اگر بازدیدکنندگان سایت نتوانند صفحات وب شما را بیابند، محتوای شما هیچ سودی برای شما – یا آنها – ندارد. پس از سرمایهگذاری در ایجاد صفحات وب، مطمئن شوید که برای بازدیدکنندگان و خزندههای موتورهای جستجو قابل دسترسی هستند، تا در نهایت صفحاتی یتیم نباشند.
صفحات یتیم چیست؟
صفحه یتیم یک صفحه وب است که هیچ پیوند داخلی به آن اشاره ندارد. از آنجایی که خزندههای وب معمولاً محتوا را با خزیدن پیوندهای داخلی «پیدا میکنند»، یک صفحه یتیم غیرقابل کشف است مگر اینکه در نقشه سایت گنجانده شده باشد یا مستقیماً به موتور جستجو ارسال شود.
بدون اینکه هیچ پیوندی به آن اشاره کند، یک صفحه یتیم برای بازدیدکنندگان سایت غیرقابل دسترسی است. شما می توانید یک محتوای عالی برای تبدیل ایجاد کنید. با این حال، اگر پیوندهایی برای اشاره به آن نداشته باشید، بازدیدکنندگان سایت شما آن را پیدا نخواهند کرد.
در برخی موارد، صفحات یتیم ممکن است به صفحات یتیم دیگر پیوند داده شوند و حتی ترافیک ارگانیک را جذب کنند. با این حال، از آنجایی که آنها از بقیه سایت قابل دسترسی نیستند، احتمالاً به پتانسیل رتبه بندی کامل خود نخواهند رسید زیرا از ارزش لینک ارسال شده از پیوندهای داخلی بهره نخواهند برد.
چرا صفحات یتیم وجود دارند؟
صفحات یتیم به دلایل مختلفی رخ می دهند، از جمله:
بدون استراتژی پیوند. ایجاد تصادفی یک صفحه یتیم بسیار ساده است. اگر منوی سایت شما به طور خودکار شامل صفحات جدید نمی شود، هر صفحه ای این امکان را دارد که یک صفحه یتیم باشد، مگر اینکه یک استراتژی پیوند داخلی داشته باشید.
عدم حذف یا تغییر مسیر. برخی از صفحات یتیم نتیجه کمپین های محدود به زمان هستند. پس از پایان کمپین، ممکن است پیوندها به صفحه فرود کمپین حذف شوند. با این حال، اگر خود صفحه فرود هدایت یا حذف نشود، به یک صفحه یتیم تبدیل می شود.
خطای مهاجرت سایت برخی از صفحات یتیم ممکن است “باقی مانده” از تکرار سایت قبلی باشند، یک نادیده گرفتن در طول انتقال سایت.
با پیاده سازی فرآیندهای پیوند داخلی و QA، می توانید شانس یتیم شدن صفحات را کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات شما قابل خزیدن هستند.
صفحات یتیم چگونه بر سئو تاثیر می گذارند؟
از آنجایی که Googlebot پیدا کردن و خزیدن صفحات یتیم سخت تر است، ممکن است رتبه بندی آنها به خوبی ممکن نباشد.
خزنده های موتورهای جستجو برای یافتن تمام صفحات آن به ساختار پیوند داخلی سایت یا نقشه سایت XML آن متکی هستند. اگر پیوندی به یک صفحه خاص وجود نداشته باشد، آنها نمی توانند آن را پیدا کنند (مگر اینکه مستقیماً به Google ارسال شده باشد). اگر خزندهها نتوانند به صفحه دسترسی پیدا کنند، نمیتوانند آن را فهرست کرده و در نتایج جستجو ارائه کنند.
حتی اگر یک صفحه یتیم در نقشه سایت XML شما ظاهر شود، باز هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند. نقشه سایت ممکن است به خزنده کمک کند آن را پیدا کند، اما بدون هیچ پیوند داخلی، صفحه هیچ ارزش لینکی دریافت نخواهد کرد. افزودن پیوندهای داخلی از صفحات معتبر در سایت می تواند به اشتراک گذاری بخشی از آن لینک با صفحه یتیم کمک کند، که اغلب باعث بهبود عملکرد صفحه در رتبه بندی جستجو می شود.
در نهایت، اگر سایت شما صفحات یتیم زیادی دارد، باید آنها را پیدا کرده و اصلاح کنید تا از زمان و تلاشی که برای ایجاد صفحات وب خود صرف کرده اید، بهترین استفاده را ببرید.
