هدف بهینه سازی موتورهای جستجو افزایش دید جستجو با بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی برای صفحات مهم است. بنابراین، موقعیت صفر، که در بالای نتایج جستجو درست در زیر تبلیغات پولی قرار دارد، یکی از نقاط مورد علاقه است. جدا از قرار گرفتن در بالای صفحه، موقعیت صفر توجه را به خود جلب می کند زیرا از نظر بصری با بقیه رتبه بندی ها متفاوت است. موقعیت صفر در SERP همیشه توسط یک قطعه برجسته نگه داشته می شود، به این معنی که بزرگتر و برجسته تر از سایر نتایج جستجوی ارگانیک است.
با صدای آژیر موقعیت صفر وسوسه شدید؟ تو تنها نیستی در اینجا چیزی است که باید در مورد این ویژگی SERP بدانید، چگونه شانس خود را برای به دست آوردن آن افزایش دهید، و چگونه رتبه خود را پس از ایمن کردن آن نظارت و حفظ کنید.
موقعیت صفر چیست؟
موقعیت صفر به قطعه ویژه ای اشاره دارد که در زیر نتایج پولی و بالای نتایج جستجوی ارگانیک یافت می شود. صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) موقعیت صفر می تواند a پاراگراف، جدول، لیست مرتب، لیست نامرتب، ویدیو یا سایر قطعه های برجسته بسته به عبارت جستجو این مثال موقعیت صفر یک قطعه ویدیویی برای عبارت جستجوی «چگونه سجاف دوخت» را نشان میدهد.

شایان ذکر است که اگرچه ادعای موقعیت صفر همچنان ارزشمند است، گوگل از زمانی که این موقعیت برای اولین بار معرفی شد، تغییرات مختلفی را در صفحات نتایج جستجو ایجاد کرده است. مهمتر از همه، محتوایی که ادعای موقعیت صفر را دارد، دیگر در نتایج جستجوی ارگانیک زیر آن تکرار نمیشود. بدون در نظر گرفتن موقعیت صفر، املاک و مستغلات اصلی برای کسانی است که مایل به ایجاد آگاهی از برند و هدایت ترافیک به وب سایت خود هستند.
مزایای ادعای موقعیت صفر در جستجوی گوگل عبارتند از:
- اشغال قلمرو SERP بیشتر از آنجایی که قطعه برجسته بزرگتر و برجسته تر است.
- نرخ کلیک بالاتر (CTR) در نتیجه قرار گرفتن در بالای صفحه با بیشترین نوردهی.
- شانس بیشتری برای نمایش در نتایج جستجوی صوتی.
در حالی که هر SERP دارای موقعیت صفر نیست، آنهایی که دارای میزبانی از سایتها هستند که عمداً برای ادعای آن جایگاه رقابت میکنند.
چرا موقعیت صفر اهمیت دارد؟
جدا از رتبه بندی بالاتر از نتایج جستجوی ارگانیک سنتی، موقعیت صفر برجسته است زیرا محتوا را در قالبی معنادار نمایش می دهد. به عنوان مثال، یک دستور پخت که موقعیت صفر را نگه می دارد، یک تصویر، رتبه بندی کاربر، زمان پخت و مواد اصلی را نشان می دهد، که بسیار مفیدتر از یک نتیجه جستجوی معمولی ارگانیک است، زمانی که شخصی در تلاش برای یافتن یک دستور غذای خوب است. این ممکن است منجر به کلیک بیشتر شود.
از آنجایی که موقعیت صفر نقطه مطلوبی است، گوگل آن را به محتوایی که با ارزشترین و مختصرترین میداند، اعطا میکند. هدف گوگل از نتیجه موقعیت صفر این است که به طور مستقیم و سریع به درخواست جستجوی کاربر پاسخ دهد، بنابراین محتوای شما باید خاص، واضح و قابل اجرا باشد.
