بازده سرمایه گذاری بازاریابی (ROI) معیاری است که برای ارزیابی موفقیت و سودآوری ابتکارات بازاریابی استفاده می شود. شرکت ها را قادر می سازد تا نتایج مالی کمپین های بازاریابی خود را ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند که آیا سرمایه های سرمایه گذاری شده در بازاریابی سود دارد یا خیر.
بنابراین مانند این است که یک ذره بین روی فعالیت های بازاریابی خود بگذارید و بپرسید: “هی، آیا وزنت را در اینجا بالا می کشی یا باید تو را به خانه بازنشستگان بازاریابی بفرستم؟” با ارزیابی ROI، می توانید تعیین کنید که کدام تاکتیک های بازاریابی بیشترین بازدهی را دارند و تصمیم بگیرید که منابع را در کجا اختصاص دهید.
اما اگر استراتژیهای بازاریابی خاص بازده مثبتی ایجاد نکنند، چه اتفاقی میافتد؟ در اینجا نحوه افزایش بازگشت سرمایه بازاریابی در پنج مرحله ساده آورده شده است:
- اهداف بازگشت سرمایه را تعیین کنید
- یک برنامه ردیابی ROI تهیه کنید
- روی کانال های با عملکرد بالا تمرکز کنید
- تجزیه و تحلیل و بهینه سازی کنید
- روی معیارهای مهم تمرکز کنید
- از فناوری اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید
- آزمایش ها را به طور مکرر اجرا کنید
کمپین های بازاریابی دیجیتال ما بر معیارهایی که بهبود می یابند تأثیر می گذارد نتیجه شما
مشاهده نتایج بیشتر
WebFX نتایج زیر را برای مشتریان به ارمغان آورده است:
3 میلیارد دلار
در درآمد مشتری
7.8 میلیون
سرنخ برای مشتریان ما
5.2 میلیون
تماس های تلفنی مشتری
1. اهداف بازگشت سرمایه را تعیین کنید
هنگامی که می خواهید ROI بازاریابی را افزایش دهید، تعیین یک هدف بازگشت سرمایه مفید است. داشتن یک هدف به خوبی تعریف شده می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای انجام و پیگیری پیشرفت خود ایجاد کنید. هنگامی که هدف بازگشت سرمایه خود را تعیین می کنید، آن را به یک هدف هوشمند تبدیل کنید – هدفی که خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان است.
- خاص: به جای چیزی مبهم مانند “افزایش ROI”، هدف شما باید چیزی خاص مانند “افزایش ROI 25٪” باشد.
- قابل اندازه گیری: اطمینان حاصل کنید که می توانید پیشرفت خود را به سمت هدف خود اندازه گیری کنید. روش های مناسب جمع آوری داده ها و گزارش دهی را در محل خود داشته باشید.
- قابل دستیابی: اگر اهداف شما واقع بینانه نباشند، برای شما مفید نیستند. اهداف شما می توانند جاه طلبانه باشند، اما مطمئن شوید که می توانید به طور واقع بینانه به آنها برسید.
- مربوط: اهداف بازگشت سرمایه شما باید با اهداف کلی کسب و کار شما مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر هدف اصلی شما افزایش فروش است، گرفتن لایک بیشتر در اینستاگرام هدف مناسبی نیست مگر اینکه به فروش کمک کند.
- زمان محدود: یک چارچوب زمانی تعیین کنید که در آن هدف خود را برای رسیدن به هدف خود تعیین کنید. محدود کردن اهداف خود انگیزه ای برای تکمیل به موقع آنها ایجاد می کند.
2. یک برنامه ردیابی ROI تهیه کنید
اگر ROI بازاریابی خود را ردیابی نمی کنید، نمی دانید که آیا آن را با موفقیت افزایش داده اید یا خیر. ایجاد یک برنامه برای ردیابی ROI شما برای بهبود آن بسیار مهم است. تعیین کنید که کدام معیارهای ROI بازاریابی دیجیتال را باید پیگیری کنید.
برخی از معیارهای رایج شامل فروش، ترافیک وب سایت و سرنخ ها هستند، اما معیارهای مناسب به اهداف شما و نوع کمپینی که اجرا می کنید بستگی دارد. همچنین باید مطمئن شوید که ابزار مناسبی برای ردیابی ROI دارید.
