تجزیه و تحلیل شکاف SEO: کشف کلمات کلیدی برای هدف

ترافیک ارگانیک باعث رشد سریع می‌شود، اما بیشتر بازارها اشباع شده‌اند، و به همین دلیل به‌دست آوردن مشتریان جدید از طریق جستجو همیشه آسان نیست. با وجود این همه رقیب، چگونه می توانید جای پای خود را به دست آورید؟

پاسخ این است که میوه های کم آویزان را از طریق تجزیه و تحلیل شکاف SEO هدف قرار دهید. با جستجوی کلمات کلیدی ارزشمندی که از دست داده اید، می توانید بازده سرمایه گذاری در سئو خود را به حداکثر برسانید.

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی چیست؟

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی کلمات کلیدی را که سایت شما در حال حاضر رتبه بندی می کند با کلمات کلیدی که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند مقایسه می کند.. هنگامی که آنها برای کلمه کلیدی که شما ندارید رتبه بندی می کنند، این یک شکاف است – و یک فرصت بالقوه جدید برای رتبه بندی.

این شکاف ها ممکن است نشان دهنده کلمات کلیدی مورد نظر شما باشد که رتبه خوبی برای آنها ندارید یا هنوز محتوا برای آنها ایجاد نکرده اید.

البته، فقط شناسایی شکاف ها بینش زیادی ارائه نمی دهد، به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی به عوامل دیگری نیز توجه می کند، از جمله:

  • حجم جستجو کلمه کلیدی چند جستجو را جذب می کند؟ حجم جستجوی بالاتر اغلب منجر به رقابت بیشتر می شود، اما هدف قرار دادن عبارات با حجم محدود ممکن است بازدهی مثبتی در زمان شما ایجاد نکند.
  • دشواری کلمه کلیدی رتبه بندی برای کلمه کلیدی چقدر سخت خواهد بود؟ رتبه‌بندی کلمات کلیدی رقابتی‌تر سخت‌تر است، به خصوص اگر اعتبار دامنه بالایی نداشته باشید.
  • ویژگی های SERP آیا رقبا در اسنیپت ها و سایر ویژگی های SERP مرتبط با کلمه کلیدی موقعیت دارند؟ این نیز شکافی است که ممکن است بخواهید آن را هدف قرار دهید.

چرا تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی مهم است؟

تحقیق با کیفیت کلمات کلیدی شامل انواع تکنیک های مختلف است. تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی یکی از راه‌های شناسایی عباراتی است که ممکن است در غیر این صورت با آن‌ها برخورد نکرده باشید و بینشی در مورد چگونگی ساختار رقبای شما در ایجاد محتوای آنها ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند:

  • میوه کم آویزان را آشکار کنید. به احتمال زیاد، کلمات کلیدی سودآوری وجود دارد که آنها را هدف قرار نمی دهید. اغلب، اینها کلمات کلیدی طولانی هستند – اصطلاحات طولانی تر و بسیار خاص که یافتن آنها از طریق تحقیقات کلیدواژه استاندارد دشوارتر است.
  • فرصت های از دست رفته را کشف کنید. اگر از تحقیق کلمات کلیدی به عنوان ابزاری برای ایده پردازی محتوا استفاده نمی کنید، احتمالاً برخی از موضوعات شگفت انگیز را از دست داده اید.
  • تصمیم گیری جهت محتوا شکاف کلمات کلیدی به شما ایده بهتری درباره نوع محتوایی که باید ایجاد کنید می دهد.
  • رسیدن به برابری رقابتی به ناچار باید چندین کلمه کلیدی را هدف قرار دهید که رقبای شما قبلاً برای آنها رتبه بندی کرده اند و برخی از استراتژی های مشابه را دنبال کنید تا به مخاطب ایده آل خود دسترسی پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی همچنین می تواند به شما کمک کند تا تغییراتی را در احساسات مصرف کننده یا روندهایی که ممکن است از آنها آگاه نبوده اید، شناسایی کنید.

نحوه انجام تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی

نحوه انجام تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی با رقبای ارگانیک Ahrefs

Ahrefs بینش های رقابتی را ارائه می دهد که می توانید از آنها برای ایجاد استراتژی محتوای SEO خود استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که چه کسی را باید به عنوان رقیب در نظر بگیرید، می توانید به Ahrefs اجازه دهید برخی از دامنه های بالقوه را برای شما برجسته کند.

1. با وارد کردن دامنه خود در ابزار Site Explorer شروع کنید.

جستجوی اکسپلورر سایت در Ahrefs

2. هنگامی که داشبورد بالا آمد، روی “رقبای ارگانیک” در زیر “جستجوی ارگانیک” کلیک کنید.