نحوه بدست آوردن موقعیت صفر در SERP
یادگیری نحوه رسیدن به موقعیت صفر گوگل به این معنا ساده است که بسیاری از پیش نیازها احتمالاً از قبل با استراتژی محتوای شما همخوانی دارند – مانند وقت گذاشتن برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی و ایجاد منابع با کیفیت بالا که به نفع خوانندگان باشد. با این حال، بخش سخت این است که رقابت برای موقعیت صفر معمولاً بسیار زیاد است.
برای اکثر پرس و جوها، تنها یک نتیجه جستجو در موقعیت صفر برجسته می شود – و هیچ تضمینی وجود ندارد که محتوای شما رتبه اول را کسب کند. با این حال، مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود شانس خود برای رتبه بندی خوب و برجسته شدن محتوای خود بردارید.
1. با تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید
محتوایی که در موقعیت صفر جستجوی گوگل رشد می کند، حول کلمات کلیدی ساخته شده است. اگر از قبل فرآیند تولید محتوا را با شناسایی کلمات کلیدی و عبارات کلیدی شروع نکرده اید، باید در استراتژی خود تجدید نظر کنید.
این فرآیند دو جنبه دارد: اول، شما باید محتوایی بسازید که مرتبط با یک جستجوی خاص باشد. دوم، همه SERP ها دارای موقعیت صفر نیستند، بنابراین شما باید بر روی یکی از آنها تمرکز کنید.
ابزارهایی مانند Ahrefs و SEMrush به شما این امکان را میدهند که به راحتی کلمات کلیدی را که نتیجهای در موقعیت صفر دارند شناسایی کنید و ببینید چه نوع محتوایی نشان داده میشود. هنگامی که یک کلمه کلیدی با آن اطلاعات پیدا کردید، می توانید جستجو کنید تا ویژگی SERP را در عمل بررسی کنید. همانطور که در مثال زیر مشاهده می کنید، “انواع تست های آلرژی” دارای یک نتیجه موقعیت صفر با یک لیست گلوله ای است.

آخرین مرحله هنگام انتخاب کلمات کلیدی، شناسایی هدف جستجو است. مثال بالا یک جستجوی اطلاعاتی است، به این معنی که کاربر به دنبال پاسخ خاصی است. یک پرس و جو همچنین می تواند دارای هدف تجاری، قصد معامله یا هدف ناوبری باشد. در اینجا درباره هدف جستجو و نحوه ادغام آن در تولید محتوای خود بیشتر بیاموزید.
2. فرمت را تعیین کنید
تنها حدود 11 درصد از جستجوهای گوگل دارای موقعیت صفر هستند. از میان آنها، پاراگرافهای برجسته محبوبترین قالبها هستند که در ۷۰ درصد موارد رخ میدهند. پس از آن لیستها (شامل شمارهدار، مرتبشده و نامرتب) با 19.1 درصد، جداول با 6.3 درصد و ویدیو با 4.6 درصد قرار دارند.
پس از شناسایی نوع محتوایی که در حال حاضر در موقعیت صفر برای کلمه کلیدی هدف خود قرار دارد، می توانید بهترین قالب را برای هدف تعیین کنید. به طور کلی، شما همان قالبی را انتخاب می کنید که نتیجه جستجوی موقعیت صفر موجود است. با این حال، اگر احساس میکنید قالب خاصی برای جستجوگران ارزشمندتر است (مثلاً ایجاد یک لیست شمارهدار برای توصیف یک فرآیند)، پس ارزش انجام آن را دارد. از این گذشته، گوگل در تلاش است تا جایگاه صفر را به محتوایی که بهترین پاسخ را به درخواست کاربر می دهد، اختصاص دهد.
3. محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید
پس از تعیین قالبی که قصد استفاده از آن را دارید، گام بعدی این است که وقت خود را برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا صرف کنید. سیستماتیک ترین راه برای اطمینان از اینکه محتوای شما در SERP ها بهترین می شود این است که نتایج با رتبه برتر را یک به یک مرور کنید و عناوین، موضوعات، سوالات، کلمات کلیدی معنایی، تصاویر و غیره را یادداشت کنید. از این اطلاعات برای کمک به ایجاد یک طرح کلی قوی برای محتوای خود استفاده کنید.
هنگام برنامه ریزی محتوای خود، به یاد داشته باشید، شما سعی نمی کنید فقط آنچه را که از قبل وجود دارد، بازسازی کنید. شما در حال تلاش برای بهبود آن هستید. این به معنای کنار گذاشتن اطلاعات نامربوط یا زائد است، حتی اگر مقالات دیگر آن را شامل شود. به همین ترتیب، هر زمان که می توانید اطلاعات جدید، به روز یا قابل اعتمادتری ارائه دهید، باید برای انجام این کار تلاش کنید.
توصیه کلی گوگل در مورد بهینه سازی موتور جستجو (SEO) این است که با در نظر گرفتن خواننده خود بنویسید. بنابراین فراتر از آن بروید تا مطمئن شوید که به پرس و جو به گونه ای پاسخ می دهید که برای جستجوگران بر اساس هدف آنها مفید باشد.
4. در صورت مناسب از داده های ساختاریافته استفاده کنید
داده های ساختاریافته به Google کمک می کند تا مهم ترین و مرتبط ترین جزئیات را در مورد محتوای شما شناسایی کند. با این حال، استفاده از داده های ساخت یافته پیش نیازی برای به دست آوردن یک قطعه برجسته نیست.
داده های ساختاریافته پایه و اساس قطعات غنی در نتایج جستجو را تشکیل می دهد که اطلاعات اضافی (مانند رتبه بندی کاربر یا زمان پخت و پز) را نشان می دهد. این می تواند به محتوای شما کمک کند حتی اگر ادعای موقعیت صفر نداشته باشید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل آن داده ها را در نتایج جستجو نمایش دهد.
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کنار گذاشتن داده های ساختاریافته شانس شما را برای به دست آوردن یک قطعه ویژه کاهش می دهد وجود ندارد، اما گنجاندن آن مطمئناً به تلاش شما آسیبی نمی رساند.
خواندن توصیه می شود
5. در صورت مناسب جستجوی صوتی را بهینه کنید
بهینه سازی برای جستجوی صوتی ممکن است یکی از اولویت های استراتژی سئوی شما نباشد، اما مطمئناً ارزش بررسی آن را دارد. حداقل باید یاد بگیرید که کلمات کلیدی محاوره ای را شناسایی کنید تا اگر متوجه شدید که یکی از آنها را هدف قرار می دهید، بتوانید برای جستجوی صوتی بهینه سازی کنید. کلمات کلیدی سوال و کلمات کلیدی دم بلند نامزدهای خوبی برای بهینه سازی جستجوی صوتی هستند.
برای بهینهسازی محتوای خود برای جستجوی صوتی، اقداماتی مانند استفاده از زبان مکالمه، اولویتبندی سئوی محلی، بهینهسازی وبسایت خود برای تلفن همراه و استفاده از نشانهگذاری طرحواره در صورت لزوم انجام دهید. در اینجا درباره جستجوی صوتی و اینکه آیا باید سایت خود را برای آن بهینه کنید بیشتر بیاموزید.
چگونه بررسی کنیم که آیا به موقعیت صفر رسیده اید یا خیر
یکی از سادهترین راهها برای بررسی اینکه آیا موقعیت صفر را کسب کردهاید یا خیر، جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرتان در گوگل است. البته، اگر میخواهید چندین محتوا را رتبهبندی کنید، ابزارهای سئو میتوانند به خودکارسازی فرآیند کمک کنند.
