Microsoft Ignite 2023 هوش مصنوعی را به عنوان یک واقعیت روزمره تصور می کند | دانش مرکز داده

هوش مصنوعی در طول سال گذشته در کانون توجه قرار گرفته است و باعث ایجاد تغییرات عمده در نحوه کار و بحث در مورد آینده شده است. در راستای این روند، مایکروسافت با تمرکز ویژه بر روی فناوری Copilot خود، همه چیز را به هوش مصنوعی می پردازد.

ساتیا نادلا، مدیر عامل شرکت، طی سخنرانی اصلی خود در مایکروسافت Ignite 2023، پیشرفت های سریع در هوش مصنوعی از زمان معرفی ChatGPT در یک سال پیش را برجسته کرد. او گفت مایکروسافت و مشتریانش وارد عصر جدیدی از هوش مصنوعی شده اند.

نادلا گفت: «ما در حال ورود به این مرحله جدید هیجان‌انگیز هوش مصنوعی هستیم که در آن … ما در حال ورود به جزئیات ساخت محصول، استقرار، ایمنی، دستاوردهای واقعی بهره‌وری – همه مسائل دنیای واقعی هستیم.

نادلا این مرحله را «عصر Copilots» نامید و به پذیرش Microsoft Copilot توسط شرکت‌های مختلف، از جمله شرکت‌های دیجیتالی مانند Duolingo، AirBnB، و Shopify، و همچنین شرکت‌های بزرگ‌تری مانند BT Group، Bayer، و Lumen اشاره کرد. وی افزود که شرکت‌ها در صنایع مختلف مانند خدمات مالی، تولید و مراقبت‌های بهداشتی در حال ساخت و استقرار Copilot‌های خاص صنعت هستند.

گزارش جدید مایکروسافت در مورد کاربران Copilot چندین دستاورد قانع کننده در بهره وری را به نمایش گذاشت. نظرسنجی از 297 کاربر در برنامه Copilot برای Microsoft 365 Early Access موارد زیر را نشان داد:

  • 77 درصد از کاربران Copilot گفتند که نمی خواهند آن را رها کنند.
  • 70 درصد گفتند که بهره وری بیشتری دارند.
  • 68٪ به Copilot اعتبار می دهند که فرآیندهای خلاقانه خود را شروع کرده است.
  • 67٪ گفتند که Copilot در زمان آنها صرفه جویی کرد تا بتوانند روی کارهای مهمتر تمرکز کنند.

علاوه بر این، در یک مطالعه بر روی 6500 نمایندگی خدمات مشتری و پشتیبانی مایکروسافت، کاربران شاهد کاهش 12 درصدی زمان صرف شده برای حل مشکلات مشتری هنگام استفاده از Copilot در Dynamics 365 Customer Service بودند. نظرسنجی از 133 فروشنده مایکروسافت که از Copilot برای فروش استفاده می کردند به طور متوسط ​​90 دقیقه در هفته صرفه جویی کردند.

نادلا گفت: “روش فکر کردن در مورد این است که Copilot رابط کاربری جدیدی خواهد بود که به ما کمک می کند به دانش جهان و دانش سازمان شما دسترسی پیدا کنیم.” اما مهمتر از همه، این نماینده شماست که به شما کمک می کند تا بر اساس آن دانش عمل کنید.

تعهد پایداری برای زیرساخت هوش مصنوعی

مایکروسافت خود را به عنوان یک رهبر در زیرساخت های هوش مصنوعی، به ویژه از طریق پلتفرم Azure خود، که نادلا آن را “کامپیوتر جهان” توصیف می کند، قرار می دهد. این شرکت با بیش از 60 منطقه مرکز داده در سراسر جهان، قصد دارد عملیات در ناوگان و مراکز داده خود را در عصر جدید هوش مصنوعی تعریف کند.

نادلا در مورد تمرکز مایکروسافت بر توسعه شیوه های پایدار در تقویت مرکز داده خود بحث کرد. نادلا با اشاره به اینکه مایکروسافت بیش از 19 گیگاوات از سال 2013 به دست آورده است، گفت: “امروز، ما یکی از بزرگترین خریداران انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان هستیم.” او افزود که مایکروسافت متعهد است با شرکای خود برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود همکاری کند. باد، خورشید، زمین گرمایی و حتی همجوشی هسته ای.