یکی از بهترین ابزارهای موجود برای ردیابی بازگشت سرمایه گوگل آنالیتیکس است.
برای ردیابی بازگشت سرمایه با استفاده از Google Analytics، باید ردیابی تبدیلهایی را که میخواهید اندازهگیری کنید، اعم از فروش، سرنخ یا نوع دیگری از تبدیل، تنظیم کنید. شما می توانید فروش تجارت الکترونیک را با گزارش تجارت الکترونیک پیگیری کنید. برای انواع دیگر تبدیلها، باید اهداف را تنظیم کنید.
3. روی کانال های با عملکرد بالا تمرکز کنید
پس از جمعآوری دادههای تبدیل، میتوانید به دادههای خود نگاه کنید تا ببینید چقدر کانالها و کمپینهای مختلف در تبدیلهای شما نقش داشتهاند.
به گزارش زیر Conversions > Funnels Multi-Channel > Assisted Conversions بروید و سپس Conversions را در بالای گزارش انتخاب کنید. این به شما داده های تبدیل برای هر کانال را نشان می دهد.
همچنین میتوانید به گزارش مسیرهای تبدیل برتر نگاهی بیندازید تا مراحلی که منجر به تبدیلها شده است را ببینید.
علاوه بر این، میتوانید از مدلسازی اسناد برای ارزیابی نحوه تأثیر هر کانال بر تبدیلها استفاده کنید. این به شما در یافتن کانال هایی که بیشترین تبدیل را برای شرکت شما ایجاد می کنند کمک می کند. با تمرکز بر این کانال ها، می توانید منابع خود را مدیریت کرده و تلاش های بازاریابی خود را برای افزایش نرخ تبدیل خود ساده کنید.
4. تجزیه و تحلیل و بهینه سازی
هنگامی که کانال های با عملکرد بالا و مراحل خاص منجر به تبدیل را شناسایی کردید، تلاش های بازاریابی خود را تحلیل و بهینه کنید. این مرحله مستلزم کاوش عمیق تر در داده ها برای تعیین متغیرهای مؤثر بر نرخ تبدیل و انجام اصلاحات مورد نیاز برای بهینه سازی نتایج است.
فرض کنید کسب و کار شما از چندین سایت رسانه اجتماعی برای تبلیغ وب سایت خود استفاده می کند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که اینستاگرام بهترین عملکرد را دارد و یک نقطه تماس خاص، یک پست تبلیغاتی با لینک مستقیم به صفحه محصول برند است. تیم شما میتواند تاکتیکهای بازاریابی خود را تغییر دهد تا زمان و هزینه بیشتری را به اینستاگرام اختصاص دهد و محتوای هیجانانگیزی تولید کند که مطابق با سلیقه جمعیت هدف آنها باشد.
در نتیجه، ممکن است شاهد افزایش نرخ تبدیل و فروش کلی باشند. همچنین میتوانید هر تنگنا یا مشکلی را که مانع از فرآیند تبدیل میشود شناسایی کنید و با مطالعه دادههای تبدیل، راهحلهایی ابداع کنید.
5. بر معیارهای مهم تمرکز کنید
اگر می خواهید بازگشت سرمایه بازاریابی خود را افزایش دهید، در انتخاب معیارهایی که باید ردیابی کنید، مراقب باشید. اطمینان حاصل کنید که این معیارها واقعاً منعکس کننده پیشرفت به سمت مهمترین اهداف شما هستند و فقط معیارهای بیهوده نیستند که خوب به نظر می رسند، اما ارزش کمی دارند. معیارهای مناسب برای ردیابی به اهداف کمپین شما بستگی دارد.
اگر هدف شما افزایش درآمد یا فروش است، ممکن است بخواهید معیارهایی مانند:
اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، ممکن است بخواهید معیارهایی مانند:
- ترافیک مستقیم: تعداد کاربرانی که مستقیماً به وب سایت شما می آیند، مثلاً با تایپ URL وب سایت خود در نوار آدرس خود
- ترافیک ارجاعی: تعداد کاربرانی که از طریق لینک های موجود در سایت های دیگر به سایت شما می آیند
- رسانه های اجتماعی اشاره می کنند: تعداد دفعاتی که کاربران از برند، محصول یا خدمات شما در رسانه های اجتماعی نام می برند
معیارهای ROI بازاریابی دیجیتالی که شما پیگیری می کنید بر نحوه کار شما در جهت اهدافتان تأثیر می گذارد. بنابراین، اندازهگیری معیارهای مناسب تضمین میکند که میدانید چگونه ROI را در بازاریابی دیجیتال بهبود دهید.
6. از فناوری اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید
انتظار میرود بازار اتوماسیون بازاریابی تا سال 2024 به ارزش 6.4 میلیارد دلار برسد. دلیل خوبی وجود دارد که این بازار به سرعت در حال رشد است – این ابزارها میتوانند به بازاریابان کمک کنند تا با کارآمدتر و دقیقتر کردن فرآیندهای بازاریابی، کارهای بیشتری را با کمترین هزینه انجام دهند و ROI را به حداکثر برسانند.
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی می توانند وظایف تکراری را انجام دهند و داده ها را تجزیه و تحلیل کنند تا به شما در بهبود کمپین های خود کمک کنند. به عنوان مثال، ابزارهای اتوماسیون ایمیل می توانند در فواصل زمانی از پیش تعیین شده یا زمانی که اقدامات خاصی را در سایت شما انجام می دهند، برای مشتریان احتمالی ایمیل ارسال کنند.
از آنجایی که تیم شما مجبور نیست این ایمیلها را به صورت دستی ارسال کند، این ابزارهای اتوماسیون میتوانند مقدار قابل توجهی در زمان آنها صرفهجویی کنند. اتوماسیون بازاریابی همچنین می تواند در بسیاری از زمینه های دیگر از جمله شخصی سازی محتوا، ردیابی سرنخ و تقسیم بندی مخاطبان کمک کند.
7. آزمایش ها را به طور مکرر اجرا کنید
یکی از بهترین راهها برای افزایش بازگشت سرمایه بازاریابی، آزمایش مکرر و استفاده از یافتههای خود برای بهبود کمپینهای خود است.
کانالهای جدید را امتحان کنید و کمپینهای خود را اصلاح کنید تا ببینید چه چیزی برای مخاطبان و اهداف شما بهتر است. تست A/B یک راه عالی برای آزمایش و اصلاح کمپین های شما است.
این شامل ایجاد دو یا چند نسخه از یک محتوا، مثلاً یک آگهی، ایمیل، یا صفحه وب، و نمایش هر نسخه به یک گروه تصادفی متفاوت از کاربران است.
در طول آزمایش، کلیکها، فروش یا هر معیاری را که برای کمپین شما مهم است، ردیابی میکنید. در پایان آزمایش، نتایج خود را بررسی می کنید تا ببینید کدام نسخه عملکرد بهتری دارد. سپس میتوانید بهترین نسخه را به نسخه دائمی تبدیل کنید و جنبه دیگری از محتوا یا کمپین خود را آزمایش کنید.
93% مشتریان WebFX از نتایج بازاریابی دیجیتال خود بسیار راضی هستند.
با کار با WebFX، همه چیز بسیار سازمان یافته و استراتژیک است. ما تنها یک سال از همکاری خود می گذریم و انتظارات ما قطعا برآورده شده است.
مشاهده نظرات مشتریان بیشتر
سوالات متداول (پرسش های متداول) در مورد ROI بازاریابی
ROI بازاریابی چیست؟
ROI بازاریابی معیاری برای سنجش سودآوری یک کمپین بازاریابی است. این به کسب و کارها اجازه می دهد تا عملکرد فعالیت های بازاریابی خود را تجزیه و تحلیل کنند و تعیین کنند که آیا آنها سودآور هستند یا خیر. این داده ها تصمیمات تخصیص بودجه را اطلاع می دهد و تلاش های بازاریابی آینده را بهینه می کند.
چگونه ROI بازاریابی را محاسبه می کنید؟
شما می توانید با تقسیم کل هزینه ها بر سود خالص، که هزینه های شما از سود شما کم می شود، بازگشت سرمایه را محاسبه کنید. سپس می توانید در 100 ضرب کنید تا یک درصد بدست آورید. فرمول به صورت زیر است:
((سود – هزینه ها)/هزینه ها) x 100 = ROI
بنابراین، برای مثال، اگر 1000 دلار در یک کمپین بازاریابی سرمایه گذاری کرده باشید و 2000 دلار درآمد داشته باشید، محاسبات شما به این صورت خواهد بود:
((2000 – 1000 دلار) / 1000 دلار) 100 = 100٪
ROI بازاریابی شما به شما می گوید که به دلیل تلاش های بازاریابی خود چقدر درآمد کسب کرده یا از دست می دهید. به طور موثر به شما نشان می دهد که آیا تاکتیک های بازاریابی شما کارآمد هستند یا خیر.
چگونه ROI بازاریابی را افزایش می دهید؟
در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای افزایش ROI بازاریابی خود انجام دهید:
- اهداف بازگشت سرمایه را تعیین کنید
- یک برنامه ردیابی ROI تهیه کنید
- روی کانال های با عملکرد بالا تمرکز کنید
- تجزیه و تحلیل و بهینه سازی کنید
- روی معیارهای مهم تمرکز کنید
- از فناوری اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید
- آزمایش ها را به طور مکرر اجرا کنید
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر مرحله به اطلاعات دقیق مراجعه کنید.
اهمیت ردیابی ROI در تلاش های بازاریابی چیست؟
ردیابی ROI در ابتکارات بازاریابی ضروری است زیرا به شما کمک می کند کارایی و موفقیت عملیات بازاریابی شرکت خود را ارزیابی کنید. با اندازه گیری ROI، می توانید تعیین کنید که کدام تکنیک ها بهترین نتایج را دارند و منابع شرکت خود را به طور مناسب تخصیص می دهند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ROI به تیم شما در انتخاب های داده محور، بهینه سازی تلاش های بازاریابی و در نهایت افزایش سود کلی کمک می کند.
کدام فناوری برای اندازه گیری و افزایش ROI بازاریابی بهترین است؟
MarketingCloudFX یکی از فناوریهای برتر برای اندازهگیری و افزایش بازگشت سرمایه بازاریابی است. قابلیتهای تحلیلی و ردیابی پیشرفتهای را ارائه میکند و شما را قادر میسازد تا تأثیر ابتکارات بازاریابی کسبوکارتان را دقیقاً ارزیابی کنید و با توجه به اطلاعات، تصمیمهای قابل دفاعی بگیرید. علاوه بر این، MarketingCloudFX ابزارهایی را برای شخصی سازی کمپین های بازاریابی ارائه می دهد – تست A/B و تبلیغات هدفمند – که ممکن است بازگشت سرمایه (ROI) شرکت شما را حتی بیشتر افزایش دهد.
زمان آن است که سطح فروش خود را افزایش دهید
فهرست طولانی خدمات ما به شما کمک می کند تا با استراتژی های بازاریابی که ثابت شده است معیارهای نهایی مانند درآمد و تبدیل را افزایش می دهد، همه جنبه های کسب و کار خود را رشد دهید.
در 5 سال گذشته، ما بیش از این را مدیریت کرده ایم 12.9 میلیون معاملات در سراسر پایگاه مشتریان ما
ROI بازاریابی خود را با WebFX افزایش دهید
WebFX یک آژانس بازاریابی دیجیتال برجسته است که متخصص در به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه بازاریابی از طریق تکنیک های بازاریابی آنلاین کارآمد است. با تیمی متشکل از کارشناسان مجرب و سابقه موفقیت، ما توانایی ها و ابزارهایی را برای حمایت از شرکت شما در رونق در بازار اینترنتی بی نظیر داریم.
ما می توانیم یک برنامه بازاریابی جامع برای مطابقت با اهداف خاص شما و ارائه نتایج قابل اندازه گیری ایجاد کنیم – برای افزایش ترافیک وب سایت، بهبود تبدیل، یا افزایش شناخت برند. سوالاتی دارید؟
آنلاین با ما تماس بگیرید یا تماس بگیرید 888-601-5359 امروز با یک استراتژیست صحبت کنید!