Ahrefs و SEMrush به شما این امکان را می دهند که رتبه بندی خود را برای کلمات کلیدی مختلف زیر نظر داشته باشید تا بتوانید به راحتی موقعیت خود را در یک نگاه بررسی کنید. این ابزارها همچنین می توانند به شما در شناسایی روندها کمک کنند و به شما نشان دهند که آیا محتوای شما به طور کلی در SERP ها بهبود می یابد یا جذابیت خود را از دست می دهد.
با کلیک بر روی شماره زیر «کلمات کلیدی» در داشبورد Ahrefs، بررسی کنید که صفحات شما در چه قطعههای ویژهای ظاهر میشوند.

اگر یک قطعه برجسته داشته باشید، علامت نقل قول بزرگ را در کنار URL ویژه مشاهده خواهید کرد.

بهترین روش ها برای حفظ موقعیت صفر
فقط به این دلیل که این هفته موقعیت صفر را دارید، به این معنی نیست که هفته آینده همچنان آن را خواهید داشت. نظارت و به روز رسانی منظم محتوای خود اولین گام خوبی برای کمک به شما برای رسیدن به موقعیت صفر و حفظ آن است. حتی محتوای همیشه سبز نیز با گذشت زمان کهنه میشود، زیرا محتوای جدیدی بهطور اجتنابناپذیری به وجود میآید که صراحتاً برای پیشی گرفتن از محتوای رتبهبندی برتر شما ایجاد شده است. برای اینکه رقابتی باقی بمانید، باید محتوای خود را اغلب به روز کنید.
علاوه بر بررسی و به روز رسانی محتوای خود حداقل دو بار در سال و حتی ماهانه برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی، باید برای بهینه سازی مداوم وب سایت خود نیز تلاش کنید. انجام ممیزی های منظم می تواند لینک های شکسته، صفحات از دست رفته و فرصت هایی برای بهبود محتوای صفحه وب، طراحی و سرعت شما را نشان دهد.
گوگل دائماً الگوریتم جستجوی خود را بهروزرسانی میکند و شما را در کمال تعجب نگه میدارد. خوشبختانه، خود گوگل توصیه های زیادی در مورد اینکه چگونه می توانید محتوای خود را برای بهبود رتبه بندی خود بهینه کنید، ارائه می دهد و همچنین هر بار که یک به روز رسانی بزرگ را در موتور جستجو منتشر می کند، اطلاعاتی را ارائه می دهد. ماندن در بالای این تغییرات می تواند به شما کمک کند تا از نوسانات عمده در رتبه بندی خود جلوگیری کنید و به شما کمک کند در صفحه اول و حتی در موقعیت صفر باقی بمانید.
برای بهینه سازی موقعیت صفر Google SERP به کمک نیاز دارید؟
رسیدن به موقعیت صفر سخت است و ماندن در آنجا حتی سخت تر. سئو همه چیز در مورد مطالعه نتایج رتبه بندی برتر و سپس صرف ساعت ها تلاش برای پیشی گرفتن از آنها است. این بدان معناست که وقتی رتبه برتر را کسب کردید، دیری نمیگذرد که رقبای شما به محتوای شما توجه میکنند و بهترین تلاش خود را برای تولید چیزی بهتر انجام میدهند. بدون یک تیم کامل سئو و محتوا در کنار شما، پیشی گرفتن از این رقابت مستمر ممکن است غیرممکن به نظر برسد.
رسیدن به صفحه اول و صعود به موقعیت صفر امکانپذیر است، و زمانی که منابع لازم برای توجه به محتوای خود را در اختیار داشته باشید، بسیار آسانتر میشود. امروز با برنامه ریزی یک مشاوره رایگان با آژانس سئوی ما، اولین گام را به سمت موقعیت صفر بردارید و بیاموزید که چگونه می توانیم با به اشتراک گذاشتن محتوای با کیفیتی که خوانندگان شما انتظار دارند، به شما کمک کنیم تا مرتباً در رتبه بالاتری قرار بگیرید.