چگونه صفحات یتیم را با قورباغه جیغ پیدا کنیم
یکی از راههای شناسایی صفحات یتیم، استفاده از ابزار خزنده مانند Screaming Frog است.
Screaming Frog می تواند به شما کمک کند تمام صفحات قابل خزیدن در وب سایت خود را اسکن کنید و صفحات یتیم را از سه منبع مختلف شناسایی کنید: نقشه های سایت XML، Google Analytics، و Google Search Console. من به شما نشان خواهم داد که چگونه Screaming Frog را برای یافتن صفحات یتیم از این سه منبع پیکربندی کنید. توصیه می کنم هر سه را تنظیم کنید تا بیشترین شانس را برای یافتن صفحات یتیم داشته باشید. با این حال، حتی اگر فقط یک یا دو منبع را تنظیم کنید، همچنان میتوانید تحلیل خزیدن را اجرا کنید. (توجه: برای انجام این کار به مجوز Screaming Frog نیاز دارید.)
1 – نقشه های سایت XML را پیوند دهید
برای افزودن نقشه سایت خود، به «پیکربندی» در منوی بالا بروید و «عنکبوت» را از منوی کشویی انتخاب کنید.
یک کادر تنظیمات در تب ‘Crawl’ باز می شود. به پایین اسکرول کنید و URL(های) نقشه(های) سایت خود را در کادر متنی قرار دهید. کادر کنار «نقشههای سایت XML پیوندشده خزیدن» و «خزیدن این نقشههای سایت» را علامت بزنید. نقشه های سایت خود را در کادر متن قرار دهید و روی «OK» کلیک کنید.
۲- به گوگل آنالیتیکس متصل شوید
برای اتصال به Google Analytics API به «پیکربندی» → «دسترسی به API» بروید.
اگر قبلاً حساب Google Analytics خود را متصل نکرده اید، روی «اتصال به حساب جدید» کلیک کنید.
این شما را به صفحه ورود به سیستم گوگل می برد. حساب کاربری مرتبط با حساب Google Analytics خود را انتخاب کنید تا Screaming Frog به داده های GA شما دسترسی داشته باشد. پس از اتمام تجزیه و تحلیل خزیدن به راحتی می توانید این اتصال را حذف کنید.
فیلتر بخش به شما امکان می دهد منبع ترافیکی را که می خواهید تجزیه و تحلیل کنید انتخاب کنید. اگر میخواهید صفحات یتیمی را پیدا کنید که در طول جستجوهای ارگانیک Google نشان داده میشوند، «ترافیک ارگانیک» را از زیر بخش بخش انتخاب کنید. اگر میخواهید صفحات یتیمی را که ممکن است در طول جستجوهای پولی نشان داده شوند، شناسایی کنید، «ترافیک پولی» و اگر میخواهید همه منابع ترافیک را ببینید، «همه کاربران» را انتخاب کنید. انتخاب «همه کاربران» گستردهترین شبکه را ایجاد میکند، بنابراین اگر میخواهید صفحات یتیم را بیابید، معمولاً راه حلی است.
همچنین میتوانید یک پارامتر تاریخ را از برگه «محدوده تاریخ» در منوی بالا تنظیم کنید. محدوده تاریخ پیش فرض 30 روز است، اما در صورت تمایل می توانید آن را افزایش دهید. تنظیم محدوده 12 ماهه می تواند به شما کمک کند صفحات فصلی را پیدا کنید.
برای افزودن نشانیهای اینترنتی جدید کشفشده در Google Analytics به صف خزیدن و قابل مشاهده کردن آنها در رابط کاربری، باید گزینه «Crawl New URLs Discovered In Google Analytics» را در زیر تب «General» علامت بزنید.
هنگامی که همه چیز را پیکربندی کردید، روی “OK” کلیک کنید.
3 – به کنسول جستجوی گوگل متصل شوید
اتصال به کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می کند صفحاتی را که در جستجوها نمایش داده می شوند اما پیوندهای داخلی ندارند شناسایی کنید. برای استخراج دادهها از Google Search Console برای خزیدن خود، باید مانند Google Analytics به API جستجوی آنالیز متصل شوید.
پس از اتصال، ویژگی مناسب را انتخاب کنید.
به برگه «جستجو تجزیه و تحلیل» بروید. “Crawl URL های جدید کشف شده در Google Search Console” را علامت بزنید. در صورت تمایل می توانید محدوده داده ها را تغییر دهید و سپس روی “OK” کلیک کنید.
