موبایل دوستی چیست: نکات وب سایت سازگار با موبایل

اگر می خواهید وب سایت شما رتبه بندی شود، باید موبایل فرندلی باشد. اما این دقیقاً به چه معناست و چرا برای رتبه بندی اهمیت دارد؟ اگر در مورد سازگاری با موبایل گیج شده‌اید، در ادامه بخوانید تا بفهمید داشتن یک وب‌سایت سازگار با موبایل، چگونه بر سئوی شما تأثیر می‌گذارد، و بهترین شیوه‌های حیاتی که باید در حال حاضر اجرا کنید.

Mobile Friendly به چه معناست؟

در طراحی وب و سئو، موبایل فرندلی به این معنی است که یک وب سایت یکسان کار می کند و یک تجربه کاربری یکپارچه (UX) بدون توجه به دستگاهی که به آن دسترسی دارد، ارائه می دهد. کاربران می توانند تمام تصاویر مشابه، کپی و متن را روی دسکتاپ، تبلت یا تلفن ببینند.

در چند سال گذشته، بهینه سازی برای موبایل به بخشی طبیعی از طراحی وب تبدیل شده است. متأسفانه، سایت‌های قدیمی‌تری که قبل از این مورد ایجاد شده‌اند، ممکن است همچنان از نظر پاسخ‌گویی عقب بمانند، و سایت‌های جدید ممکن است پس از افزودن پنجره‌های بازشو و تصاویری که تأثیر منفی بر تجربه کاربر تلفن همراه دارد، علامت خود را از دست بدهند.

در حالی که طراحی وب موبایل به یک جزء جدایی ناپذیر از ایجاد یک وب سایت تبدیل شده است، ارزیابی و حفظ قابلیت استفاده از تلفن همراه یک فرآیند مداوم است.

یادداشتی در مورد اصطلاحات

علاوه بر عبارات «موبایل دوستانه» یا «موبایل دوستی»، ممکن است با «موبایل بهینه شده» و «موبایل پاسخگو» نیز برخورد کنید. این اصطلاحات از نظر معنایی مرتبط هستند و همه برای توصیف یک مفهوم استفاده می شوند. با این حال، برای توسعه دهندگان وب، این شرایط منسوخ شده است، زیرا فرض بر این است که بهینه سازی موبایل بخشی از استراتژی طراحی شما است و شما برای پاسخگویی تلفن همراه در طراحی مجدد خود برنامه ریزی کرده اید.

در سئو، ما همچنان بر روی ایده سازگاری با موبایل تمرکز می کنیم، بنابراین به استفاده از این اصطلاح در این مقاله ادامه می دهم.

چرا موبایل دوستی برای سئو مهم است؟

تبلت ها و گوشی های هوشمند 56 درصد از ترافیک وب سایت را تشکیل می دهند. با توجه به اینکه بیش از نیمی از مشتریان شما به طور بالقوه به سایت شما با دستگاه تلفن همراه دسترسی پیدا می کنند، بسیار مهم است که آنها تجربه مثبتی با رابط تلفن همراه شما داشته باشند.

نمایه سازی موبایل اول

برای اطمینان از اینکه کاربران تجربه مثبتی در دستگاه مورد نظر خود دارند، Google نسخه موبایل سایت ها را خزیده، فهرست می کند و رتبه بندی می کند. این به عنوان نمایه سازی موبایل اول شناخته می شود و از سال 2019 پیش فرض برای همه وب سایت های جدید بوده است. اگر سایت شما UX تلفن همراه ضعیفی داشته باشد، احتمالاً رتبه بندی گوگل آن به دلیل ایندکس شدن در تلفن همراه آسیب خواهد دید.

با بیش از 90 درصد جستجوهای موبایلی که در گوگل انجام می شود، عدم تمرکز بر سئوی موبایل شما ممکن است تاثیر زیادی بر ترافیک ارگانیک شما داشته باشد.

Core Web Vitals

Core Web Vitals در سال 2021 به یک عامل رتبه بندی تبدیل شد. این به روز رسانی سه معیار را معرفی می کند که هدف آنها اندازه گیری است:

  • بزرگترین رنگ محتوایی (LCP): یک صفحه چقدر سریع بارگذاری می شود؟
  • تغییر چیدمان تجمعی (CLS): صفحه چقدر سریع ثابت می شود؟
  • تاخیر ورودی اول (FID): عناصر تعاملی در صفحه چقدر پاسخگو هستند؟