تصویری از داشبورد Ahrefs

Ahrefs نموداری را ارائه می دهد که ترافیک ارگانیک و ارزش ترافیک ارگانیک شما را در مقایسه با پنج حوزه برتر که به عنوان رقیب شما در نظر می گیرد نشان می دهد.

علاوه بر این، جدولی شامل بیست رقیب و تخمین تعداد کلمات کلیدی و ترافیک مرتبط با آنها را ارائه می دهد.

تصویری از داشبورد رقبای ارگانیک در Ahrefs

برای مشاهده تجزیه و تحلیل شکاف محتوا بین دامنه ای که در Site Explorer وارد کرده اید و رقیبی که روی آن کلیک می کنید، روی اعداد موجود در یکی از ستون های کلیدواژه کلیک کنید.

تصویری از داشبورد شکاف محتوا در ahrefs

اکنون می توانید لیستی از کلمات کلیدی را مشاهده کنید که سایت شما برای رقیب شما رتبه بندی نمی کند.

همه این کلمات کلیدی ارزش هدف گذاری را ندارند، اما می توانند به شما کمک کنند شکاف های محتوایی را شناسایی کرده و بینشی در مورد استراتژی کلمات کلیدی رقیب خود ارائه دهند.

نحوه انجام تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی با شکاف محتوایی Ahrefs

اگر سایت های خاصی دارید که می خواهید سایت خود را با آنها ارزیابی کنید، URL خود را در Site Explorer وارد کنید. وقتی گزارش نمای کلی ظاهر شد، روی «شکاف محتوا» کلیک کنید.

داشبورد آنالیز رقبا در ahrefs

اکنون می توانید URL های چند رقیب را برای ارزیابی وارد کنید. هنگامی که برای تولید گزارش آماده شدید، روی “نمایش کلمات کلیدی” کلیک کنید.

داشبورد شکاف محتوا در Ahrefs

این نما فقط کلیدواژه هایی را نشان می دهد که حداقل یکی از رقبای شما برای آنها در ده رتبه برتر قرار دارد اما شما رتبه بندی نمی کنید.

نمونه شکاف محتوایی ahrefs

من دوست دارم با نگاه کردن به کلمات کلیدی با دشواری کلمات کلیدی کمتر، لیست را پایین بیاورم زیرا رتبه بندی این اصطلاحات آسان تر است. من همچنین به دنبال مضامین می گردم – اصطلاحات مرتبط معنایی با هدف جستجوی یکسان که می توانند به جای یکدیگر در یک صفحه استفاده شوند. هنگامی که ایده های خوبی برای کلمات کلیدی به دست آوردم، به استراتژی محتوای خود باز می گردم تا موضوعات ارزشمند را بیان کنم.

انجام تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی با Semrush

Semrush انجام تحقیقات دقیق در مورد تاکتیک های SEO رقبا را برای شما آسان می کند. به علاوه، این پلتفرم همچنین ابزارهایی را برای کمک به شما در تعیین این که آن رقبای بالقوه در صورتی که از قبل آن اطلاعات را ندارید، فراهم می کند.

برای یافتن رقبای مرتبط از طریق Semrush:

  1. به ابزار Organic Research بروید.
داشبورد تحقیقات ارگانیک در Semrush
  1. آدرس وب سایت خود را وارد کرده و جستجو کنید.
  2. روی تب رقبا در بالای صفحه نتایج کلیک کنید.
داشبوردی که دامنه mailchimp.com را در Semrush تجزیه می کند

این ابزار 100٪ دقیق نیست، بنابراین از صلاحدید خود استفاده کنید. از سایت های نشان داده شده دیدن کنید تا مشخص کنید کدام یک از رقبای واقعی شما هستند.

هنگامی که رقبای اصلی خود را شناختید، سپس به ابزار Keyword Gap بروید.

ابزار شکاف کلمات کلیدی در Semrush

آدرس وب سایت خود را دوباره وارد کنید و سپس URL های حداکثر چهار رقیب را وارد کنید. همچنین می‌توانید بین دامنه‌های ریشه، زیر دامنه‌ها و زیرپوشه‌ها یکی را انتخاب کنید، که فیلتر کردن آن را فقط در وبلاگ یک سایت یا دسته خاصی از صفحات محصول آسان می‌کند. برای اجرای آنالیز روی “مقایسه” کلیک کنید.