علاوه بر این، نادلا فاش کرد که این شرکت در مسیر رسیدن به هدف خود برای تولید 100 درصد انرژی مورد استفاده در مراکز داده خود از منابع کربن صفر تا سال 2025 است.

سایر اطلاعیه های مربوط به زیرساخت های هوش مصنوعی عبارتند از:

  • Azure Cobalt، اولین سری CPU سفارشی این شرکت که با Cobalt 100 آغاز می شود، سال آینده در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.
  • Azure Maia، اولین شتاب‌دهنده مایکروسافت Cloud AI سفارشی و داخلی شرکت که برای آموزش و استنتاج LLM بهینه شده است.
مایکروسافت ایگنایت 2023نمای نزدیک تراشه Azure Maia 100

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، تراشه Azure Maia 100 را نشان می دهد

  • به گفته مایکروسافت، در دسترس بودن عمومی Azure Boost، سیستمی که فرآیندهای مجازی سازی سرور را که به طور سنتی توسط هایپروایزر و سیستم عامل میزبان انجام می شد، بر روی سخت افزار و نرم افزار هدفمند مانند شبکه، ذخیره سازی و مدیریت میزبان بارگذاری می کند.
  • دسترسی زودهنگام برای مشتریان منتخب ماشین‌های مجازی Azure شتاب‌دار MI300X AMD برای حجم‌های کاری بزرگ هوش مصنوعی.
  • پیش نمایش VM های GPU محرمانه Azure، پیشنهادی که با کد Nvidia طراحی شده است.

Microsoft All in در OpenAI و Open Source

نادلا در سخنرانی اصلی خود بر همکاری عمیق مایکروسافت با OpenAI تاکید کرد. او گفت: “ما از اینکه همه با هم در این مشارکت مشارکت می کنیم، هیجان زده هستیم.” به عنوان بخشی از این همکاری، او از ادغام GPT-4 Turbo و GPT-4 Turbo با Vision در سرویس OpenAI Azure خبر داد.

نادلا گفت که GPT-4 Turbo قیمت پایین‌تری، قالب‌بندی JSON ساختاریافته و طول درخواست طولانی‌تر ارائه می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا مقادیر قابل توجهی از متن – تا 300 صفحه – را در یک درخواست وارد کنند. پیش‌نمایش GPT-4 Turbo قرار است این هفته در سرویس Azure OpenAI با مدل‌های قیمت‌گذاری رمزی مطابق با OpenAI در دسترس باشد.

نادلا در مورد پیشرفت‌های آینده، مانند ادغام GPT-4 Turbo با Vision در Azure AI Vision صحبت کرد و به کاربران اجازه داد با تصاویر ویدیویی و پیام‌های متنی تعامل داشته باشند. علاوه بر این، مایکروسافت قابلیت های تنظیم دقیق GPT-4 و Azure OpenAI Service را معرفی خواهد کرد که به سازمان ها اجازه می دهد نسخه های سفارشی GPT-4 را با استفاده از داده های خود ایجاد کنند.

نادلا همچنین بر تعهد مایکروسافت به منبع باز، به ویژه با گنجاندن مدل های متن باز متنوع در Azure تاکید کرد. او گفت: «ما می‌خواهیم بهترین مدل‌های منبع باز را به Azure بیاوریم و این کار را مسئولانه انجام دهیم. کاتالوگ مدل های مایکروسافت در حال حاضر دارای گزینش های گسترده ای است، با افزودنی هایی مانند Stable Diffusion، Code Llama، Mistral 78 و Nvidia Nemotron-3 8B. او خاطرنشان کرد: «همه این قابلیت‌ها عمیقاً و عمیقاً با نرده‌های ایمنی ما ادغام شده‌اند».

در همین راستا، نادلا از مدل جدیدی به عنوان ارائه خدمات در Azure رونمایی کرد. هدف این سرویس فراهم کردن دسترسی سازمان‌ها به مدل‌های منبع باز بزرگ بدون نیاز به توسعه‌دهندگان برای مدیریت GPU است. مایکروسافت در حال همکاری با متا در مدل به عنوان سرویس است که با Llama 2 به عنوان یک سرویس شروع می شود. در نهایت، نادلا گفت که مایکروسافت می خواهد از مدل ها در هر زبان و کشوری پشتیبانی کند.