گوگل می خواهد کاربران را با اطلاعاتی که به دنبال آن هستند مرتبط کند، و از آنها می خواهد که در طول این فرآیند تجربه مثبتی داشته باشند تا دوباره برگردند و جستجو کنند. با تمرکز بر این سه معیار، گوگل امیدوار است شناسایی کند که کاربران با کلیک بر روی SERP چه چیزی را تجربه خواهند کرد. آیا جستجوگر اطلاعاتی را که می‌خواهد پیدا می‌کند یا در انتظار بارگیری صفحه می‌نشیند؟

اگر گوگل احساس کند بارگیری یک صفحه بیش از حد طول می کشد و بازدیدکننده را بر اساس LCP، CLW و FID ناامید می کند، احتمالاً آنها را به جای دیگری می فرستد و آن سایت کم بارگذاری را در رتبه بندی SERP پایین تر می آورد.

خوشبختانه، از آنجایی که می دانید گوگل از چه معیارهایی استفاده می کند و می توانید از ابزارهای آن برای بررسی سرعت صفحه استفاده کنید، توسعه دهندگان وب شما می توانند برای بهبود بهینه سازی موبایل سایت شما تلاش کنند.

شروع کار با سئوی موبایل

در حالت ایده آل، شما می خواهید سایت تلفن همراه خود را همانطور که نسخه دسکتاپ خود را برنامه ریزی می کنید، برنامه ریزی کنید. اما حتی اگر قبلاً سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید سایت خود را برای به حداکثر رساندن سازگاری با موبایل بهبود دهید.

آیا سایت شما برای موبایل مناسب است؟

اگر مطمئن نیستید که آیا سایت شما واجد شرایط سازگاری با تلفن همراه است یا خیر، URL یک صفحه را در تست Google’s Mobile Friendly Test وارد کنید.

اسکرین شات تست موبایل پسند گوگل

گزارش قابلیت استفاده از موبایل کنسول جستجوی گوگل

از طرف دیگر، گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه کنسول جستجوی Google به شما امکان می دهد بدانید کدام یک از صفحات شما برای موبایل مناسب در نظر گرفته می شود. به‌جای استفاده دوره‌ای از تستر برای بررسی نقطه‌ای صفحات، GSC به شما این امکان را می‌دهد که به طور مداوم بر عملکرد وب‌سایت خود نظارت داشته باشید و به شما در مورد مشکلات هشدار دهد. برای بررسی قابلیت استفاده از موبایل، گزارش را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.

منوی GSC قابلیت استفاده از تلفن همراه

سپس نموداری را مشاهده می کنید که نشان می دهد چند URL قابل استفاده با رنگ سبز و غیرقابل استفاده با رنگ قرمز است. اگر مشکلی شناسایی شود، در زیر نمودار میله‌ای فهرست می‌شود.

با استفاده از گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه GSC برای اندازه گیری سازگاری با تلفن همراه

اگرچه “قابل استفاده” واقعاً یک خط پایه است. برای نگاهی عمیق تر به عملکرد وب سایت شما در تلفن همراه، Core Web Vitals خود را در GSC بررسی کنید.

گزارش Core Web Vitals

گزارش Core Web Vitals شما نشان می دهد که آیا گوگل صفحات شما را خوب، نیازمند بهبود یا ضعیف می داند. برای تعیین این تصمیم، گوگل به سه معیار نگاه می کند: بزرگترین رنگ محتوا (LCP)، تاخیر ورودی اول (FID) و تغییر طرح تجمعی (CLS). می توانید در پرایمر فنی سئوی ما اطلاعات بیشتری در مورد آنها بخوانید.

اگر سایت شما از انتظارات زمان بارگذاری گوگل فراتر رود، URL های متخلف را در گزارش Core Web Vitals شما علامت گذاری می کند.

برای دسترسی به گزارش، به GSC بروید، بخش “تجربه” را گسترش دهید و روی “Core Web Vitals” کلیک کنید.

حیاتی وب اصلی در منوی GSC

اکنون یک نمودار میله ای می بینید که نشان می دهد چه تعداد از URL های شما خوب هستند، نیاز به بهبود دارند یا ضعیف هستند. در زیر لیستی از مشکلاتی است که گوگل شناسایی کرده است.

گزارش حیاتی وب اصلی برای اندازه گیری سازگاری با موبایل

با کلیک بر روی مشکل شما را به لیستی از URL های مشکل دار با اطلاعات بیشتر در مورد LCP، FID، یا CLS می برد. برای مثال، وقتی روی اولین خطی که عبارت «نیاز به بهبود» را نشان می‌داد کلیک کردم، فهرستی از URLهای تحت تأثیر و میانگین FID آنها را دیدم که بیش از 200 میلی‌ثانیه بود.