تفکیک شکاف کلمات کلیدی موجود در مقایسه با mailchimp.com در Semrush

ابزار Keyword Gap چندین دسته را در صفحه نتایج فهرست می کند، از جمله موارد زیر:

  • کلمات کلیدی مشترک: به دنبال فرصت هایی برای بهبود رتبه خود بالاتر از رقبا باشید. برای تعیین راه هایی که می توانید محتوای خود را بهتر کنید، تجزیه و تحلیل شکاف محتوا را انجام دهید.
  • کلمات کلیدی گم شده: اینها اصطلاحاتی هستند که همه رقبای وارد شده برای آن رتبه بندی می شوند که شما نیستید. اینها اصطلاحات شکاف هستند. فیلترهایی را اعمال کنید تا آنها را به کلمات کلیدی منطبق با حجم جستجو، دشواری کلمه کلیدی و نیازهای هدف جستجو محدود کنید.
  • کلمات کلیدی ضعیف و قوی: این برگه‌ها کلمات کلیدی را فهرست می‌کنند که هم شما و هم رقبایتان در آن‌ها رتبه‌بندی می‌کنید، اما نتایج را محدود به عباراتی می‌کنند که برای آن‌ها رتبه پایین‌تر یا بالاتر دارید. این اطلاعات برای بهینه سازی محتوا مفید است.
  • کلمات کلیدی استفاده نشده: اینها کلمات کلیدی هستند که حداقل یکی از رقبای شما رتبه بندی می کند که شما رتبه بندی نمی کنید. می توانید این موارد را نیز به عنوان اصطلاحات شکاف مشاهده کنید.

می‌توانید نتایج را در هر برگه کلیدواژه‌ای فیلتر کنید، و خروجی را به عباراتی محدود کنید که با حجم جستجو یا درجه سختی خاصی مطابقت دارند. فیلترهایی را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت دارند و کل لیست کلمات کلیدی یا مجموعه ای از اصطلاحات را در صورت نیاز صادر کنید.

با تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی چه باید کرد؟

بنابراین شما تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی خود را کامل کرده اید و یک صفحه نتایج پر از کلمات کلیدی بالقوه دارید. حالا چی؟

قبل از استفاده از این داده‌ها، باید آن‌ها را تحت پردازش بیشتری قرار دهید تا عبارات نامربوط را حذف کنید و همه چیز را به گونه‌ای گروه‌بندی کنید که کار کردن با آن آسان باشد.

1. فهرستی از کلمات کلیدی بالقوه را جمع آوری کنید

اولین قدم برای اصلاح کلمات کلیدی که از طریق تجزیه و تحلیل رقابتی پیدا کرده اید، صادر کردن آنها به یک لیست است. برای انجام این کار، نگاهی به گزینه های موجود بیندازید. معمولاً می‌توانید فهرست را به‌صورت صفحه‌گسترده صادر کنید، بنابراین قالبی را انتخاب کنید که با ابزارهای دیگری که قصد استفاده از آن را دارید، کار کند.

مزیت دیگر صفحه‌گسترده این است که می‌توانید داده‌ها را به روش‌های مختلفی فراتر از آنچه در دسترس است از طریق ابزار شکاف محتوا که استفاده می‌کنید فیلتر و مرتب کنید. برای مثال، می‌توانید هر ستون داده‌ای را در Google Sheets تنظیم کنید تا کلمات کلیدی خود را بر اساس حجم جستجو و سایر معیارها مرتب کنید.

2. کلمات کلیدی را در تم ها گروه بندی کنید

گروه بندی کلمات کلیدی می تواند به شما در شناسایی موضوعات ارزشمند کمک کند تا بتوانید محتوای خود را بهتر برنامه ریزی کنید.

برای سازماندهی کلمات کلیدی خود در مضامین مناسب:

  1. موضوعات اصلی را که با کسب و کار شما مطابقت دارند شناسایی کنید. اگر هر یک از کلمات کلیدی با این مضامین اصلی مطابقت دارند و حجم جستجوی کافی دارند، برنامه ریزی محتوای ستونی جدید پیرامون آنها را در نظر بگیرید.
  2. تمام کلمات کلیدی مرتبط را خوشه بندی کنید. به عنوان مثال، برای موضوعی در مورد فناوری خانه هوشمند، سؤالاتی مانند “خانه هوشمند چیست” و “مزایای خانه های هوشمند” را گروه بندی کنید.
  3. هدف جستجو را تجزیه و تحلیل کنید. کلمات کلیدی مانند “نحوه رشد گوجه فرنگی” به محتوای متفاوتی نسبت به کلمات کلیدی مانند “بهترین انواع دانه های گوجه فرنگی” نیاز دارند، علیرغم داشتن موضوع کلی مشابه. دلیلش این است که اولی قصد اطلاعاتی دارد و دومی تجاری است.

ابزارهای SEO، مانند مدیریت کلمات کلیدی Semrush، می توانند فرآیند خوشه بندی را خودکار کنند. با این حال، هنوز باید قبل از استفاده از داده‌ها برای برنامه‌ریزی محتوا، همه چیز را به صورت دستی مرور کنید.

