در طول سه سال گذشته، 100 میلیون کاربر جدید اینترنت آنلاین شده اند. پذیرش سریع خدمات دیجیتالی که در طول همه گیری همه گیر شاهد بودیم اکنون در حال کاهش است زیرا فناوری به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم – به ویژه در مناطق شهری تبدیل شده است. بسیاری از کسب و کارهای دیجیتال اولویت ها را از جذب مشتریان جدید به تعامل عمیق تر با مشتریان فعلی تغییر می دهند.
در عین حال، فضای زیادی برای رشد اقتصاد دیجیتال وجود دارد، به ویژه در میان بخشهای حومه شهر که پذیرش خدمات دیجیتال هنوز نسبتاً کم است.
با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا نکات مهم گزارش 2022 آمده است:
بخش های دیجیتال مسیرهای رشد متفاوتی را دنبال می کنند
تجارت الکترونیک در طول همه گیری به طور قابل توجهی افزایش یافت و همچنان به رشد خود ادامه می دهد، با رشد 16 درصدی GMV نسبت به سال گذشته. رشد با وجود بازگشت افراد به خرید حضوری و کسب و کارهایی که بر افزایش سودآوری تمرکز دارند ادامه مییابد، برای مثال، با کاهش تخفیفها و کسب درآمد از خدمات ارزش افزوده. تحویل غذا پس از سه برابر شدن در طول همه گیری به روند خود بازگشته است و انتظار می رود به رشد 14 درصدی برسد. حمل و نقل به دنبال بهبودی قوی است – رشد سالانه 43 درصدی – اما همچنان با موانعی مانند افزایش هزینه سوخت و کمبود نیروی کار مواجه است. سفر بازگشته است و به رشد قابل توجه 115 درصدی نگاه می کند که با باز شدن مرزهای بین المللی تقویت شده است. با این حال، انتظار میرود بهبودی کامل بخشهای حملونقل و سفر تدریجی باشد و مدتی طول میکشد تا دوباره به سطح ۲۰۱۹ برسند.
خدمات مالی دیجیتال (DFS) در نتیجه تغییر رفتار آفلاین به آنلاین پس از همهگیری به رشد خود ادامه میدهد و ما شاهد ظهور مدلهای تجاری برنده هستیم. رقابت برای جذب بخشهای مختلف مصرفکننده، فینتکهای خالص و پلتفرمهای فناوری مصرفکننده در حال تقویت موقعیت خود در منطقه هستند، در حالی که خدمات مالی تثبیتشده، دیجیتالیسازی را برای رقابت با این بازیگران جدید تسریع میکنند.
سرمایهگذاریهای فناوری همچنان قوی هستند
از طریق این گزارش، ما همچنین به نحوه نگاه سرمایهگذاران در اقتصاد دیجیتال آسیای جنوب شرقی به رشد و نوآوری منطقه نگاه میکنیم. با وجود محتاطتر شدن سرمایهگذاران در محیط اقتصادی کنونی، سرمایهگذاری فناوری در نیمه اول سال 2022 با رشد 13 درصدی در ارزش معاملات از نیمه اول 2021 تا نیمه اول 2022، قدرت خود را حفظ کرد. با ادامه روند از نیمه دوم سال 2021، DFS همچنان باقی ماند. بخش برتر سرمایه گذاری در سراسر آسیای جنوب شرقی و از تجارت الکترونیک به عنوان برترین بخش سرمایه گذاری منطقه پیشی گرفت. بخش های نوظهور در دهه دیجیتال نویدبخش هستند، زیرا بیش از 80 درصد از VC ها انتظار دارند که تمرکز بر سرمایه گذاری در فناوری سلامت، SaaS و Web3 افزایش یابد.
با این حال، نگاه دقیقتر به سرمایهگذاریها همچنین نشان میدهد که در حالی که مراحل اولیه شکوفا میشوند، سرمایهگذاریهای مرحله آخر تحت تأثیر چشماندازهای ضعیف عرضه اولیه اولیه سهام قرار میگیرند. با ورود به نیمه دوم سال، سرمایهگذاران رویکرد محتاطانهتری را اتخاذ میکنند.
توانمندسازهای جدید راه را به سوی اقتصاد دیجیتال پایدار باز می کنند
از لحاظ تاریخی، توانمندسازهای اقتصاد دیجیتال در آسیای جنوب شرقی شامل پرداخت، تامین مالی، تدارکات، دسترسی به اینترنت و اعتماد مصرف کننده بوده است. ما شاهد پیشرفت قابل توجهی در بسیاری از زمینهها بودهایم، اما با ادامه مقیاسپذیری اقتصاد دیجیتال، باید اهداف خود را گسترش دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که رشد پایدار است و هیچکس عقب نمیماند.
طی دو تا سه سال آینده، در میان جو اقتصاد کلان کنونی، واضح است که مسیر سودآوری یک اولویت فوری برای شرکتها برای حفظ شتاب رشد است. با این حال، در درازمدت، گنجاندن دیجیتال و رسیدگی به نگرانیهای رو به رشد محیطی و اجتماعی کلید موفقیت خواهد بود. کمک به دستیابی به این اهداف – شرکت ها، مشتریان، سرمایه گذاران و دولت ها به طور یکسان بر عهده همه افراد است.