سایر اطلاعیه های مربوط به مدل های پایه و زنجیره های ابزار هوش مصنوعی عبارتند از:

  • سرویس ریخته‌گری هوش مصنوعی انویدیا در Azure، یک پیشنهاد سرتاسری برای ایجاد مدل‌های AI مولد سفارشی.
  • Phi-2، آخرین نسخه از مدل زبان کوچک Phi که توسط Microsoft Research ساخته شده است.

مایکروسافت پلتفرم داده Fabric را عرضه می کند

نادلا درباره مایکروسافت فابریک، پلتفرم داده ای که برای ادغام داده های سازمان و حجم کاری تحلیلی در یک تجربه واحد طراحی شده است، صحبت کرد. نادلا در طی سخنرانی اصلی خود فاش کرد که مایکروسافت فابریک در دسترس عموم قرار گرفته است.

علاوه بر این، نادلا از معرفی Mirroring در مایکروسافت فابریک خبر داد. این ویژگی برای پشتیبانی از اتصال بین خانه های داده موجود و دریاچه های داده به OneLake طراحی شده است.

برنامه‌هایی که در عصر هوش مصنوعی بازسازی شدند

نادلا به تغییر استراتژیک مایکروسافت در ادغام قابلیت های هوش مصنوعی در برنامه های اصلی خود اشاره کرد. او به عنوان مثال بر روی تیم های مایکروسافت تمرکز کرد. در حال حاضر، تعداد کاربران تیم های مایکروسافت از 320 میلیون نفر فراتر رفته است.

نادلا گفت: “چشم انداز ما برای Teams همیشه این بوده است که همه چیزهایی را که نیاز دارید در یک مکان، از طریق همکاری، چت، جلسات و تماس جمع آوری کنیم.”

به گفته نادلا، نسخه جدید Teams تا دو برابر سریعتر است و 50 درصد از منابع کمتری استفاده می کند. از همه مهمتر، او گفت که تیم های بازسازی شده به عنوان “پایه ای برای نسل بعدی تجربیات مبتنی بر هوش مصنوعی که نحوه کار ما را متحول می کند” عمل خواهند کرد.

او همچنین اعلام کرد که Mesh on Microsoft Teams، یک پلتفرم واقعیت ترکیبی، به طور کلی در ژانویه در دسترس خواهد بود.

“شرکت کمک خلبان”

نادلا در سخنرانی اصلی خود تأکید کرد که مایکروسافت خود را به عنوان “شرکت Copilot” تصور می کند. او گفت: «ما به آینده ای اعتقاد داریم که در آن یک خلبان برای همه و هر کاری که انجام می دهید وجود خواهد داشت.

چشم انداز با قابلیت جستجو شروع می شود که اکنون در Copilot ساخته شده است. نادلا گفت: «جستجو کنید همانطور که می دانیم در حال تغییر است، و ما همه وارد آن هستیم.

بینگ چت دستخوش تغییر شده است و اکنون به عنوان Copilot تغییر نام داده است و به عنوان یک مقصد مستقل عمل می کند. در مرورگرهای مختلف از جمله مایکروسافت اج، گوگل کروم، سافاری و برنامه های موبایلی که به زودی عرضه می شوند، کار می کند. نسخه سازمانی بینگ چت که دارای حفاظت از داده های تجاری پیشرفته است نیز به عنوان Copilot تغییر نام داده است.

سرانجام، نادلا از استودیو Copilot رونمایی کرد، پلتفرمی که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا Copilot را به نیازها و سیستم‌های منحصربه‌فرد خود گسترش دهند. استودیو Copilot ابزارهایی را برای ساخت GPTهای سفارشی، توسعه پلاگین‌های جدید، هماهنگ‌سازی گردش‌های کاری، نظارت بر عملکرد Copilot و مدیریت سفارشی‌سازی‌ها فراهم می‌کند.

دیگر اعلامیه های Copilot شامل Microsoft Copilot for Service، یک Copilot است که برای نمایندگی های خدمات مشتری طراحی شده است.