همچنین می توانید از دستور زیر با ChatGPT استفاده کنید:

«لطفاً فهرست زیر از کلمات کلیدی را در خوشه‌های معنایی دقیق سازماندهی کنید. هر خوشه فقط باید حاوی کلمات کلیدی باشد که نه تنها از نظر معنایی مرتبط هستند، بلکه تمرکز صنعتی مشابهی نیز دارند. اطمینان حاصل کنید که هر خوشه به طور مشخص بر اساس ارتباط موضوعی یا صنعت خاص آن برچسب گذاری شده است. کلمات کلیدی که صنایع یا مقاصد مختلف را هدف قرار می‌دهند، حتی اگر تحت یک موضوع مشترک گسترده‌تر باشند، باید در خوشه‌های جداگانه قرار گیرند تا وضوح و ویژگی حفظ شود. به عنوان مثال، «تبلیغات لوله کش» و «سئوی وکیل» با وجود اینکه هر دو خدمات بازاریابی هستند، نباید با هم گروه بندی شوند، که نیاز به جدایی خاص صنعت را برجسته می کند. هدف دستیابی به سطحی از طبقه بندی است که به ایجاد محتوای هدفمند و استراتژی های سئو کمک می کند. [paste list]”

3. بهترین فرصت ها را انتخاب کنید

همه کلمات کلیدی ارزش هدف گذاری ندارند، بنابراین باید نتایج خود را اصلاح کنید تا با ارزش ترین آنها را شناسایی کنید. برای انجام این:

  • کلمات کلیدی که به صفحات اصلی شما مرتبط نیستند یا برای مخاطبان هدف شما جالب نیستند را فیلتر کنید.
  • کلمات کلیدی را که مشکل کلمه کلیدی بسیار بالایی دارند حذف کنید، یا آنها را در پشتوانه قرار دهید، مگر اینکه فرصت مهمی برای شما باشد تا تخصص خود را به مخاطبان هدف خود نشان دهید.
  • حجم جستجو را در برابر درجه سختی متعادل کنید. هدف قرار دادن چندین کلمه کلیدی با حجم کمتر ممکن است ارزشمندتر باشد اگر احتمالاً در SERP برای این شرایط رتبه بالایی کسب کنید.

4. تحقیقات خود را عملی کنید

از تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی خود برای موارد زیر استفاده کنید:

  • محتوای ستون جدید برنامه ریزی کنید. این محتوا را حول کلمات کلیدی اصلی که پیدا کرده اید قرار دهید یا کلمات کلیدی مرتبط با دم بلند را در یک موضوع انتخابی ادغام کنید.
  • استراتژی وبلاگ خود را تقویت کنید. کشف فرصت های کلمات کلیدی مانند یافتن یک نقشه گنج است. کلمات کلیدی جدید را در استراتژی وبلاگ خود ادغام کنید تا در صنعت خود بهتر رقابت کنید.
  • محتوای قدیمی را به روز کنید. محتوای تازه به طور کلی رتبه بالاتری در گوگل دارد. با این حال، چیزی بیشتر از تغییر تاریخ وجود دارد. به دنبال فرصت هایی برای گسترش محتوای قدیمی با اطلاعات جدید و کلمات کلیدی متناسب با موضوع باشید.
  • خوشه های موضوعی را گسترش دهید. برای پشتیبانی از صفحات ستون موجود، صفحات فرعی جدیدی ایجاد کنید.
  • بهینه سازی برای قطعه های برجسته. کلمات کلیدی مرتبط را در قالب پاسخ‌های کوتاه در محتوای خود بکار ببرید تا تکه‌های برجسته به دست آورید.
  • ایجاد بخش پرسش و پاسخ بخش‌های پرسش‌های متداول را به صفحات موجود اضافه کنید تا برای کلمات کلیدی به سبک سؤال مرتبط با موضوع کلمه کلیدی خود بهینه شوید.

تحقیق کلمات کلیدی خود را به سطح بعدی ببرید

تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل شکاف SEO ابزارهای مهمی برای شناسایی فرصت‌های رتبه‌بندی و ایجاد یک استراتژی کلمه کلیدی جامع هستند. آنها به شما کمک می کنند حضور جستجوی خود را افزایش دهید و پیدا کردن محصولات و خدمات شما را برای مشتریان بالقوه آسان تر می کنند.

اگر استراتژی کلمه کلیدی شما نیست به شما کمک می کند تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید، راه اندازی آن برای موفقیت سئو در آینده بسیار مهم است. یک مشاوره رایگان را برنامه ریزی کنید تا بفهمید چگونه خدمات تحقیق کلمات کلیدی ما می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

Source link