این اطلاعات به توسعه‌دهنده وب شما امکان می‌دهد مشکلات بارگذاری صفحه را برای بهبود قابلیت استفاده از تلفن همراه عیب‌یابی کند. هنگامی که آنها این کار را انجام دادند، می توانند اصلاح را در GSC تأیید کنند.

سازگاری با موبایل: بهترین روش ها

این بهترین روش‌ها را دنبال کنید تا سایت خود را برای موبایل‌پسندتر کنید.

1. طراحی وب سایت ریسپانسیو را بگنجانید

یک صفحه موبایل خوب دارای لینک‌های قابل مشاهده (و کلیک)، فونت‌های قابل خواندن و تصاویر با اندازه مناسب است. باید جذاب به نظر برسد و در هر دستگاهی به راحتی قابل پیمایش باشد. علاوه بر طراحی صفحه برای موبایل، کپی را فرمت کنید تا متن در تلفن همراه یا تبلت خوانده شود. پاراگراف ها را کوتاه نگه دارید و بلوک های بزرگ متن را با سرصفحه ها و نقاط گلوله جدا کنید.

نکته: پیش نمایش صفحات و پست های وبلاگ در دستگاه تلفن همراه قبل از انتشار.

2. سرعت بارگذاری صفحه را کاهش دهید

سرعت بارگذاری صفحه نقش مهمی در UX موبایل دارد. اگر بارگذاری صفحه شما بیش از حد طول بکشد، کاربران تلفن همراه ممکن است ناامید شده و پرش کنند. اطمینان حاصل کنید که تصاویر شما اندازه مناسبی دارند و هیچ اسکریپت غیرضروری که می تواند سرعت بارگذاری صفحه شما را کاهش دهد، اجرا نمی کنید.

در اینجا می توانید سرعت بارگذاری صفحه خود را تست کنید. بین موبایل و دسکتاپ جابجا شوید تا ببینید صفحه شما در هر دو چگونه کار می کند.

3. مانیتور کردن تجربه صفحه و حیاتی وب اصلی

به‌روزرسانی‌های جزئی وب‌سایت می‌توانند تأثیر زیادی بر سیگنال‌های تجربه صفحه شما داشته باشند. Core Web Vitals خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که به روز رسانی های وب سایت شما تأثیر منفی بر UX تلفن همراه شما ندارد.

به عنوان مثال، اگر تصمیم به اضافه کردن یک پاپ آپ دارید، مطمئن شوید که بیش از حد یک صفحه را در تلفن همراه پنهان نمی کند. استفاده بیش از حد از میان‌افزارها یا پاپ‌آپ‌هایی که به‌طور کامل صفحه را می‌پوشانند، بر حیاتی وب اصلی شما تأثیر منفی می‌گذارد.

4. بهترین روش های سئو عمومی را دنبال کنید

بسیاری از بهترین شیوه های سئو برای همه دستگاه ها یکسان هستند. دنبال کردن آنها احتمال رتبه بندی صفحات وب شما را افزایش می دهد.

از نظر بهینه سازی روی صفحه، تنها تفاوت برای موبایل، طول عنوان صفحه و توضیحات متا است. صفحات بهینه‌سازی شده برای موبایل باید دارای عناوین حدود 45 کاراکتر یا کمتر و توضیحات متا حدود 120 کاراکتر یا کمتر باشند. با این حال، از آنجایی که گوگل بسیاری از عناوین صفحات و توضیحات متا را بازنویسی می کند، احتمالاً آنها را برای شما کوتاه می کند.

5. سئوی موبایل را در فرآیندهای وب و تولید محتوا ادغام کنید

اجازه ندهید سئوی موبایل به یک فکر بعدی تبدیل شود. آن را در فرآیندهای خود ادغام کنید تا هر صفحه جدید یا به‌روزرسانی آینده، UX موبایل را در جلو و مرکز نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که هر صفحه در تلفن ها و سایر دستگاه های تلفن همراه خوب به نظر می رسد.

سئوی موبایل خود را بهبود بخشید

نگران این هستید که سایت شما آنطور که باید سازگار با موبایل نیست؟ اگر موارد حیاتی وب شما قرمز می شود، زمان آن رسیده است که سئوی موبایل خود را بررسی کنید، مشکلات را عیب یابی کنید و برنامه ای برای کمک به ارتقای رتبه خود ایجاد کنید. با یک آژانس SEO مانند Victorious شریک شوید تا استراتژی سئوی خود را به حداکثر برسانید و سازگاری با موبایل خود را بهبود بخشید. بیشتر بیاموزید – امروز یک مشاوره رایگان را برنامه ریزی کنید.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور