آیا به یک استراتژی نیاز دارید؟

اگرچه بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) موتورهای جستجو را هدف قرار می دهد، اما هرگز نباید انسان های پشت صفحه را فراموش کنید. به هر حال، اگر بازدیدکنندگانی که دریافت می‌کنید به دلیل تجربه کاربری ضعیف، زودتر از موعد آنها را ترک کنند، رتبه‌های بالای گوگل به چه درد می‌خورند؟

شما می خواهید مردم محتوای شما را ارزشمند بدانند و از تعامل با آن لذت ببرند. اینجاست که بهینه سازی تجربه جستجو (SXO) وارد می شود. در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که SXO چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. ما همچنین نکاتی را برای به حداکثر رساندن بازده به شما ارائه خواهیم داد.

بهینه سازی تجربه جستجو چیست؟

بهینه سازی تجربه جستجو، فرآیند بهبود تجربه کاربری سایت شما است. طبیعتاً بین این نوع بهینه سازی و سئو همپوشانی وجود دارد زیرا رضایت کاربر نیز جزء کلیدی الگوریتم های موتورهای جستجو است. با این حال، SXO بیشتر از بهینه سازی موتورهای جستجو بر روی معماری، ناوبری و زیبایی شناسی سایت متمرکز است.

انگیزه های اصلی پشت استراتژی بازاریابی تجربه جستجو معمولاً عبارتند از:

  • به حداکثر رساندن ارتباط محتوا با مخاطبان هدف
  • اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما خوب به نظر می رسد و به راحتی قابل پیمایش است.
  • به حداقل رساندن زمان بارگذاری برای کاهش ناامیدی کاربر و نرخ پرش.
  • بهبود دسترسی برای افراد با هر توانایی.
  • بهبود امنیت سایت برای ارتقای اعتماد.
  • اطمینان از اینکه سایت شما در بسیاری از دستگاه ها به طور یکپارچه کار می کند.

هدف SXO چیست؟

تعجب می کنید که چرا باید روی بهینه سازی تجربه کاربری تمرکز کنید؟ خوب، چندین چیز هدف SXO، مانند سرعت سایت و سازگاری با موبایل، فاکتورهای شناخته شده رتبه بندی گوگل هستند.

معیارهای تعامل و رضایت کاربر نیز نقش فزاینده‌ای در الگوریتم‌های موتورهای جستجو دارند. کامل کردن نحوه کار سایت شما با محتوای با کیفیت همراه است تا محتوای شما را به بالای صفحات نتیجه برساند.

SXO با کیفیت می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تعامل بهتر کاربر: اگر سایت شما به سرعت بارگیری شود و ناوبری روان باشد، احتمال کمتری وجود دارد که افراد صفحه را ترک کنند. زمان بیشتر صرف شده در سایت شما به معنای بازدید بیشتر از صفحه و تعامل با کاربر است.
  • موقعیت های بهبود یافته SERP: گوگل سایت‌های کاربرپسند را ترجیح می‌دهد، بنابراین SXO هنگامی که با SEO همراه باشد، یک مزیت رتبه‌بندی را ارائه می‌دهد.
  • نرخ تبدیل بالاتر: آسان کردن سایت شما برای پیمایش و استفاده از رویکرد محتوای اول مردم به حذف موانعی که مانع از تبدیل می شوند، کمک می کند و بازدهی را از سایر اشکال بازاریابی به حداکثر می رساند.
  • افزایش اعتماد: یک سایت نامرتب به اعتبار آسیب می زند. اطمینان از عملکرد خوب در سراسر وب سایت به افزایش اعتماد به برند شما به عنوان بخشی از استراتژی حفظ مشتری طولانی مدت شما کمک می کند.
  • بهبود کیفیت محتوا: یکی از اهداف اصلی SXO این است که به خوانندگان دقیقاً آنچه را که می‌خواهند ارائه دهد و درک کیفیت محتوای بالاتر را ایجاد کند.

SXO در مقابل سئو

SEO و SXO با هم کار می کنند تا به شما کمک کنند تا به اهداف بازاریابی خود برسید. با این حال، بهتر است پس از درک شباهت ها و تفاوت های بین هر دو نوع بهینه سازی، استراتژی خود را برنامه ریزی کنید. این به شما امکان می دهد از اتلاف وقت برای کارهایی که همپوشانی دارند جلوگیری کنید.

سئو فاکتورهای رتبه بندی روی صفحه و خارج از صفحه مانند کلمات کلیدی، بک لینک ها و ایجاد محتوای با کیفیت بالا و مرتبط را هدف قرار می دهد. در حالی که محتوای با کیفیت نیز بخشی از SXO است، این شکل از بهینه سازی قابلیت استفاده و تعامل را در اولویت قرار می دهد.

می توانید بگویید که SEO در درجه اول برای شما ترافیک به ارمغان می آورد، در حالی که SXO به شما کمک می کند تا مشتریان بالقوه را تحت تاثیر قرار دهید تا بازده آن ترافیک را به حداکثر برسانید.

در اینجا چند تفاوت اصلی دیگر بین SEO و SXO وجود دارد:

  • مناطق تمرکز: سئو بهینه سازی های فنی را برای افزایش دید موتورهای جستجو در اولویت قرار می دهد. هدف SXO این است که هر تعامل با سایت شما را برای ترافیک موجود و آینده دلپذیر کند.
  • اندازه گیری موفقیت: شما موفقیت سئو را عمدتاً از طریق معیارهای دید مانند موقعیت های SERP و بازدید از صفحه اندازه گیری می کنید. با این حال، نرخ پرش، تبدیل‌ها و سایر معیارهای تعامل را با SXO در اولویت قرار خواهید داد.
  • تکنیک های بهینه سازی: وظایف سئو شامل مواردی مانند تحقیق کلمات کلیدی و ایجاد لینک است، در حالی که وظایف SXO ممکن است شامل طراحی رابط و بهبود عملکرد باشد.

علیرغم تفاوت های آنها، هر دو SEO و SXO هدفشان به حداکثر رساندن ترافیک وب سایت شماست. آنها همچنین سرعت سایت، سازگاری با موبایل، امنیت و کیفیت محتوا را در اولویت قرار می دهند.

نکاتی برای یک استراتژی قدرتمند SXO

آیا برای پیاده سازی اصول بهینه سازی تجربه جستجو آماده اید؟ ادغام استراتژی های SXO در استراتژی سئوی خود آسان است زیرا آنها اهداف مشابهی دارند. در اینجا چند نکته ضروری برای راهنمایی شما آورده شده است.

1. به تجربه کاربری (UX) فکر کنید

تجربه کاربری (UX) شامل تمام جنبه های تجربه ای است که کاربران هنگام پیمایش و تعامل با وب سایت شما دارند. در حالت ایده آل، وب سایت شما باید این باشد:

  • سریع.
  • عملکردی.
  • در دسترس.
  • زیبا و دل انگیز.
  • پر از مطالب ارزشمند

UX سایت شما همیشه در طول بهینه سازی مورد توجه قرار می گیرد. با این حال، مواقع خاصی وجود دارد که ممکن است بخواهید نگاهی عمیق تر به UX بیندازید، از جمله:

  • در طول برنامه ریزی وب سایت از همان ابتدا، UX را به عنوان یک نکته اساسی برای سایت های جدید تبدیل کنید.
  • در حین تولید محتوا هنگام برنامه ریزی محتوا، از نقاط گلوله، تصاویر، پاراگراف های کوتاه و سایر گزینه های طرح بندی برای سازماندهی متن و بهبود خوانایی آن استفاده کنید.
  • وقتی رفتار کاربر تغییر می کند. سایت شما منعکس کننده کاربران شماست، بنابراین توجه به رفتار، تکنولوژی یا تغییرات صنعتی که می تواند انتظارات UX را تحت تاثیر قرار دهد ضروری است.

2. رابط کاربری (UI) خود را اصلاح کنید

رابط کاربری وب سایت شما (UI) شامل منوها، نوارهای کناری و سایر عناصری است که بر نحوه ارائه محتوا و نحوه حرکت کاربران تأثیر می گذارد. مانند UX، شما باید از همان ابتدا رابط کاربری خود را برنامه ریزی کنید.

