بر اساس گزارش آژانس IPSOS، 29 درصد از افرادی که امسال در اروپای مرکزی و منطقه بالتیک مورد بررسی قرار گرفتند، به شدت تحت تأثیر اطلاعات نادرست رسانهها قرار گرفتند. و این روند در سطح بین المللی منعکس شده است.
هر روز، میلیونها نفر از Google و YouTube برای دسترسی به اطلاعات دقیق استفاده میکنند و به آنها کمک میکنند تا حقایق را از داستان تخیلی مرتب کنند. ما چالش مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست آنلاین را بسیار جدی میگیریم، اما این کاری نیست که به تنهایی بتوانیم انجام دهیم.
امروز، گوگل با مشارکت YouTube، موسسه دانشگاه اروپایی و بنیاد Calouste Gulbenkian، سیاست گذاران اروپایی، سازمان های غیردولتی، سازمان های رسانه ای، دانشگاهیان و شرکت های فناوری را برای همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش در مورد مقابله با اطلاعات نادرست دعوت می کند. بیش از 920 نفر در بروکسل و به صورت آنلاین به این بحث خواهند پیوست، با گفتگوهایی که توسط کارشناسانی از سراسر چشم انداز اطلاعات نادرست رهبری می شود.
حمایت بیشتر در مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست آنلاین
امروز ما راههای دیگری را برای پیشبرد تلاشهای سواد رسانهای از طریق مشارکتها و ابتکارات در سراسر اروپا اعلام میکنیم:
- گوگل و یوتیوب 13.2 میلیون دلار کمک مالی به شبکه بینالمللی بررسی واقعیت (IFCN) برای راهاندازی یک صندوق جهانی بررسی حقایق جدید برای حمایت از شبکهشان متشکل از 135 سازمان حقیقتسنجی از 65 کشور که بیش از 80 زبان را پوشش میدهند، اعلام کردهاند. با تکیه بر کار قبلی ما برای رسیدگی به اطلاعات نادرست، این بزرگترین کمک مالی Google و YouTube در بررسی حقایق است.
- به عنوان بخشی از تعهد Google برای مبارزه با اطلاعات نادرست در اروپای مرکزی و شرقی، ما همچنین از جامعه مدنی و تلاشهای تحقیقاتی حمایت میکنیم. Google.org در حال ارائه 2.5 میلیون دلار کمک مالی به TechSoup Europe برای راهاندازی یک صندوق شتابدهنده است و به سازمانهای غیردولتی کمک میکند تا با اطلاعات نادرست مبارزه کنند، همراه با کمک مالی دیگری که از Demagog در ایجاد اکوسیستم بررسی حقایق خود در سراسر منطقه حمایت میکند. علاوه بر این، IPSOS اخیراً تحقیقاتی را در مورد میزان قرار گرفتن مردم در معرض اطلاعات نادرست در منطقه منتشر کرده است. این تحقیق اولین مورد از مجموعه پروژه هایی است که با همکاری رصدخانه رسانه دیجیتال اروپای مرکزی (CEDMO)، مرکز تحقیقات و نظارت در دانشگاه چارلز، و توسط گوگل پشتیبانی می شود.
- یوتیوب یک طرح سواد رسانه ای را راه اندازی کرده است، “Hit Pause” را برای کمک به افراد در ارزیابی محتوایی که تماشا می کنند و به اشتراک می گذارند با ارائه نکاتی در مورد شناسایی تاکتیک های مختلف دستکاری مورد استفاده برای انتشار اطلاعات نادرست. این در ماه های آینده در سراسر اروپا اجرا خواهد شد. YouTube همچنین منابع معتبری را در نتایج جستجو و توصیهها جمعآوری میکند و افراد را با پانلهای اطلاعاتی برای موضوعات خاصی مرتبط میکند که مستعد اطلاعات نادرست هستند که افراد را به منابع شخص ثالث برای محتوای بیشتر راهنمایی میکند.
این ابتکارات جدید مبتنی بر کار ما در Google و YouTube برای ایجاد محصولات و ابزارهایی است که به مردم در سراسر جهان کمک می کند تا آنچه را که آنلاین می بینند بهتر درک کنند. به عنوان مثال، درباره این نتیجه، یک ویژگی در جستجو که پیش از بازدید از صفحه، زمینه مهمی را در یک نتیجه ارائه میکند، اخیراً به زبانهای دیگر گسترش یافته و بیش از 2.4 میلیارد بار استفاده شده است. ما همچنین یک ابتکار “فوق العاده جستجوگران” را برای آموزش کتابداران و کارکنان کتابخانه ها در 12 کشور اروپایی در مورد بهترین شیوه های سواد رسانه ای، از جمله نحوه استفاده از این ابزارها و مرکز مهندسی ایمنی Google ما برای مسئولیت محتوا، در دوبلین، که در سال 2021 افتتاح شد، راه اندازی کردیم. شفافیت بیشتر برای سیاستگذاران، محققان و تنظیمکنندهها در مورد کار ما برای مقابله با انتشار محتوای مضر و غیرقانونی.
Jigsaw، تیمی در Google که تحقیقات و فناوری را برای مقابله با آسیبهای آنلاین توسعه میدهد، همچنین با کارشناسان و دانشگاهیان محلی همکاری کرده است تا رویکردهایی را برای مقابله مستقیم با اطلاعات نادرست و کمک به مردم برای شناسایی و رد آن آسانتر ایجاد کند. این تیم اخیراً مجموعه ای از ویدیوهای پیشگیرانه را به عنوان یک تاکتیک پیشگیرانه برای کمک به مقابله با روایت های ضد پناهجویان در سراسر اروپای مرکزی و شرقی به کار گرفته است.
ما از اینکه امروز در بروکسل فرصت شنیدن نظرات کارشناسان در جوامع اطلاعات نادرست و سواد رسانه ای را داریم، سپاسگزاریم و به گفتگوی باز و سازنده در مورد اینکه چگونه می توانیم با هم پیشرفت کنیم، ادامه خواهیم داد.