای بخش‌های مختلف مخاطب دنبال کنید تا سودآورترین مشتریان خود را پیدا کنید. ممکن است متوجه شوید که مشتری که روی یک تبلیغ پولی کلیک می کند، به طور متوسط ​​کمتر از تبلیغاتی که از طریق ترافیک ارگانیک به دست آورده است، خرج می کند. این نوع مقایسه ها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام مشتریان بیشترین درآمد را دارند تا بتوانید استراتژی های بازاریابی خود را اولویت بندی کنید.

برای بررسی این داده ها، گزارش عمر کاربر را در Google Analytics (GA) ایجاد کنید. می‌توانید ارزش مشتریانی را که در دوره‌های خاص به دست آورده‌اند، مشاهده کنید تا بتوانید فعالیت‌ها را با تاریخ کمپین هماهنگ کنید. گزارش جدید GA4 داده‌های تاریخی و همچنین معیارهای پیش‌بینی‌کننده مانند احتمال خرید و ریزش را ارائه می‌کند.

2. رتبه بندی کلمات کلیدی

رتبه بندی کلمات کلیدی به شما می گوید که وب سایت شما در کجا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای یک عبارت جستجوی خاص قرار دارد. اولین نتیجه جستجوی ارگانیک (بدون شامل قطعه برجسته) موقعیت یک است. به عنوان مثال، ممکن است برای «هتل نزدیک فرودگاه سیاتل» رتبه سوم و برای «هتل سیاتل» رتبه هفت را کسب کنید.

اگر رتبه کلمات کلیدی شما برای یک عبارت جستجوی خاص به طور پیوسته در حال افزایش است، می دانید که تلاش های سئوی شما موثر است. اگر به نظر می رسد صفحه ای با رتبه 20 صعود کرده است، باید تاکتیک های خود را تنظیم کنید تا دیده شوید.

رتبه های بالاتر با کلیک های بیشتر همراه است، بنابراین مطمئن شوید که این KPI جستجو را برای کلمات کلیدی که برای کسب و کار شما مهم هستند، دنبال کنید. نتایج جستجو به طور مداوم بسته به تغییرات الگوریتم و تاکتیک‌های رقبای شما تغییر می‌کنند، بنابراین این معیار به شما کمک می‌کند تا جایی که ایستاده‌اید را حفظ کنید.

برای ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی، از یک ابزار سئوی رایگان مانند کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید که می توانید به GA نیز متصل شوید. ابزارهای پولی مانند Semrush و Ahrefs نیز می توانند بینش دقیقی در مورد رتبه بندی موتورهای جستجو ارائه دهند.

3. تبدیل

تبدیل ها اقداماتی هستند که می خواهید مشتریان در وب سایت شما انجام دهند، مانند خرید یک محصول، دانلود کاغذ سفید یا ثبت نام برای یک دوره آزمایشی رایگان. این یک KPI مهم در سئو است، زیرا جذب بازدیدکنندگان کافی نیست – شما باید آنها را به سرنخ یا مشتری تبدیل کنید.

نرخ تبدیل پایین در صفحات کلیدی ممکن است نشان دهنده این باشد که محتوا برای خواننده گیج کننده است یا مشکل قابلیت استفاده وجود دارد. همچنین می تواند به این معنی باشد که شما مخاطب هدف اشتباهی را جذب می کنید.

با تعیین اقدامات مورد نظر به عنوان رویداد، تبدیل ها را در Google Analytics دنبال کنید. سپس می‌توانید داده‌های مربوط به این رویدادها را با رفتن به «منوی مدیریت» و کلیک کردن روی «تبدیل‌ها» مشاهده کنید.

4. هزینه هر اکتساب (CPA)

هزینه هر خرید (CPA) به شما می گوید که برای جذب یک مشتری جدید چقدر هزینه کرده اید. می توانید این KPI را برای کانال های مختلف مانند پرداخت به ازای کلیک، رسانه های اجتماعی و جستجوی ارگانیک اندازه گیری کنید.

برای محاسبه CPA، محاسبه کنید که چقدر برای بهینه سازی موتور جستجو هزینه کرده اید. این ممکن است شامل هزینه‌هایی باشد که به آژانس یا مشاور، نرم‌افزار و ابزار، و هزینه‌های ایجاد محتوا پرداخت می‌شود.