با این حال، مواقعی نیز وجود دارد که ممکن است بخواهید دوباره نگاهی بیندازید و رابط کاربری خود را بیشتر بهینه کنید. این شامل:

  • در طول بازنگری محتوا. آیا رابط کاربری به درخشش محتوای شما کمک می کند؟ اگر نه، ممکن است به روز رسانی شود.
  • پس از بازخورد یا تجزیه و تحلیل کاربر. یکی از راه‌های بهبود رابط کاربری این است که از کاربران بپرسید چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. همچنین می توانید تعاملات را در پس زمینه با استفاده از نقشه های حرارتی و نرم افزارهای دیگر تجزیه و تحلیل کنید.
  • هنگام انطباق با تغییرات تکنولوژیکی. وقتی دنیا به مرور موبایل روی آورد، سایت‌ها برای تطبیق به طرح‌بندی‌های پاسخگو نیاز داشتند. ارزیابی تأثیر هر تغییر جدید بر رابط کاربری شما بسیار مهم است.

3. هدف جستجو را اولویت بندی کنید

هم SEO و هم SXO باید بهینه سازی هدف جستجو را در اولویت قرار دهند – اصلاح محتوا برای مطابقت با آنچه کاربران می خواهند.

هنگام نزدیک شدن به هدف کاربر از یک POV SEO، باید به هدف پشت جستجو نگاه کنید. آیا کاربر اطلاعات می خواهد یا به دنبال خرید چیزی است؟ قصد متغیر مهم دیگری برای گنجاندن در تحقیقات کلمات کلیدی است.

هنگامی که بهترین کلمات کلیدی را دارید، محتوای شما باید هدف جستجو را منعکس کند. اینجاست که SXO کار را به دست می‌گیرد و اولویت به ارائه آنچه کاربران از طریق اطلاعات موجود در صفحه می‌خواهند تغییر می‌کند.

به عنوان مثال، مقاله ای در مورد “بهترین گوشی های 2024” ممکن است لیستی از دستگاه ها را ارائه دهد و هر کدام را با هم مقایسه کند. با این حال، مقاله ای در مورد «نحوه عملکرد تلفن ها» کاملاً متفاوت به نظر می رسد، زیرا قطعات و فناوری های ضروری برای دستگاه های تلفن همراه را شرح می دهد.

4. محتوای کاربر پسند بنویسید

محتوای کاربرپسند بسته به مخاطبی که هدف شماست می‌تواند متفاوت به نظر برسد. با این حال، این توصیه ها جهانی هستند:

  • از عناوین واضح و جذاب استفاده کنید که نشان دهنده آنچه محتوا ارائه می دهد.
  • یک سلسله مراتب منطقی سرفصل را دنبال کنید تا به انسان ها و موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوا را درک کنند.
  • برای افزایش خوانایی، متن را به پاراگراف ها و لیست های کوچک تقسیم کنید.
  • برای بهبود تعامل و شفاف‌سازی اطلاعات متنی، تصاویر و ویدیوها را اضافه کنید.

معماری کلی سایت شما نیز بر کاربر پسند بودن آن تأثیر می گذارد. از آنجایی که بسیاری از پست‌ها در دسته‌های مشابه قرار می‌گیرند، اطمینان حاصل کنید که کاربران منوها، برچسب‌های دسته‌بندی و راه‌های دیگری برای دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز خود دارند.

5. پرسونای مخاطب ایجاد کنید

پرسونای مخاطب نشان دهنده مشتریان شما هستند و به شما کمک می کنند تا بفهمید آنها از محتوا چه می خواهند و چگونه در هنگام جستجو در سایت شما رفتار می کنند. برای ایجاد یکی از مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تصمیم بگیرید که مشتری ایده آل شما کیست.
  2. اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به آنها را از گزارش ها و نظرسنجی های صنعت تهیه کنید (یا اگر مشتریان فعلی را هدف قرار می دهید از تجزیه و تحلیل خود استفاده کنید).
  3. به دنبال هر گونه الگوی جمعیت شناختی، مانند شباهت در سن یا مکان باشید.
  4. الگوهای روانشناختی مشابه، مانند اهداف مشترک و نقاط درد را بررسی کنید.
  5. الگوهای رفتاری مشترک، مانند پلتفرم های رسانه اجتماعی خاص که مخاطبان شما از آنها استفاده می کنند، شناسایی کنید.

