آخرین چیزی که در گوگل جستجو کردید چه بود؟ برای من، این «بهترین کیک ماه پوست برفی در سنگاپور» بود. یک غذای کلاسیک برای جشن گرفتن جشنواره نیمه پاییز که این آخر هفته نزدیک است. مهم نیست که چه چیزی را جستجو می کنید، هدف ما از زمان راه اندازی جستجوی Google در 25 سال پیش، ثابت مانده است: ارائه اطلاعات با بالاترین کیفیت به همه.
و همه این سالها بعد، همانطور که ساندار پیچای، مدیرعامل ما گفته است: هنوز هم بزرگترین مهتاب ماست، با کارهای بیشتری که باید انجام دهیم. 15٪ از جستجوهایی که هر روز می بینیم، جستجوهایی هستند که قبلاً هرگز ندیده بودیم – به این معنی که باید دائماً جستجو را بهبود دهیم تا مطمئن شویم که با آنچه مردم میپرسند مرتبط میمانیم. ما هر سال هزاران پیشرفت در جستجو ایجاد میکنیم، و بهویژه با پیشرفتهایی در هوش مصنوعی، همچنان به تصور مجدد آنچه جستجو میتواند باشد، ادامه میدهیم.
در حالی که این هفته ۲۵ سالگی خود را جشن می گیریم، در اینجا نگاهی گذرا به لحظات سفری که برای مفیدتر کردن «جستجو» برای مردم در سراسر آسیا و اقیانوسیه انجام دادیم، خواهیم داشت.
به زبان خود جستجو کنید
در سال 1998، گوگل به عنوان یک سرویس فقط انگلیسی شروع به کار کرد. از همان ابتدا، ما می دانستیم که کمک به مردم در سراسر جهان به این معنی است که باید آن را به زبان های آنها گسترش دهیم. بنابراین در عرض دو سال، ما به 14 زبان از جمله ژاپنی، کره ای، و چینی ساده شده و سنتی کار می کردیم. با این گسترش، افراد بیشتری میتوانند محتوا را به زبان دلخواه خود جستجو کنند. در واقع، تنها با افزودن این چهار زبان آسیایی، جستجو برای 75 میلیون صفحه وب به زبانهای آسیایی برای کاربران اینترنت در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت.
اما این تازه آغاز سفر ما در آسیا و اقیانوسیه بود. هنگامی که ما اولین دفتر خود را در خارج از ایالات متحده در سال 2001 در توکیو افتتاح کردیم، می دانستیم که این دفتر به پایگاهی برای شناخت بهتر منطقه و بهبود محصولات خود برای مردم آسیا و اقیانوسیه تبدیل خواهد شد. و همانطور که به افزودن زبانها به جستجو ادامه دادیم (بیش از 40 زبان آسیایی و شمارش)، فرصتی را دیدیم که نتایج را نیز گسترش دهیم. در حالی که اطلاعات به زبان انگلیسی به طور گسترده به صورت آنلاین در دسترس است، در زبان های دیگر یافتن آن می تواند دشوار باشد. به لطف پیشرفتها در ترجمه یادگیری ماشین عصبی، در سال 2017 ویژگیای را در هند راهاندازی کردیم تا به مردم کمک کنیم به صفحات وب که در اصل به زبانهای دیگر نوشته شدهاند دسترسی داشته باشند و آن را به زبان دلخواه خود بخوانند.
روش های جدید برای جستجو
جستجوی متن جایی است که ما شروع کردیم، اما با گذشت زمان به ایجاد راههای بصریتر برای کمک به افراد در یافتن اطلاعات ادامه دادیم. به عنوان مثال، بسیاری از مردم بیان افکار خود را آسانتر از نوشتن آنها می دانند – و پیشرفت در یادگیری ماشینی به ما امکان داد جستجوی صوتی را در سال 2008 راه اندازی کنیم. این امر به ویژه در هند محبوب است، جایی که درصد هندی ها از عبارت های جستجوی صوتی استفاده می کنند. هر روز تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.
و به جای خواندن، برخی از مردم گوش دادن به اطلاعات را آسانتر میبینند – ما را به معرفی توانایی گوش دادن به نتایج جستجو میکشاند. ما برای اولین بار این ویژگی را در سال 2021 به هند آوردیم تا مردم بتوانند اطلاعات را به زبان هندی و پنج زبان هندی بشنوند. امروزه حتی میتوانید آنچه را که میبینید با دوربین خود جستجو کنید، و اخیراً آزمایش جستجو را در ژاپن و هند راهاندازی کردیم که از قدرت هوش مصنوعی برای کمک به مردم برای درک و کاوش موضوعات استفاده میکند. وقتی Bard را معرفی کردیم، آزمایش هوش مصنوعی مولد مکالمهای ما، کرهای و ژاپنی اولین زبانهای غیرانگلیسی بودند که آن را گسترش دادیم.