کل مبلغ صرف شده برای SEO را بر تعداد تبدیل های ترافیک ارگانیک تقسیم کنید. در نهایت، در حالی که CLV شما افزایش می یابد، CPA کمتری می خواهید. به خاطر داشته باشید که تلاش‌های بهینه‌سازی موتور جستجوی شما می‌تواند حداقل شش ماه طول بکشد تا جذابیت بیشتری پیدا کند.

برای استفاده از GA برای ردیابی CPA، به هر تبدیل هزینه اختصاص دهید و معیاری را در گزارش خود سفارشی کنید که هزینه را بر تبدیل‌های مربوطه تقسیم می‌کند.

5. دید ارگانیک

دید ارگانیک معیاری است که نشان می دهد وب سایت شما چقدر در نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی هدف شما برجسته است. هر چه رتبه شما برای کلمات کلیدی مهم بالاتر باشد، سایت شما بیشتر دیده می شود.

نمایان بودن سئو درصد تخمینی کلیک هایی است که سایت شما بر اساس رتبه بندی شما دریافت می کند. این معیار یک KPI مورد علاقه در بین بازاریابان سئو هنگام سنجش قابلیت کشف وب سایت در نتایج جستجو است.

می‌توانید دید ارگانیک را با استفاده از ابزارهایی مانند امتیاز مشاهده جستجوی Moz یا متریک مشاهده Ahrefs ردیابی کنید. فقط مطمئن شوید که هنگام مقایسه عملکرد در طول زمان از همان ابزار استفاده کنید.

6. بازگشت سرمایه (ROI)

بازگشت سرمایه (ROI) تأثیر مخارج سئوی شما را از نظر درآمد ایجاد شده ارزیابی می کند. می توانید آن را با تقسیم درآمد خالص (درآمد منهای هزینه ها) بر هزینه استراتژی سئو محاسبه کنید.

من یک مثال ساده برای شما می زنم. یک گل فروش 1000 دلار برای بهینه سازی یک وب سایت برای سئوی محلی هزینه کرد. این تلاش ها منجر به فروش 5000 دلاری شد. 4000 دلار (درآمد منهای هزینه ها) را بر 1000 دلار تقسیم کنید تا ROI 4 بدست آورید. این بدان معناست که هر دلاری که برای سئو هزینه می شود، چهار برابر بازده ایجاد می کند.

تاثیر سئو انباشته است، بنابراین بازدهی فوری نخواهید دید. علاوه بر این، اگر رقیبی وجود داشته باشد که یک کمپین سئو تهاجمی را اجرا می کند، حضور در مقابل مشتریان دشوارتر خواهد بود. کار کردن تاکتیک‌های سئو زمان می‌برد، اما با افزایش دید وب‌سایت‌تان، می‌توانید انتظار داشته باشید که بازگشت سرمایه (ROI) بهبود یابد.

7. ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک تعداد بازدیدکنندگان وب سایتی را که کسب و کار شما را در نتایج جستجوی بدون پرداخت پیدا کرده اند اندازه گیری می کند. آنها ممکن است روی یک قطعه برجسته، نتیجه جستجوی معمولی، نمایه کسب و کار Google شما، یا یک نتیجه جستجو در نقشه ها کلیک کرده باشند. ترافیک ارگانیک یکی از با ارزش ترین KPIهای SEO است زیرا نشان می دهد که تلاش های بهینه سازی شما ثابت است و بدون هزینه تبلیغات پولی دیده می شود.

همه بازدیدکنندگان تبدیل نمی‌شوند، اما اندازه‌گیری ترافیک ارگانیک به همراه نرخ پرش و تعامل کاربر، بینشی را در مورد اینکه آیا در حال ایجاد روابط با بازدیدکنندگان و پایه‌گذاری تبدیل‌های آینده هستید، فراهم می‌کند.

Google Search Console ترافیک ارگانیک را جدا از ترافیک پولی اندازه گیری می کند و داده های 16 ماه گذشته را در اختیار شما قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر، مانند کشورهای مبدا، دستگاه‌ها و صفحات مقصد کاربران، حساب کنسول جستجوی خود را به Google Analytics پیوند دهید.

8. بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده

بک لینک ها لینک هایی هستند که سایر وب سایت ها برای ارسال خوانندگان خود به یکی از صفحات وب شما استفاده می کنند. این پیوندهای ورودی ممکن است مقداری ترافیک را به سایت شما هدایت کنند، اما به ویژه برای سئو مهم هستند، زیرا به Google نشان می دهند که محتوای شما منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی است.

نمایه بک لینک وب سایت خود را با هدف افزایش تعداد بک لینک های با کیفیت و دامنه های ارجاع منحصر به فرد نظارت کنید. چهار لینک ورودی از چهار دامنه ارجاع مختلف وزن رتبه بندی بیشتری نسبت به چهار پیوند از یک دامنه دارند.

رشد بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده به رتبه بهتر سایت شما کمک می کند. شما می توانید پروفایل های بک لینک را از طریق کنسول جستجوی گوگل و همچنین ابزارهای شخص ثالث مانند Semrush و Ahrefs اجرا کنید.

9. نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR) درصدی از کاربرانی است که روی لینک وب سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک کلیک می کنند در مقایسه با تعداد افرادی که آن را مشاهده می کنند. این یک KPI است که متخصصان سئو از آن استفاده می کنند تا تعیین کنند فهرست نتایج جستجوی شما چقدر در ایجاد ترافیک وب سایت موثر است.

CTR پایین ممکن است نیاز به بهبود دید جستجو یا تنظیم عنوان صفحه، توضیحات متا و داده های ساختار یافته را برای اطلاع بهتر خوانندگان در مورد محتوای پیوند نشان دهد.

شما می توانید انتظار داشته باشید که CTR شما پایین باشد مگر اینکه در صفحه اول نتایج جستجو رتبه بندی کنید، زیرا تنها 0.63٪ از کاربران به صفحه دوم نتایج می روند. با استفاده از گزارش های کنسول جستجو در گوگل آنالیتیکس، نمایش ها، کلیک ها و CTR سایت خود را نظارت کنید.

10. تعامل کاربر

اگر تلاش‌های سئوی شما نتیجه داد، بازدیدکنندگان به سایت شما سرازیر می‌شوند تا پیشنهادات شما را بررسی کنند. تعامل کاربر یکی از کلیدی ترین KPIهای SEO است که عمق تعامل کاربر با محتوای شما را نشان می دهد.

به عنوان مثال، گوگل آنالیتیکس بینشی در مورد جلسات درگیر ارائه می دهد، که جلساتی هستند که یکی از معیارهای زیر را برآورده می کنند:

  • 10 ثانیه یا بیشتر طول می کشد
  • شامل حداقل یک تبدیل
  • شامل حداقل دو بازدید از صفحه است

GA همچنین میانگین نرخ تعامل را که درصد جلسات درگیر شده از همه جلسات و میانگین زمان تعامل است، یعنی زمانی که صفحه در یک مرورگر متمرکز است، ردیابی می کند.

اگر معیارهای تعامل شما پایین است، روی بهبود استراتژی‌های پیوند و فراخوان‌های اقدام خود کار کنید تا کاربران را به قیف بازاریابی خود بکشانید. به خاطر داشته باشید که تعامل کاربر همیشه منجر به تبدیل نمی شود. برخی از خوانندگان ممکن است محتوای شما را بخوانند و اقدام دیگری انجام ندهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بعداً بازگردند.

11. ترافیک مارک دار

ترافیک برند به بازدیدکنندگانی که در سایت شما فرود می آیند اشاره دارد، زیرا آنها کلمات کلیدی را با نام یا محصولات شرکت شما جستجو می کنند. به عنوان مثال، “فروشگاه مواد غذایی در نزدیکی من” ترافیک بدون مارک ایجاد می کند و “Trader Joe” منجر به ترافیک مارک می شود.

ترافیک برند ارزشمند است زیرا کاربران معمولاً می دانند به دنبال چه هستند و احتمال تراکنش بیشتری دارند. فهرستی از کلمات کلیدی مارک دار برای کسب و کار خود، از جمله تغییرات، ایجاد کنید و عملکرد آنها را دنبال کنید تا ببینید آیا آگاهی از برند شما در حال رشد است یا خیر. می‌توانید برای نظارت بر نمایش‌ها و کلیک‌ها، درخواستی را در کنسول جستجوی Google برای این عبارات اجرا کنید.

12. کاربران جدید و بازگشتی

اندازه گیری میزان جذب بازدیدکنندگان جدید توسط تلاش های سئوی شما مفید است. اگر جریان ثابتی از ترافیک تازه دریافت نمی‌کنید، ممکن است لازم باشد استراتژی‌های سئوی خود را برای بهبود دید یا ایجاد بک لینک بیشتر تنظیم کنید. به طور مشابه، اگر بازدیدکنندگان برنمی‌گردند، شاید محتوای شما باید ارزش بیشتری ارائه کند.

کاربران جدید و بازگشتی همیشه معیارهای دقیقی نیستند. برخی از افراد ممکن است کوکی های خود را پاک کنند یا از مرورگر دیگری استفاده کنند، که باعث می شود سایت به جای بازدیدکنندگان بازگشتی، آنها را جدید حساب کند.

این KPIهای رایج SEO را می توان در گزارش GA’s Retention Overview و همچنین در سایر ابزارهایی که عملکرد وب سایت را ردیابی می کنند، یافت.

13. نرخ پرش

نرخ پرش تعداد بازدیدکنندگانی را به شما می‌گوید که به وب‌سایت شما وارد می‌شوند و سپس بدون کلیک کردن روی پیوندی برای تکمیل یک اقدام، کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکارتان یا خواندن محتوای اضافی، آنجا را ترک می‌کنند.

نرخ پرش را در زمینه خود صفحه در نظر بگیرید. یک صفحه با ساعات کاری دارای نرخ پرش بالایی خواهد بود زیرا کاربران به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده و آن را ترک می کنند. صفحات با بارگذاری آهسته نیز می توانند باعث پرش کاربران شوند، بنابراین به طور منظم سلامت فنی سئو سایت خود را ارزیابی کنید. در موارد دیگر، صفحه ممکن است گیج کننده باشد یا حاوی اطلاعاتی نباشد که جستجوگر انتظار داشت پیدا کند.

معمولاً می‌توانید نرخ پرش را با داده‌های تعامل مانند بازدید از صفحه پیگیری کنید. در Google Analytics، نرخ پرش را در زیر گزارش‌های تعامل برای صفحات و صفحه‌ها پیدا خواهید کرد.

14. معیارها در نمایه کسب و کار گوگل

وقتی به مشتریان محلی تکیه می‌کنید، مهم است که نمایه کسب‌وکار Google خود را فعال کنید. Google کسب و کار شما را در پانل خود نشان می دهد و همچنین ممکن است آن را در بسته ها و نقشه های محلی نمایش دهد.

نمایه کسب و کار شما اطلاعات کلیدی مانند آدرس، اطلاعات تماس، نظرات و ساعات کاری شما را مستقیماً در صفحه نتایج جستجو در اختیار مشتریان بالقوه قرار می دهد. همچنین می تواند مشتریان بالقوه را از طریق وب سایت شما ارسال کند.

پلتفرم نمایه کسب‌وکار دارای داده‌های عملکرد داخلی است، بنابراین می‌توانید برای دسترسی به Insights به سادگی وارد حساب خود شوید. می‌توانید عباراتی را که افراد برای یافتن کسب‌وکار شما و دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنند وارد می‌کنند، ببینید، که اطلاعات ارزشمندی برای شکل‌دهی استراتژی‌های سئوی شماست. همچنین می‌توانید تعداد نظرات، درخواست‌های جهت، کلیک‌های وب‌سایت، کلیک‌های منو و رزروهای انجام‌شده از نمایه را پیگیری کنید.

ردیابی معیارهای مهم سئو را از امروز شروع کنید

هر کسب و کاری متفاوت است، بنابراین بسیار مهم است که KPI خود را با نیازهای خاص خود سفارشی کنید. با یک شریک اختصاصی SEO، می‌توانید توصیه‌های خودی دریافت کنید، اهداف مبتنی بر داده‌ها را تعیین کنید و KPIهای خود را برای سئو با یک استراتژی قدرتمند و شخصی‌سازی شده دنبال کنید. برای مشاوره رایگان تماس بگیرید تا بیاموزید که چگونه تیم ما می تواند به شما کمک کند تا در داده ها بیشتر از جاه طلبی های سئوی خود غوطه ور شوید.