4 – سایت خود را با قورباغه جیغ بخزید
عالی! همه چیز وصل شده است، بنابراین اکنون می توانید سایت را بخزید. URL مورد نظر برای خزیدن را در کادر بالا تایپ کنید، سپس روی “شروع” کلیک کنید.
5 – تجزیه و تحلیل خزیدن را پیکربندی و اجرا کنید
هنگامی که خزیدن به پایان رسید، با کلیک بر روی ‘Crawl Analysis’ در منوی بالا و سپس ‘Configure’، Crawl Analysis را پیکربندی کنید.
از آنجایی که در حال حاضر فقط به URL های Orphan علاقه مند هستم، تیک گزینه های خاصی را برداشته ام. با این حال، اگر اطلاعات بیشتری میخواهید، میتوانید هر کادر را علامت بزنید. فقط مطمئن شوید که کادرهای نقشه سایت، تجزیه و تحلیل و کنسول جستجو علامت زده شده اند. اگر یکی از آنها را وصل نکردید، آن کادر را بدون علامت بگذارید. روی “OK” کلیک کنید.
به منوی Crawl Analysis برگردید و روی «شروع!» کلیک کنید.
6 – صفحات یتیم را پیدا کنید
وقتی تجزیه و تحلیل خزیدن کامل شد، به برگه Sitemaps، Analytics یا Search Console در بالا بروید.
اگر آنها را در زیر جایی که URL خود را وارد کرده اید نمی بینید، روی فلش رو به پایین در کنار برگه ها کلیک کنید و آنها را در منوی کشویی پیدا کنید. مطمئن شوید که «نقشه سایت»، «تجزیه و تحلیل» و «کنسول جستجو» علامت زده شدهاند. همچنین میتوانید علامت برگههایی را که نمیخواهید ببینید، بردارید.
به تگ نقشه سایت بروید. اکنون می توانید نتایج خزیدن خود را برای شناسایی صفحات یتیم فیلتر کنید. بر روی قیف زیر برگه های تجزیه و تحلیل خزیدن کلیک کنید و “Urphan URLs” را انتخاب کنید.
شما باید برگههای نقشه سایت، تجزیه و تحلیل و کنسول جستجو را به همین ترتیب فیلتر کنید، بنابراین آنها فقط نشانیهای اینترنتی را نشان میدهند که هیچ پیوند داخلی به آنها اشاره نمیکنند که از یکی از این منابع کشف شدهاند.
اگر نشانیهای اینترنتی بهعنوان یتیم ظاهر میشوند، کد وضعیت آنها را بررسی کنید تا مشخص کنید که آیا آنها صفحات زنده هستند یا خیر. حتی می توانید از فیلترهای Screaming Frog برای گنجاندن کدهای وضعیت خاص استفاده کنید تا بتوانید با فیلتر کردن ستون Status Code به صفحات زنده و تغییر مسیرها یا صفحات خطا به طور جداگانه نزدیک شوید. اگر قبلاً صفحه را تغییر مسیر داده یا حذف کرده اید، خوب هستید. فقط مطمئن شوید که آن را نیز از نقشه سایت خود حذف کنید.
وقتی در سایتمان تحلیلی انجام دادم، فقط یک صفحه یتیم بالقوه پیدا کردم. پس از بررسی بیشتر، دیدم که صفحه قبلاً تغییر مسیر داده است.
اگر نیاز به ذخیره URLهای کشف شده دارید، روی “صادر کردن” کلیک کنید.
این فقط داده ها را از آن یک برگه صادر می کند. اگر URL های مختلفی در زیر برگه های شما ظاهر می شود، باید آنها را جداگانه صادر کنید.
چگونه صفحات یتیم را تعمیر کنیم
در حالی که بیشتر صفحات یتیم نتیجه شیوههای پیوند ضعیف هستند، برخی به طور طبیعی اتفاق میافتند و فقط برای مدت کوتاهی وجود دارند. از آنجایی که این صفحات در نهایت حل خواهند شد، کار زیادی برای انجام دادن در مورد آنها وجود ندارد.
برای مثال، صفحاتی با کد وضعیت 400 ممکن است همچنان به عنوان URL در سایت شما وجود داشته باشند. از آنجایی که گوگل قبلاً آنها را خزیده و فهرست کرده است، آنها هنوز از نظر فنی صفحاتی یتیم هستند. اگر این صفحات یتیم با وضعیت 400 از برگه نقشه سایت هستند، URL ها را از نقشه سایت حذف کنید تا Googlebot زمان را برای خزیدن در این صفحات خطا تلف نکند. اگر آنها از تب Analytics یا Search Console باشند، گوگل احتمالاً صفحات را از پیوندی که قبلاً حذف شده یا از یک پیوند خارجی کشف کرده است. در هر صورت، آنها در نهایت یاد می گیرند که URL را به دلیل وضعیت 400 نادیده بگیرند.