یک شخصیت الگو با نامی ساختگی ترسیم کنید و تمام جزئیات مرتبط، مانند نقش های شغلی، مشکلاتی که فرد می خواهد حل کند و جایی که ترجیح می دهد اطلاعات کسب کند، درج کنید. هنگامی که این شخصیت را دارید، می توانید بینش آن را در برنامه ریزی محتوای خود اعمال کنید. به عنوان مثال، اگر شخصیت شما به شما می گوید مشتری ایده آل شما نسبتاً جوان است، ممکن است بخواهید لحن معمولی و شادتر را در اولویت قرار دهید.

6. تلاش های سئوی خود را مطابق با اهداف خود تنظیم کنید

SXO و SEO هنگام جفت شدن بیشترین مزایا را به همراه دارند، بنابراین مهم است که مطمئن شوید که یک استراتژی سئو قدرتمند و هدفمند دارید. اهداف سئو باید عبارتند از:

  • خاص اعداد واقعی را تنظیم کنید تا رشد مورد نظر خود را مشخص کنند.
  • قابل اندازه گیری اهداف باید قابل اندازه گیری باشند تا بتوانید عملکرد را پیگیری کنید.
  • قابل دستیابی. هدف بلندی داشته باشید، اما برای جلوگیری از اتلاف وقت و تلاش، اهداف واقع بینانه را انتخاب کنید.
  • مربوط. اهدافی را اولویت بندی کنید که به طور خاص عملکرد کسب و کار را بهبود می بخشد.
  • مبتنی بر زمان. یک ضرب الاجل مناسب تعیین کنید و هدف خود را حفظ کنید.

در نهایت، چیزهای زیادی به سئو می رود. برای کسب اطلاعات بیشتر، صفحه عمیق ما را در مورد نحوه اجرای یک کمپین سئو استراتژیک بررسی کنید.

7. نتایج SXO را اندازه گیری کنید

هدف بهینه سازی تجربه جستجو بهبود عملکرد وب سایت و رضایت کاربر است. برای ردیابی اثربخشی SXO، باید به معیارهایی نگاه کنید که به طور خاص این نتایج را اندازه گیری می کنند.

در اینجا چند مورد از مفیدترین معیارها آورده شده است:

  • نرخ مشارکت: درصد جلسات درگیر به کل جلسات برای هر صفحه یا یک سایت.
  • صفحات در هر جلسه: تعداد صفحاتی که کاربران در یک جلسه مرور مشاهده می کنند
  • میانگین مدت جلسه: مدت زمانی که کاربران برای مرور سایت شما صرف می کنند
  • نرخ تبدیل: درصد کاربرانی که اقدام مورد نظر خود را انجام می دهند، مانند خرید یک محصول یا ثبت نام در خبرنامه

همچنین باید از طریق سرویس هایی مانند PageSpeed ​​Insights گوگل به عملکرد صفحه و امتیازهای سازگاری با موبایل نگاه کنید.

از آنجایی که با رضایت کاربر سروکار دارد، SXO اغلب می تواند ذهنی تر از SEO احساس شود. با این حال، این می تواند یک نقطه قوت نیز باشد زیرا می توانید مستقیماً از خوانندگان نظر درباره UX و UI خود بخواهید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به ابزارهای مفیدی مانند نقشه‌های اسکرول، نقشه‌های حرارتی و ضبط‌های کاربر دسترسی داشته باشید.

سئوی با کیفیت نیز بر روی کاربران تمرکز می کند

کاربران شما شایسته بهترین نسخه سایت شما هستند. خوشبختانه، سئو می تواند به شما در بهبود تجربه کاربری سایت و توانایی آن در رتبه بندی در نتایج جستجو کمک کند. نمیدانید از کجا شروع کنید؟ یک مشاوره رایگان را برنامه ریزی کنید، و ما به شما کمک خواهیم کرد تا یک استراتژی سئو را پیاده سازی کنید که برای کسب و کار شما منطقی باشد.

Source link