در غیر این صورت، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای پاکسازی صفحات یتیم در وب سایت خود انجام دهید.
1. آیا ضروری است؟
برخورد با یک صفحه یتیم نیز فرصتی برای در نظر گرفتن اهمیت یک صفحه است. اگر در نهایت یتیم شد، آیا واقعاً صفحهای است که میخواهید نگه دارید؟ اگر نه، صفحه را تغییر مسیر دهید یا حذف کنید.
اگر میخواهید صفحه را نگه دارید و نمیخواهید Google آن را ایندکس کند، از پیوند دادن داخلی به آن خودداری کنید و متا تگ روبات noindex را اجرا کنید تا موتورهای جستجو بدانند که نباید آن را ایندکس کنند.
برای صفحاتی که می خواهید ایندکس کنید، سه مرحله بعدی را دنبال کنید.
2. آن را به نقشه سایت خود اضافه کنید
اگر صفحه یتیم را از طریق تب Analytics یا Search Console کشف کردید و در نقشه سایت نیست، آن را اضافه کنید. تا زمانی که پیوندهای داخلی به صفحه اضافه نکنید، از نظر فنی همچنان یک صفحه یتیم خواهد بود، اما نقشه سایت به Googlebot در خزیدن صفحه کمک می کند.
اگر نقشه سایتی دارید که به صورت پویا تولید شده است، هر صفحه قابل نمایه سازی که ایجاد می کنید به طور خودکار به آن اضافه می شود. در غیر این صورت، باید هر صفحه ای را که می خواهید ایندکس شود به نقشه سایت خود اضافه کنید. برای جلوگیری از صفحات یتیم ناخواسته، این کار را به یک تمرین معمولی تبدیل کنید.
3. پیوند به آن
راه حل واضح برای یک صفحه یتیم یک لینک ورودی است. ایجاد یک لینک داخلی به صفحه از یک صفحه مربوطه در وب سایت شما به شما امکان می دهد هم توسط خزنده های جستجو و هم توسط بازدیدکنندگان سایت پیدا شود.
هر صفحه یتیمی که ارزشمند می دانید باید در استراتژی پیوند داخلی شما ادغام شود. به اطراف سایت خود نگاهی بیندازید و حداقل یک صفحه مناسب برای قرار دادن لینک در آن پیدا کنید، به طور ایده آل با متن لنگر توصیفی.
4. آن را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید
اگر میخواهید صفحه یتیم ایندکس شود، باید پس از پیوند داخلی آن را به ابزار بازرسی URL کنسول جستجوی Google برای نمایهسازی ارسال کنید.
ابزار بازرسی URL علاوه بر ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد وضعیت فهرست فعلی صفحات شما، به شما امکان می دهد مستقیماً از Google درخواست کنید که یک URL خاص را بخزد. ارسال یک درخواست مطمئن میشود که Google میداند باید صفحه را بخزد، فهرستبندی و رتبهبندی کند، بدون اینکه منتظر بمانید تا Googlebot پیوند داخلی جدید را پیدا کند.
با استراتژی پیوند داخلی از صفحات یتیم جلوگیری کنید
بهترین راه برای جلوگیری از یتیم شدن صفحات، حفظ ساختار سایت شفاف و پیروی از یک استراتژی لینک سازی داخلی است. یک ساختار سایت خوب، محتوا را به بخش ها و دسته های مختلف تقسیم می کند و پیوندهایی که ترافیک کاربران را به عمق هر بخش هدایت می کند. ساختار سایت خود را در هنگام گسترش وب سایت خود برای ایجاد فرصت های لینک دهی متفکرانه در نظر داشته باشید.
با یک شریک واجد شرایط، نگرانی های سئو را برطرف کنید
نیازی به مبارزه با مشکلات سئو مانند صفحات یتیم نیست – با کمک یک شریک واجد شرایط با آنها مقابله کنید. خدمات ممیزی سئو Victorious به شما کمک می کند تا انواع مختلفی از مسائل درون صفحه و خارج از صفحه را کشف کنید که ممکن است بر پتانسیل رتبه بندی شما تأثیر بگذارد. اگر می خواهید سئو سایت خود را به سطح بالاتری ببرید، برای شروع یک مشاوره رایگان سئو برنامه ریزی کنید.